ميليونرهاي مجازي

از قديم و نديم پولدار شدن آرزوي هر کسي بوده است. هر کسي هم که اين آرزوي پيدا و پنهان را تکذيب کند، يا از روي صداقت حرف نمي زند يا ... . هميشه افراد بسياري از نوع بشر در طول تاريخ بزرگ ترين هدفشان جمع آوري پول و مال و مکنت بيشتر و پيوستن به جرگه ظاهراً خوشبخت ثروتمندان بوده است. کاري با اينکه اين کار و هدف چقدر درست بوده و هست يا نه نداريم. اما موضوع اين است که امروزه به تبع پيشرفت هاي بسياري که در دنيا رخ داده و با ورود و نفوذ انواع و اقسام
دوشنبه، 2 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ميليونرهاي مجازي
ميليونرهاي مجازي
ميليونرهاي مجازي

نويسنده:حسين رسولي





از قديم و نديم پولدار شدن آرزوي هر کسي بوده است. هر کسي هم که اين آرزوي پيدا و پنهان را تکذيب کند، يا از روي صداقت حرف نمي زند يا ... . هميشه افراد بسياري از نوع بشر در طول تاريخ بزرگ ترين هدفشان جمع آوري پول و مال و مکنت بيشتر و پيوستن به جرگه ظاهراً خوشبخت ثروتمندان بوده است. کاري با اينکه اين کار و هدف چقدر درست بوده و هست يا نه نداريم. اما موضوع اين است که امروزه به تبع پيشرفت هاي بسياري که در دنيا رخ داده و با ورود و نفوذ انواع و اقسام فناوري هاي پيشرفته در تمام ارکان زندگي ما نوع بشر، به نظر مي رسد به تدريج پولدار شدن هم دارد معنا و مفهوم هاي ديگري پيدا مي کند. با رواج اينترنت، به مرور پايگاه هايي مجازي هم تحت عنوان «شبکه هاي اجتماعي» پا گرفتند که البته چندان موضوع بحث ما در صفحه بازي نيستند. اما همين شبکه هاي مجازي (مثل Second Life) باعث شدند مفاهيم مجازي ديگري هم در اينترنت رنگ و بوي واقعي بگيرد. زندگي مجازي، خانه مجازي، وسايل مجازي، دوستان مجازي، شغل مجازي، و حتي همسر مجازي ! پول و اعتبار مجازي نيز يکي از همين موارد است که ناگزير به فهرست اين مجازي ها اضافه شد و در دنياي بازي هاي آنلاين هم رفته رفته اهميتي حياتي پيدا کرده است.
امروزه کسب و کار شرکت هاي بسياري در دنيا، شامل فروش اسلحه، مهمات و ساير اقلام مورد نياز بازي کننده ها شده است که البته از اين رهگذر پول خوبي هم به جيب مي زنند. يکي از سرزمين هاي اصلي و مورد علاقه و فعاليت اين کمپاني ها چين است که کاربران و بازي کننده هاي فراوان آن بازار بسيار خوبي را مهياي ورود و فعاليت اين دسته از شرکت کرده اند. کافي نت هاي چيني هميشه مملو از جواناني است که با شدت و حرارت ساعت ها پاي بازي هايي مثل World of Warcraft مي نشينند و به خانه نمي روند.
چند وقت پيش از همين کشور خبر جالبي رسيد مبني بر اينکه يک چيني به همراه سه تا از دوستانش با کلاه گذاشتن بر سر يکي از بازيکنان دنياي مجازي صد هزار يوآن (معادل 14700 دلار) از او تلکه کرده اند. اما کار به همين جا ختم نشد و با شکايت اين کاربر و پيگيري پليس اين افراد دستگير شدند و جالب تر اينجاست که با وجود اينکه هنوز در چين هيچ قانون رسمي در مورد مالکيت مجازي وجود ندارد، توسط دادگاه مستقر درشمال شرقي ايالت ليائونينگ، سارق اصلي به سه سال زندان محکوم شد. به گزارش نشريات محلي، سارقان مجازي علاوه بر اعتبار، مقداري از وسايل مجازي قرباني خود را هم به سرقت برده اند که دادگاه آنان را محکوم به پس دادن اين وسايل و تجهيزات کرده است. شايد چنين داستاني ده سال پيش فقط در قالب فيلم هاي سينمايي و داستان هاي کميک استريپ روايت مي شد و وقوع آن در دنياي ما غير قابل باور به نظر مي رسيد. اما امروز به صورت يک خبر روي خروجي خبرگزاري ها قرار مي گيرد. پول هايي که اين چيني ها دزديده بودند، در واقع سکه هايي به نام QQ هستند که توسط شرکت Tencent ابداع شده اند و از طريق پورتال اينترنتي همين شرکت در اختيار کاربران قرار مي گيرد. کاربران مي توانند به وسيله اين سکه هاي QQ تجهيزات و اسلحه هاي مورد نظر خود را در بازي هاي آنلاين خريداري کنند. همچنين تنسنت در قبال پرداخت تعدادي از اين سکه هاي مجازي امکان استفاده از خدمات متعددي از جمله سرويس پست الکترونيک و چت را در اختيار کاربران قرار مي دهد. طبق گزارش سالانه خود تنسنت، اين شرکت فقط تا پايان سال گذشته ميلادي رقم باور نکردني 377 ميليون کاربر فعال را براي خود ثبت کرده است.
کاربران اغلب پس از خريد اين سکه ها با کارت اعتباري و صرف مقداري از آنها در بازي، باقي مانده آن را در حساب هاي کاربري آنلاين مخصوصي پس انداز مي کنند. چون در هر حال سکه هاي QQ يا ساير انواع پول هاي مجازي هيچ وقت قابل بازگشت و معاوضه با پول واقعي نيستند. از همين رو برخي کارشناسان حدس مي زنند بين چند صد ميليون تا حدود يک ميليارد دلار سکه QQ همواره در دنياي مجازي در حال گردش است. در هر صورت آنچه مسلم است با گسترش سرسام آور شبکه هاي مجازي و به موازات آنها بازي هاي آنلاين، ديگر دولت ها و ساير مسئولان کشورها نخواهند توانست در برابر اين دنياهاي مجازي و آنچه درون آنها رخ مي دهد بي تفاوت باشند و خواه ناخواه آنان نيز بايد وارد اين اقيانوس هاي مجازي شوند.
منبع: ماهنامه دنياي کامپيوتر و ارتباطات؛ شماره 79




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط