همه چیز درباره باغ ارم شیراز + عکس و آدرس

در این مقاله قصد داریم هرآنچه که لازم است درباره باغ ارم شیراز توضیح دهیم.
دوشنبه، 16 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره باغ ارم شیراز + عکس و آدرس
شیراز علاوه بر پیشینه تاریخی فرهنگی غنی که دارد، به باغ‌های زیبایش نیز معروف است. یکی از باغ‌های فوق‌العاده تماشایی در این شهر، باغ ارم است.

این باغ تاریخی که مزین به درختان سرو و نارنج است، زمانی منحصر به رفت‌وآمد بزرگان و اعیان بوده است؛ اما امروزه پذیرای گردشگرانی است که برای تماشای شکوه و زیبایی‌اش، از آن بازدید می‌کنند.
 

درباره باغ ارم شیراز

باغ ارم، یکی از دلرباترین باغ‌های شیراز است. وقتی در میان فضای سرسبز این باغ پرسه می‌زنید، از میان درختان بلند عبور می‌کنید و در نهایت به عمارت و حوض بزرگ باغ می‌رسید، نمی‌توانید شگفت‌زده نشوید. جای تعجب نیست که این باغ جزو ۹ باغی است که در ایران به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

باغ ارم هر ساله با زیبایی‌های خود بازدیدکنندگان بی‌شماری را به سوی خود می‌کشاند. مساحت این باغ حدود ۱۱۰ هزار مترمربع است. پیاده‌راه اصلی باغ با درختان سربه‌فلک‌کشیده سرو و گل‌های رنگارنگ مزین شده است.

استخر اصلی آن که در آن تصویر عمارت و درختان نخل اطراف آن منعکس می‌شود، منظره‌ای بسیار خیره‌کننده ارائه می‌دهد. از زیبایی‌های این باغ هرچقدر بگوییم کم گفته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم اگر به این شهر سفر کردید بازدید از این باغ را هرگز پشت‌گوش نیندازید.

برای سفر به شیراز می‌توانید با خودروی شخصی، اتوبوس یا هواپیما سفر کنید، همچنین ازآنجایی‌که این شهر در مسیر ریلی کشور قرار دارد می‌توانید با بلیط قطار شیراز به این شهر سفر کرده و با بلیط قطار تهران نیز از سفر بازگردید.
 

باغ ارم چقدر قدمت دارد؟

تاریخ غنی این باغ دوره‌های مختلفی را در برمی‌گیرد، قدمت این باغ به دوران سلجوقی و آل اینجو می‌رسد. کریم‌خان زند نیز بازسازی‌های متعددی در باغ انجام داده است. در دوره‌ی قاجاریه تغییرات قابل‌توجهی در باغ ایجاد شد که ساخت عمارتی در دوره‌ی ناصرالدین‌شاه مهم‌ترین آن‌هاست.


بعدها این باغ در اختیار طایفه قشقایی قرار گرفت و به پهلوی‌ها بازگردانده شد و سپس به دانشگاه شیراز واگذار شد. باغ ارم در مرداد ۱۳۸۹ به طور رسمی به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید.
 

باغ ارم را کجا پیدا کنم؟

باغ ارم شیراز یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز است که در خیابان ارم نزدیک میدان ارم و مجموعه دانشگاه شیراز واقع شده است. اگر از مترو استفاده می‌کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه به این باغ ایستگاه نمازی است، از آنجا می‌توانید با 10 دقیقه پیاده‌روی به باغ برسید یا با تاکسی خودتان را به باغ ارم برسانید.

اگر با ماشین شخصی به سمت باغ می‌روید و از سمت شمال شهر رانندگی می‌کنید، به سمت بلوار شهید چمران و سپس به سمت میدان ارم حرکت کنید. درصورتی‌که از قسمت جنوبی می‌آیید، به خیابان آزادی رفته و سپس به خیابان ارم بپیچید تا باغ ارم را در سمت چپ خود ببینید.

اگر قرار است با بلیط قطار شیراز تهران از سفر بازگردید می‌توانید بازدید از باغ ارم را به آخرین روز حضورتان در شیراز موکول کنید، چراکه این باغ تنها حدود نیم ساعت با ایستگاه راه‌آهن فاصله دارد.

ساعات بازدید بر حسب فصل متفاوت است، اما عموماً باغ ارم از صبح تا عصر باز است. توجه داشته باشید که این باغ در تعطیلات خاصی تعطیل است.
 

معماری و قسمت مختلف باغ

این باغ دارای درخت‌کاری‌های زیبا، سبزه‌زارها، درخت سرو هزارساله و عمارت خیره‌کننده متعلق به دوران قاجار است که با آثار هنری پیچیده و با الهام از تخت‌جمشید مزین شده است. توصیه می‌شود صبح‌ها از این باغ دیدن کنید تا زیبایی باغ را کاملاً درک کنید و گردشی لذت‌بخش داشته باشید.
 

قسمت‌های مختلف باغ شامل موارد زیر است:

اندرون: اندرون در ضلع غربی، پشت ساختمان اصلی واقع شده است و از دو سالن و پنج اتاق تشکیل شده است. در این قسمت، عمارتی یک‌طبقه بالاتر از سطح محوطه اندرون با کاشی‌کاری‌های جذاب خودنمایی می‌کند. عمارت اندرون نیز بسیار تماشایی است که مزین به هلال کاشی‌کاری دوره قاجار است. دو ستون آجری با کاشی‌کاری‌های معرق در زیر هلال‌ها قرار گرفته‌اند.

بخش اداری: بخش اداری واقع در کنار ساختمان اصلی، مجموعه‌ای از هشت اتاق بازسازی‌شده است که در حال حاضر به‌عنوان دفاتر مدیریت و اداری باغ خدمات‌رسانی می‌کنند.

شرق باغ: دو اتاق در کنار ورودی شرقی برای استقرار نگهبانان و کارکنان ساخته شده است.
 
همه چیز درباره باغ ارم شیراز + عکس و آدرس
 

گذرگاه‌های باغ

گذرگاه میانی باغ، پوشیده از درختان باشکوه سرو، از ویژگی‌های جذاب این مجموعه است. مهمترین درخت آن، سرو سر به فلک کشیده‌ای است که بیش از 1000 سال قدمت دارد.

ارتفاع این درخت 35 متر است که عنوان بلندترین سرو شیراز را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، در پایه این درخت، انگور کهن‌سال و زیبایی قرار دارد که شاخه‌های آن به زیبایی سرو را آراسته می‌کند.

گذرگاه اصلی که در جهت غرب به شرق است، از عمارت اصلی شروع می‌شود و تا انتهای باغ امتداد می‌یابد. جوی آب در این مسیر به چندین شاخه تقسیم می‌شود که هر کدام به گوشه‌ای از باغ منتهی می‌شوند.

در طول این مسیر پله‌هایی برای کاهش شیب باغ تعبیه شده است. همچنین یک گذرگاه دیگر در جهت شمال به جنوب نیز منتهی به مسیر اصلی می‌شود.
 

کتیبه‌های باغ ارم

نمای باغ ارم شیرازی که امروزه مشاهده می‌کنیم به دوران ناصرالدین‌شاه قاجار می‌رسد. کتیبه‌های سنگی نصیرالملک در قسمت‌های مختلف باغ از جمله سر در ورودی شمال شرقی یافت می‌شود. این کتیبه‌ها دارای کاشی‌کاری‌های پیچیده و آیاتی مانند «نصر من الله و فتح قریب» به خط نستعلیق روی کاشی معرق است.

کتیبه دیگری که از سنگ مرمر لیمویی‌رنگ است، با «بسم‌الله الرحمان الرحیم» شروع می‌شود، یک بیت شعر به خط نستعلیق نیز روی این کتیبه حکاکی شده است. همچنین ورودی شمال شرقی با دو طاق‌نما نیز با آیاتی از قرآن کریم تزیین شده است.

باغ ارم شیراز خیلی زیباست! ️واقعاً جالب است که چگونه کتیبه‌ها و حکاکی‌های موجود در باغ نشان‌دهنده میراث غنی فرهنگی و هنری ایران است. تلفیق نقوش هخامنشی با اشعار هنرمندان نامدار ایرانی، فضایی منحصربه‌فرد و قابل‌توجه در باغ ایجاد کرده است.
 

قیمت بلیط و ساعت بازدید

بازدید از باغ ارم شیراز 3000 تومان هزینه دارد. ساعت بازدید آن بسته به ماهی که به شیراز سفر می‌کنید، متفاوت است. در دو ماه اول سال، این باغ از ساعت 8 صبح تا 8 شب باز است.

در بقیه ایام سال می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 13 بعدازظهر و از ساعت 14:30 تا 17 بعد از ظهر به باغ مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تاریخ‌های خاصی مانند تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی، رحلت پیامبر اکرم (ص) و وفات امام خمینی (ره) این مکان تعطیل است.

 
همه چیز درباره باغ ارم شیراز + عکس و آدرس

 
کلام آخر
باغ ارم شیراز یک جاذبه خیره‌کننده و دیدنی در داخل شهر است. این باغ زیبا که یک عمارت دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد، با درختان و گل‌های متنوع احاطه شده است.

فضای سرسبز و معماری منحصربه‌فرد باغ، زیبایی باغ و عمارت درون باغ را دوچندان می‌کند. در این مقاله هر
آنچه که لازم بود درباره این باغ توضیح دادیم.

در سفر بعدی خود به شیراز، حتماً بازدید از این باغ را در برنامه سفر خود قرار دهید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.