یمن، صعده و الحوثی ها (6) اعراب و جنگ صعده

درگیری‎های شدید در منطقه مرزی صعده یمن، میان نیروهای دولتی که با هلیکوپترها و جنگنده‎ها پشتیبانی می‎شوند و جنبش شیعیان حوثی که خواهان بازگرداندن حکومت علوی به یمن هستند، هم‎چنان ادامه دارد. این درگیری‎ها از سال‎ها پیش شروع شده و اخیرا وارد مراحل حساس، خونین و وحشتناکی شده است؛ به‎گونه‎ای که براساس گزارش‎های خبری موجود تاکنون طی این
شنبه، 19 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یمن، صعده و الحوثی ها (6) اعراب و جنگ صعده
یمن، صعده و الحوثی ها (6) اعراب و جنگ صعده
یمن، صعده و الحوثی ها (6) اعراب و جنگ صعده

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون



درگیری‎های شدید در منطقه مرزی صعده یمن، میان نیروهای دولتی که با هلیکوپترها و جنگنده‎ها پشتیبانی می‎شوند و جنبش شیعیان حوثی که خواهان بازگرداندن حکومت علوی به یمن هستند، هم‎چنان ادامه دارد.
این درگیری‎ها از سال‎ها پیش شروع شده و اخیرا وارد مراحل حساس، خونین و وحشتناکی شده است؛ به‎گونه‎ای که براساس گزارش‎های خبری موجود تاکنون طی این درگیری‎ها صدها تن کشته و هزاران تن نیز زخمی شده‎اند، بدون آن‎که از سوی کشورهای عربی یا سازمان‎های بین‎المللی هیچ توجهی در خصوص این افراد صورت بگیرد. و مبالغه‎ نیست اگر که بگوییم این مسئله "توطئه سکوت منطقه‎ای و جهانی " نسبت به این جنگ و قربانیان آن است انگار که آن‎ها انسان نیستند و یا این‎که جنگ در کره دیگری در حال وقوع است.
وظیفه ما به‎عنوان یک انسان در قبال این قربانیان چیست؟ کسانی که در این جنگ با جان و خون‎شان بهای گزافی را می‎پردازند. این‎ها انسانند و از نظر خونی و اعتقادی برادران ما هستند؛ پس درست نیست که با آن‎ها همدردی نکنیم و به دردهای‎شان بی‎توجه باشیم.
از سوی دیگر، گزارش‎های نیمه رسمی رسانه‎های یمن حاکی از آن است که بیش از 150 هزار تن از شهروندان گرسنه یمنی، در مناطق درگیری سرگردانند و نمی‎توانند خود را به‎جای امن برسانند؛ این در حالی است که اکثر این افراد را هم زنان و کودکان خردسال تشکیل می‎دهند. ضمن این‎که این مناطق اولا کوهستانی و دوما شدیدا تحت محاصره هستند؛ علاوه بر آن عربستان که تنها کشور نزدیک به آن‎هاست، مانع ورود آن‎ها به خاک خود است. این‎که چرا عربستان مرزهایش را به روی این شهروندان عرب مسلمان بسته و آن‎ها را از دسترسی به یک مکان امن موقت محروم می‎کند، قابل درک نیست. کشوری غنی که مناطق جنوبی آن در "جیزان " و "نجران " اساسا جزو خاک یمن به‎شمار می‎روند و به اقتضای معاهده طائف به این کشور پیوسته‎اند. علاوه بر آن، روابط قبیله‎ای و خویشاوندی هم میان اهالی صعده و ساکنان مناطق مرزی عربستان وجود دارد. این بی‎توجهی عربستان در حالی است که این کشور در سال 1990 زمان جنگ عراق علیه کویت، مرزهایش را به روی شهروندان فراری کویتی گشود و تمامی وسایل یک میهمانی شایسته را برایشان فراهم کرد؛ اما چرا اینک همان کارها را برای یمنی‎ها انجام نمی‎دهد؟
برخی‎ها می‎گویند دلیل این مسئله آن است که اکثر آن‎ها از شیعیان زیدی هستند، یعنی مذهب‎شان مخالف با مذهب وهابی‎های عربستان است، اما این حرف مردود است. مسایلی وجود دارد که این حرف را بی‎اهمیت جلوه می‎دهد. مثل استقبال سعودی‎ها از نزدیک به 30 هزار تن سربازان عراقی که زمان جنگ آزادسازی کویت به آن‎ها پناه بردند که اکثریت‎شان شیعی مذهب بودند و بعد هم همگی پادگان صحرایی رفح را که برای آن‎ها اختصاص داده شده بود ترک کرده و به عراق و کشورهای اروپایی پناهنده شدند. پس چرا حالا این برخورد با یمنی‎ها صورت نمی‎گیرد؟ به‎ویژه این‎که این کشور نامزد پیوستن به شورای همکاری خلیج فارس با حمایت عربستان هم هست؟
موضع اکثر دولت‎های عربی نسبت به پناهندگان و پناهندگی به آن‎ها عجیب و گاهی خارج از فهم و درک انسان است. سوریه که بیش از یک میلیون پناهنده عراقی را در پنج سال اخیر در خود جای داد و با نزدیک به 200 هزار فلسطینی همانند خود سوری‎ها رفتار کرد و درها و قلب‎هایش را به روی نیم‎میلیون لبنانی فراری از جنگ 2006 رژیم صهیونیستی گشود، بر چند صد پناهنده فلسطینی موجود در مرزهایش با عراق سخت می‎گیرد و یا اردن که آن هم همین‎گونه عمل می‎کند. قابل درک است که پناه دادن به پناهندگان برای کشورهای فقیری چون اردن و سوریه امری سخت و هزینه‎بر است، اما عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس که سالیانه نزدیک به 500 میلیارد دلار درآمد نفتی به خزانه‎هایشان وارد می‎شود، دیگر چرا؟ این کشورها که نباید درهایشان را به روی پناهندگان آن هم با آن‎همه قساوت ببندند؟
شاید بهتر باشد یادآوری کرد که سازمان‎های بین‎المللی پیگیر امور پناهندگان هم هستند؛ اما آن‎هایی که مسئولیت رسیدگی به حال این دسته از افراد را دارند، چرا کاری در این‎باره از پیش نمی‎برند؟ آن‎ها (یمنی‎ها) که هم‎کیش خودشان هستند و به یکپارچگی سرزمین‎های عربی و وحدت امت اعتقاد دارند. یا این‎که نه آن وحدت و آن امت واحده تنها یک شعار است؟

اتحاد ارتجاع عرب براي قتل عام شيعيان صعده

شوراي همكاري خليج فارس با صدور بيانيه اي، حمايت قاطعانه كشورهاي عضو را از تجاوز ارتش عربستان به خاك يمن اعلام كرده است.
در بيانيه اي كه از سوي «يوسف بن علوي» وزير خارجه عمان در يازدهمين نشست اين شورا قرائت شد، آمده است: ما اطمينان كامل داريم كه عربستان قادر به پاسخ به تجاوزات است و امنيت يمن و عربستان با امنيت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس مرتبط است.
«حمد بن جاسم آل ثاني» نخست وزير و وزير خارجه قطر نيز تاكيد كرد: تزلزل در امنيت عربستان، تزلزل در امنيت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس است.
«عمروموسي» دبيركل اتحاديه عرب، نيز هرگونه تلاش يا اقدام براي تعرض به حاكميت عربستان و يمن را غيرقابل قبول دانست و درباره عمليات نظامي عربستان عليه شيعيان الحوثي در يمن گفت: بسياري از مسائل در دست بررسي است و در تلاش هستيم كه اطلاعات بيشتري در اين زمينه به دست آوريم.وي اضافه كرد: در هر حال ما معتقديم كه تعرض به حاكميت كشوري چون عربستان يا يمن، اقدامي غيرقابل قبول است و هر اقدامي كه موجب بي ثباتي در يمن شود، پذيرفتني نيست.
اين در حالي است كه « شيخ جابرالمبارك» وزير دفاع كويت در ديدار با ملك عبدالله پادشاه عربستان، ضمن ارائه پيام امير اين شيخ نشين، از سركوب شيعيان صعده حمايت كرد.

مشاركت اردن در جنگ ‌عليه حوثي‌ها

اخیرا نيروهاي اردني در منطقه جبل الدخان واقع در جيزان در مرزهاي يمن و عربستان، وارد جنگ عليه حوثي‌ها شده و تعدادي از آن‌ها در اين حملات كشته شده‌اند.
مشاركت نيروهاي اردني در پي تماس تلفني ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان با

یمن، صعده و الحوثی ها (6) اعراب و جنگ صعده

ملك عبدالله دوم همتاي اردني‌اش مبني بر درخواست كمك‌هاي فوري و اعزام نيروهاي اردني به مناطق درگير صورت گرفته است و تمامي هزينه‌هاي مالي اين حمايت نظامي اردن را رياض متقبل شده است.
تعداد نیروهای اردنی که برای کمک به عربستان اعزام می‌شوند 450 سرباز و افسر از نیروهای ویژه ارتش اردن هستند و انتظار می‌رود به 1500 نفر برسند.
منابع سلسله مقالات یمن، صعده و الحوثی ها:
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)
خبرگزاری - ایکنا
خبرگزاری فارس
روزنامه کیهان
شبکه ایران
پنجره
سایت ساجد
ویکی پدیا
خبرگزاری قدس
شبکه العالم
القدس‎العربی
bashgah.net
alyamani.blogfa.com
mouood.org
ebtekarnews.com
sedayeshia.com
saharnews.ir
gharibreza.com
7eqlim.ir
edalatkhahi.ir
Khabaronline.ir
Islamtimes.org
rajanews.com
porsojoo.com
منبع:ماهنامه موعود سال ششم _ شماره 35





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.