0

گفت‌وگو با فرانک ابراهیمی، خالق تکنیک آموزش زبان «بیتامتد»

 
omidayandh
omidayandh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 7483
محل سکونت : تهران

گفت‌وگو با فرانک ابراهیمی، خالق تکنیک آموزش زبان «بیتامتد»


فرانک ابراهیمی، جزو 10 کارفرین برتر سال 82 است. او خالق تکنیک آموزش زبان‌های زنده دنیا تحت عنوان بیتامتد است. همچنین عضو انجمن زبان کارآفرین و عضو بنیاد کلی نخبگان کشور. به سراغ او رفتیم تا کمی بیشتر با فعالیت‌ها و شیوه آموزشی او آشنا شویم:

خانم ابراهیمی از چه زمانی وارد کار تدریس زبان انگلیسی شدید؟
رشته تحصیلی من در دانشگاه زبان و ادبیات انگلیسی بود و از سال دوم دانشگاه نیز کار تدریس را شروع کردم. در آموزشگاه‌های مختلف شخصی و خصوصی کار کردم و تا امسال تقریبا 18 سال سابقه آموزشی دارم. از سال 82 به بعد نیز موسسه مطالعاتی بیتاروش را راه‌‌اندازی کردم و کارهای تحقیقاتی و آموزشی در این موسسه انجام می‌دهم.
روشی که شما در آموزش زبان اختراع کردید نهمین شیوه و متد آموزش زبان دوم در دنیاست. لطفا کمی درباره این شیوه برایمان توضیح دهید؟
در دنیا 8 تکنیک برای آموزش زبان‌های خارجه وجود دارد که هر یک براساس یک سیستم خاص پیش می‌روند. مثلا آموزش براساس گرامر و روش‌های دیگر. روشی که من ابداع کردم و بیتامتد نام دارد، جدیدترین تکنیک آموزش زبان است که در مدت کوتاهی می‌توانید در حد مکالمه به زبان‌های مختلف دنیا مسلط شوید. اما این شیوه به علت جدید بودنش اصلا قابل توصیف نیست. به همین خاطر من جلسه اول کلاس‌هایم را رایگان برگزار می‌کنم تا مراجعین با این شیوه آشنا شوند.
آیا این روش را به ثبت رسانده‌اید؟
بله. ولی چون در ایران به خاطر ضعف قانون مالکیت معنوی نمی‌توانستم این کار را بکنم با هزینه بسیار بالایی به استرالیا رفتم و اختراعم را آن‌جا ثبت کردم. البته در ایران هم عضو انجمن نخبگان و مخترعین شده‌ام. بعد از ثبت اختراعم در استرالیا به عنوان جدیدترین تکنیک آموزش زبان‌های زنده دنیا تحت عنوان بیتامتد، به عنوان شهروند علمی استرالیا شناخته شدم و در آنجا توانستم در رشته علوم ارتباطات ادامه تحصیل بدهم و فوق‌لیسانس بگیرم.
معمولا چند جلسه طول می‌کشد تا کسی بتواند به زبان‌های مختلف مسلط شود؟
بستگی به زبان دارد. مثلا انگلیسی در 12 جلسه است، عربی 24 جلسه، فرانسه 20 جلسه و…
در قبال این آموزش آیا مدرک معتبری هم ارائه می‌دهید؟
خیر. این روش فعلا در حدی است که فرد بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. تسلط به مکالمه است، یعنی تنها فرد می‌تواند صحبت کند. من دانشجویانی را داشته‌ام که فوق‌لیسانس زبان دارند اما نمی‌توانند صحبت کنند به علاوه هنوز این شیوه نوپاست و تنها خود من آن را تدریس می‌کنم،‌ خودم چند کتاب نوشته‌ام و برای چاپش اقدام کرده‌ام.
قصد گسترش مرکز آموزشی‌تان را ندارید؟
متاسفانه فعلا شرایطش را ندارم. اما اگر کسی تمایل داشته باشد که سرمایه‌گذاری کند حاضرم با او همکاری کنم. البته به شرطی که قصدش تنها سود اقتصادی نباشد. مسئله آموزش برای من از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین ترجیح می‌دهم کسی باشد که تجربه آموزشی داشته باشد و دغدغه‌های مربوط به این کار را بشناسد.
معمولا هر کلاس چند ظرفیت دارد؟
حداقل 10 نفر و حداکثر 15 نفر.
آیا کلاس‌های تخصصی هم برگزار می‌کنید یا تنها مکالمه روزمره است؟
بله. ما کلاس‌های مختلفی برای مشاغل مختلف داریم. مثلا آموزش زبان مطبوعاتی، آموزش زبان جهانگردی برای لیدرهای تورها، آموزش قرآن به زبان انگلیسی و زبان رسانه‌ها و… که به افراد کمک می‌کند تا در تخصص خود بتوانند مکالمه داشته باشند و امورات خود را بگذرانند.
تا به حال چند هنرجو به این شیوه فارغ‌التحصیل شده‌اند؟


فرانك ابراهيمي، مخترع نهمين شيوه آموزشي زبان هاي دنيا (بيتا متد): قوانين گرامر را شكسته ام


نويسنده: حسن فرامرزي


    فرانك ابراهيمي، مخترع نهمين شيوه آموزشي زبان هاي دنيا سال ۵۰ در اراك به دنيا آمد. او كارشناس زبان و ادبيات انگليسي و دانشجوي علوم ارتباطات دانشگاه «نيوساوت ولز» استراليا است. عضو انجمن مخترعين كشور و زنان مدير كار آفرين ، دو اختراع ديگر را نيز در كارنامه كاري اش دارد؛ نقره گيري ۹۵ درصد از فيلم هاي عكاسي و اختراع ديگري در باغباني.
    ابراهيمي، جزو ۳۰ كارآفرين برگزيده جشنواره كارآفرين «يلوپيج» استراليا از ميان ۲۰ هزار كارآفرين شركت كننده است. اختراع او اينك در حال طي مراحل ثبت بين المللي است.
    * از كودكي به زبان انگليسي علاقه مند بوديد
    من بي نهايت از زبان متنفر بودم. مادرم معلم بود و از كودكي مرا تشويق به آموزش زبان مي كرد، دوران دبيرستان به آموزشگاه زبان مي رفتم اما كاملاً رفع تكليفي، وقتي در آزمون كنكور شركت كردم از بد حادثه رشته زبان انگليسي قبول شدم، خيلي علاقه مند به ادامه تحصيل در اين رشته نبودم اما به تدريج علاقه مند شدم.
    * دانشگاه علاقه مندتان كرد
    نه، من همان موقع به عنوان مترجم در پالايشگاه استخدام شدم.
    * در واقع به صورت عملي احساس نياز كرديد
    دقيقاً! حس مي كردم با آموخته هاي دانشگاهي نمي توانم صحبت كنم. شما با جملات ادبي نمي توانيد صحبت كنيد، مجبوريد در مكالمات روزمره، محاوره اي باشيد. مترجم دو خانواده خارجي بودم و ارتباط زباني با آنها مجبورم مي كرد مهارتم را گسترده كنم. ترم ششم تحصيلاتم اساتيد دانشكده علوم انساني به خاطر تسلطم به زبان انگليسي تاييديه اي به من دادند كه مي توانم در دانشگاه تدريس كنم اما به هر حال محيط كوچك بود و همكلاسي ها و هم دانشكده اي هايم نمي توانستند چنين چيزي را بپذيرند، بنابراين به دانشكده پزشكي معرفي شدم و شروع كردم به تدريس زبان عمومي در دانشكده پزشكي.
    * چه شد كه به فكر تدوين متد جديدي براي آموزش زبان انگليسي افتاديد
    بعد از سال ها كار احساس كردم روش آموزش يادگيري زبان من با ساير روش ها متفاوت است، من با اين روش خيلي خوب انگليسي صحبت مي كردم، دوستانم هم همين طور.
    * از كي شروع كرديد به تدوين متد
    سال ۷۲ تحقيقات ميداني و آموزش را شروع كردم، سال ۸۲ نيز متد براي ثبت اختراع آماده شد. من اول به اداره ثبت اختراعات ايران مراجعه كردم اما متاسفانه به دليل نبود مالكيت معنوي به جايي نرسيدم، حتي دانش آموزانم را به رياست جمهوري بردم، آنها تاييد كردند اما به هر حال در اين زمينه ضعف قوانين وجود داشت. به كمك دوستانم وكيلي در استراليا پيدا كردم، با توجه به آن كه وكيل من استراليايي بود حتماً بايد لهجه استراليايي را ياد مي گرفتم. با وجود مشكلات فراوان به استراليا رفتم و با وكيلم قرارداد بستم. وكيلم گفت بعد از اين كه من «patent» (مدرك اختراع) بين المللي را گرفتم به اين شرط با شما همكاري مي كنم كه تا آخر عمر با من شراكت كنيد.
    * چقدر براي ثبت اختراع در استراليا هزينه كرديد
    ۴۰ ميليون تومان، اما با توجه به هزينه ها و حق الوكاله هاي آن جا رقم كمي است، وكيل استراليايي من به عمق و جامعيت اين شيوه از آموزش پي برده بود و بسياري از هزينه ها را متقبل شد. البته اگر حمايت هاي مادي و معنوي همسرم نبود هيچ يك از اين اتفاقات نمي افتاد.
    * پيش از «بيتامتد» هشت تكنيك آموزشي زبان هاي زنده دنيا اختراع شده بود
    بله، اولين بار است مخترعي كه زبان اصلي اش انگليسي نيست روش جديدي براي آموزش زبان هاي دنيا تدوين كرده است. اين تكنيك به آموزش زبان انگليسي يا هر زبان ديگري با كيفيت بالاو زمان كوتاه كمك مي كند. آموزش شما بر مبناي انگيزه فراگيري و زمينه كاري تان شكل مي گيرد.
    من با اين روش به سفير چين (پنگ اُ يا اُ)، برخي از صاحب منصبان و دوستان دانشگاهي ام در استراليا فارسي ياد داده ام، ۱۵۰۰ نفر نيز در ايران از دوره هاي ما استفاده كرده اند. در حال حاضر هم با اخذ مجوز از مراجع ذيصلاح و با همكاري دوستانم در تهران و كرج به دنبال تاسيس مركزي براي آموزش ترجمه وتفسير قرآن به زبان انگليسي هستيم.
    * اختراع شما در استراليا به كجا رسيد
    ثبت شد اما تا نقطه آخر چند گام مانده است.
    * منظورتان از نقطه آخر چيست
    بين المللي شدن متد.
    * اين پروسه چقدر طول مي كشد
    فكر مي كنم يك سال و نيم تا دو سال، تخصص وكيل من در ارتباط با اختراع و مالكيت معنوي است، ايشان در حال طي مراحل بين المللي شدن اين اختراع هستند.
    * اختراع شما به نام كشور استراليا ثبت مي شود
    اگر من رضايت داشته باشم و توافقنامه را امضا كنم اين اتفاق مي افتد، اما من دلم مي خواهد اين كار در ايران انجام شود.
    * شما كي اين متد را به شكل تاليف منتشر مي كنيد
    زماني كه اين اختراع به صورت بين المللي ثبت شود. البته از ۳۰۰ عنواني كه اين متد دارد تاكنون از دو پارت (آموزش زبان انگليسي كوتاه مدت و آموزش ترجمه و تفسير قرآن به زبان انگليسي) استفاده كرده ام.
    * مزيت هاي شيوه شما چيست
    در اين شيوه در عين حال كه گرامر ياد مي گيريد اما به صورت مستقيم به شما گرامر آموزش داده نمي شود.
    نكته ديگري كه اين متد را از شيوه هاي ديگر متمايز مي كند اين است كه مدرس سر كلاس به زبان اصلي شما صحبت مي كند. اگر بخواهم به شما زبان انگليسي ياد بدهم سر كلاس فارسي حرف مي زنم اما شما از جلسه چهارم به بعد انگليسي حرف مي زنيد.
    * خيلي ها دوست دارند زبان انگليسي يا زبان هاي ديگر را ياد بگيرند. با شور و شوق فراوان هم شروع مي كنند، يك وانت كتاب و نوار و فيلم و داستان و ... مي گيرند اما همان دو هفته اول با وانت در يك ديوار محكم فرو مي روند.
    به نظر من اين اتفاق را نبايد گردن متقاضي آموزش يك زبان انداخت. مشكل آموزش زبان كشور ما به سيستم آموزش بر مي گردد. متوليان وزارت آموزش و پرورش بايد تحول جدي در آموزش زبانها را به وجود بياورند، من در اين زمينه هر چقدر با مسئولان آموزشي بيشتر تعامل كردم كمتر نتيجه گرفتم.
    * واقعاً چرا يك دانش آموز بعد از ۸-۷ سال آموزش زبان تازه در نقطه صفر مي ايستد
    نكته اي كه خيلي از افراد توجهي به آن ندارند اين است كه ما پس از آموزش زبان دوم بايد توانايي مكالمه با زبان مادري مان را داشته باشيم، اما بالعكس عمل مي كنيم، گرامر زيادي به خورد دانش آموزانمان مي دهيم و بعد مي گوييم صحبت كند، اين اتفاق نمي افتد، شما اول بايد فن صحبت را ياد بدهي. من آموزش هايم را با زبان مادري شروع مي كنم.
    * فكر مي كنم ترس يكي از موانع جدي در فراگيري بويژه يادگيري زبان خارجي است.
    دقيقاً! اما من باز تاكيد مي كنم اين ترس تقصير متقاضي آموزش نيست، به شيوه هاي آموزشي و فرهنگ شفاهي ما برمي گردد. به اعتقاد من برجسته ترين خصلت يك متد آموزشي، گرفتن ترس از گيرندگان آموزش است.
    * پيش از گفت وگويمان شما اشاره كوتاهي به شكستن گرامر در شيوه تان داشتيد.
    بله، خيلي از قانون هاي گرامر را شكستم، من به صورت علمي بسياري از گرامرهايي كه الان تدريس مي شود را رد مي كنم.
    * مثال مي زنيد
    درقديم مي گفتند پيش از فعل زمان حال بايد گذشته استمراري باشد، من اين قانون را شكستم. شما مي گوييد سه نوع جمله شرطي داريم، اما در واقع ۱۲ نوع جمله شرطي وجود دارد و قرار هم نيست همه شان را حفظ كنيم. كساني كه قوانين گرامر را به وجود آورده اند ، در حد معلوماتشان بوده، من به عينه در تحقيقات ميداني ام متوجه شدم اين گرامر با آن تاكيد، نقشي در زندگي ما ندارد.در تكنيكي هم كه من به دانشگاه «نيوساوت ولز» استراليا ارائه كردم، آنها پذيرفتند اين قوانين در زندگي روزمره امروز شكسته شده است.
    * اجازه بدهيد كمي از يادگيري زبان و ... فاصله بگيريم. از زندگي تان راضي هستيد
    بله، خداوند اين توانايي را به من داد كه در زندگي نداشته هايم را با تلاش به دست بياورم. خدا را شكر مي كنم كه اطرافيانم هميشه حاميان خوبي براي من بودند، بويژه همسرم كه نزديك ترين دوست من است، جايي كه واقعاً احساس شكست مي كردم و دلسرد مي شدم به من قوت قلب مي داد.
    * هيچ وقت شده احساس كنيد تمركزي كه شما براي يك كار خلاقانه نياز داريد با مسئوليت هايي كه در خانه داريد همخواني ندارد
    شايد باورتان نشود اما خانواده ما در اين مسائل هضم شده است. همسرم لطف كردند و مديريت برنامه ريزي كارهاي مرا پذيرفتند، بيتا دختر ۸ ساله من هم دو اختراع ثبت شده در زمينه باغباني دارد كه در يكي كمكش كرده ام. بيتا بسيار به كار تحقيق علاقه مند است.
    * رابطه با كار
    ما بيشتر احساس كار كردن را داريم، فكر مي كنيم كار مي كنيم. من فكر مي كنم اگر ما از وضعيت مديريت خارج نشويم به جايي نمي رسيم. همه ما به نوعي در هرجا كه هستيم در وضعيت مديريت قرار داريم. يكي از دوستان من هميشه مي گويد ما در ايران كارمند نداريم، همه مدير هستند. من اعتقاد دارم اگر قرار است ما كارمند شويم بايد كارمند خوبي باشيم، نه ضعيف و نه متوسط. بايد سعي كنيم بهترين باشيم.

.
جمعه 15 آبان 1388  11:32 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها