عماد مغنیه (5) پشت پرده ترور

در پی ترور عماد مغنیه از فرماندهان بلند پایه شاخه امنیتی حزب الله لبنان چند سوالی که در محافل خبری و تحلیلی مطرح شده است نخست عامل یا عاملان این ترور است . در این زمینه به نظر می رسد این اقدام تروریستی کار مشترک دستگاههای اطلاعاتی و تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی هم پیمان
شنبه، 19 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عماد مغنیه (5) پشت پرده ترور
عماد مغنیه (5) پشت پرده ترور
عماد مغنیه (5) پشت پرده ترور

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون



در پی ترور عماد مغنیه از فرماندهان بلند پایه شاخه امنیتی حزب الله لبنان چند سوالی که در محافل خبری و تحلیلی مطرح شده است نخست عامل یا عاملان این ترور است .
در این زمینه به نظر می رسد این اقدام تروریستی کار مشترک دستگاههای اطلاعاتی و تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی هم پیمان آنها باشد چند دلیل را می توان در این خصوص بیان کرد .
نخست اینکه عماد مغنیه از سالها پیش به دلیل اتهاماتی که به وی درباره دست داشتن در انفجار مقر نیروهای آمریکایی در لبنان درسال 1982 و چندین مورد عملیات هواپیما ربایی مطرح شده بود تحت تعقیب دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا قرار داشت و جایزه 5 میلیون دلاری ( طبق برخی منابع 25 میلیون میلیون دلار ) نیز برای یافتن و یا ترور وی تعیین شده بود .
از طرف دیگر عماد مغنیه به علت سابقه مبارزاتی طولانی که در هر دو عرصه فلسطین و لبنان داشت تحت تعقیب دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی بود. وی قبل از اشغال لبنان بوسیله رژیم صهیونستی فعالیت های مبارزاتی خود را با عضویت در نیروی ویژه شاخه نظامی جنبش آزاد بخش فلسطین موسوم به گروه 17آغاز کرد و پس از اشغال لبنان ابتدا با عضویت در جنبش امل و سپس در حزب الله رهبری عملیات ویژه را بر عهده داشت.
امادرباره مقطع زمانی ترور عماد مغنیه چند نکته قابل تامل است. وی در سالگرد ترور سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله ترور شده است و این هم شاخص دیگری است که از نقش اسرائیل در این ترور پرده برمی دارد و هم می تواند بیانگر این پیام باشد که همچنانکه ترور رهبران و مسئولان سابق حزب الله نتوانست از رشد و پویایی جنبش مقاومت اسلامی لبنان جلوگیری کند ترور عماد مغنیه نیز هر چند ضایعه ای بزرگ برای این جنبش محسوب می شود اما نخواهد توانست به جایگاه حزب الله خدشه ای هر چند کوچک وارد سازد.

عماد مغنیه (5) پشت پرده ترور

اهداف ترور مغنیه
بازسازي اعتبار از دست رفته دستگاه امنيتي رژيم صهيونيستي:

در پي جنگ 33 روزه و حتي قبل از آن در حدفاصل اشغال لبنان در سال 1361 تا سال 1379 _ زمان خروج رژيم صهيونيستي از جنوب لبنان _ ناكامي دستگاه‌هاي امنيتي رژيم صهيونيستي در مضمحل كردن مقاومت به دغدغه مهم دولتمردان، ارتش و شهروندان صهيونيست تبديل شده بود.
اين وضعيت بخصوص در جريان جنگ 33 روزه تشديد شد چرا كه از يك سو دستگاه امنيتي رژيم صهيونيستي نتوانست هيچ كدام از رهبران مقاومت را از ميان بردارد و يا بر جريان روزافزون شليك موشك‌هاي حزب‌اله اثر بگذارد و از سوي ديگر حزب‌الله لبنان توانسته بود در مراكز حساس رژيم صهيونيستي رخنه اطلاعاتي ايجاد كند.
حمله موشكي حزب‌الله به قلب قطار شهري تل آويو - دومين شهر صنعتي و سومين شهر توريستي اسرائيل و نيز حمله موشكي حزب‌الله به پادگان نظامي صفه واقع در استان جليل شمالي كه مهمترين پادگان نيرو هوايي رژيم صهيونيستي است نمونه‌هاي بارزي از اين رخنه اطلاعاتي امنيتي بود.

عماد مغنیه (5) پشت پرده ترور

مغنیه فرماندهی عملیات تدافعی حزب الله را نیز در جنگ 33 روزه بر عهده داشت که ضربات کاری و جبران ناپذیری بر پیکر ارتش صهیونیستی وارد ساخت . از این لحاظ به نظر می رسد یکی از اهداف این رژیم از ترور عماد مغنیه بویژه در این مقطع زمانی جلوگیری از تضعیف روحیه نظامیان شکست خورده صهیونیستی و مقابله با پیامدهای ناشی از انتشار گزارش وینوگراد در جامعه صهیونیستی بوده است .
همچنین با توجه به اینکه شکست در جنگ 33 روزه شکست برای همپیمانان عربی آمریکا و رژیم صهیونیستی در معادلات سیاسی لبنان نیز بود لذا نمی توان همکاری اطلاعاتی و امنیتی برخی از کشورهای عربی را نیز در ترور عماد مغنیه نادیده گرفت .

تضعيف موقعيت حزب‌الله لبنان:

رژيم صهيونيستي براساس طينت خود كه فشار نظامي را موجب كوتاه آمدن مي‌داند گمان مي‌كند عمليات ترور در پايتخت سوريه از يك سو دولت دمشق را از همكاري با حزب‌الله و حماس باز مي‌دارد و شهروندان سوريه را عليه دولت بشاراسد براي محدود كردن فعاليت نيروهاي مقاومت در سوريه وارد عمل مي‌كند و از سوي ديگر حزب‌الله لبنان را كه به آرامي از محدوديت‌هاي امنيتي پس از پايان جنگ 33 روزه خارج شده است را بار ديگر در لاك امنيتي فرو برده و نيروهاي عمل كننده‌ آنرا زمين‌گير مي‌كند.
از منظر دستگاه اطلاعاتي رژيم صهيونيستي شهادت سيد رضوان يا چهره‌اي در اندازه‌‌ي او به نيروهاي مرتبط با اسرائيل و آمريكا در لبنان روحيه مي‌دهد و آنان را از رعب موجود ناشي از اقتدار نظامي، اطلاعاتي و مردمي - خارج مي‌كند و در نهايت مشكلات جديدي را براي حزب‌الله پديد مي‌آورد.

عماد مغنیه (5) پشت پرده ترور

نظر کارشناسان اسرائیلی

به گفته ژنرال عوفاديا ايرليخ از كارشناسان مسائل امنيتي : ترور مغنيه به منظور ايجاد هراس در دل كادر رهبري حزب الله و همچنين برانگيختن حس ترديد و شك نسبت به يكديگر در محافل رهبري اين حزب است؛ زيرا اين امكان وجود دارد كه ترور مغنيه باعث ترسيم اين ذهنيت در فكر رهبران حزب الله شود كه اين ترور در نتيجه موفقيت "اسرائيل" در نفوذ به داخل حزب و يافتن برخي مزدوران صورت گرفته باشد.
ايال زيسر از كارشناسان مسئله جنگ ميان حزب الله و رژيم اشغالگر قدس معتقد است ترور مغنيه با هدف تخريب چهره پيروزمندانه اي صورت گرفت كه حزب الله در جنگ خود با "اسرائيل" بدان دست يافت و تل آويو نيز شكست خورده و سرافكنده از آن بيرون آمد.
به گفته وی: اين عمليات نه تنها هشدار به حزب الله، بلكه هشدار به جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي نيز هست كه رهبران شان در سوريه به سر مي برند. ضمنا انتظار مي رود بعد از ترور مغنيه، رهبران دو جنبش حماس و جهاد اسلامي كه در داخل سوريه به سر مي برند، تلاش ها و تدابير امنيتي بيشتري را براي حفظ جان خود به كار بندند.
منابع سلسله مقالات شهید عماد مغنیه :
سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی
خبرگزاری فارس
واحد مرکزی خبر
مرکز اطلاع رسانی فلسطین
رجا نیوز
شیعه نیوز
ايرنا
سایت الف
سايت مقاومت
پرس تی ی بیروت
انصار نیوز
سایت ۴ دیپلمات
جهان
خبرگزاری ایسنا
www.aviny.com
www.hamshahrionline.ir
www.ebtekarnews.com
www.farhangnews.ir
www.farhangnews.ir
www.shia-online.ir
www.irdiplomacy.ir





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.