بسم الله الرحمن الرحیم
دوست گرامی برای پاسخ به سوال خود می توانید به آدرس
زیر در راسخون مراجعه نمایید :
وصف بهشت در نهج البلاغه :
http://www.rasekhoon.net/Article/Show-19282.aspx
البته روایاتی نیز در تفسير آيات مربوط به وصف
بهشت و نعمتهاى آن آمده است مانند :
و كلينى در روضه كافى به سند خود از محمد بن اسحاق
مدنى از امام ابى جعفر (عليه السلام ) روايت آورده كه در صفت بهشت فرمود: و ميوه
هاى آن ((دانيه )) است ، يعنى در دسترس اهل بهشت است ، چنانكه فرمود: ((و دانيه
عليهم ظلالها و ذللت قطوفها تذليلا))، و ((تذليل بودن آن )) همان رام بودن ، و در
دسترس بودن آن است ، مؤ من از هر يك آنها كه اشتها داشته باشد، ميوه خودش از درخت
خم شده در دهان او قرار مى گيرد، در حالى كه او همچنان تكيه داده است ، و نيز
انواع ميوه ها به مؤ من و ولى خدا مى گويند: اى ولى خدا مرا اول بخور قبل از آنكه
آن ديگرى را بخورى .و در تفسير قمى در ذيل كلمه مخلدون فرموده : يعنى خدمتگزارانى كه
دستبند به دست دارند.و در كتاب معانى به سند خود از عباس بن يزيد روايت كرده كه به امام
صادق (عليه السلام ) در روزى كه در حضورش بودم عرضه داشتم ، مرا از معناى كلام خدا
كه مى فرمايد: ((و اذا رايت ثم رايت نعيما و ملكا كبيرا)) خبر بده و بفرما اين ملكى
كه خداى تعالى بزرگش دانسته تا آنجا كه ملك كبيرش خوانده چه ملكى است ؟ فرمود وقتى
خداى تعالى اهل بهشت را داخل بهشت مى كند، اگر فرستاده اى را پيش يكى از آن اولياى
خود بفرستد، رسول مى بيند پرده داران جلو در ايستاده مى گويند بايست تا برايت اذن
بگيريم ، آنقدر ملك ولى خدا كبير است كه حتى فرستاده خدا بدون اجازه او بر او وارد
نمى شود، اين است معناى اينكه فرمود: « و اذا رايت ثم رايت نعيما و ملكا كبيرا«.
و در مجمع البيان در ذيل همين آيه آمده كه
آن ملك ، ملكى است زوال و فناناپذير (نقل از امام صادق (عليه السلام )، و در ذيل
آيه ((عاليهم ثياب سندس خضر)) مى گويد: از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده كه
در معناى آن فرمود: جامه بهشتى خودش بالاى سر اولياى خدا قرار مى گيرد پس آن را در
تن خود مى كنند.
اوصاف بانوان بهشتي از نظر آيات و روايات
در « جامع الاخبار» از اميرالمومنين « عليه السلام
» كه رسول خدا «صلی الله علیه و آله» گفته اند : در بهشت بازاري است كه در آنجا
هيچ خريد و فروشي نيست مگر صورت هائي از مردان و زنان . هركس ميل و اشتهاي صورتي
را داشته باشد ، در آن بازار داخل مي شود . و در آنجا مجتمع حورالعين است كه به صورتي
خوش و دلكش چنان مي خوانند كه خلائق چنان صدائي را نشنيده اند :
« نَحنُ
النَّاعِمَاتُ فَلَا نَبأسُ اَبَدًا . وَنَحنُ الطاعِمَاتُ فَلا نَجُوعُ اَبَدًا .
وَ نَحنُ الكَاسَياَتُ فَلا نَعرَي اَبَدًا . وَ نَحنُ الخَالِداتُ فَلا نَمُوتُ
اَبَدًا . وَنَحنُ الرَّاضياتُ فَلا نَسخَطُ اَبََدًا . وَ نَحنُ المُقيِمَاتُ
فَلا نَظعَنُ اَبَدًا . فَطُوبَي لِمَن كُنَُّا لَهُ وَ كَانَ لَنَا . نَحنُ وَ
خَيرَاتٌ حِسَانٌ ؛ أزوَاجُنَا أقوَامٌ كِرَامٌ » « جامع الاخبار » فصل 137 ، ص202
از طبع سنگي.
ترجمه « ما هميشه خوش و خرم هستيم و هيچ وقت غصه
دار و اندوهگين نمي شويم . و ما پيوسته سير و شاداب هستيم و هيچ وقت گرسنه
نمي گرديم . وما هميشه با لباس هستيم و هيچگاه عريان نمي شويم . وما پيوسته و
جاودان زنده هستيم و هيچ وقت نمي ميريم . وما هميشه خرسند هستيم و هيچ وقت خشمگين
نمي شويم . وماپيوسته
اقامت داريم و هيچ وقت كوچ نمي كنيم . پس خوشا به حال كسي كه ما براي او هستيم و
ما براي ماست . ما زنان نيكو سيرت و نيكو صورت هستيم ؛ شوهرهاي ما مردمي بزرگوار و
كريم مي باشند . »
خداوند درباره زنان بهشتي مي فرمايد : « وَعِندَ
هُم قاصِرَاتُ الطَّرفِ عِينٌ * كَاَنَّهُنَّ بَيضٌ مَكنُونٌ . » آيه 48 و49 ، از
سوره 37 : الصافات
. ترجمه : « و در نزد بندگان مخلصين خدا زن هايي هستند كه چشمان خود را فقط بدان
ها مي اندازند و به ديگري نظر ندارند ، و آنان سياه چشم هستند . و به اندازه اي
پيكرشان سفيد است كه گويي مانند سپيدي تخم مرغهائي است كه پوستش كنده نشده و محفوظ
مانده است . » و در سوره نباء داريم كه : « وَ كَوَاعِبَ أترَابًا » ( آيه 33 ، از سوره 78:
النباء ) . كواكب جمع كاعبه است ، و كاعبه دختر نارس را گويند . وأتراب جمع ترب به
معناي مثل و قرين و شبيه است . يعني حوريه هاي بهشتي همه يك سن و سال و همه با هم
شبيه و نظير ، دختران نورس مي باشند . و يا آنكه زن هاي مومن دنيا كه از دنيا ميروند
همه در بهشت جوان و زيبا و هم سن ، نيكو خوي براي شوهران خود هستند .
« در مجمع البيان »
در ذيل آيه فيهن خيرات حسان از رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) در شب معراج نقل
كرده است كه : حوريه ها از خدا اذن گرفته و به پيامبر سلام كردند و مي گفتند :
نَحنُ الخَالِدَاتُ فَلاَ نَمُوتُ ، وَ نَحنُ النَّاعِمَاتُ فَلَا نَبأسُ أزوَاجُ
رجَال كِرَام . ( « مجمع البيان » مجلد 5 ، ص211 ) و نيز در تفسير آيه گفته است كه
: گفته شده است :
اين زنان همين زنان دنيوي هستند كه بر شوهران در
بهشت وارد مي شوند و از حورالعين جليل تر و بهتر مي باشند . و گفته شده است كه : « لَسنَ يذَربات ،
وَلازَفِرات ، وَلانَخِرات ، وَ لا مُتَطَلِّعات ، وَ لا مُتَسَوِّفات ،
وَلامُتَسَلِّطات ، وَ لاطَمّاحات ، و لا طَوّافات في الطُّرُقِ، وَلايَغَرنَ ،
وَلايُوذينَ ، وَقاَل عَقَبَه بنُ عَبدِ الغَفّار : نِساءُ أهل الجَنَّه يَاخُذُ بَعضُهُنَ بأيدي بَعض
وَ يَتَغَنَّينَ بِأصوات لَم يَسمَعِ الخَلائِقُ مِثلَها : نَحنُ الرّاضياتُ فَلا
نَسخَطُ . وَنَحنُ
المُقيماتُ فَلا نَظعَنُ ، وَ نَحنُ خَيراتٌ حِسانٌ ، حَبيباتٌ لِازواج كِرام » « مجمع البيان » مجلد
5 ص 211.
ترجمه : « آن زنان و حوريان تند رفتار نيستند ، و
نفس كشيدن آنها با صدا نيست و صدا در بيني نمي اندازند و خُرخرنمي كنند ، اهل تفحص
و پي جويي و سر در آوردن از اسرار مردم نيستند ، و تقاضاي شوهران را پيوسته به
تاخير نمي اندازند ، وبر شوهران خود تسلط ندارند و به سوي برتران از خود – و يا به
سوي منازل مردم – نظر نمي اندازند ، ودر راهها و كوچه ها رفت و آمد ندارند ، و بر
شوهران در مورد زنهاي ديگر شان حميت و غيرتي اعمال نمي كنند ، و آزار و اذيت نمي
رسانند . و عقبه بن عبدالغفار گفته است : زنان اهل بهشت دست در دست يكديگر مي
اندازند و با صورت خوشي كه خلائق همانند آن را نشنيده اند تغني مي كنند كه : ما
پيوسته خوش و خرّم هستيم و هيچ وقت خشمناك نمي گرديم ، و ما پيوسته مقيم هستيم و
كوچ نمي كنيم ، و ما در سيرت و اخلاق نيكو و در شكل و شمائل زيبا هستيم ، و ما
محّبان و حبيبان شوهران بزرگ و بزرگوار خود هستيم .»
خداوند در سوره الرحمن : آيات 70 و80 مي فرمايد : فِيهنَّ
خَيراتٌ حِسانٌ . فَبِأيِّ آلاءِ رَبِكُما تُكَذِبانِ . لَم يَطمَثِهُنَ إنسٌ قَبلَهُم وَ لاجَانٌّ .
فَبِاَيِ آلاءِ رَبِكمُا تُكَذِبانِ . مُتَكئِينَ عَلي رَفرَف خُضر وَ عَبقَريًّ
حِسان . فَباِيِّ آلاءِ رَبِكُما تُكَذِبانِ . تَبارَكَ اسمُ رَبِّكَ ذِي الجَلالِ وَ الاكرام.
ترجمه : و در آن باغهاي بهشتي زناني هستند نيكو
خلق و زيبا پس كدامين نعمتهاي پروردگارتان را انكار مي كنيد ؟ زناني كه هيچ انس و
جن قبلا با آنها تماس نگرفته اند « و دوشيزه اند» پس كدامين نعمت هاي پروردگارتان
را انكار مي كنيد ؟ اين در حالي است كه اين بهشتيان بر تختي تكيه زده اند كه آن
بهترين و زيباترين پارچه هاي سبز رنگ پوشانده شده . پس كدامين نعمت هاي پروردگارتان
را انكار مي كنيد پر بركت و زوال ناپذير است نام پروردگارتان صاحب جلال و جمال تو .
نخست مي فرمايد : در اين دو بهشت نيز زناني هستند
نيكو خلق و زيبا " زناني كه جمع ميان " حسن سيرت و حسن صورت كرده اند ، چرا كه خير غالبا
در مورد صفات نيك و جمال معنوي به كار مي رود و حسن غالبا در زيبايي و جمال ظاهر
در روايتي كه در تفسير اين آيه وارد شده صفات نيك بسياري براي همسران بهشتي شمرده
شده كه مي تواند اشاره اي به صفات عالي زنان دنيا نيز باشد ، و الگويي براي همه
زنان محسوب شود ، از جممله خوش زبان بودن ، نظافت و پاكي ، آزار نرسانيدن ، نظر به
بيگانگان نداشتن ، و مانند آن . خلاصه اينكه تمام صفات كمال و جمالي كه در يك همسر
مطلوب است در آنه جمع است ، و آنچه خوبان همه دارند آنها دارند ، و به همين دليل
قرآن در يك تعبير كوتاه و پر معني از آنها به معني « خيرات حسنات » تعبير كرده است
. آيه بعد مي فرمايد : هرگز پيش از اين جن و انس ديگر با آنها تماس نگرفته
و دوشيزه اند .
البته چنان كه از آيات ديگر قرآن استفاده مي شود
زنان و مرداني كه در اين دنيا همسر يكديگرند هرگاه هر دو با ايمان و بهشتي باشند
در آنجا به هم ملحق مي شوند ، و با هم در بهترين شرائط و حالات زندگي مي كنند «
سوره رعد آيه 23 ومومن
8 » و حتي از روايات
ديگر استفاده مي شود كه مقام اين زنان برتر از حوريان بهشت است به خاطر عبادت و
اعمال صالحي كع در اين جهان انجام داده اند .در آخرين توصيفي كه در اين آيات از
نعمتهاي بهشت كرده كه تكيه بر تخت هايي زده اند كه با بهترين و زيباترين پارچه هاي
سبز رنگ پوشانده شده است .