0

حجاب در تمام اديان الهي و ملل مختلف

 
azadeh_69
azadeh_69
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 649
محل سکونت : اصفهان

حجاب در تمام اديان الهي و ملل مختلف

حجاب در تمام اديان الهي و ملل مختلف

قرآن کريم و حجاب زنان در اقوام گذشته

فطرت و طبيعت زن

حجاب در تورات

سخن ويل دورانت درباره حجاب يهوديان

سخن تورات در مورد عذاب زنان بي تقوي

حجاب در انجيل

وظيفه زنان از نظر انجيل

سخن جرجي زيدان در مورد حجاب در اروپا

نظر ويل دورانت درباره حجاب در اروپا و علت برهنگي

نظر دو مرجع بزرگ مسيحيت درباره حجاب

حجاب در شريعت زردشت 

چادر ، حجاب زنان ايران باستان

حجاب در شاهنامه

سخن ويل دورانت درباره حجاب زنان ايراني

حجاب نزد برهمائيان

حجاب زن نزد بودائيان

حجاب نزد امت عرب

داستان آموزنده از بانوي با ايمان بلخي 

حجاب در تمام اديان الهي و ملل مختلف

در حالي که در جهان بد حجابي و بي حجابي شيوع پيدا کرده و در اثر همين کار ، فساد و بي بند و باري ، بسياري از کشورهاي دنيا را فرا گرفته ،عده اي گمان مي کنند که حجاب مخصوص دين مقدس اسلام و بعضي از اديان الهي است ، در حالي که اين توهم و گمان صحيح و شايسته نيست . زيرا آنچه به طور خلاصه مي توان گفت آن است که : تمام ملل و مردم جهان زنانشان داراي حجاب بوده اند اگر چه در کيفيت پوشش فرق داشته اند . اکنون براي ثابت شدن اين موضوع به شواهد و ادله اي از قران کريم ، تورات و انجيل و نقوش به جا مانده از پيشينيان مي پردازيم .

1-             قرآن کريم و حجاب زنان در اقوام گذشته

از قصه حضرت آدم  و حوا که در سوره مبارکه اعراف از آيه 11-27 و در سوره مبارکه طه از آيه 116-123 آمده   استفاده مي شود که : حوا پوشش و حجابي داشته که در اثر فريب شيطان برهنه گرديده است . در روايتي از ابن عباس آمده است که :

بعد از آنکه آدم و حوا برهنه شدند خداوند امر کرد قوچي را ذبح کنند ، سپس حوا پشم آن را رشت و با ياري آدم از تابيده هاي آن يک جامه بلند براي آدم و يک پيراهن و روسري براي خود بافت . بدين وسيله بدن انسانهاي نخستين پوشيده و با حجاب گرديد وهر دو از برهنگي و شرمندگي آن نجات يافتند 

2-             فطرت و طبيعت زن

صفت حيا و عفت در زن وغيرت در مرد يک امر فطري است که خداوند غيور اين دو صفت و ساير صفات را در هنگام خلقت در ذات انسان قرار داده است . بنابراين زن از نظر فطري و طبيعت ، عفت و پاکدامني را دوست دارد واز بي عفتي و برهنگي نفرت دارد هر چند به موجب نداشتن اعتقاد و ايمان قوي به خداوند بزرگ و روز قيامت و نداشتن تربيت صحيح و کمبودهاي رواني و نيز به سبب گرفتار شدن در دام شيطان و مردان شياد و پوشانده است به گونه اي که با چشم بصيرت نمي توانند راه خداوند بزرگ را از راه شيطان تشخيص دهند  و متاسفانه چنان در گرداب لجن زار گناه فرو رفته اند که به چيزي جز شهوات نمي انديشند .

3-             حجاب در تورات

تورات و انجيل  فعلي که به دست بعضي از شاگردان حضرت موسي و عيسي نوشته شده برموضوع پاکدامني و حجاب زن و دوري از هر ناز و عشوه گري جز در برابر شوهر تاکيد نموده است .

تورات درباره رفقه ( دختر بتوئيل ) که با نامحرم برخورد مي کند چنين مي گويد :

رفقه چشمان خود را بلند کرده ، اسحاق را ديد و از شتر خود فرو آمد . و از خادم پرسيد : اين مرد کيست که در صحرا به استقبال ما مي آيد ؟ خادم گفت : آقاي من است . پس برقع ( نقاب ) خود را گرفته ،خود را پوشاند 

تورات در مورد دختر مو آبيه مي گويد :

بو عز بروت گفت :

اي دخترم مگر نمي شنوي ! به هيچ کشت زار ، ديگر براي خوشه چيني مرو و از اينجا مگذر ، بلکه با کنيزان من در اينجا باشد و چشمانت به زميني که مي دروند نگران باشد و در عقب ايشان برو . آيا جوانان راحکم نکردم که تو را لمس نکنند 

بو عز گفت : زنهار کسي نفهمد که اين زن به خرمن آمده است ، و گفت چادري که بر تو است بياور و بگير . 

4-             سخل ويل دورانت در باره حجاب يهوديان

« در قرون وسطي يهوديان همچنان نسوان ( زنان ) خويش را با لباسهاي فاخر مي آراستند . کسي به آنها اجازه نمي داد که با سر عريان به ميان مردم روند. نپوشاندن موي سر خلافي بود که مرتکب را مستوجب طلاق مي ساخت . از جمله تعاليم شرع يکي آن بود که مرد يهودي نبايد در حضور زني که موي سرش هويداست دست به درگاه خدا بردارد 

5-             سخن تورات در مورد عذاب زنان بي تقوي

خداوند مي فرمايد : از اين جهت که دختران صهيون متکبر هستند و با گردن افراشته و غمرات چشم راه مي روند ، و به ناز مي خرامند و به پاهاي خويش خلخالها را به صدا در مي آورند ، بنابراين خداوند فرق سر دختران صهيون را کل ( کچل ) خواهد ساخت و خداوند عورت ايشان را برهنه خواهد نمود . و در آن روز خداوند زينت ، خلخالها و پيشاني بند ها و هلالها را دور خواهد کرد ، و گوشواره ها و دستبند ها و رو بند ها را ، و دستارها و زنجيرها و کمر بند ها و عطر دانها و تعويذها ، و انگشتر ها و حلقه هاي بيني را ، و رخوت نفيسه و رداها و شالها و کيسه ها را ، و آينه ها و کتان نازک وعمامه ها و برقعها را ، و واقع مي شود که به عوض عطريات عقونت خواهد شد و به عوض کمر بند ريسمان و به عوض مويهاي بافته کلي (کچلي) و به عوض سينه بند زنار پلاس و به عوض زيبائي سوختگي خواهد بود  

6-             حجاب در انجيل

 به بخش هايي از انجيل درباره لزوم رعايت تقوي و پاکدامني زنان توجه فرماييد :

7-             وظيفه زنان از نظر انجيل

اما تو سخنان شايسته تعليم صحيح را بگو ، که مردان پير هشيار و با وقار و خردانديش و در ايمان وعفت وصبر و صحيح باشند .

و همچنين زنان پير در سير متقي باشند و نه غيبت گو و نه بنده شراب زياده بلکه معلمات تعليم نيکو ، تا زنان جوان را خرد بياموزند که شوهر دوست و فرزند دوست باشند و خرد انديش وعفيفه و خانه نشين و نيکو ومطيع شوهران خودکه مباداکلام خدا متهم شود 

و همچنين زنان ، خويشتن را بيارايند به لباس مزين به حيا و پرهيز ، نه ( مزين ) به زلفها ( موي سر – گيسو ) و طلا و مرواريد و رخت گران بها  .

و شما را زينت ظاهري نباشد از بافتن موي و متحلي شدن به طلا و پوشيدن لباس ، بلکه انسانيت باطني قلبي در لباس غير فاسد ، روح حليم و آرام که نزد خدا گرانبهاست . زيرا بدين گونه ، زنان مقدسه در سابق نيز که متوکل به خدا بودند خويشتن را زينت مي نمودند و شوهران خود را اطاعت مي کردند مانند ساره که مطيع ابراهيم بود 

8- نهي از نگاه به نامحرم

اگر دستت يا پايت تو را بلغزاند آن را قطع کرده از خود دور انداز ، زيرا تو را بهتر است که لنگ يا شل داخل حيات شوي از آن که با دو دست يا پا در نار ( آتش ) جاوداني افکنده شوي .

اگر چشمت تو را لغزش دهد آن را قلع کرده ، از خود دور انداز ، زيرا  تو را بهتر است با يک چشم وارد حيات شوي از اينکه با دو چشم در آتش افکنده شوي 

شگفت اينکه قرآن کريم و تورات و انجيل فعلي مردم را از اين گناهان برحذر داشته است و کساني که امروز ادعاي پيروي از اين دو پيامبر بزرگ را مي کنند ، اگر راست مي گويند بايد به دستورهاي کتاب مقدسشان عمل کنند . اما متاسفانه اکثر بي بند و باريهاي زنان از جانب اينان به سراسر عالم سرايت کرده است .

سوال : اگر تورات و انجيل روي حجاب و پاکدامني زن و ساير احکام و مسائل اخلاقي اين همه تاکيد نموده است . پس چرا در اروپا و بعضي از کشوورهاي ديگر که خود را پيرو حضرت موسي وحضرت عيسي مي داننداين همه برهنگي و بي بند و باري از جانب بسياري از زنان مشاهده مي شود .

جواب :

اولا : همانطوري که در بين مسلمانان بعضي از افراد به قرآن کريم و احاديث پيامبر اکرم و ائمه اطهار عمل نمي کنند و در ظاهر مسلمانان هستند ، در بين يهوديان و مسيحيان هم افراد بسيار هستند که ادعاي پيروي از حضرت موسي و حضرت عيسي را دارند . ولي در حقيقت بنده هوي و هوس خود هستند نه بنده خداوند بزرگ يهوديان اين دو پيامبر بزرگ .

ثانيا : از زماني که اروپا از نظر علم و صنعت رشد چشمگيري داشت به همان نسبت از دين و مسائل معنوي دور شد که يکي از آنها رواج فساد و برهنگي در بين بسياري از زنان آنها بود و اين موضوع اختصاص به اروپا ندارد بلکه کشورهاي اسلامي هم اگر دقت نکنند ، و همزمان با رشد صنعت به رشد معنويت جامعه فکر نکنند به درد و بلاي اروپا مبتلا خواهند شد و اين موضوعي است که قرآن کريم در موارد متعدد ي به آن هشدار داده  است و مردم شريف و مسلمان ايران اسلامي و مسئولين متعهد نظام کاملا هوشيار باشند مسئله ايمان و ارزشهاي اسلامي در درجه اول و موضوع صنعت و رشد اقتصادي در درجه دوم قراردارد .

 9- سخن جرجي زيدان درمورد حجاب در اروپا

اين دانشمند معروف مسيحي مي گويد : اگر مقصود از حجاب پوشاندن بدن به وسيله چادر و روسري ونقاب و امثال آن است ، اين موضوع قبل از اسلام و حتي  پيش از دين مسيح بوده است و مسيحيت هم در آن تغييري نداده است و تا قرون وسطي در اروپا حجاب معمول بوده و تا به امروز هم آثار حجاب در اروپا باقي است  .

10 – نظر ويل دورانت درباره اصحاب در اروپا و علت برهنگي :

در وصيت پنجم ( از وصاياي دهگانه موسي ) خانواده ، تقديس مي شود ، از لحاظ سازمان تامين اجتماعي ، آن را در منزلتي  قرارميدهد که تنها معبد از آن بالاتر است . اين اهميت و احترام که در آن زمان براي خانواده بود ، در تمام قرون وسطي و قرون جديد در اروپا مراعات مي شد و چون انقلاب صنعتي معاصر آغاز شد ، مقام خانواده نيز متزلزل گرديد و انحطاط يافت  .

11- نظر دو مرجع بزرگ مسيحيت درباره حجاب :

کلمنت و ترتوليان مي گويند : زن بايد کاملا در حجاب پوشيده باشد الا آنکه در خانه باشد ، زيرا فقط لباسي که او را مي پوشاند مي تواند از خيره شدن چشمها به سوي او مانع گردد . زن نبايد صورت خود را عريان ارائه دهد تا ديگري را با نگاه کردن به صورتش وادار به گناه نمايد .

براي زن مومن عيسوي د رنظر خداوند پسنديده نيست که به زيور آراسته گردد و حتي زيبايي طبيعي آن بايد با اختفا و فراموشي آن از بين برده شود . زيرا براي بينندگان خطرناک است .

درست کردن موي سر و آرايش آن و تنظيم آنها در آيينه فقط از خصوصيات زناني است که شرم و حياء را از دست داده اند .

.... موهايت  را به رنگهاي مختلف در نياور ، خلخال طلا مبند و صورت ظاهري خود را تغيير نده  .

 

12- حجاب در شريعت زردشت 

در کيش آريايي ، زنان محترم محجوب بوده اند . زنان محترم ايران براي حفظ  حيثيت طبقه ممتاز و ايجاد حدودي که آنها را از زنان عادي و طبقه چهارم امتياز دهد صورت خود را مي پوشاندند و گيسوان خود را پنهان نگه مي داشتند . 

13-           داستان دختران کسري

14-           هنگامي که سه تن از دختران کسري ( شاهنامه ساساني ) با ثروت فراواني از اموال آنها را نزد عمر آوردند شاهزادگان ايراني را برابر عمر در حالي که با پوشش و نقاب چهره خود را پوشانده بودند واداشتند .

عمر دستور داد با آوازي بلند روي آنان فرياد کشند که پوشش از چهره برگيرند تا مسلمانان آنها را ببينند و خريداران بيشتر با پول زيادتري پيدا شوند .

دوشيزگان ايراني از برهنه کردن صورت خودداري کردند ، ويک مشت به سينه نماينده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند . عمر خشمناک شد و خواست با تازيانه آنان را بيازارد . در آن حال شاهزادگان مي گريستند . در همين زمان حضرت علي به عمر فرمود :

در رفتارت مدارا کن !  از پيغمبر خدا شنيدم که مي فرمود : بزرگ و شريف هر قومي راکه خوار و فقير شده ، گرامي داريد .

عمر پس از شنيدن فرمايش حضرت علي آتش خشمش فرو نشست  .

14-           نقوش به جا مانده از اقوام گذشته

يکي ديگر از شواهد وجود حجاب در اقوام گذشته تصاويري است که از مردمان گذشته در سنگها و نقوش باقي مانده است . و اينها نشان مي دهد که زنان داراي حجاب ، مخصوصا با چادر بوده اند .

15-           چادر ، حجاب زنان ايران باستان

نويسنده کتاب پوشاک باستاني ايرانيان در اين مورد مي نويسد : تاريخ نويسان درباره پوشاک آن زمان اکثرا به سکوت گذراده اند ... با اين وصف از روي برخي نقوش که از آن زمان مانده ، به زناني بومي برخورد کرديم که پوشش جالبي دارند . پيراهن آنان پوشش ساده ،  بلند ياداراي راسته چين و آستين کوتاه است . در پايين دامن ( از زانو به پايين ) شرابه هايي ( منگله ) تا به مچ پا آويزان است .

بعد مي گويد : به زناني از اين دوره برمي خوريم که از پهلو بر اسب سوارند . اينان چادري مستطيل بر روي همه لباس خود افکنده اند و در زير آن يک پيراهن دامن بلند ، و زير اين نيز يک پيراهني ديگر بلند تر تا به مچ پا نمايان است . 

16-           حجاب زنان اشکاني

لباس زنان اشکاني پيراهني بلند تا به روي زمين ، گشاد ، پرچين ، آستين دار و يقه راشست بوده است ، پيراهن ديگر يداشته اند که روي اولي مي پوشيدند . اندازه اين يک نسبت به اولي کوتاه و ضمنا يقه باز بوده است . روي اين دو پيراهن نيز چادري سر مي کردند  .

17-           حجاب زنان ساساني

در مقايسه چندين نقش سنگي آناهيتا و نقوش ديگر باهم ، به نظر مي رسد که بانوان ساساني پيراهن ، بلند بسيار پر چين و گشاد مي پوشيدند و آن را با نواري در زير سينه ( مانند بانوان اشکاني ) جمع کرده ،مي بستند ... گاهي چادري گشاد و پر چين سر مي کردند که تا به وسط ساق پا مي رسيده است . نقوشي که از بانوان ساساني در بشقابهاي نقره اي مانده حکايت ميکند که هر يک از بانوان ، چادر يبه خود پيچيده دارند 

18-حجاب در شاهنامه

در جاهاي مختلف شاهنامه سخن از زن نيکوي ايراني و حجاب او به ميان آمده است که از اين اشعار استفادهمي شود زنان ايران از دير باز حجاب و اخلاق نيکو و پاکدامني شان زيانزد همه بوده است . اکنون به برخي از آن اشعار توجه فرماييد :

سخن شيرين ، زن پرويز :

 

 

 

 

 

چنين گفت شيرين که اي مهتران

بسي سال ، بانوي ايران بدم

نجستم هميشه جز از راستي

جهان گشته و کارديده سران                                                      

بهر کار پشت دليران بدم

زمن دور بد کژي و کاستي

 

سه چيز باشد زنان را بهي

يکي آنکه با شرم و باخواستت

دگر آنک فرخ پسر زايد او

سه ديگر که بالا و رويش بود

بدانگه من جفت خسرو بدم

بگفت اين و بگشاد چادر ز روي

مرا از هنرموي بد درنهان                                                           

که باشند زيباي گاه مهي

که جفتش بدو خانه آراستست

زشوي خجسته بيفزايد او

به پوشيدگي نيز مويش بود

به پوشيدگي در جهان نو بدم

همه روي ماه و همه پشت موي

 

نمودم همه پيشت اين جادويي

نه کس موي من پيش از اين ديده بود                         

 

که او رانديدي کس اندر جهان

نه از تنبل ومکرو زبد خويي

 

سخن تهمينه همسر رستم :

به گيتي زخوبان مرا جفت نيست

چو من زير چرخ کبود اندکيست

کي از پرده بيرون نديدي مرا

نه هرگز کس آواز شنيدي مرا 

سخن منيژه :

منيژه منم دخت افراسياب

برهنه نديده زخم آفتاب 

علامه نقدي در کتابش مي نويسد :

مشهورترين گروههايي که قبل از اسلام زندگي مي کردند ، مجوسيان ( زرتشتيان ) ايران براهمه ، بودائيان ، مسيحيان وامت عرب بودند که در همه آنها حجاب در بين زنانشان رايج بوده است .

اما ايرانيان بعضي از آنها زنانشان داراي حجاب و بعضي ديگر با صورت باز ( و بدون حجاب بوده و به آن افتخار مي کردند ) و سخت گيري بعضي در مورد زن به حدي بودکه زن ناچار بود در تمام طول عمرش در چهار ديوار منزلش  به صورت زنداني باشد و جز آن محارمي که دين معرفي کرده بوده حق نداشتند او را ببينند و بشناسند  .

استاد شهيد مطهري درمورد حجاب ايرانيان قبل از اسلام ميگويد : « تا آنجا کهمن در کتابهاي مربوطه مطالعه کرده ام در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالا در هند ، حجاب وحود داشته و از آنجه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است » 

18-           سخن ويل دورانت درباره حجاب زنان ايراني :

زنان طبقات بالاي اجتماع جرات آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بيرون بيايند و هرگز به آنان اجازه داده نمي شد که آشکارا بامردان رفت و آمد داشته باشند و سخن گويند . زنان شوهر دار حق نداشتند هيچ مردي را ولو پدر يا برادرشان باشد ببينند . در نقشهايي از ايران باستان بر جاي مانده هيچ صورت زن ديده نمي شود  .

20 – حجاب نزد برهمائيان

اما براهمه ؛ نزد آنها روش خاصي داشت و زن حق نداشت از منزلش بيرون برود ، و نيز هيچ مردي جزء آن محارمي که دين معرفي کرده بود حق نداشتند او را ببينند و بشناسند 

21- حجاب زن نزد بودائيان

اما بودائيان : حجاب زن نزد آنها مانند برهمائيان بود و تا امروز آثاري از حجاب براهمه نزد هنديها باقي است 

22- حجاب نزد امت عرب

از اشعار عرب درمورد زنان به دست مي آيد که حجاب نزد زنان اشراف و بزرگان آنها رايج بوده است ، تا جايي که روزي جواني از طايفه بني کنانه مزاحم زني از قبيله بني عامر مي شود ، آن زن صدايش بلند مي شود و همين مزاحمت باعث جنگ بين اين دو طايفه مي گردد 

23- داستان آموزنده از بانوي با ايمان بلخي

يکي از خلفاي بني عباس بر اهل بلخ در اثر ندادن ماليات غضب  کرد ، و مردي را براي سرکوبي آنها اعزام نمود و تاکيد کرد هر چه مي تواني برمردم سخت گيري کن و آنان را تحت فشار قراربده تا به اين وسيله ماليات عقب افتاده وصول گردد .

فرماندار جديد که از نظر تسليم خواسته خليفه گرديده بود روانه بلخ شد . چون وارد شد فرماني چنين صادر کرد که من از جانب خليفه آمده ام و هر چه زودتر ماليات خود را بپردازيد . که هر کسي تخلف کند مجرم شناخته مي شود و جاي او در زندان است .

بانشر اين اعلاميه غوغاي عجيبي در ميان مردم به پا شد و همگي آرامش خود را از دست دادند . فرماندار همسر و فرزندش همراهش بودند ،مردم بلخ را ه چاره اي نيافتند جز آنکه دست به دامن عيال فرماندار شوند تا شايد چاره پيدا کند .

عده زيادي از زنان و کودکان آشفته حال نزد همسر فرماندار رفتند و ناراحتي و نيازمندي خود را اظهار نمودند . وضع رقت بار کودکان و زنان بي سرپرست د رحال آن بانوي با ايمان تاثير کرد . زن با ديدن اين منظره پيراهن جواهر نشان خود راکه برا ي مجالس عروسي تهيه کرده بود به عنوان پرداخت ماليات شهر بلخ به شوهر خود داد . فرماندار هم به نزد خليفه فرستاد که از تقصير مردم بلخ نسبت به نپرداختن ماليات بگذرد ( البته بايد دانست که بهاي پيراهن اهدايي از ماليات بلخ خيلي بيشتر بود . )

فرماندار با پيراهن به سوي مرکز خلافت حرکت کرد . او پيراهن را درمقابل خليفه نهاد.

خليفه پرسيد : اين چيست ؟ گفت : ماليات مردم شهر بلخ است . چون مردم تهي دست و ا زپرداخت خراج عاجز بودند همسرم اين پيراهن را تقديم کرده تا از سر تقصيرات آنها بگذريد .

وقتي خليفه از ماجرا با خبر شد دانست که نپرداختن ماليات بر اثر فقر و نداري مردم بوده ، و اين زن براي نجات آنان چنين کاري انجام داده است . پس او از ايثار آن زن و همت بلند وي شرمسار شد و فوري فرمان داد که از مردم بلخ براي هميشه ماليات نگيرند و پيراهن را براي آن بانو برگرداند . فرماندار پيراهن را به بلخ برگرداند و به همسرش سپرد . زن پرسيد آيا سلطان بر اين پيراهن نگاه کرد يا نه ؟ فرماندار جواب داد :بلي .

زن گفت پيراهني که نگاه نامحرم بر آن افتاده باشد من نمي پوشم . آن را بفروشيد تا در بلخ مسجدي بنا کنند .

مسجد کنوني بلخ از بهاي همان پيراهن است . پس از اتمام ساختمان يک سوم پول پيراهن اضافه آمد . آن را نيز زير يکي از پايه هاي بنا مسجد پنهان کردند که هر زمان مسجد محتاج تعمير باشد از آن پول استفاده کنند  .

برداشت انحرافي

مسئله حجاب به  معناي منزوي كردن زن نيست اگر كسي چنين برداشتي داشته باشد كاملا غلط وانحرافي است. مسئله حجاب به معناي جلوگيري از اختلاط و آميزش بي قيد و شرط زن و مرد در جامعه است.

اين اختلاط  هم به ضرر جامعه وهم به ضرر زن و مرد به خصوص به ضرر زن است.

 

مساله ارزشي

بايد مسايل ارزشي اسلام در جامعه ما احياء بشود مثلا مساله حجاب يك مساله ارزشي است.

مسئله حجاب مساله اي است كه اگر چه مقدمه اي است براي چيزهاي بالاتر، اما خود يك مسئله ارزشي است.

ما كه روي حجاب اينقدر مقيديم ، به خاطر اين است كه حفظ حجاب به زن كمك مي كند تا بتوند به آن رتبه  معنوي عالي خود برسد و دچار آن لغزشگاههاي بسيار لغزنده اي كه سد راهش قرار داده ند نشود.

 

روح اعتقاد

دشمنان مسئله حجاب را مورد تهاجم تبليغاتي قرار دادند تا شايد ما را از ميدان خارج كنند عليرغم تبليغات آنها ايران اسلامي وزن مسلمان پايبندي خود را به مسئله حجاب حيثيت زن مسلمان و آموزش اسلام در مورد زن با قدرت وقاطعيت و روح اعتقاد واطمينان به خود حفظ كرد وامروز دنياي غرب است كه تدريجا به سمت حجاب اسلامي متمايل مي شود.

 

عامل پيشگيري

مسئله حجاب يا نگاه به نامحرم كه در اسلام اين همه در موردش تكيه شده روايات و آيات قرآن و بحث هاي گوناگون درباره آن هست در حقيقت يك مقدمه اي است براي اينكه از رشد سلول خطرناكي كه به عده مهلكي بدل خواهد شد در جامعه جلوگيري كند و از يك بيماري وبلاي كشنده و نابودي كننده در جامعه پيشگيري كند و آن بلا عبارت است از فساد ، فحشا وبي بند وباري جنسي.

 

صيانت عفاف

حجاب اسلامي وسيله حفظ و صيانت عفاف انساني است شخصيت انقلابي زن مسلمان به او اجازه نمي دهد كه از راه نشان دادن پيكر برهنه خود از راه د رمعرض گذاشتن وبه نمايش نهادن زيور و زينت و آرايش خود خود را نشان دهد.

 

 

 

اولويتها

جامعه زنان بايد كار فرهنگي در مورد زنان را در اولويت كارهاي خود قرار دهند وبا دادن شناخت و آگاهي به قشر زنان آنان را در برابر تهاجم فرهنگي دشمنان اسلام مقاوم سازند زنان بايد درك و شناخت كاملي نسبت به موانع رشد و  شكوفايي  و احياي شخصيت واقعي خود داشته باشند.

 

كلام قرآن

يريد الله بكم اليسر و لايريد بكم العسر

بقره آيه 185

اراده كرده است خداوند براي شما آساني را و اراده نكرده سختي را در اديان مختلف و مذاهب بشر نوعي سخت گيري نسبت به زن بوده و هنوز هم هست از قبيل اينكه مهريه او را ندهند ، ارث او را ندهند ، او را همچون حيوانات مالك چيزي ندانند حتي گاهي پدر و برادر به او نامحرم محسوب مي شد ولي خداوند متعال در اسلام همه اينها را بر طرف كرده و فقط در مورد موي سر و برجستگي هاي او گفته آنها را بپوشان تا مورد آزارمردان نباشي.

 

همراه با تمدن شناسان

ويل دورانت در مورد قانون تلمود يهوديان مي گويد:

اگر زني به نقض قانون نقض قانون يهود مي پرداخت چنانكه مثلا بي آنكه چيزي بر سرداشت به ميان مردم مي رفت ويا در شارع عام نخ مي رشت يا با هر سخني از مردان درد دل مي كرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون در خانه اش تكلم مي نمود همسايگانش مي توانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد.

 

افتتاح دانشگاه تهران

رضا خان مير پنج سال 1299 روي كارآمد و در تيرماه 1313 به وزير معارف دستور داد رسم حجاب مابين زنان ايران را براندازد و در روز افتتاح دانشگاه تهران به دختران دستور كشف حجاب داد تا در آينده پيشتاز نهضت كشف حجاب شوند و سال 1314 موسسه پيشاهنگي دختران براي اجراي برنامه هاي ضد اخلاقي و انحرافي افتتاح شد و شش ماه پس از واقعه مسجد گوهر شاد در 17 دي 1314 در جشن فارغ التحصيلي دانشسراي مقدماتي دختران در تهران قانون كشف حجاب را بطور رسمي اعلام نمود و همسر و دختران خود را به اين جشن بدون حجاب آورد وبا زور سر نيزه چادر از سر زنان كشيد و حتي روسري ها را برداشت ولباسها را كوچك نمود و مردم وعلما را در حرم امام رضا عليه السلام وحضرت معصومه سلام  الله عليها مورد هجوم قرار داد.

 

 

ايرانيان قديم

ويل دورانت مي گويد:

پس از داريوش....

زنان طبقات بالاي اجتماعي جرات آن را نداشتند كه جز در تخت رون روپوش دار از خانه بيرون بيايند و هرگز به آنان اجازه داده نمي شد كه آشكارا با مردان آميزش كنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هيچ مردي را ولو پدر يا برادرشان باشد ببينند. در نقشهايي كه از ايرانيان باستان بر جاي مانده هيچ صورت زن ديده نمي شود و نامي از ايشان به نظر نمي رسد.

 

شرافت زن

شرافت زن اقتضاء مي كند كه هنگامي كه از خانه بيرون مي رود متين و سنگين وبا وقار باشد در طرز رفتار ولباس پوشيدنش هيچگونه عمدي كه باعث تحريك و تهييج شود بكار نبرد گاهي زن ها با كارهايي از اين قبيل مردها را ناخودآگاه به سوي خود مي كشانند. با اين رفتارها اسلام مخالف است چون هم با حياي زن سازگاري ندارد و هم مورد ازار مرد است.

 

به تو ظلم شد در دو مرحله...

امام خميني (رحمه الله عليه): زن  در دو مرحله مظلوم بوده است مرحله اول: در زمان جاهيت كه اسلام منت گذاشت بر انسان وزن را از مظلوميت بيرون كشيد يك موقع هم در ايران ما زن مظلوم شد و آن دوره شاه سابق و شاه لاحق بود با اسم اينكه زن را مي خواهند آزاد كنند ظلمها كردند به زن ، زن را از آن مقام شرافت وعزتي كه داشت پايين كشيدند. و زنها و جوانها را فاسد الاخلاق كردند.

 

حيثيت زن

آيا اگر اسلام در دستوراتش به زنان مي فرمايد آرام بيايد آرام برويد حواس پرت كن مردان نباشيد نگاه شهوت آلود مردان را به خود جلب نكنيد آيا به نظر شما اين حرفها بر خلاف حيثيت زن و يا بر خلاف اصل آزادي زنان امروز ماهست؟

 

گفته اسلام نيست كه...

اگر كسي بگويد زن را بايد درخانه حبس و در را به رويش قفل كرد و به هيچ وجه اجازه بيرون رفتن از خانه را به او نداد البته اين با آزادي طبيعي وحيثيت انساني و حقوق خداوندي زن منافات داردچنين چيزي در حجابهاي غير اسلامي بوده است ولي د راسلام نبوده و نيست و زنان مجازند با رعايت حدود الهي به فعاليتهاي شخصي و اجتماعي خود در بيرون منزل مشغول باشند.

 

طرح شيخ بهايي

در زمان شيخ بهايي به خاطر اينكه محرم و نامحرم با هم رو به رو نشوند درب منزلها طوري درست شده بود كه دو كلون داشت. يكي مخصوص خانمها و يكي مخصوص آقايان ، اگر زن مي آمد پشت در مشخص بود مرد هم كه مي آمد مشخص بود واهل خانه از صداي در متوجه مي شدند و درب منزل را باز مي كردند.

 

من خواهر شما نيستم

موتورم توقيف شده بود واعصابم خرد ، آخه چند روزي بود دنبال آزاد كردن موتورم بودم. خسته رفتم كنار خيابون ديدم خانمي  با لباس نگفتني كنار تلفن كارتي ايستاده راستش خجالت كشيدم جلوتر برم. اطرافش هم عده اي پسر جوون ايستاده و نگاهش مي كردن با خودم گفتم چه رويي داره. سر ظهر با اين لباس كنار خيابون از نگاه اينا هم خجالت نميكشه ... پسرا وقتي منو ديدن رفتن. به خودم جرات دادم و رفتم نزديك تر گفتم: خواهر، برگشت نگاهي به سر و روي كرد و گفت« من خواهر تو نيستم. گفتم خب چي صدات كنم! روش روبر گردودند گفت : بريد وضع خودتون رو درست كنيد اقتصاد مملكت رو درست كنيد. نمي دونم حرفاش چه ربطي داشت آخه حجاب چيكار به سياست و اقتصاد داره. حجاب رو خدا گفته نه سياستمدارا و... خلاصه از خيرش گذشتم و اصلا من نمي خواستم بگم خواهر حجابت رو رعايت كن. مي خواستم بگم كارت تلفنت رو به من بده يه زنگ ضروري دارم بزنم كه كلي نق شنيدم.

فرانسه

حجاب در فرانسه از اسلحه بيشتر كار مي كند و آنرا همچون تيري در قلب خود احساس مي كنند چون كه نشان مسلمان بودن است از همه مهمتر نوعي آزادي را به زنان عفيف مي بخشد واگر اين آزادي را زنان غرب بفهمند گرايش به حجاب اسلامي زياد خواهد شد و اين موضوع مايه نگراني دولتمردان غرب شده است و جاي تاسف است كه عده اي از زنان مسلمان و شيعه ايراني با نام مد از فوائد حجاب چشم پوشي مي كنند و پشت پا به فرامين الهي و حكم عقل مي زنند و از زنان غربي كه راه برهنگي را آزموده اند واينك بسوي حجاب روي آورده اند درس عبرت نمي گيرند.

 

رابطه فرهنگ و لباس

در فارسي پوشاك يا تن پوش يا پوشش مي گويند و پوشش همان پنهان كردن و دور كردن است. در عربي لباس مي گويند ولش در عربي به معناي عدم الوضوح و اشتباه آمده و گاه در عربي به لباس شعار هم مي گويند يعني علامتي كه به آن شناخته مي شوند در انگليسي clothes-dress مي گويند و ريشه آن بمعناي مرتب كردن و زينت كردن در فرانسوي هم habiter مي باشد وريشه آن habit و خلاصه لباس نوعي پوشش است كه هم انسان آنچه را بايد مخفي كند در آن پنهان مي شود وهم شعار  شخصيت اوست وهم زينت اوست و هم خانه  راحتي او و البته در بعد شخصيت پردازي گاهي بعضي لباس را براي فخر فروشي مي پوشند حتي در شنا نوعي لباس شنا  مي پوشند تا جلالت وابهت خود را نشان دهند و گاهي اين مسئله طالب شهرت شدن به زنان آنان كشيده مي شود و به گونه اي به زنان خود لباس مي پوشانند كه خودشان را به رخ ديگري بكشانند در اين باره امام حسين عليه السلام مي فرمايند: هر كس براي مشهور شدن لباس به تن كند خدا در قيامت بر او جامه اي از آتش مي پوشاند.

 

جرجي زيدان

اين دانشمند معروف مسيحي مي گويد: اگر مقصود از حجاب پوشاندن بدن بوسيله چادر و روسري ونقاب وامثال آن است ، اين موضوع قبل از اسلام و حتي پيش از ديين مسيح بوده ومسيحيت هم در آن تغييري نداده  است. وتا قرون وسطي در اروپا حجاب معمول بوده وتا به امروز هم آثار حجاب در اروپا باقي است.

 

پل ارتباطی:     azadeh_mail@yahoo.com 

 

             
       هرگز بر روی زمین با ناز راه مرو که تو نمی توانی زمین را بشکافی و قامتت به بلندی کوه ها نخواهید رسید.

    قران کریم         

 

 

جمعه 5 شهریور 1389  2:34 AM
تشکرات از این پست
j133719
j133719
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1389 
تعداد پست ها : 1228
محل سکونت : لرستان
شنبه 6 شهریور 1389  12:06 AM
تشکرات از این پست
jazereyearam
jazereyearam
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 1313
محل سکونت : زنجان

پاسخ به:حجاب در تمام اديان الهي و ملل مختلف

سلام و خسته نباشيد

پست خوبي گذاشتيد دستتان درد نكند

موفق و پيروز باشيد دوست عزيز

 
دوشنبه 8 شهریور 1389  2:09 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها