در حاشیه معرفي كتاب ستارگان سينماي ايران

چون هيچ پديده اي بدون سابقه اتفاق نمي‌افتد و در جلد چهارم بايد به سابقه سينماي ايران نيز اشاره شود. عالمي افزود: اگر اين كتاب بتواند 20 سال دوام داشته باشد كتاب ماندگاري در تاريخ سينماي ايران خواهد شد و به عنوان سندي ارزشمند الهام‌بخش و كاربردي مي‌تواند سينماي ايران را بسيار ياري كند. او گفت: اميدوارم در آينده آقاي رامين‌فر بتواند با استعداد كم‌نظيرش تمامي عوامل سينما را نيز معرفي كند چون ما افراد بزرگ و صاحب سبكي در سينماي ايران داريم. ...
پنجشنبه، 7 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در حاشیه معرفي كتاب ستارگان سينماي ايران
در حاشیه معرفي كتاب ستارگان سينماي ايران

اكبر عالمي گفت: متاسفانه كساني كه سينماي ايران را به پيش بردند امروز در سايه قرار گرفتند و سينماي ما پر از بازيگران زن با بيني‌هاي عمل كرده و بازيگران مرد با چهره‌هاي آرايش شده است.  
 
جلسه معرفي كتاب ستارگان سينماي ايران با حضور كاظم شفقي (حامي چاپ اين كتاب) ، سمير رامين‌فر (نويسنده اين كتاب) ، محمد علي كشاورز و اكبر عالمي در محل خانه هنرمندان برگزار شد.
اكبر عالمي كارشناس سينما دراين نشست با انتقاد از وضعيت فعلي سينماي ايران گفت: متاسفانه كساني مثل محمد علي كشاورز كه سينماي ايران را به پيش بردند امروز در سايه قرار گرفتند و سينماي ما پر از بازيگران زن با بيني‌هاي عمل كرده و بازيگران مرد با چهره‌هاي آرايش شده است و كارگرداناني را مي‌بينيم كه قرارداد 20 فيلم را يك جا مي‌بندند و ناگفته پيداست كه كيفيت اين كارها چگونه است.
وي با اشاره به كتاب ستارگان سينماي ايران گفت: اين كتاب نيز بايد جلد چهارمي داشته باشد چون هيچ پديده اي بدون سابقه اتفاق نمي‌افتد و در جلد چهارم بايد به سابقه سينماي ايران نيز اشاره شود.
عالمي افزود: اگر اين كتاب بتواند 20 سال دوام داشته باشد كتاب ماندگاري در تاريخ سينماي ايران خواهد شد و به عنوان سندي ارزشمند الهام‌بخش و كاربردي مي‌تواند سينماي ايران را بسيار ياري كند.
او گفت: اميدوارم در آينده آقاي رامين‌فر بتواند با استعداد كم‌نظيرش تمامي عوامل سينما را نيز معرفي كند چون ما افراد بزرگ و صاحب سبكي در سينماي ايران داريم.
در اين نشست "شفقي" درباره دليل چاپ اين كتاب توسط شركت فرش شفقي تبريز گفت: يكي از اهداف و دلمشغولي‌هاي ما ثبت جاويدان زندگي هنرمندان است كه ثروت‌هاي ملي ما هستند.روزگاري اين كار بر روي تار و پودهاي فرش انجام مي‌شد اما تصميم گرفته‌ايم براي ثبت لحظه‌هاي پرشور زندگي هنرمندان كه براي همه جذاب است به چاپ اين كتاب كمك كنيم.
وي افزود: اين كتاب زندگي 180 نفر از ستارگان سينماي ايران را به همراه معرفي ديدگاه‌ها و زندگي اين هنرمندان در خود دارد و حاصل يكسال كار و تلاش است. اين كتاب در 3 جلد به چاپ رسيده كه در جلد اول مصاحبه با 30 هنرمند برجسته سينماي ايران، در جلد دوم زندگي 80 نفر از بازيگران ، كارگردانان و تهيه‌كنندگان موفق و در جلد سوم مصاحبه‌هاي 70 نفر از بازيگران مكمل به همراه عوامل موفق پشت صحنه سينماي ايران است.
شفقي تصريح كرد: اين هنرمندان نجيبانه در آسمان هنر درخشيده‌اند و زندگي‌هاي آنها فراز و نشيب‌هاي بسياري داشته است. خواستيم تا ضمن الگوسازي براي نسل جوان فردا و برآوردن خواسته آنها براي داستان زندگي هنرمندان موفق مسئله تكريم هنرمندان را نيز انجام دهيم.
هنرمندان ايران مظلوم‌اند و در زمان‌هاي قديم افراد ثروتمند و فعالان اقتصادي به آنها كمك‌هاي زيادي مي‌كردند كه امروز اين حركت كم‌رنگ‌تر شده است. ما براي تكريم از ستارگان واقعي و اين موضوع كه هر چراغ كم فروغي تبديل به ستاره نشود تصميم گرفتيم در چاپ اين كتاب مشاركت كنيم كه پس از يكسال كار شبانه روزي سرانجام اين كتاب به چاپ رسيد.
محمد علي كشاورز در اين جلسه در مورد سينماي ايران و وضعيت فعلي آن گفت: متاسفانه در حال حاضر كساني كه در سينما اصل هستند تهيه‌كنندگان‌ هستند كه سرمايه كار را دارند اما فرهنگ تهيه‌كنندگي و هنر را ندارند و هميشه تجارت را با اقتصادي اشتباه مي‌گيرند. سينماي ما تحت چتر حمايت دولت نمي‌تواند خوب كار كند چون دولت تنها قصد ترويج ايده‌هاي خاصي را از طريق سينما دارد ولي سرمايه‌گذار خصوصي مي‌تواند همه نوع طيف سليقه‌اي را در سينما به خوبي پياده كند.
وي افزود: متاسفانه چيزي كه در سينماي ما به وفور وجود دارد رفيق‌بازي و باندبازي است . تهيه‌كننده مهمي با كارگرداني كه كاري بلد نيست صرفا به دلايل خاص همكاري مي‌كند يا گاهي هنرپيشه‌اي كه قرارداد بازي در كار را هم بسته پس از چند جلسه به دلايل نامعلومي عوض مي‌شود و حتي هنرپيشه‌هاي تازه‌ كاري كه سر كار مي‌آيند هنرپيشه مقابل خود را قبول ندارند و در كار كارگردان نيز دخالت مي‌كنند.من نمي‌دانم اين چه نوع سينمايي است كه در آن مفاهيمي مانند سينماي معناگرا و سينماي ملي در آن مطرح مي‌شود اما مفهوم اين واژه‌ها براي ما مشخص نيست.رسانه‌ها و روزنامه‌ها نيز دربسياري از موارد با گرفتن پول از هنرپيشه‌ها براي آنها تبليغاتي بي‌معني انجام مي‌دهند. هنرپيشگاني كه حتي فرهنگ ما را به خوبي نمي‌شناسند و از ادبيات نمايشي چيزي نمي‌دانند.
كشاورز در ادامه با اشاره به درخواست شوراي عالي تهيه‌كنندگان براي كم كردن دستمزد بازيگران گفت: هنرپيشه يكي از ضعيف‌ترين اقشار جامعه است كه هميشه مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرد. احمد آقالو چند سال مريض بود و كسي سراغ او را نگرفت و بعد از مرگش همه به يادش افتادند دليل اين موضوعات هم اين است كه بايد بازيگران سنديكايي داشته باشند كه حافظ منابع آنان باشد و بتواند امنيت شغلي بازيگران را حفظ كند.
كشاورز افزود: متاسفانه جوانان بدون آگاهي از فرهنگ كشوري كه دارند و مطالعه كافي فقط به صرف مشهور شدن جذب كار بازيگري مي‌شوند و اين كار امنيت شغلي بازيگران واقعي را نيز به خطر مي‌اندازد.بايد كار فرهنگي انجام بگيرد تا تماشاگر بداند فيلمي كه مي‌بيند از نظر مفهومي و معنايي چه باري دارد و بايد تحولي جدي در سينما و تلويزيون به وجود بيايد. متاسفانه در حال حاضر 64 كلاس بازيگري در تهران وجود دارد كه هيچ خروجي رضايت بخشي ندارد فقط پول مي‌گيرند و فارغ‌التحصيلي در دانشگاه نيز بي‌كارند. اين در حالي است كه عوامل انتخاب بازيگر در خيابان به دنبال افراد خوش چهره مي‌گردند و نمي دانند در سينماي امروز بازي مطرح است نه قيافه.
سمير رامين‌فر نويسنده كتاب ستارگان ايران در ادامه اين نشست گفت: كار اين كتاب يك سال پيش آغاز شد و با راي‌گيري از هنرمندان سعي كرديم بهترين‌هاي هنر را در سه دهه اخير انتخاب كنيم و افرادي كه در اين كتاب هستند به انتخاب خود سينماگران انتخاب شده‌اند.
همچنين در اين كتاب در مورد روانشناسي هنرمندان و تحليل شخصيت آنها كه تاكنون كمتر مورد توجه بوده مطالب ويژه‌اي وجود دارد و با همكاري خود هنرمندان بيوگرافي‌هاي بسيار كاملي از زندگي و فعاليت‌هاي آنها تهيه شده كه خود هنرمندان با دستخط خود در اين كتاب اصالت آن را تاييد كرده‌اند. همچنين عكس‌هاي اين كتاب همه به روز بوده و اميدوارم كه كتاب ستارگان ايران بتواند به عنوان كتابي مرجع مورد استفاده اهالي سينما قرار گيرد.
 
كاظم شفقي در اين جلسه در پاسخ به سوالي در مورد حمايت‌هايي كه از چاپ اين كتاب شده گفت: ما به جز خدا از هيچ كسي كمك نگرفته‌ايم چون براي ما نگاه هنرمندانه بسيار مهم‌تر از نگاه اقتصادي به اين مساله است و خواستيم كه به صورت مستقل و براي تكريم مقام هنرمندان اين كتاب را چاپ كنيم.
در پايان اين جلسه وي در مورد زمان رونمايي اين كتاب گفت: اين كتاب روز 19آذر در سالن همايش‌هاي رازي رونمايي مي‌شود و در كنار آن مراسم تجليل از علي حاتمي به همراه تجليل از 5نفر فرزندان هنري او را نيز داريم.
 
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.