انتظار

شنبه، 24 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

قال علی علیه السلام:

«انَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللَّهِ عَلى‏ خَلْقِهِ وَ عُرَفاؤُهُ عَلى‏ عِبادِهِ وَ لا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ الَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لا یَدْخُلُ النَّارَ الَّا مَنْ انْکَرَهُمْ وَ انْکَرُوهُ.»

همانا امامان، تدبیر کنندگان امور مردم و کارگزاران بندگان اویند، هیچ کس به بهشت درنیاید مگر آن که آن‏ها را بشناسد و ایشان نیز او را بشناسند، و هیچ کس به دوزخ فرونیفتد مگر آن که آن‏ها را نشناسد و ایشان نیز او را نشناسند1.

رهبرى اهل بیت علیهم السلام و امامان شیعه از على علیه السلام تا حضرت مهدى عجّل الله تعالی فرجه الشریف برگرفته از تعالیم وحیانى است. شناخت امام ملاک دخول انسان در بهشت است­، و اذعان به ولایت امام رکن ایمان است و شرط قبول سایر اعمال و عبادات به شمار مى‏‌رود.

از سود دیگر اصل همدلى مهم‏ترین شرط قرار گرفتن در حلقه یاران امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف است، بنابراین؛ در جوامع اسلامى همواره و در هر شرایطى، باید «حق» و «مبانى مکتبى» ملاک وحدت قرار گیرد؛ اتحاد بر پایه «حق» همانند جهاد علیه دشمنان دین هر چند دوست داشتنى هم نباشد، در دراز مدت و گاهى در کوتاه مدت، به خیر و سعادت حق جویان است و درهاى سعادت را به روى مسلمانان مى‏‌گشاید2. وارهیدن از رنگ دین، رنگ به رنگ شدن و رنگ‏‌هاى مختلف به خود گرفتن، انسان را از حلقه یاران امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف جدا نموده و از حیات سعادتمندانه محروم مى‌‏سازد3.

حضرت مهدى عجّل الله تعالی فرجه الشریف در روز ظهور به اذن پروردگار به مسجد الحرام مى‌‏رود و پشت مقام ابراهیم علیه السلام و رو به کعبه، مى‏‌ایستد و دو رکعت نماز مى‏‌گذارد و سپس اعلام ظهور مى‏‌کند4. به بر پایى عدالت و زدودن فساد و ستم و تباهى همّت مى‏‌گمارد و به زندگى فقرا توجه مى‏‌کند و همگان را از عدالت و رفاه و آسایش و معنویت بهره مى‏‌رساند، به گونه‌‏اى که در آن زمان، مردم فقیرى را نمى‌‏یابند تا به او صدقه دهند5.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) نهج البلاغه، خطبه 152، ص 470

2) یکصد درس زندگی از امام علی علیه السلام، جمعی از نویسندگان، ج 1، ص 37

3) همان منبع، ص111

4) ناز و نیاز، جمعی از نویسندگان، ج 1، ص 23

5) سیره اخلاقی معصومین علیهم السلام، الهامی نیا- طاهر زاده- رضانژاد، ج 1، ص 80



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.