گردشی در گوشه گوشه ی استان خراسان شمالي

استان خراسان شمالي با مساحتي در حدود 28.100 كيلومتر مربع از شمال به کشور تركمنستان از شرق و جنوب به استان خراسان رضوي، از جنوب غربي به استان سمنان و از مغرب به استان گلستان محدود مي‌شود. اين استان كه از تقسيم استان بزرگ خراسان (سابق) بوجود آمده، داراي 6 شهرستان به نام‌هاي بجنورد، شيروان، اسفراين، جاجرم، فاروج، مانه و سملقان با مركزيت
پنجشنبه، 22 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گردشی در گوشه گوشه ی استان خراسان شمالي
گردشی در گوشه گوشه ی استان خراسان شمالي
گردشی در گوشه گوشه ی استان خراسان شمالي





استان خراسان شمالي با مساحتي در حدود 28.100 كيلومتر مربع از شمال به کشور تركمنستان از شرق و جنوب به استان خراسان رضوي، از جنوب غربي به استان سمنان و از مغرب به استان گلستان محدود مي‌شود.
اين استان كه از تقسيم استان بزرگ خراسان (سابق) بوجود آمده، داراي 6 شهرستان به نام‌هاي بجنورد، شيروان، اسفراين، جاجرم، فاروج، مانه و سملقان با مركزيت بجنورد و 15 بخش و 40 دهستان و بيش از 1000 روستاي داراي سكنه است كه جمعيت تقريبي آن تا سال 1384 بالغ بر 850.000 نفر برآورد شده است.

سوغات استان

آبنبات (شكر پنير) بجنورد، چاروق بجنوردي، قاليچه ها و پشتي ها ي تركمني و كردي ، كلاه كركي جاجرمي، چادر شب و حوله دستي اسفراين و جاجرم، كشمش و آجيل فاروج، خشكبار و سيب شيروان.

شهر بجنورد

نام بجنورد در كتاب هاي قديمي بوزنجورد آمده است. بوزنجورد معرب كلمه بيژن گرد است، ‌ ولي به مرور با اندك تحريفي به صورت بجنورد تلفظ مي شود. گرد به معناي شهر و آبادي است و بجنورد به معني شهر بيژن است. در شمال غربي بجنورد كنوني تپه‌اي قديمي وجود دارد كه آثار بسيار كهني از شهر تاريخي بيژن گرد را در خود جاي داده است و به بيژن يورت معروف است. گفته مي شود كه بجنورد قديمي در محل همان تپه قرار داشته كه اكنون ساربان محله ناميده مي شود.

گردشی در گوشه گوشه ی استان خراسان شمالي

مراكز ديدني

آرامگاه باباتوكل
چشمه باباامان
چشمه بش قارداش
غاركنه گرم
غارگنج كوه
امامزاده سلطان سيدعباس
عمارت مفخم

شهر شيروان

با توجه به تحقيق و كاوش در آثار باقي مانده در روستاها و آبادي هاي قديمي، مي توان گفت اين منطقه قبل از اسلام مسكوني بوده و داراي قدمت طولاني است. مردم شيروان در سال 31 هجري ـ در زمان خلافت عثمان - به اسلام روي آوردند.
در دوران طاهريان و سامانيان، با اينكه ذكري از نام شيروان نيامده است، ليكن از بعضي قراين پيداست كه اين شهر به صورت قصبه اي پابرجا بوده است. سلطان محمود غزنوي در لشگركشي خود به هندوستان، يك شبانه روز در حد فاصل ورگ ـ رزمغان توقف كرده بود، و اين محل هنوز هم در ميان مردم شيروان به تخت سلطان محمود معروف است.
از نظر تاريخي، رونق شهر شيروان با دوره فرمانروايي خوارزمشاهيان مربوط است. اين شهر در دوران حكومت قاجار يكي از مناطق مهم درگيري هاي حكام محلي بود. شهر شيروان در سال 1308 بر اثر زلزله به كلي ويران شد و پس از دوسال، بار ديگر با اسلوب جديد شهرسازي تجديد بنا گرديد.

گردشی در گوشه گوشه ی استان خراسان شمالي

مراكز ديدني

آرامگاه تيموري
غاركافرقلعه
غارپوستين دوز
ييلاق اوغاز
ييلاق گلبل نامانلو
منطقه حفاظت شده گلول
امامزاده حمزه رضا
بقعه شيخ رشيدالدين محمد

شهر اسفراين

دروجه تسميه اسفراين برخي معتقدند، اين شهر را اسفنديار بنا نهاده است و لذا به نام باني آن، اسفراين ناميده شده است. بيهقي اصل اين اسم را آسپرآئين دانسته كه اسپر به معني سپر و آئين به معني راه و رسم است. اسفراين جزو اولين مراكز جمعيتي است كه اقوام آريايي پس از ورود به ايران درآن سكني گزيدند. شهر اسفراين با اينكه در طول تاريخ صدمات فراواني متحمل شده است، ليكن با تلاش و همت مردم به توسعه قابل توجهي دست يافته است و در حال حاضر يكي از شهرهاي آباد استان خراسان به شمار مي آيد.

گردشی در گوشه گوشه ی استان خراسان شمالي

مراكز ديدني

آرامگاه شيخ شاه علي اسفرايني
قلعه حسن آباد
قلعه قيصر
قلعه صعولك
زادگاه نوشيروان
بازمانده شهرقديمي بلقيس
غارنوشيروان
غارعبادتگاه شيخ احمدذاكر
منطقه حفاظت شده ساري گل
امامزاده عبدالله كوران
امامزاده شاهزاده زيد
بقعه شيخ محمدرشيدالدين
امامزاده شاهزاده جعفر
منبع:www.hamshahrionline.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما