شما قضاوت کنید؟ فوتبال پاک یا ناپاک!!

فوتبال پاک..... این واژه چه قدر برای شما آشناست؟!! فوتبال نا پاک چه طور؟؟؟
يکشنبه، 19 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شما قضاوت کنید؟ فوتبال پاک یا ناپاک!!

اسخون: فوتبال پاك، اصطلاحی است که این روزها به وفور در محافل فوتبالی از آن ذکر خیر می شود. در این میان عده اي بر اين عقيده اند كه فوتبال ايران نا پاك است وعده اي ديگر خلاف اين عقيده را دارند

از زمان ابداع فوتبال،  اين ورزش به عنوان يك ورزش پرطرفدار جايگاه ويژه اي در ميان مردم داشته و دارد و به اين علت است كه اين همه درباره اش حرف و حديث به وجود مي آيد.

واما فوتبال پاك،اين واژه را مي توان از چند منظر مورد بررسي قرار داد ولي خلاصه ي كلام اين است كه در فوتبال پاك چه در داخل زمين و چه در خارج زمين تمامي عوامل بازي فقط و فقط به توانايي ها ي خود اتكا مي كنند و از هيچگونه ابزار و يا شخصي كه آنها را به طرز غيرقانوني از حريف قوي تر مي كند استفاده نمي كنند،اين تعریف شاید ساده ترين  نوع تعريف براي فوتبال پاك باشد .

 دليل توجه بيش از حد به فوتبال پاك اين است كه فوتبال يك ورزش گروهي است و بايد ۱۱ نفر در داخل زمين و چندين نفر در خارج از آن براي رسين به يك هدف كه همان پيروزي است تلاش كنند و اگر كسي بخواهد از راهي غيرقانوني تيمش را به پيروزي برساند در واقع حق و حقوق چندين و چند نفر را زير پا گذاشته است.

فوتبال جهاني نيز از همان زمان كه بنا نهاده شده بر مبناي بازي جوانمردانه و فوتبال پاك پيش رفته و با اين معضل جهاني يعني فوتبال ناپاك به شدت مبارزه كرده است.

در طول سال های اخیر در برهه ای از زمان بحث فوتبال پاک و ناپاک بالا می گیرد و مخالفان و موافقان هرکدام سعی دارند با استدلال های متفاوت نظریه خود مبنی بر فوتبال پاک یا ناپاک را به اثبات برسا نند.

جدا از مصاحبه های متفاوتی که درباره ناپاکی فوتبال منتشر می شود، گاها اتفاقاتی در فوتبال ایران رخ می دهد که باور ناپاکی را تقویت می کند.

در این گزارش نگاهی خواهیم داشته به برخی از اتفاقات مشکوک فوتبال ایران که صرفا به نقل آن ها می پردازیم و قضاوت در مورد آن ها را به شما می سپاریم.

الف) در حاليكه يك روز به دربي بزرگ پايتخت باقي مانده بود و همه ي بازيكنان دو تيم به شدت براي حضور در تركيب اصلي تيم خود تلاش مي كردند تماسي مشكوك با زلاتكو كرانچار سرمربي وقت تيم پرسپوليس مي شود و به وي دستور داده مي شود كه از حسين بادامكي در بازي فردا استفاده نكند. بازي انجام مي شود و بادامكي هم حتي در بين ۱۸ بازيكن تيم هم قرار نمي گيرد تا اين سوال در اذهان عمومي بوجود آيد كه دليل اين دستور چه بوده و اصلا از طرف چه كسي داده شده است؟ بررسی ابعاد مشکوک این ماجرا به برنامه نود هم کشیده شد و گزینه هایی مطرح شد اما در نهایت مسکوت ماند تا این موضوع به یکی از چالش برانگزترین اتفاقات لیگ نهم تبدیل شود.

شما قضاوت کنید؟ فوتبال پاک یا ناپاک!!

ب) امير قلعه نویي،افشين قطبي و بيژن ذورالفقارنسب سه كانديداي سرمربيگري تيم ملي فوتبال ايران بودند كه در نهايت افشن قطبي از اين ميان به عنوان سرمربي برگزيده شد و مقرر شد پس از بازگشت وي از شيراز قرارداد نهايي امضا شود ولي به يكباره و در عين ناباوري همگان علي دايي كه تا قبل از آن هيج بحثي در مورد سرمريبگري اش در تيم ملي مطرح نشده بود به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب شد. این در حالی است که علی دایی در یک مصاحبه پر سر و صدا مدعی شده بود، مربیان تیم ملی تنها با لابی انخاب می شوند.

ج) قبل از بازی دو تیم راه آهن شهر ری و شاهین بوشهر در حالی که دو تیم به نتیجه بازی برای بقا در لیگ برتر نیاز مبرم دارند، فرد ناشناسی در تماس با دو بازیکن راه آهن خود را واسطه باشگاه بوشهری معرفی می کند و از این دو بازکن می خواهد با دریافت مبلغی، زمینه باخت تیمشان را راهم کنند اما بازیکنان راه آهن موضوع را به اطلاع مسولان تیم می رسانند تا نقشه یک تبانی در نطفه خفه شود.

د) قبل از بازی دو تیم راه آهن و پیکان ، یکی از بازیکنان تیم پیکان خطاب به هم بازیشانش می گوید که در بازی امروز سه گل می خوریم. سرمربی پیکان که این صحبت را شنیده این بازکن را به همراه بازیکن دیگری که گفته می شد اطلاعات تیم را فروخته است را اخراج کرد .

ه )بازکنان یک تیم دسته سومی با دریافت مبلغی حدود پنج شش میلیوم تومان از تیم مقابل 22 دریافت می کنند تا تیم حریف به مدد تفاضل گل بالا به دور بعد صعود کند. با شکایت مالک باشگاه به کمیت انضباطی، پرونده این تبانی در دستور کار قرار گرفت و با حکم کمیته انضباطی، دو تیم به دسته پایین تر سقوط کردند.

و) پس از پايان بازي تيم هاي ملي ايران و عربستان از سري رقابت ها مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۰ كه به باخت تيم ايران در آزادي منجر شد چند تن از ملي پوشان به شدت يكي از تماشاگران را كتك مي زنند ولي هيچگونه عكس العملي لز سوي فدراسيون فوتبال در اين زمينه انجام نمي گيرد.

ز) انتخابات فدراسيون فوتبال در حالي برگزار شد كه تنها يك نماينده در آن شركت كرده بود و او هم كسي بود كه مستقيما از سوي رئيس سازمان تربيت بدني معرفي شده بود و انتخاب به انتصاب تبديل شده بود.

ح) تیم تراکتور سازی در دیدار با ابومسلم به نشانه اعتراض به داوری مسابقه بازی را نیمه تمام رها کرد تا یکی از شگفتی های کل ادوار لیگ رقم بخورد. این ماجرا به خودی خود صرفا یک تصمیم احساسی تلقی می شود ولی ماجرا وقتی شکل جالب تری به خود می گیرد که بدانیم ناصر شفق مدیر عامل تراکتورسازی ، مالک باشگاه ابومسلم است.

ط، ی، و ......بي نهايت ايها فقط جزئي از رويدادهاي چند سال اخير فوتبال ايران بودند . حالا قضاوت با شماست که فوتبال ایران را پاک بدانید یا ناپاک. مراقب باشید که احساسی تصمیم نگیرید و تمام جوانب قضیه را مورد بررسی قرار دهید.

شما قضاوت کنید؟ فوتبال پاک یا ناپاک!!

/۱۰۲۹ 1002


 

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.