10 ابزار خارق العاده لينوکسي

جوملا! نوعي سيستم مديريت محتواست که کار با آن، نسبت به ديگر CMSها آسان تر است. از جوملا! در حد گسترده در کشورهاي مختلف استفاده مي شود. از جمله کاربران اين CMS مي توان به United Nations, MTV Quisilla ،LA Weekly, IHOP، دانشگاه هاروارد، Citibank intranet, The Green Mavenو Outdoor Photographer اشاره کرد. جوملا! که داراي ماژول هاي بسياري است و نصب آن نيز به آساني نصب دروپال انجام مي شود. از يک گروه عظيمي
پنجشنبه، 27 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 ابزار خارق العاده لينوکسي
10 ابزار خارق العاده لينوکسي
10 ابزار خارق العاده لينوکسي

مترجم : سيد مهدي موسوي جزايري




بخش دوم

5- جوملا! (Joomla!)

جوملا! نوعي سيستم مديريت محتواست که کار با آن، نسبت به ديگر CMSها آسان تر است. از جوملا! در حد گسترده در کشورهاي مختلف استفاده مي شود. از جمله کاربران اين CMS مي توان به United Nations, MTV Quisilla ،LA Weekly, IHOP، دانشگاه هاروارد، Citibank intranet, The Green Mavenو Outdoor Photographer اشاره کرد. جوملا! که داراي ماژول هاي بسياري است و نصب آن نيز به آساني نصب دروپال انجام مي شود. از يک گروه عظيمي برخوردار است که به طور مرتب مجله مربوط به خود را منتشر مي سازد. چرا و در چه مواقعي ما به جاي دروپال بايد به سراغ جوملا! برويم؟ خب، براي اينکه پاسخ اين سئوال را دريافت کنيد، به اين ليست نگاهي بياندازيد: هنگامي که شما به يک کارت خريد نياز داريد، هنگامي که به استفاده از يک تقويم وقايع تمايل داريد، هنگامي که به مجموعه اي بزرگ از الگوها نيازمنديد، زماني که به استفاده از مديريت اسناد مايليد يا آن دمي که به پشتيباني تجاري چشم دوخته ايد.

6- مدياويکي (MediaWiki)

مدياويکي در اصل براي Wikipedia ساخته شده است ولي امروزه از آن در بسياري از سايت هاي wiki استفاده مي شود. MediaWiki - که هم نرم افزاري قدرتمند است و هم مقياس پذير - براي اجرا بر سرورهايي که روزانه ميليون ها hit دريافت مي دارند، گزينه خوبي محسوب مي شود. PHP و MySQL هسته اصلي مدياويکي را تشکيل مي دهد و فهرست سايت هايي که از اين ابزار استفاده مي کنند، مرتبا در حال طولاني تر شدن است. قابليت استفاده از فايل هاي چندرسانه اي (تصوير، فايل صوتي و ويدئو) مزيت MediaWiki نسبت به ديگر Wiki serverهاست. MediaWiki همچنين داراي يک عالمه افزودني ( يا همان extension) است که از AimButton تا YouTubeTag ( و خيلي موارد ديگر) را شامل مي شود.

7- PhpMyAdmin

اگر شما مريد پروپاقرص MySQL هستيد، حالا وقتش است که نگاهي به اينجا بياندازيد! براي کساني که مجبورند براي ايجاد و مديريت وب سايت ها، با پايگاه هاي داده سروکله بزند، PhpMyAdmin محشر است. کار با رابط (interface) وب PhpMyAdmin بسيار ساده و روان صورت مي گيرد. علاوه بر اين، با استفاده از رابط وب اين نرم افزار مي توانيد دستورهاي MySQL را اجرا نماييد. همچنين مديران مي توانند با بهره گيري از اين رابط براي مديريت پايگاه هاي داده، جداول، فيلدها، روابط، ايندکس ها، کاربران، مجوزها و غيره استفاده کنند. کلام آخر اينکه PhpMyAdmin به 55 زبان ترجمه شده، به آساني نصب مي شود و از پشتيباني خوب و برجسته اي برخوردار است.

8- VMware Server

امروزه در حوزه امور رايانه اي، مجازي سازي (Virtualization) يک ضرورت تلقي مي شود. در چنين فضايي VMware Server انتخابي شاخص خواهد بود. با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد يک سرور مجازي ساخته و بارها از آن استفاده نماييد. VMware Server زماني را که صرف گسترش مي شود، شديداً کاهش مي دهد. اين فناوري خاص، قابليت ساخت test bedها، يکپارچه سازي سرور (server consolidation) و بازگرداندن سريع داده ها (quick rollbacks) را در اختيار شما قرار مي دهد. VMware Server از سيستم عامل هاي 64 بيتي، 8 گيگا بايت RAM و 10 کارت شبکه (network interface card) پشتيباني مي کند. ضمناً اين نرم افزار داراي يک remote console است که با استفاده از آن مي توان هم به صورت محلي و هم از راه دور، به کنسول هاي مجازي دسترسي يافت. با اين حال به خاطر داشته باشدي که استفاده از VMware Server در محيط هاي تجاري، به هيچ وجه توصيه نمي شود.

9- Packetfence

Packetfence يکي از بهترين ابزارهاي کنترل دسترسي شبکه اي (network access control) است که به صورت open source بوده و در بسياري از صنايع بزرگ به کار گرفته شده است.Packetfence داراي خواص جالبي است از جمله : پشتيباني از ثبت ديوايس هاي جديد شبکه اي، شناسايي فعاليت هاي غير عادي در شبکه و اسکن آسيب پذيري ها. Packetfence داراي دو رابط وبي و خطي (line-based) است. شايد نصب Packetfence آسان باشد، اما مديريت آن خير! ضمناً توجه داشته باشيد که Packetfence از پشتيباني فوق العاده ضعيفي برخوردار است ( خصوصاً در بحث مستندات) لذا شما براي درک عملکرد اين سيستم اعجاب انگيز، حتما به فايل هاي README نياز خواهيد داشت.

10- Domain Technologie Control

اگر شما به دنبال يک نرم افزار کنترل هاستينگ open source هستيد، بد نيست نگاهي به نسخه open source يک cPanel بياندازيد؛ يعني Domain Technologie Control يا به اختصار DTC. اين نرم افزار که تحت GPL منتشر مي شود، از يک عالمه ويژگي هاي مختلف برخوردار است که بيشتر نرم افزارهاي تجاري مشابه، فاقد آنها هستند؛ از جمله : مانيتورينگ پهناي باند به صورت real time ، بروز رساني خودکار IP، ضد ويروس، ضد هرزنامه و... . Domain Technologie Control بر خلاف ديگر نرم افزارهاي مشابه، مستقل از پلتفرم هاي NIX* عمل مي کند (DTC را مي توان بر لينوکس، BSD ، سولاريس، OsX ... اجرا کرد.) شما مي توانيد پشتيباني حرفه اي اين نرم افزار را خريداري نماييد. در يک کلام اگر شما مي خواهيد يک سرويس ميزباني وب برپا کنيد و از آن طرف مايليد براي بسياري از سئوالاتي که در اين زمينه پيش مي آيد، پاسخي در آستين داشته باشيد، به DTC مراجعه کنيد.
منبع: ماهنامه دنياي کامپيوتر و ارتباطات؛ شماره 79




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.