علت توقيف هفته نامه همت چه بود ؟
 دادسراي عمومي و انقلاب تهران اتهام افترا و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي موضوع بند 8 و 11 از ماده 6 و بند دال از ماده 7 قانون مطبوعات از دلايل توقيف نشريه مذکور مي باشد.
علت توقيف همت اين بود :
 
اين نشريه در مقاله يي با عنوان «تاريکي هاي روشن مرد مجهول دولت نهم» تصوير روي جلد را تکميل کرده و ضمن دفاع از مشایی به منتقدان وي تاخته بود. «هفته نامه همت» همچنين در گزارشي با عنوان «ميوه هاي احمدي نژاد در سبد لاريجاني» حمله تندي عليه رئيس مجلس هشتم ترتيب داده و با اشاره به انتخاب علي کردان به عنوان وزير کشور اين انتصاب را انتخاب مطلوب لاريجاني براي بهره گيري در انتخابات رياست جمهوري توصيف کرده بود.
 
در اين گزارش که به نوعي اعلام برائت حاميان دولت از طيف اصولگرايان بود محمدرضا باهنر به «راستيزه کردن دولت» متهم شد تا نزديکان احمدي نژاد بيش از پيش خواستار مرزبندي حاميان دولت با اصولگرايان شوند.در حالي که خبرگزاري دولتي ايران «ايرنا» و خبرگزاري هاي نزديک به دولت نظير «رجانيوز» طي گزارش هاي ويژه يي به معرفي اين هفته نامه پرداخته بودند مديرمسوول هفته نامه «همت» طي گفت وگويي با يکي از خبرگزاري هاي حامي دولت از شماره اخير اعلام برائت و اعلام کرد «يک گروه نامعلوم با جعل عنوان» نشريه درصدد «حمله به دولت احمدي نژاد» هستند؛
 «قرار است مجله «همت» که نام آن مخفف «هسته هاي مقاومت تاکتيکي» است به صورت هفته نامه و با گستره سراسري در زمينه هاي فرهنگي، سياسي و ورزشي از امروز با ترتيب انتشار هفته نامه در کيوسک هاي مطبوعاتي توزيع شود.»ايرنا همچنين اعلام کرده بود؛ «همت به صاحب امتيازي موسسه حفظ و بسط ارزش هاي دفاع مقدس و مديرمسوولي حسن سماواتي و با سردبيري علي سينابيان منتشر مي شود.» يک روز پس از انتشار اين خبر حسن سماواتي مديرمسوول هفته نامه همت طي تماس با انصارنيوز ضمن اعلام برائت از شماره جديد نشريه هشدار داد در اولين فرصت از بانيان جعل هفته نامه به وزارت فرهنگ و ارشاد و مراجع قضايي شکايت خواهد کرد.
 
وي گفت همت تنها بر مشي مقام عظماي ولايت حرکت مي کند و يک جريان انحرافي در پي تخريب عنوان هفته نامه و در تلاش است منشاء تاثير بودن اين نشريه ارزشي را در خط ولايي از رنگ و بو بيندازد و ديگر اينکه در تبيين فرمايشات رهبر انقلاب ، حمايت از دولت حزب اللهي دکتر احمدي نژاد و به چالش کشيدن تخريبگران آن، ثابت قدم است.سماواتي گفت؛ «قبلاً عده يي اين کار را انجام داده بودند که به صورت قانوني به شدت با آنها برخورد شد.»وي تاکيد کرد؛ «اين بار منشاء اين جريان مشخص نيست، ولي هر کجا هست جريان ضدارزشي و ضدانقلابي است که مردم بايد در برابر آن هوشيار باشند.»
 
اظهارات سماواتي در حالي منتشر شد که هفته نامه «همت» پس از روي کار آمدن دولت نهم به پايگاهي براي نشر افکار و اظهارات حاميان محمود احمدي نژاد تبديل شده است و چهره هاي تندرو حامي وي اين نشريه را به تريبوني براي حمله به منتقدان احمدي نژاد و دفاع از عملکرد دولت نهم تبديل کرده اند. نشريه يي که در دو شماره مقاله ها و گزارش هايي را به قلم نزديکان احمدي نژاد نظير فاطمه رجبي همسر سخنگوي دولت، محمدعلي رامين مشاور احمدي نژاد يا حاميان روحاني وي چون مصباح يزدي و علم الهدي امام جمعه مشهد به چاپ مي رساند.
 
چنان که هفته نامه همت در بيست وسومين شماره خود که در هفته اول شهريورماه منتشر شد يادداشتي به قلم غلامحسين الهام سخنگوي دولت به چاپ رساند که طي آن هاشمي رفسنجاني به دشمني با دولت نهم متهم شد؛ يادداشتي که بلافاصله در روزنامه «ايران» در ارگان رسمي دولت نيز به چاپ رسيد. در همين شماره سرمقاله يي در دفاع از اسفنديار رحيم مشايي به چاپ رسيد و طي آن انتقاد از معاون احمدي نژاد هجمه يي سازماندهي شده از سوي هاشمي رفسنجاني عنوان شد.
 
همزمان غلامحسين الهام با اشاره به انتشار هفته نامه يي به نام «همت» تاکيد کرد؛ مقالات اينجانب در هفته نامه سابق همت منتشر مي شد که فعاليت هاي اجرايي آن توسط تعدادي از جوانان در مشهد انجام مي گرفت و بنده هيچ گونه ارتباطي با مجله يي که در هفته جاري به نام «همت» روي دکه ها قرار گرفته است، ندارم.سخنگوي دولت در گفت وگو با رجانيوز ادامه داد؛ اطلاعي از هويت گردانندگان جديد مجله «همت» ندارم و مقالات قبلي من در هفته نامه 8 صفحه يي همت درج مي شد.همچنين در پي تماس خبرنگار رجانيوز، فاطمه رجبي هرگونه همکاري با گردانندگان جديد اين نشريه را رد کرد
/1001/

 


جذب خبرنگار افتخاری