0

تلاش‌های دو جوان برای بافرهنگ‌کردن یک دختر چینی

 
ayeneh
ayeneh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2761
محل سکونت : تهران

تلاش‌های دو جوان برای بافرهنگ‌کردن یک دختر چینی

 
«بالزاک و خیاط کوچولوی چینی» در عین حالی که یک رمان است اطلاعات جالبی در مورد چین بعد از انقلاب و سرگذشت مردم آن به خواننده می دهد.
به گزارش خبرآنلاین، «بالزاک و خیاط کوچولوی چینی« را الهه هاشمی ترجمه کرده و نشر چشمه آن را در اختیار کتابخوان ها قرار داده است. «بالزاک و خیاط کوچولوی چینی» برای بار سوم به فارسی ترجمه شد. این کتاب اثری است از دای سیجی، نویسنده فرانسوی چینی‌تبار است و پیشتر دو بار با عنوان «بالزاک و دخترک خیاط چینی» به فارسی ترجمه شد.

«بالزاک و خیاط کوچولوی چینی» داستان دو جوان است که بعد از انقلاب کمونیستی چین برای بازپروری به یکی از دور افتاده ترین روستاهای چین فرستاده می شوند. این دو جوان از خانواده های تحصیل کرده و روشن فکر هستند و زندگی بدوی کوهستان به شدت آزارشان می دهد آن هم در جو اختناق بعد از انقلاب که خواندن هر کتابی ممنوع است و هرچیزی که مظهر غرب و تمدن باشد محکوم اما آنها به طور اتفاقی به گنجینه ارزشمندی از کتاب های نویسندگان غربی دست پیدا می کنند و این می شود که افق های بی کران دیگری را کشف می کنند. آنها در کوهستان دورافتاده عشق را در هیئت دخترک زیبای خیاط روستا پیدا می کنند و تصمیم می گیرند تا با کتاب خوان کردن خیاط کوچولو او را به دختری با فرهنگ تبدیل کنند.

این رمان اولین و معروف‌ترین اثر دای سیجی، نویسنده و فیلمساز چینی‌تبار فرانسوی است. وی در سال ۲۰۰۰ میلادی این کتاب را به رشته تحریر در آورد و در سال ۲۰۰۵ فیلمی بر اساس آن تهیه کرد. این رمان که به زبان فرانسه نوشته شده است ماجرایی را از بازآموزی فرهنگی نسل جوان چین در زمان حکومت رییس مائو (نخستین رهبر کمونیست جمهوری خلق چین) بر این کشور نقل می‌کند.

سیجی در سال ۱۹۵۴ میلادی متولد شد. از آنجایی که او در یک خانواده تحصیلکرده از طبقه متوسط متولد شده بود، دولت چین او را به یک اردوگاه اجباری آموزشی فرستاد. وی سه سال از نوجوانی خود را در این اردوگاه سپری کرد تا اجازه بیابد که تحصیلات خود را ادامه دهد. وی به تحصیل در رشته تاریخ هنر پرداخت و در ۳۰ سالگی چین را به مقصد فرانسه ترک کرد تا به علاقه خود یعنی فیلمسازی بپردازد. این نویسنده و فیلمساز هم‌اکنون در پاریس زندگی می‌کند و تالیف سه رمان و کارگردانی پنج فیلم را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. از سیجی تنها همین کتاب به فارسی ترجمه و در ایران انتشار یافته است.

اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

دوشنبه 10 خرداد 1389  8:44 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها