شهادت رئیسعلی دلواری

يکشنبه، 8 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جنوب ایران به دلیل قرار گرفتن مدخل دریاهای آزاد، همواره با استعمارگرانی که از سرزمین‌­های دور و نزدیک به آن جا می‌آمدند، درگیر بوده است؛ قیام و جنبش تنگستان از جمله‌­ وقایع مهم در این منطقه است، که بین مردم جنوب ایران و استعمارگران روی داد. در آغاز جنگ جهانی اول براساس قرارداد 1907 ایران بین روس و انگلیس تقسیم شد. محمدعلی شاه شمال را به روس‌­ها و جنوب را به انگلیسی­‌ها بخشید. چند ماه پیش از اشغال بوشهر توسط انگلیسی­‌ها «ژنرال کاکس» نامه­‌ای به «شیخ محمد حسین برازجانی» نوشت و از او خواست از نفوذ خود استفاده کرده و مانع هرگونه قیام و آشوبی علیه انگلیسی ها شود. ژنرال دلیل آورد که از این آشوب و قیام سودی به دست نمی‌­آید، جز آن که ایران یک سوم خاکش را از دست خواهد داد. شیخ که از علمای معروف و مجتهدان آن دوره بود، پاسخ داد اگر عملیاتی انتقام جویانه انجام شود، مسئولیت آن برعهده­ انگلیسی‌هاست، کشتی­‌های جنگی انگلیسی در بوشهر لنگر انداختند. رییس علی دلواری که نماد غیرت اسلامی مردم جنوب ایران و انسانی با صدق و صفایی بود بود، به همراه چند تن دیگر از دلیران تنگستان که اعتماد و ایمانشان به خدا و دفاع از دین و وطن دوستی مثال زدنی بود، تصمیم گرفتند تن به ذلت ندهند و زیر بیرق اجنبی زندگی نکنند. رییس علی نامه‌­هایی به شیخ محمد حسین برازجانی نوشت و از او برای قیام و جهاد کسب تکلیف کرد. شیخ نامه­‌هایی به نجف فرستاد. وقتی جواب نامه‌­ها آمد، صورتی از حکم مراجع نجف را به همراه حکم خود برای رییس علی فرستاد. در این حکم‌ها نوشته شده بود که جهاد علیه کفار انگلیسی و جلوگیری از ورود آن ها به بندرهای جنوب، دشستان و تنگستان واجب است و خان‌های این مناطق در این کار و در بسیج کردن مردم برای رفتن به جهاد با انگلیسی­‌ها با رئیس علی همکاری کنند1.

رییس علی با پرچمی که شعار: «نصرمن الله و فتح قریب» بر آن نقش بسته بود، قیام خود را آغاز کرد. رییس علی با شجاعت تمام و حماسه آفرینی­‌های پی در پی جنگید و سرانجام خون خود را در راه دین و میهن نثار کرد. وی استعمارگران انگلیسی را حقیر می پنداشت و در برابر آن ها هرگز احساس ضعف نمی‌کرد.

هنگامی که خبر شهادت رییس علی دلواری منتشر شد، مردم در بسیاری از مناطق جنوبی ایران عزادار شدند و در دشتی و تنگستان، زنان و کودکان به شیون و زاری پرداختند2.

با شهادت این مجاهد بزرگ، غیرت ایرانی نمرد و همچنان باقی است و بر علیه تمامی زورگویان خوروشان خواهد بود.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) نظرپور، مهدی، تاریخ سیاسی معاصر ایران، جلد 1.

2) روزنامه جمهوری اسلامی، 1386/6/13



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.