نهی از کبوتر بازی

از زنی به نام ام کثیر چنین نقل شده که همراه با خواهرش به نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می رود و می گوید: خواهرم می خواهد مسأله ای بپرسد، اما خجالت می کشد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: بپرسد، زیرا طلب علم واجب است. و خواهرش در باره فرزندش که کبوتربازی می کند، می پرسد و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جواب می دهد که این بازی ، بازی منافقان است. (عبدالصبور شاهین، صحابیات حول الرسول، قاهره، دار الاعتصام، ج1، ص
دوشنبه، 7 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نهی از کبوتر بازی
نهی از کبوتر بازی
نهی از کبوتر بازی






نهی پیامبر از کبوتر بازی

از زنی به نام ام کثیر چنین نقل شده که همراه با خواهرش به نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می رود و می گوید: خواهرم می خواهد مسأله ای بپرسد، اما خجالت می کشد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: بپرسد، زیرا طلب علم واجب است. و خواهرش در باره فرزندش که کبوتربازی می کند، می پرسد و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جواب می دهد که این بازی ، بازی منافقان است. (عبدالصبور شاهین، صحابیات حول الرسول، قاهره، دار الاعتصام، ج1، ص303)
به گزارش طبری اولین منکر (به فتح کاف) در مدینه در زمان خلافت عثمان، کبوتر بازی و دایر کردن مسابقه در میان آنها بود که بعدها از آن جلوگیری کرد. ( تاریخ طبری، ج۳، ص۴۲۷ ، شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج۲، ص۱۵۹)

جعل احادیث برای تقرب به سلاطین

ابوالبختری القاضی (متوفی200ه) نزد هارون الرشید بود و هارون به کبوتر بازی علاقه داشت. در همین هنگام ، شخصی کبوتری به هارون الرشید هدیه کرد. ابوالبختری گفت: « عن النبی: لاسبق الاّ فی خفّ أو حافر أو جناح» ( فزاد «جناح» و هی لفظة وضعها للرشید).
او کلمه « جناح » را به حدیث اضافه کرد تا کبوتربازی هارون را توجیه کند و بدین وسیله، جایزه ای گرانقدر از هارون گرفت.
هنگامی که ابوالبختری رفت ، هارون دستور داد که کبوتر را کشتند و گفت به خدا قسم دانستم که او دروغ گفت. شخصی به هارون گفت: گناه کبوتر چیست؟ جواب داد: این کبوتر باعث شد تا بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دروغ ببندد. (أضواء علی السنة المحمّدیة، ص126) /ن




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.