«راديو ورزش»؛ شروط لازم اما ناکافي

ده سال است که بسياري از ورزشدوستان و ورزشکاران ايراني، صبح که از خواب بيدار و سوار بر خودرو به سوي محل کار رهسپار مي شوند، وقت خود را با برنامه هاي «راديو ورزش» مي گذرانند و عصر هنگام، در راه بازگشت، باز هم گوش و هوش خود را به اين شبکه راديويي مي سپارند! آري ده سال پيش بود که پس از مدتها گفت و گو و حرف و حديث، بالاخره آرزوي افتتاح شبکه اختصاصي راديويي براي ورزش به حقيقت پيوست و «راديو ورزش» متولد شد. شبکه اي که با استفاده از
پنجشنبه، 28 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«راديو ورزش»؛ شروط لازم اما ناکافي
«راديو ورزش»؛ شروط لازم اما ناکافي
«راديو ورزش»؛ شروط لازم اما ناکافي






ده سال است که بسياري از ورزشدوستان و ورزشکاران ايراني، صبح که از خواب بيدار و سوار بر خودرو به سوي محل کار رهسپار مي شوند، وقت خود را با برنامه هاي «راديو ورزش» مي گذرانند و عصر هنگام، در راه بازگشت، باز هم گوش و هوش خود را به اين شبکه راديويي مي سپارند! آري ده سال پيش بود که پس از مدتها گفت و گو و حرف و حديث، بالاخره آرزوي افتتاح شبکه اختصاصي راديويي براي ورزش به حقيقت پيوست و «راديو ورزش» متولد شد. شبکه اي که با استفاده از تعدادي «گزارشگر» کهنه کار راديويي و نيز کارشناسان جوياي نام و «مستقل»، نويد روزهاي خوبي را در حيطه رسانه هاي صوتي و تصويري مي داد. روزهايي که به نظر مي رسد حتي زودتر از پيش بيني هاي انجام شده سر رسيد و ما امروز با يک رسانه صوتي پويا، تخصصي و از همه مهم تر «مستقل» روبرو هستيم. رسانه اي که علي رغم وجود نقطه ضعف هاي ناگزير و ناگريز، وراي انتظارها عمل مي کند و ورزشدوستان را دلگرم و اميدوار مي سازد! تنوع برنامه هاي ورزشي، از انواع تفريحي آن گرفته تا خبر رساني و کارشناسي و حتي بررسي رسانه هاي نوشتاري و... يک مجموعه کامل را براي شنوندگان خود فراهم مي آورد که خود يکي از دلايل «جاافتادن» اين شبکه بين ورزشدوستان است. مهم تر از همه اينکه تهيه کنندگان برنامه هاي راديو ورزش ثابت کرده اند اهل «حواشي» نيستند و علي رغم تمايل به موشکافي وقايع و قضاياي ورزشي، هرگز آتش بيار معرکه نشده اند و برخلاف «اکثر» همتاهاي شاغل در رسانه هاي نوشتاري و حتي «برخي» از همکاران فعال در حوزه تصوير، هرگز بدنبال بزرگنمايي و کمک به حواشي ورزش و ورزشکاران نبوده و از اين راه به دنبال مطرح کردن نام خود نيستند! اتخاذ مواضع اصولي و به دور از هياهوهاي کاذب در مقابل مسايل و مشکلات روز ورزش، از آنها چهره هاي قابل اطميناني ساخته که مي توان راحت تر و مطمئن تر از رسانه هاي ديگر به آنان دل سپرد و در مواجهه با مسايل خرد و کلان ورزش از آنها استفاده برد. همراهي آنان با مسايل روز و همپايي آنها با مشکلات ورزش نيز به مقبوليت آنها افزوده و اين اميد را در دل شنوندگان عادي و حتي تخصصي برنامه ها زنده کرده که مي توان با گوش دادن به اين شبکه، هميشه «به روز» بود!

آنها مي توانند «بهترين» باشند!

به هر حال تمام اين محاسن نمايانگر وجود شروط «لازم» براي يک برنامه ورزشي است، اما به نظر نگارنده «کافي» نيست! راديو ورزش مي تواند و «بايد» بهتر باشد! نگوييم اين پيشرفت سريع و خصوصيات مثبت در اين گوشه از دنيا و در مقايسه با ديگر امور جاري و ساري در کشورمان خيلي هم مطلوب است و موفقيتي بزرگ بحساب مي آيد، بلکه به ياد بياوريم که هميشه آرزو داشته ايم يک بار هم ورزش و امور وابسته به آن راهگشا و راهنماي جامعه ما براي پيشرفت، فرهنگ سازي و اجراي اصولي برنامه ها و انجام خالصانه وظايف باشد! پس اميدواريم که آنها با تداوم تلاش هاي خويش و رفع نقطه ضعف هاي معدود خود، پارا از حيطه «خوب بودن» محض به «بهترين بودن» بگذراند.

ناز نفستان!

... در ضمن مهم ترين خصوصيت يک مجري «راديويي» داشتن «صداي خوش» است! صداي دلپذير مجريان راديو ورزش زبانزد خاص و عام است؛ چه آن يکي که ژن «صدا پيشگي» در خاندانش قابل جستجو است، چه آن مجري پرسابقه که از «سيما» به «صدا» رسيده، چه آن همکار گرامي که از «نويسندگي» به اجراي راديوئي رسيده و ... «ناز نفستان»!
1- پيش از اين طي يک مقاله انتقادي نوشته بوديم «حيف از راديو»! تأکيد ما هم بر اين بود که اگر قرار است در هر رسانه جمعي، چه نوشتاري، چه ديداري، چه شنيداري، تبليغي انجام گيرد، بايد «کاملاً» در پرانتز و با کد شناسايي مشخص باشد! شنونده راديويي هم بايد دقيقاً بداند که اين تبليغات، آيا در چارچوب «پيام هاي بازرگاني» است، آيا «رپرتاژآگهي» است، و يا مطابقه مواضع و خط فکري يا سياست هاي کلي خود صدا و سيماست؟! «فروختن» قسمتي از وقت «گرانبها» و «پرارزش» اين شبکه پرمخاطب آن هم در بهترين ساعات صبح به فلان کارخانه و بهمان سازمان، بدون اينکه شنونده بداند دارد به يک آگهي تجاري رسمي گوش مي دهد يا خير، جفا در حق شنونده علاقمند و بيشتر از آن در حق احترام و آبروي خود راديوست! البته «گويا» در اين اواخر مسئولان راديو به اين مسئله توجه جدي کرده اند!
2- يکي از رسالت هاي راديو ورزش که بايد بر آن بيشتر تأکيد شود، «خبررساني» به موقع و به روز است. پيشنهاد مي شود که هر يک ربع يا نيم ساعت، و حتي با قطع موقت برنامه ها، بصورت کاملاً مختصر و گذرا اخبار لحظه اي و کوتاه ورزشي اعلام گردد. همچنين بد نيست که دفعات پخش «مشروح اخبار ورزشي» نيز بيشتر گردد. بدين ترتيب «رسالت اطلاع رساني»، دقيق تر، بهتر و مطمئن تر انجام مي گيرد. اميدواريم مسئولان روي اين پيشنهادها بيشتر تعمق کنند.
منبع:نشريه کيهان ورزشي شماره2764




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط