صفار هرندي: همانقدر که براي نان و آب مردم هزينه مي شود، بايد نگران فرهنگ مردم هم بود

محمد حسين صفار هرندي در يازدهمين کنگره سراسري اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران، در پاسخ به پرسش دانشجويي در خصوص وضعيت سينماي ايران تاکيد کرد: اگر چه ممکن است اشکالاتي جزيي بر سينماي ايران وارد باشد، اما اين بي انصافي، ناشکري و اهانت به هنرمند ايراني است که در مقايسه با سينماي جهان، اين طور تعبير شود که سينماي ما مثل آنها است. سينماي ايران در مقايسه با سينماي جهان، سينمايي شريف، پاک و سالم است و بايد از مجموعه سينماي ايران در قبال سينماي دنيا دفاع کنيم.
شنبه، 9 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صفار هرندي: همانقدر که براي نان و آب مردم هزينه مي شود، بايد نگران فرهنگ مردم هم بود
 
صفار هرندي: همانقدر که براي نان و آب مردم هزينه مي شود، بايد نگران فرهنگ مردم هم بود
محمد حسين صفار هرندي در يازدهمين کنگره سراسري اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران، در پاسخ به پرسش دانشجويي در خصوص وضعيت سينماي ايران تاکيد کرد: اگر چه ممکن است اشکالاتي جزيي بر سينماي ايران وارد باشد، اما اين بي انصافي، ناشکري و اهانت به هنرمند ايراني است که در مقايسه با سينماي جهان، اين طور تعبير شود که سينماي ما مثل آنها است. سينماي ايران در مقايسه با سينماي جهان، سينمايي شريف، پاک و سالم است و بايد از مجموعه سينماي ايران در قبال سينماي دنيا دفاع کنيم.
 
وي افزود: هنرمند ايراني که در چارچوب مرزهاي ايران اسلامي فيلم مي سازد، بالاخره فيلمش تاثير پذيرفته از فضاي معنوي جامعه است، حالا يک گوشه اي خطايي اتفاق مي افتد، نبايد در حق مجموعه هنرمندان بي رحمي و بي انصافي شود .
 
وي در پاسخ به سوال دانشجويي که معتقد است دغدغه هاي اجتماعي در فيلم سازي و فرهنگ سازي درست به کار گرفته نمي شود، گفت: اين واقعيتي است که آشنايي ما با علوم اجتماعي از مسير دانش کساني عبور مي کند که هيچ نسبتي به تفکر مبنايي ما ندارند که البته برخي اساتيد علوم انساني کشورمان تلاش مي کنند هم مباني فکري جامعه مان و هم مسايل بومي را در نگاه علوم اجتماعي دخالت دهند که اين جاي اميدواري است.
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود : ممکن است ما در نسخه پيچيدنمان با هنرمندي صد در صد نگاه منطبق نداشته باشيم، اما در بيان اين آسيب هاي اجتماعي دستکم اجازه دهيم که ذهن خلاق هنرمند بتواند کار کند، حالا اگر اشتباهي نيز کرد يک درصدي براي اشتباهش فرجه قايل شويم و امکان خطا کردن به آن بدهيم ؛ همان طور که در بقيه حوزه ها مانند صنعت و کشاورزي امکان اصلاح اشکالات داده مي شود.
 کمکي که دوستان دانشجو و همراه مي توانند به دولت داشته باشند اين است که اولا ما را دعوت به حق کنند و از يادآوري آرمان ها ، فروگذار نکنند.
صفار هرندي اظهار داشت : ممکن است خودرويي که از کارخانه تحويل مي گيريم مثلا درب آن پس از دو روز بسته نشود، کسي دنبال اين نمي رود که کارخانه اتومبيل سازي را ببندد. اين فرصت به توليد داخلي داده مي شود تا به تدريج خودش را اصلاح کند.
 
وي با بيان مثالي ديگر عنوان کرد: چند درخت در باغ ميوه اي ممکن است آفت زده باشد و چند درخت نيز سالم و ميوه هاي خوبي داده باشد، آن جا چطور نمي گوييم که چون ما در باغ داري توفيق نداشتيم و همه چيز هم بايد بدون اشکال باشد، پس باغ را نابود کنيم . حتما خواهيد گفت باغ آفت دارد، اما بايد خوب ها را جدا کرد و سعي کرد تا با افت زدايي در دوره هاي بعد محصولات بهتري برداشت شود .
 
وي خطاب به دانشجويان گفت : البته نبايد همه اش منتظر کساني بود که اين کارها را انجام دهند ، اين کسان از کجا بايد بيايند حتما يک عده از ميان شما بايد آستين بالا بزنند و فيلم بسازند و کار نمايش و هنر تجسمي انجام دهند، اگر اين حوزه را فقط حوزه ديگران دانسته و فقط مطالبه کنيد مطمئن باشيد هيچوقت اين نگاه شما حاصل نخواهد شد.
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با انتقاد از کساني که تا اسمي از سينما به ميان مي آيد آنرا با " منکر " مترادف مي دانند، گفت: "تا زماني که اين تصور وجود داشته باشد و با اين تصور حاضر نباشند براي توليد فيلم هزينه کرده و پول خرج کنند، سينما مال يک عده ديگر مي شود و ماها هميشه مي گوييم چرا فيلم خوب ساخته نشد؟"
وي افزود: فيلم خوب خرج دارد و بايد هزينه هايش تامين شود؛ همانقدر که براي نان و آب مردم هزينه مي شود، بايد نگران فرهنگ مردم هم بود. بايد هزينه کرد تا آثار آن ظاهر شود.
 
صفار هرندي، رشد رفاه مردم همگام با فرهنگ را ضروري دانست و گفت: عادت کم هزينه کردن در موضوعات فرهنگي و هنري را بايستي در مسوولان کشور و در خودمان و اهالي مجلس برطرف سازيم تا آثار خير آن در آينده نصيب کشور شود .
 
وي با بيان اين مطلب که " تا به حال دستگاه هماهنگ کننده مديريت فرهنگي وجود نداشته است"، ادامه داد: عجيب است که يا به فکر کسي نرسيده و اگر رسيده خيلي جدي نگرفته بودند و شايد گمان کرده اند که شوراي عالي انقلاب فرهنگي همان دستگاه هماهنگ کننده است. اين در حالي است که هيچوقت شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان هماهنگ کننده در مديريت هاي فرهنگي نقش ايفا نکرده، زيرا شان اجرايي براي خود قايل نبوده است .
 در مقام نظر، مطالبات ما بايد آرماني و در اوج خودش ايده ال مطلق باشد
وي افزود : بعد از سخنان سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامي که به صورت جدي از شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواستند تا تجديد نظري در مسايل گذشته داشته باشد و کارآمد تر ظاهر شود و پيش از آن نيز بحث مهندسي فرهنگي را مطرح فرموده بودند، اين شورا به طور جدي دنبال اين رفت که براي هماهنگي در مقام مديريت فرهنگي پيش بيني لازم داشته باشد.
 
وي افزود: الان خوشبختانه اين مهم هم در بخش مهندسي فرهنگي (براي هدف گذاري هاي سامان يافته درحوزه فرهنگ و اينکه از وضعيت موجود به وضع مطلوب چه فرايندي بايد طي شود) و هم هماهنگي در دستگاه هاي فرهنگي در حال انجام است و در اين رهگذر براي اينکه تمامي ظرفيت ها در اين جهت استفاده شود، ستاد مديريت فرهنگي واحد تشکيل خواهد شد که جلسات آن با مديريت رييس جمهوري تعقيف مي شود.
 
وي اظهار اميدواري کرد هر چه زودتر طرح مدوني براي نيل به چنين هدفي تهيه شود که احتمالا به صورت لايحه اي به مجلس ارايه خواهد شد و يا در حد همان چيزي که خود شوراي عالي انقلاب فرهنگي طراحي مي کند اين اتفاق بيافتد تا بخشي از دغدغده ها در خصوص ناهماهنگي دستگاه هاي فرهنگي رفع شود.
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي مقابله با برخي القاي شبهات در گذشته در توليد آثار فرهنگي گفت: القاي شبهات در توليدات فرهنگي در طول دوران انقلاب اسلامي بوده، اما تفاوت اين دوره که مدعي است پيگير تحکيم شعارهاي انقلاب و ارزش هاي اصولي اسلامي است، در اين است که الان براي اينکه اين شبهات در جامعه القا شود يارانه نمي دهد ، بلکه جلوي آنرا مي گيرد.
 
صفار هرندي با بيان اين مطلب که "جلوگيري از اين گونه القائات، مسيري در کنار هم، يک قدم تاليف دل ها و يک قدم اجراي حکم محکم است"، اضافه کرد: بسياري از آن فعالاني که خودشان مرتکب چنين مواردي مي شوند، وقتي توجيه شده و با آنها تعامل مي کنيد، ديگر ادامه نمي دهند، اما هنگامي که حکومت بخواهد کمکشان کند و بگويد اصلا کار درست همين است، آن وقت فاجعه است.
 
وي اظهار داشت: خوشبختانه در اين دوره هم اقدامات سلبي و ايجابي براي جلوگيري از آن خطارکاري ها صورت گرفته است.
 
وي توضيح داد که در اين دوره ده ها موسسه که بانيان آن چهره هاي خدوم فرهنگي و چهره هاي وفادار به انقلاب هستند، به لطف خدا آستين بالا زدند و مجوز دريافت کردند تا وارد عمل شوند.
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: کار ما اين نيست که خودمان برويم و همه فعاليت هاي فرهنگي را انجام دهيم . يک دولت و يک وزارتخانه از اين دولت کاري از اين جهات از او ساخته نيست . کار اصلي هماني است که خود مردم انجام مي دهند، ما بايد بستر ساز باشيم و زمينه فراهم کنيم و به آن رسانه هايي که در اين زمينه ها قدم درست بردارند کمک کنيم و به انها يارانه بپردازيم .
 
صفار هرندي تصريح کرد: "بين آن کساني که در برابر ارزش هاي الهي اين حکومت، صف آرايي کردند، با آنهايي که خودشان را مدافع آن ارزش ها مي دانند، در حمايت مادي فرق قايل مي شويم. ما از دم بين همه يارانه تقسيم نمي کنيم، بين کساني که در رسانه ها تجزيه طلبي را به عنوان يک فرهنگ مثبت مي خواهند جا بياندازند با کساني که از تماميت ايران دفاع مي کنند، حتما فرق مي گذاريم. "
 
وي افزود: حتما به آن کسي که بخواهد به چنين منکري دامن بزند که مملکت تجزيه شود، اجازه چنين کاري را نمي دهيم که در اين راه اقدامات سلبي و ايجابي با هم انجام مي گيرد .
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: "هيچ وقت هيچ وزيري يا هيچ گروه مديريتي با اين صراحت اين موضوعات را مطرح نکرده و بعضي اين گونه اظهارات را حمل بر نوعي "لودگي" در ميان ما مي کنند و خيال مي کنند که ما ساده ايم و مي آييم با اين صراحت مي گوييم . نخير ؛ با توجه عرض مي کنيم در مملکت نظام اسلامي به مخالفان و معاندان نسبت به حکومت اسلامي نبايد اجازه فعاليت ضد انقلابي داده شود چه رسد به اينکه يارانه هم به آنها بپردازيم".
 
صفار هرندي گفت : مخالفان دولت اگر مي خواهند با برنامه هاي دولت مخالفت کنند، حمايت هم مي شوند. خود دولت به مخالفان خود جايزه هم مي دهد، اما کسي که مباني نظام را مي زند و تشويق مي کند که با اسلحه به جان مردم بيافتند اين را مخالف دولت نمي بينيم ، اين مخالف ملت است.
القاي شبهات در توليدات فرهنگي در طول دوران انقلاب اسلامي بوده، اما تفاوت اين دوره در اين است که الان براي اينکه اين شبهات در جامعه القا شود يارانه نمي دهد بلکه جلوي آنرا مي گيرد
 
وي افزود : اقدامات سلبي با قدرت در چارجوب موازين و قوانين صورت مي گيرد و اقدامات ايجابي و حمايت از کارهاي خوب هم در اوج خودش انجام مي شود .
 
وي اضافه کرد : انشالله موقعي که کارنامه کارهاي صورت گرفته را ارائه بدهيم، حتما دل هاي شما شاد خواهد شد که در همين دوره چه ميزان کمک به تکوين اين سازمان هاي نو بنياد براي حمايت از انقلاب صورت گرفته است.
وي درباره نوع حمايتي که دانشجويان مي توانند به دولت و فرهنگ کشور انجام دهند، توضيح داد: کمکي که دوستان دانشجو و همراه مي توانند به دولت داشته باشند اين است که اولا ما را دعوت به حق کنند و از يادآوري آرمان ها ، فروگذار نکنند .
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به اظهارات هفته گذشته خود در اردوي آموزش سياسي دانشجويان دانشگاه هاي کشور که به گفته وي "دستمايه برخي کج فهمي ها شده بود"، اشاره کرد و گفت: تکرار مي کنم در مقام نظر، مطالبات ما بايد آرماني و در اوج خودش ايده ال مطلق باشد و در مقام نظر يک سر سوزن از آرمان ها کوتاه نياييم و در مقام عمل يادتان باشد که ما دستانمان چنان باز نيست که هر چه که به نظر درست مي آيد، بتوانيم محقق کنيم.
 
وي افزود: بايد مواظب بود به وادي نوعي ايده ال مطلق در مقام عمل نيفتيم زيرا اثر بد آن اين نيست که من و امثال بنده دلخور شويم ، اثر بدش نااميد شدن قشر جوان اميدوار به اينده است .
 
وي افزود : مواظب باشيم خواسته ها را در عين اينکه مطرح مي کنيم يادمان باشد که در مقام عمل بايد يک تنازلي داشته باشيم .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.