الجزایر

الجزاير نماينده ای از قاره سياه است که پس از 24 سال جواز حضور در اين رقابت بزرگ را کسب کرده است.
دوشنبه، 17 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الجزایر

راسخون: الجزایر در پرحاشیه ترین بازی مقدماتی به جام جهانی، توانست جواز حضور به این فستیوال مهم را به دست آورد.
شاگردان "رابح سدان" در مرحله مقدماتي اين پيکارها در ديداري جنجالي برابر مصر به برتري يک بر صفر رسيدند تا مسافر آفريقاي جنوبي باشند.
ديدار الجزاير و مصر در مرحله مقدماتي اين مسابقات از حسايت هاي فراواني برخوردار بود که منجر به درگيري شديد بين هوادارن دو تيم و همچنين درگيري لفظي بين مسوولان سياسي آنان شد.
الجزايري ها که از زمان روي کار آمدن"رابح سدان" به عنوان سرمربي، فوتبالي دفاعي و تخريبي را به نمايش مي گذارند براي رسيدن به مرحله حذفي جام جهاني بايد تلاش خود را مضاعف کنند.
"کريم متمور"، "مراد مگني" و "فوزي گاچي" مهره هاي شاخص تيم ملي فوتبال الجزاير هستند که مردم اين کشور مسلمان اميد زيادي به درخشش آنها در جام جهاني دارند.
آخرین رنکینگ جهانی: 31
سرمربی: رباح سعدان (Rabah Saadane) (سومین سال)
چگونگی راه یابی: پیروزی در دیدار پلی آف مقابل مصر بعد از صدر نشینی مشترک با این تیم در گروه C انتخابی آفریقا
جام جهانی های قبلی: دو دوره (شامل: 1982 و 1986)
ترکیب احتمالی:
دروازه بان: لونِس جائوآنی (ASO Chlef الجزایر)
مدافعان: نادیر بِلهاج (پورتسموث)، مجید بوقه را (رنجرز)، آنتار یاهیا (بوخوم)، بافیک هایچه (ناسیونال پرتغال)
هافبک ها: کریم ماتمور (بورشیا موشن گلادباخ)، یازید منصوری (اف سی لورینت فرانسه)، مراد مِقنی (لاتزیو)، کریم زیانی (ولفسبورگ)
مهاجمین: رافیک سایفی (باشگاه ندارد!)، اَبدِلکادِر قِزال (سیه نا)
بازیکنان کلیدی:
ظهور یک یا دو مهاجم در کلاس جهانی به همراه قدرتی که در پشت آنها وجود دارد مخصوصا قدرت مثلث مجید بوقه را، نادیر بلهاج و آنتار یاهیا روزنه های امیدی را برای الجزایری ها بوجود آورده است. تجربه ی کافی و همچنین بعضا بازی در اروپا باعث شد تا الجزایری ها دفاعی منسجم را داشته باشند و تنها 12 گلی که در بازی های انتخابی دریافت کردند این مساله را تایید میکند. تک گلی که یاهیا در ماه نوامبر در بازی پلی آف مقابل مصر به ثمر رساند، باعث شد تا الجزایری ها جای خود را در تنها سهمیه ی آفریقایی باقیمانده برای جام جهانی محکم کنند. همچنین بازی خوب بوقِرا، دفاع وسط 27 ساله ی تیم رنجرز که به او لقب "جادو (Magic)" داده اند، در برد آن بازی بی تاثیر نبود. بدون شک این بازیکن نعمت بزرگی برای این تیم است. بازیکن تکنیکی ای که از همان اوایل حضورش در تیم اسکاتلندی که به سال 2008 برمیگرد، جای خودش را در ترکب این تیم باز کرد و همچنان نیز از افراد ثابت ترکیب رنجرز میباشد. او به تنهایی قادر است که یک حمله را از عمق دفاع پایه ریزی کرده و به نتیجه برساند.

البته هافبک راستی مثل کریم زیانی برای صعود تنها تیم راه یافته از منطقه ی شمال آفریقا به جام جهانی از گروه C کافی است. کافیست او کمی آماده باشد تا آتشی باشد برای حرفان. دینام تیم ولفسبوگ آلمان که ریزنقش، سریع و بی باک است، بیش از بیه منتظر این مسابقات است تا برایش سکوی پرتابی باشد تا به تیم های بهتری برود. او بالاخره با تلاش بسیار زیاد خود توانست خود را به ترکیب اصلی باشگاهش برساند و در آنجا به بازیکن ثابتی تبدیل شود. چند وقت پیش یکی از مربیان سابقش در فرانسه به CNN گفت:"من اگر مربی تیم حریفی بودم که برابر تیم کریم بازی میکند، تمام توجه ام را به جلوگیری از حرکت های او جلب میکردم."
البته هیچکدام از گزینه های پیش روی مربی این تیم، رباح سعدان، نمی توانند ترس آنچنان ای برای حریفان ایجاد کنند. هرچند که اَبدِلکادِر قِزال استعدادهای بدرد بخوری دارد. این مهاجم باشگاه سیه نا بازی های خوبی هم در سری A از خود به نمایش گذاشت و حتی در مسابقات انتخابی به جمع بهترین گلزنان هم راه یافت. اما آیا او میتواند این نمایش خیره کننده ی خود را را در جام جهانی هم نشان دهد؟ این سوای است که منتظر جواب آن هستیم هرچند که او نتوانست نمایش جالبی در جام ملت های آفریقا داشته باشد. مخصوصا در بازی برابر مالاوی که او 59 دقیقه در زمین حضور داشت ولی تیم بازی را با 3 گل به حریف نه چندان مطرح خود واگذار کرد.
زوج قِزال در نوک حمله رافیک سایفی است که ششمین گلزن تاریخ الجزایری هاست. ولی بازگشت او به فوتبال الجزایر و باشگاه اَلخور در فوریه بعد از 10 ال حضور در فوتبال فرانسه حضور این مهاجم 35 ساله در تیم ملی را در حاله ای از ابهام قرار داده است. باشگاه فرانسوی به دلیل جدا شدن های پیاپی این بازیکن از باشگاه برای حضور در تیم ملی و احتمال افت بازی او، بالاخره با انتقال وی موافقت کرد.می شود حدس زد که آنها به جدا شدن دوباره ی وی برای آمادگی حضور در جام جهانی هم فکر کره بودند.
نکات کلیدی:
مشکل الجزایر در جام جهانی، نبود تجربه و استعداد است. و این حالتی احساسی رابرای آنها بوجود خواهد آورد. پیروزی مقتدرانه ای که آنها در بازی پلی آف برابر مصر بدست آوردند، آنها (و طرفداران متعصب شان) را برای نتایج امیدوار کننده ی بعدی در جام جهانی به عنوان یک تیم غدر از منطقه ی شمال آفریقا، خیلی امیدوار کرده است. ولی در جام جهانی قضیه متفاوت خواهد بود. همه ی تیم ها با آمادگی کامل پا به رقابت ها خواهند گذاشت و پیروزی برابر حریفان در گروه C برای الجزایری ها چندان کار آسانی نخواهد بود.
در کل انتظار میرود که سعدان 63 ساله که در حضور قبلی الجزایری ها در جام جهانی نیز سرمربی آنها بوده است، تیمی با سیستم کاملا دفاعی به همراه یک خط دفاعی منسجم را روانه ی میدان کند. شاید به نظر برسد که این کار از کیفیت بازی انها خواهد کاست ولی شک نکنید که بازی های زیبایی را از الجزایری ها شاهد خواهیم بود.تاکتیک "بازی تدافعی ولی تسلیم نشدن" باعث میشود تا زیانی و کریم ماتمور هافبک تیم بورشیا موشن گلادباخ را در حالت ضد حمله ببینیم. همچنین پیش بینی میشود که شوت های از راه دور و استفاده از قدرت سرزنی بوقه را و یاهیا از تاکتیک های اصلی تیم باشد.
البته تصور اینکه الجزایری ها بتوانند برای اولینبا مرحله ی حذفی را تجربه کنند کمی غیرممکن به نظر میرسد. لازم به ذکر است که "روباه های صحرا" اصلا اعتقادی به تمدن و آوازه ندارند. در جام جهانی 82 که اولینحضور انها محسوب میشد، آنهابا دو برد برابر آلمان غربی و شیل بازی ها راآغاز کردند ولی باخت نا امید کننده ی 2-0 در بربر اتریش باعث شد تا آنها نتوانند از مرحله ی گروهی صعود کنند. چهار سال بعد یعنی در 1986 هم با بدشانسی ای که آوردند با دو تیم برزیل و اسپانیا همگروه شدند و فقط با تساوی 1-1 ای که برابر ایرلند شمالی بدست آوردند، در قعر جدول جای گرفته و به خانه برگشتند. انتظار میرود که در آفریقای جنوبی هم نتایج مشابهی برای "روباه های صحرا" رقم بخور ولی شاید یک ساختار مستحکم باعث شود تا شگفتی هایی از الجطایری ها دیده شود.
بازی کلیدی در گروه:
23 خرداد الجزایر - اسلوونی
به دلیل بی تجربه بون بازیکنانی که در ترکیب اصلی این تیم هستند، بازی آغازین بسیار تیین کننده خواهد بود. یک نتیجه ی خوب (در واقع فقط برد) در برابر تنها تیم ناشناخته ی موجود در گروه C میتواند اعتماد به نفس خوی را برای الجزایری ه بوجود اورد. باخت در این بازی بدلیل ایکه باز بعدی انها با انگلیس است میتواند به معنی این باشد که الجزایری ها باید لیط خود را برای برگشت به شمال قاره رزرو کنند.

/1029  1002

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.