متن زیر گزارش مصاحبه حجة الاسلام ابراهیم پور مدیر مرکز با خبرگزاری رسا می باشد:
گفت و گوي حاضر با يکي از مبتکران فرهنگي در عرصه کاربردي کردن فرهنگ حجاب است، حجت الاسلام محمد مهدي ابراهيم پور، مبلغ جوان در عرصه تبليغ کاربردي حجاب است، وي دغدغه ها و آسيب هاي جامعه امروزي را به خوبي دريافته است.
حجت السلام ابراهيم پور، مؤسس و مدير مرکز تحقيقات و طراحي حجاب ريحانه النبي(س)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري رسا، از ايده هاي نوين خود در طراحي تبليغ کاربردي ـ تربيتي حجاب براي ما بيان مي کند که توجه مشتاقان تحول و نوآوري را به اين مهم جلب مي کنيم.
رسا ـ مرکز تحقيقات و طراحي حجاب در چه سالي و با چه هدفي تأسيس شد؟
اين مرکز در سال 1384 و با هدف توسعه کاربردي حجاب در جامعه امروزي که با خطرها و آسيب هاي فراوان روبرو است و به منظور تبيين انديشه هاي رهبر معظم انقلاب نسبت به فعاليت فرهنگي و کارآمدي آن؛ تأسيس شد.
رسا ـ از کجا و از چه مرحله اي آغاز به کار کرديد؟
اين حرکت در يکي از مدارس ابتدايي دخترانه در شهرک شهيد فلاحي ارتش و در قالب سخنراني هاي ايام تبليغي آغاز شد؛ اما مسأله حجاب و شيوه هاي نويني که در عرضه آن به وجود آمد، مسؤولان مدرسه و نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي را بر آن داشت تا تبليغ حجاب با جديت از سوي اين جانب پيگيري شود.
پس از ايام تبليغ به قم آمده ام و در زمينه حجاب، فعاليت پژوهشي خود را وسعت بخشيدم، سپس با استفاده از منابع علمي، شيوه هاي جديد را طراحي کرده که اولين طرح، ويژه مدارس دخترانه ابتدايي پي ريزي شد؛ البته با تغيرات بعضي از شيوه ها و ارتقاي آموزشي، در مدارس راهنمايي هم اجرايي شد.
رسا ـ در اولين مدرسه اي که طرح شما اجرايي شد، تاچه حد موفق بوده ايد؟
مسؤولان مدرسه زماني که طرح را مشاهده کرده اند، اجراي آن را بسيار مشکل دانسته؛ اما اين جانب با اطمينان، موفق شدن طرح را تضمين کرده ام و با استنادهاي علمي و ديني به نگراني ها و شبهات آنان پاسخ داده ام.
با اين حال در چهار ماه پاياني سال و با اعتبار نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي شروع به کار کرده ام که در مدرسه اي که از ميان 545 نفر دانش آموز، تنها شش نفر داراي حجاب برتر بوده اند، در پايان طرح ريحانه النبي 186 نفر حجاب برتر را دارا شدند و اين طرح آزمايشي بسيار محرک خوبي براي ادامه کار بوده است؛ از آن پس نيرو سازي و چيدمان فراگيري را نشانه رفته ام.
رسا ـ چرا در پرداختن به مشکلات فرهنگي، به سراغ مسأله حجاب رفته ايد؟
نبود مجموعه منسجم و کاربردي در کشور، اجرايي نکردن بيانات رهبر معظم انقلاب از سوي مسؤولان امر مبني بر اين که از تشريفات و همايش هاي بي اندازه در کار فرهنگي بايد دوري کرد و به دور از شعارزدگي بايد وارد عرصه عمل شد، مهم تر از همه جاي کارشناسان ديني را در تصميم گيري و فرهنگ سازي حجاب، بسيار خالي ديده ام.
به عقيده من حضور حوزه هاي علميه در عرصه تبليغ کاربردي دين، بسيار ارزشمند و راهگشا است؛ فقط اين مجموعه بايد فرصت نوآوري را به طلاب جوان و مبلغان مبتکر دهد.
رسا ـ آفت بدحجابي در لايه هاي گوناگون جامعه مشاهده مي شود، چرا از دبستان آغاز کرده ايد؟
نگاه ما به جوانان خاص و برجسته است، اگر آسيبي در جامعه مي بينيم، سرچشمه از تربيت خانواده و مدرسه دارد. پرداختن به کودکي و نوجواني دختران از مشکلات آينده جلوگيري مي کند و تلفات بدحجابي کم تري داريم که مضامين ديني ما به خصوص قرآن کريم و اهل بيت طاهرين(ع) سفارش هايي نوراني را در مقوله تربيت دارند.
طرح ريحانه النبي(س) دانش آموز ابتدايي را براي ورود به عرصه راهنمايي و دبيرستان آماده مي کند و در کلاس ها و برنامه هاي کاربردي، حجاب را مانند دوست هميشه ياور، در باور او جاي مي دهد.
رسا ـ مشورت با استادان حوزوي و کارشناسان ديني، قبل از اجراي طرح، تا چه حد بوده است؟
پس از اجراي آزمايشي و به دست آمدن موفقيت؛ اين طرح با عنوان يکي از ابتکارهاي طلبه اي از حوزه علميه قم به معاونت تبليغ و آموزش هاي کاربردي حوزه علميه قم ارائه شد؛ از آن پس همکارهاي معاونت تبليغ با مرکز تحقيقات و طراحي حجاب، گسترده تر و در زمينه هايي همچون تدوين و مشاوره هاي راهبردي از سوي کارشناسان ديني حوزه، دست ياري به ما داده اند که در اينجا از زحمات دلسوزانه همه آنان کمال تشکر را دارم.
در ادامه مشاوره ها و درخواست نظرات و ديدگاه ها، اعضاي مرکز تحقيقات و طراحي حجاب با آيات عظام نوري همداني و مکارم شيرازي ديدار کرده و با استقبال آنان روبرو شد.
حضرت آيت الله مکارم شيرازي نسبت به اين طرح بسيار خرسند شد و پيشنهاد خود را در خدمت ايشان ارائه کرديم؛ مبني بر اين که روزي را به نام روز حجاب نداريم و خوب است که روز هفدهم دي ماه را روز«پايداري حجاب» نامگذاري شود و در مدارس دخترانه زنگ حجاب به صدا درآيد.
در مقابل حضرت آيت الله مکارم شيرازي اين حرکت ها و طرح ها را بسيار خوب دانسته و فرمودندکه اين طرح مي تواند با همکاري قشرهاي فرهنگي و روحاني جامعه به موفقيت برسد.
رسا ـ آيا از تجربه مسؤولان امنيت اجتماعي در اين امر استفاده کرده ايد؟
اين جانب در پي نامه اي که به سردار احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي کشور، نوشته ام؛ در آن به آسيب هاي اجتماعي بدحجابي اشاره و خواستار اجراي دقيق و علمي نسبت به اين معضل اجتماعي شدم. که در ادامه سردار بتولي، معاونت اجتماعي ناجا به قم آمده و با اهداف ما در طرح حجاب آشنا شدند و از اين که طلاب و روحانيان خوش فکر و مبتکري را ديدند، ابراز خوشحالي کردند و جهت همکاري در اين طرح اعلام آمادگي کردند.
رسا ـ پژوهش و تحقيقات در اين طرح، از چه جايگاهي برخوردار است و آيا اصولاً شما در زمينه حجاب به پژوهش زير بناي اعتقادي داريد؟
براي پژوهش همان اطلاعات تکميلي و برداشت هاي ديني بوده است؛ اما ما بيشتر به جنبه نوآوري طرح اهميت داده و البته تحقيقات راهي براي رسيدن به ابتکارها و خلاقيت بيشتر و بهتر است.
آنچه که مهم است تجربه در کار فرهنگي؛ آن هم در امر مهمي چون حجاب، حرف اول را مي زند، در واقع از تجربيات طلبگي بسيار سود جستم؛ حتي آقاي قرائتي در بيان تمثيلات مي گفتند: اين نيست که من اين لطايف و ظرايف در سخن را از جايي آموخته باشم؛ بلکه از ذوق خود استفاده کردم. لذا ذوق و علاقه و با دست هاي خالي شروع کردن براي من مهم بوده است يعني توانسته ام، بدون تخته و ماژيک و ابزار بيان حجاب را کاربردي کنم.
رسا ـ نمونه اي از اين طرح را که در کلاس اجرا کرده ايد و براي دانش آمورزان جالب و مؤثر بوده است، بيان کنيد.
براي بيان فطري بودن حجاب از روش ذيل استفاده کرديم؛ ظرفي را که محتوي سه نوع شکلات بود و آن شکلات ها با سه نوع چينش به شکل هاي پوشش دار، نيم پوشش و بدون پوشش به دانش آموزان جهت گرفتن يک عدد از ميان آن سه نوع شکلات تقديم کرديم.
همه دانش آموزان شکلات پوشش دار را انتخاب کرده اند که نمادي از با حجابي و بد حجابي و بي حجابي بود که که اين نشان مي دهد انسان فطرتاً حجاب را مي پذيرد و از دست خوردگي و بي ارزشي متنفر است و مي داند که اگر مي خواهد دوست داشته شود، و گرد و غبار نگيرد، بايد خود را از بي حيايي و بي حجابي حفظ کند و با پوشش کامل وارد جامعه شود.
رسا ـ اولين کار پژوهشي شما در اين طرح چه بوده است؟
تهيه پيک حجاب و توزيع رايگان بين دانش آموزان؛ اين پيک شامل مطالبي از قبيل آيات و احاديث حجاب در ضمن پرسش هايي، جدول حجاب، رنگ آميزي و نقاشي با موضوع حجاب طراحي شده بود، تدوين آن چهار ماه طول کشيد که با همکاري واحد تدوين کتاب هاي درسي معاونت تبليغ حوزه علميه قم تدوين و چاپ شد.
گفتني است که اين پيک، زير نظر کارشناسان تدوين کتاب در اين معاونت بوده و دليل طولاني
شدن طراحي پيک اين بود که تا کنون نمونه اي و مشابهي تخصصي در زمينه حجاب وجود نداشته است که بتوانيم از آن استفاده کنيم.
رسا ـ پشتوانه ابتکار در طلاب جوان چيست؟
به طور معمول عزيزاني که دوره تخصصي را به نتيجه رسانده اند تا حدود زيادي به اين سمت و سو کشانده مي شوند که در مسائلي اين چنيني افزون بر ابتکار و تخصص، بايد علاقه و ذوق فرد نيز مورد توجه قرار گيرد؛ نه اين که تنها کاري اجرا شود که کاملاً برگرفته از فعاليت ها و ابتکار ديگران باشد.
اعتماد به نفس، باور بر داشته ها و توانايي هاي خود و سعي در اجرايي کردن کارهايي که در ذهن اين جانب بوده؛ ولي تا کنون وجود خارجي پيدا نکرده است؛ از عوامل مهم نوآوري در مسائل ديني براي من بوده است.
رسا ـ آيا توانسته ايد در زمينه حجاب از الگوهاي ديگران نيز استفاده کنيد؟
خير. آن قدر کم کاري در اين باره بوده است که نتوانسته ايم آثار آن را به طور چشم گيري در جامعه احساس کنيم و الگو برداري ما فقط به طور کلي بوده است مانند روز حجاب که برگرفته از ديگر نام هاي سال بوده و يا پيک حجاب که از پيک نوروزي دانش آموزان مدل سازي شده بود.
رسا ـ تقسيم کار نيروهاي شما در اين طرح چگونه بوده است؟
بخش اول؛ نيروهاي هسته مرکزي که شامل سه نفر هستند و با همکاري چند تن از کارشناسان و جامعه شناسان و روانشناسان حوزوي که در قم فعاليت دارند صورت مي پذيرد.
بخش دوم؛ شامل نيروهاي هسته اجرايي شده که پانزده نفر نيروي خواهر و دو نفر نيروي برادر طلبه هستند که در تهران فعاليت دارند و همچنين بخش ديگر آن که شامل يک نفر از برادران طلبه است، مسؤوليت شروع اجراي اين طرح را در اروميه بر عهده گرفت.
بخش سوم؛ نيروهاي هسته پشتيباني شامل طراح ، نقاش ، گرافيست و گردانندگان پايگاه اينترنتي هستند که در قالب يک گروه پنج نفره در قم مستقر هستند.
البته غير از مديريت پايگاه اينترنتي در حال شناسايي پانزده نفر از علاقه مندان به خبر رساني ديني هستيم تا پس از آموزش مهارت هاي لازم خبرنگاري و اطلاع رساني ديني، اين پايگاه را رونق ببخشيم.
اين نکته را هم يادآور شوم؛ همه نيروها، از خواهران و برادران طلبه هستند که در راستاي به ثمر رسيدن اين طرح، داوطلبانه و بي هيچ انتظار مادي وارد اين عرصه شده اند.
رسا ـ در استمرار طرح با چه مشکلاتي روبرو بوده ايد؟
نبود باور کارشناسان آموزش و پرورش؛ حتي مجموعه هايي که اعلام همکاري کرده اند؛ اما با شبهات و دلائلي، اثرگذاري بسيار کم اين طرح را در دانش آموزان مطرح کرده اند از قبيل«وجود محيط ناهنجار جامعه»، «برنامه هاي صدا و سيما و ماهواره ها» و «خانواده» اثر کار شما را خنثي مي کند.
از ديگر مشکلات، اختصاص ندادن بودجه اي از طرف حوزه و دولت بوده که تمامي هزينه هاي اوليه از سوي خود افراد گروه تأمين شده است؛ البته به صورت محدود در محل اجراي طرح کمک هايي را دريافت کرديم که فقط در همان مکان هزينه شد.
رسا ـ چه کساني از نظر مالي و نيروي انساني، طرح هاي اجرا شده را پشتيباني کرده اند؟
هزينه هاي مالي اين طرح در پنج مدرسه لويزان بر عهده عقيدتي سياسي نيروي زميني ارتش بوده است. از ده مدرسه شهر ري، هزينه هاي پنج مدرسه را معاونت فرهنگي حرم حضرت عبدالعظيم حسني بر عهده گرفت و در پنج مدرسه ديگر از سوي ستاد مردمي حجاب شهر ري حمايت مالي شديم.
درباره نيروي انساني، مربي تربيتي اين دوره هاي کاربردي ـ تربيتي از حوزه علميه خواهران الزهراي تهران و حوزه علميه حضرت عبدالعظيم تأمين شده اند که پانزده نفر از خواهران طلبه ضمن آموزش هاي شش ساعته، از بين هشتاد نفر انتخاب شده و با عنوان مربي حجاب به مدارس اعزام شدند.
رسا ـ از اين که وقت خود را در اختيار اين خبرگزاري گذاشته ايد، کمال تشکر و آرزوي توفيق داريم.
به نقل از سایت خبرگزاری رسا www.rasanews.com