رد پاي داوران در فوتبال ناپاک ديده مي شود

وقتي اسم فوتبال ناپاک به ميان مي آيد، خواه ناخواه پاي داوران هم به ميان کشيده مي شود.
شنبه، 18 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رد پاي داوران در فوتبال ناپاک ديده مي شود
راسخون: از همان زماني که فوتبال به عنوان يک ورزش مهيج و تماشاگر پسند تمام دنيا را در نورديد، اين اصل پذيرفته شده وجود داشت ، که داور انسان است و بالطبع انسان هم جايز الخطا است. برپايه اين باور، تماشاگران اشتباهات داوران را  سهوي فرض مي کردند، اما در مواقعي آن قدر سوت هاي دوران جهت دار بوده است که نخستين گمانه زني ها درخصوص تمايل داور به برد يک تيم شکل گرفت. اين فرضيه زماني قوت بيشتري گرفت که در نقاطي از دنيا، برخي از دوران به دليل آنچه که با اصطلاح آن را « لابي با يک تيم » ناميده مي شد با محروميت هايي روبرو شدند تا اولين نشانه ها ي فوتبال ناپاک شکل بگيرد.
بحث لابي داوران با يک تيم به خصوص از گذشته هاي دور تاکنون در فوتبال ايران به درست يا غلط وجود داشته اما هيچ گاه اين موضوع اثبات نشده است. و نمي توان با قاطعيت از وجود چنين معضلي در فوتبال ايران ياد کرد ولي چند سال قبل ادعاي يکي از کارشناسان داوري در خصوص تباني داوران با برخي تيم ها سروصداي زيادي برپا کرد.
دکتر پرويز سيار که از داوران قديمي فوتبال ايران است ، در يک مصاحبه  جنجالي ادعا کرد سيب هاي گنديده اي در جامعه داوري ايران وجود دارد اين ادعا ، مخالفت ها و موافقت هاي بسياري را در پي داشت، اما سيار هيچ گاه نتوانست با سند و مدرک اين ادعاها را ثابت کند.
تقريبا هم زمان با ادعاي سيار در خصوص وجود سيب هاي گنديده در جامعه داوري، فدراسيون فوتبال که رياست آن را محمد دادکان برعهده داشت، به دلايل نامعلومي هيچ گاه رسانه اي نشد، علي خسروي داور بين المللي کشورمان را که در ميادين برون مرزي به عنوان کمک داور قضاوت مي کرد را محروم کرد تا اين اقدام فدراسيون فوتبال نشانه اي دال بر وجود علائم فوتبال ناپاک ارزيابي شود. هرچند که در زمان رياست علي کفاشيان بر فدراسيون فوتبال، با لغومحروميت خسروي، زمينه بازگشت دوباره او به جامعه داوري فراهم شد.

رد پاي داوران در فوتبال ناپاک ديده مي شود

لابي با داوران ، کجا و چگونه؟!
معمولاً اين سوال پيش مي آيد که لابي با داوران چگونه صورت مي گيرد.گفته مي شود که هيچ مسئولان تيم ها ، به طور مستقيم وارد بازي نمي شوند. بلکه آنها واسطه هايي دارند که وظيفه صحبت با داوران و راضي کردن آنها را برعهده دارند . براي اطلاع از جزئيات بيشتر اين موضوع به سراغ دوتن از ناظران داوري فدراسيون فوتبال رفتيم .يکي از اين ناظران که چند سالي است از دنياي داوري خداحافظي کرده و به جرگه ناظران پيوسته است ، در پاسخ به اين سوال که تاکنون اين موقعيت براي شما بوجود آمده که به نفع تيم خاصي داوري کنيد؟ وي جواب مي دهد: نه، هيچ گاه چنين موضوعي براي من پيش نيامده است. اما چند سال قبل قرار بود يک بازي ليگ برتر را در يکي از شهرها قضاوت کنم . هماهنگي هاي لازم انجام شد و حتي بليط رفت و برگشت نيز رزرو شده بود اما شب قبل از مسابقه رئيس کميته داوران با من تماس گرفت و گفت فردا به ..... نرو و به جاي آن يک بازي ليگ دسته يک در.... را قضاوت کن. ايشان تاکيد زيادي هم داشتند که تا قبل از شروع مسابقه تماس با دو تيم نداشته باشيم. بعداً مشخص شد که فرد واسطه اي از داور بازي، درخواست غير منطقي داشته است. و او نيز سريعاً اين موضوع را با کميته داوران در ميان گذاشته است. وي در ادامه با اشاره به اينکه بيشتر صحبت هايي که در مورد لابي داوران با تيم گفته مي شود، صحت ندارد، مي گويد: مثلاً برخي افراد هستند که با نزديک شدن به مسئولان باشگاه ها به آنها مي گويند که ما با فلان داور هماهنگ کرده ايم. بعد اگر داور يک پنالتي گرفت يا تيم مورد نظر برد، مي گويند، ما داور را خريده بوديم و اگر تيم باخت، بهانه مي آورند که داور با ما راه نيامد و... .
ناظر داوري ديگري که با وي صحبت مي کنيم، در پايان ليگ هشتم باز نشسته شده و به جرگه ناظران و مدرسان داوري پيوسته است. وي در پاسخ به سوال ما که چنين موقعيتي براي شما به وجود آمده است، مي گويد، نه، براي من اين اتفاق نيفتاده فکر هم نمي کنم که هيچ کدام از داوران ما اهل چنين برنامه هايي باشند. چون مثلاً من امروز به نفع تيم الف سوت مي زنم، فردا به نفع تيم ب، خوب وقتي تيم الف با تيم ب بازي داشته باشد، در اين بين تکليف داوري که با هر دو تيم لابي کرده است، چيست؟ بايد به نفع کدام تيم سوت بزند؟
سخن پاياني
وقتي بحث فوتبال ناپاک به ميان مي آيد، از تيم داوري هم به عنوان يکي از ارکان برگزاري مسابقه ياد مي شود ولي با تمام اين تفاصيل هيچ گاه مدرک مستندي دال بر وجود رد پاي داوران در فوتبال ناپاک ارائه نشده است. اما از اين واقعيت نمي توان به سادگي عبور کرد که گاهاً اشتباهات داوران قهرمان ليگ يا تيم هاي سقوط کننده را تغيير داده است.
/1029
 /1002

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.