گياهان مفيد براي کبد

کبد با در اختيار داشتن انواع آنزيم هاي خاص،مهمترين مرکز سم زدايي بدن(تبديل سموم به مواد قابل دفع)بوده،مسئول بخش هاي عمده و مهم سوخت و ساز قندها و چربي ها و پروتئين ها مي باشد.ويتامين هاي B12وAو بيشترين بخش آهن بدن در کبد ذخيره مي شود. بخش مهمي از ايمني کلي بدن در سلول هاي ويژه اي در کبد تعبيه شده است.وظيفه ي حذف استروژنهاي مازاد جريان خون و پيشگيري از بيماري هاي ناشي از افزايش
دوشنبه، 2 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گياهان مفيد براي کبد
گياهان مفيد براي کبد
گياهان مفيد براي کبد

نويسنده:دکترتورج زرگر الهي سم شناس دارويي و متخصص گياهان دارويي از آمريکا و هلند




مهمترين وظايف حياتي کبد در بدن:

کبد با در اختيار داشتن انواع آنزيم هاي خاص،مهمترين مرکز سم زدايي بدن(تبديل سموم به مواد قابل دفع)بوده،مسئول بخش هاي عمده و مهم سوخت و ساز قندها و چربي ها و پروتئين ها مي باشد.ويتامين هاي B12وAو بيشترين بخش آهن بدن در کبد ذخيره مي شود.
بخش مهمي از ايمني کلي بدن در سلول هاي ويژه اي در کبد تعبيه شده است.وظيفه ي حذف استروژنهاي مازاد جريان خون و پيشگيري از بيماري هاي ناشي از افزايش اين هورمون مانند سندرم پيش از قاعدگي ،تومورهاي فيبروئيد وبيماري هاي ديواره ي رحمي را عهده دارمي باشدوفيلتر کردن گلبول ها يا سلول هاي فرسوده خون،اجزاي بيگانه و باکتري هايي که از روده وارد خون کبدي مي شوند نيز از وظايف کبد است.
گياهان مفيد براي کبد بسته به عملي که در کبد انجام مي دهند،به چند دسته تقسيم مي شوند :گياهاني که کبد را در برابر آسيب هاي ناشي از عوامل ميکربي،قارچي ،ويروسي و سموم محافظت کرده و سلامت سلول هاي کبدي را تأمين مي کنند.
گياهاني که فرايند سم زدايي و تصفيه اي کبد را افزايش مي دهند.
گياهاني که ساخت و تشکيل صفرا توسط کبد را افزايش مي دهند.
گياهاني که جريان صفرا را در مجاري صفراوي افزايش مي دهند و خروج آن را از کيسه صفرا آسان مي کنند(صفرا بر).

مهمترين گياهان کبدي عبارتند از :

1-کنگر فرنگي يا آرتيشو
2-خار مريم
3-گل قاصدک
4-شبدر قرمز
5-زردچوبه
6-گزنه
7-بابا آدم و...

کنگر فرنگي يا آرتيشو:

گياهي چند ساله و پاياست که به حالت خودرو مشاهده نمي شود.اندام دارويي اين گياه برگ هاي آن است.برگ خشک آن حاوي پتاسيم ،منيزيوم،مواد معدني ديگر،ترکيبات فنولي و اسيدي از جمله:سينارين ،سيناروپيکرين،لوتئولين و مواد تلخ ديگري مي باشد.
سينارين تنها ترکيب موجود در آرتيشو است که داراي اثرات حفاظتي برجسته بر سلول هاي کبدي مي باشد .همچنين اين ماده چربي خون(کلسترول )را از طريق افزايش دفع صفراوي استرول ها و افزايش ترشح و تخليه صفرا کاهش مي دهد.

مهمترين خواص کنگر فرنگي:

-افزايش دهنده نوسازي سلولهاي کبدي.
-کاهش قابل توجه مرگ سلولهاي کبدي (در صورت مصرف مستمر).ضمناً کاهنده کلسترول خون و پيشگيري از تصلب شرايين؛ضد نفخ،ضد تهوع وضد سوء هاضمه مي باشد.
-افزايش سطح سلامت و کارکرد سم زدايي سلول هاي کبدي

طريقه مصرف :

اين گياه به صورت دم کرده استفاده نمي شود و روزي 3 بار و هر بار 2 گرم از برگ هاي خشک شده ي گياه يا مقدار معادل آن به صورت عصاره ي مايع يا عصاره ي تخميري گياه استفاده مي شود.

گياهان مفيد براي کبد

منبع:نشريه هنر آشپزي ،شماره 45




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط