خداحافظ رئیس جمهور رئیسی

شهید ابومهدی المهندس یک جمله طلایی دارد؛ در بحران‌ها باید ذهن سرد و قلب داغ داشت، اگر برعکس باشد کار تمام است. از حدود ساعت 3 بعد‌ازظهر دیروز که خبر ناگوار از شمال غرب کشور مخابره شد، عقربه‌های ساعت برای ایرانی‌ها کندتر چرخید. روستای اوزی شد مرکز خبری دنیا، سی‌ان‌ان و رویترز هدلاین‌شان را به وقت ورزقان تنظیم کرده بودند. خبر تلخ و تکان‌دهنده و شوک‌آور بود؛ سیدابراهیم رئیسی و همراهانش... بقیه‌اش را می‌دانید.
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خداحافظ رئیس جمهور رئیسی

خبر تلخ و ناگوار تایید شد؛ رئیس‌جمهور و همراهانش به شهادت رسیدند

شهید ابومهدی المهندس یک جمله طلایی دارد؛ در بحران‌ها باید ذهن سرد و قلب داغ داشت، اگر برعکس باشد کار تمام است. از حدود ساعت 3 بعد‌ازظهر دیروز که خبر ناگوار از شمال غرب کشور مخابره شد، عقربه‌های ساعت برای ایرانی‌ها کندتر چرخید. روستای اوزی شد مرکز خبری دنیا، سی‌ان‌ان و رویترز هدلاین‌شان را به وقت ورزقان تنظیم کرده بودند. خبر تلخ و تکان‌دهنده و شوک‌آور بود؛ سیدابراهیم رئیسی و همراهانش... بقیه‌اش را می‌دانید.

لحظات و ثانیه‌های کشدار و پر‌التهاب عصر روز یکی به آخر اردیبهشت عجیب تبدار شده است، گویی مرداد است، هوا در ورزقان به زیر صفر رسید اما هُرم تند این لحظات بدجور توی سر و صورت می‌زند، اخبار ضد و نقیضند، مثل خود اردیبهشت که یک چشمش اشک است و یکی از خنده به آفتاب تنه می‌زند بلاتکلیفند، گاهی خوب و امیدوارکننده و گاهی اندوهناک و جانکاه... خبر کم خبری نیست. به قول فرنگی‌ها تکس مهم است اما در کانتکس فعلی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. به وضع منطقه نگاه کنید، به اهمیت ایران نگاه کنید، به اتفاقات 13 فروردین تا دو هفته بعدش نگاه کنید. از چابهار تا ارومیه، از سرخس تا خرمشهر چشم‌ها به اوزی است، چشم نگرانِ مستضعفان عالم و دوستان همه به ایران است...

نیمه‌شب با همین خبرها طی می‌شود. گهگاهی خبرهای شیرین امیدوارکننده شیب ناامیدی را کم می‌کند، خبر از سیگنال‌ها و تماس‌ها و چه و چه، اما هرچه به دل تاریک شب می‌رویم شیب منفی‌خوانی خبرها تندتر می‌شود. دم‌دم‌های صبح است که ناگهان خبر تلخ آوار می‌شود؛ بالگرد پیدا شده است اما... سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اسلامی رسما می‌شود شهید ابراهیم رئیسی و نامش می‌رود کنار نام محمدعلی رجایی‌. مدیر میدان، مرد گریزان از پشت‌میزنشینی و کارتابل‌بازی در میدان به آرزویش می‌رسد. مردِ مردمند، مرد ساده‌زیست، مرد صادق و دوست‌داشتنی... به هرآنچه می‌خواست رسید.

صبح سختی است. قلم در دست دشوار می‌چرخد. تهدیدها فراوان است و فرصت‌ها بی‌شمار، فرصت دوباره ما شدن برای ایران مهم‌ترینش است، دست‌های به آسمان رفته به دعا برای سلامت رئیس‌جمهور در این ساعات فراوان بودند.گ و حالا دل‌های داغ‌دیده کم نیستند. فضای همدلانه در کشور پررنگ است و با همه اینها می‌توان امیدوار بود. ایران ما روزهای از این دشوار‌تر هم دیده است. آشناترینش روزهای پرالتهاب سال 60 است که در شهرآشوبی عجیب در کمتر از 2 ماه رئیس قوه قضائیه و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیرمان را از ما گرفتند، اما انقلاب خمینی جانی دوباره یافت و باز هم جوانه زد و فریاد کشید. نه، این درخت پر از زخم خَم نخواهد شد.

به همان جمله ابومهدی عزیز برگردیم، ترجمانش را در این عصر بحرانی؛ سیدعلی خامنه‌ای عصر یکشنبه در حسینیه امام‌خمینی گفت: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.»
 

ایران دیشب خواب نداشت

پس از انتشار خبر ناپدید شدن بالگرد رئیس‌جمهور و هیأت همراه در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح  سد مرزی «قیز‌قلعه‌سی» در آذربایجان شرقی، موجی از دعا و نیایش برای رفع بلا و سلامتی آیت‌الله رئیسی و همراهانش در سراسر کشور به وجود آمد. مردم با حضور در حرم امام رضا(ع)، مساجد، امامزاده ها و حتی میادین شهر، دست به دعا برداشتند. در این میان، چهره‌های سیاسی، مذهبی، جهادی و فعالان فضای مجازی با دعوت از مردم برای ختم و نذر صلوات، دعا و استغاثه، نمایشی با شکوه از وحدت را به نمایش گذاشتند که در ادامه، به برخی از آنها می پردازیم.

طنین دعای سلامتی در حرم امام رضا علیه السلام
همزمان با انتشار خبر سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، برای اولین بار در تاریخ مراسم‌ حرم رضوی آیین «خطبه خوانی» شب میلاد ثامن الحجج(ع)‌ برگزار نشد. زائران و مجاوران رضوی که برای میلاد ثامن الحجج به حرم رضوی مشرف شده بودند همزمان با برپایی نماز جماعت برای سلامت رئیس‌جمهور و همراهانش دست به دعا برداشته و آیه شریفه «أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ» را یکصدا تلاوت کردند.

استغاثه در حرم شاهچراغ
زائران و خدام حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم، شاهچراغ(ع) نیز ضمن قرائت دعای توسل و تضرع به درگاه الهی، برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیأت همراه دعا کردند. در این مراسم، آیت‌الله دژاکام امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز حضور داشت و ضمن زیارت شاهچراغ، سلامتی و صحت رئیس‌جمهور و همراهانش را از درگاه خداوند مسئلت کرد.

کمپین نذر صلوات در فضای مجازی
نذر صلوات نیز یکی از جلوه های معنوی شب گذشته بود. به همین منظور، از همان ساعات نخست، کمپین‌هایی در فضای مجازی برای ختم و نذر صلوات ایجاد شد و با مشارکت برخی چهره ها، مردم سراسر کشور نیز به آن پیوستند. «ختم هشت صلوات به نیت عافیت و سلامت خادم امام هشتم(ع)»، «نذر 100‌صلوات به نیت سلامتی رئیس‌جمهور»، «ختم صلوات حضرت زهرا(س)» و ... بخشی از این کمپین عمومی را تشکیل می‌دادند. صفحه رسمی اینستاگرام رئیس‌جمهور نیز از مردم خواست «برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان، نذر ختم صلوات کنند.»

دعوت مداحان از مردم برای دعا جهت سلامتی رئیس‌جمهور
از سوی دیگر، جمعی از مداحان همچون سید‌رضا نریمانی، محمد حسین حدادیان، محسن عراقی، امیر برومند، اصغر زنجانی، حسین ستوده، سید امیر حسینی، روح‌الله رحیمیان و... در فضای مجازی، مردم را دعوت به دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور کردند. این در حالی است که مراسم جشن شب میلاد امام رضا(ع) در هیئت‌های مذهبی کشور با توجه به رخ دادن سانحه برای رئیس‌جمهور، شب گذشته به سمت دعا و توسل برای سلامتی آیت‌الله رئیسی رفت و قرائت دعای توسل، حدیث کساء و ذکر صلوات در مجالس دیشب هیئت‌ها ادامه داشت.

توسل برای سلامتی رئیس‌جمهور در میدان ولیعصر عج تهران
تهرانی ها نیز همچون مردم سراسر کشور برای سلامتی رئیس‌جمهور در اماکن مقدسه همچون حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، امامزاده صالح(ع) و مساجد دست به دعا برداشتند. برگزاری دعای توسل و ختم صلوات در این مراسم چشمگیر بود اما در این میان، اجتماع مردم تهران در میدان ولیعصر(عج)‌ بیش از سایر  برنامه‌ها جلب توجه می کرد. در تصاویر منتشر شده، رهگذران و اقشار مختلف دست به دعا برداشته و برای سلامتی رئیس‌جمهور و تیم همراه، به حضرت ولیعصر(عج) متوسل شده‌اند.

پویش کاربران لبنانی برای سلامتی رئیس‌جمهور
سقوط بالگرد حامل آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنان واکنش کاربران لبنانی شبکه‌های مجازی را در پی داشت.این کاربران لبنانی با ارسال پیام‌هایی در شبکه‌های مجازی از درگاه خداوند متعال، سلامتی رئیس‌جمهور کشورمان را خواستار شدند. یکی از این کاربران لبنانی با انتشار عکس رئیس‌جمهور کشورمان در حالی که قرآن را به دست دارد آیه مبارک «فَاللَّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» (پس خدا بهترین نگهبان است و او مهربان ترین مهربانان است) را به عنوان پیام منتشر کرد و از خداوند متعال خواست که رئیس‌جمهور کشورمان را حفظ کند.

کاربر دیگری نیز با انتشار تصاویری مشابه، خداوند را به قرآن کریم قسم داد و به این ترتیب برای سلامتی رئیس‌جمهور کشورمان دعا کرد. در پیامی دیگر نیز یکی از کاربران لبنانی شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از رئیسی، نوشت: دعای ما پشت توست. یکی دیگر از کاربران لبنانی فضای مجازی نیز عکس رئیس‌جمهور کشورمان در کنار یکی از مراقد مبارک را منتشر کرد و نوشت: کمترین وفاداری این است که بیش‌ترین دعا را برای وی انجام بدهیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.