پيامبر اعظم (ص) از ديدگاه دانشمندان جهان

شخصيت آسماني و سيماي ملکوتي پيامبر گرامي اسلام به عنوان رهبر و رهنماي جهانيان، معرفي گرديده است. مورخين و سيره نويسان از صدر اسلام تاکنون جزئيات احوال رسول اکرم (ص) را در هزاران اثر و تأليف خود گرد آورده اند و منابع بسيار غني و ارزنده اي در دسترس اهل تحقيق قرار داده اند که نمونه هايي از اين نظرات در اين نوشتار آمده است.
شنبه، 24 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيامبر اعظم (ص) از ديدگاه دانشمندان جهان
پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله و سلم) از ديدگاه دانشمندان جهان
پيامبر اعظم (ص) از ديدگاه دانشمندان جهان

نويسنده: محمد مهدي عليقلي



اشاره:

شخصيت آسماني و سيماي ملکوتي پيامبر گرامي اسلام به عنوان رهبر و رهنماي جهانيان، معرفي گرديده است. مورخين و سيره نويسان از صدر اسلام تاکنون جزئيات احوال رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را در هزاران اثر و تأليف خود گرد آورده اند و منابع بسيار غني و ارزنده اي در دسترس اهل تحقيق قرار داده اند که نمونه هايي از اين نظرات در اين نوشتار آمده است.

برنارد شاو، نويسنده و فيلسوف انگليسي:

«چنين پيش بيني مي کنم و از هم اکنون آثار آن پديدار شده است که ايمان محمد مورد قبول اروپاي فردا خواهد بود، و به عقيده ي من اگر مردي چون او صاحب اختيار دنياي جديد شود طوري در حل مسايل و مشکلات دنيا توفيق خواهد يافت که صلح و سعادت آرزوي بشر تأمين خواهد شد.» (1)

مستر جون دي فينرات انگليسي:

محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بزرگ ترين خيرخواهان نوع بشر است و ظهور محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) نشانه ي يکي از عالي ترين عقول مي باشد در تمام عالم، اگر آسيا بخواهد به فرزندان خود افتخار کند سزاوار است که به اين رادمرد بزرگ و بي مانند بر جهان افتخار نمايد، شک در بعثت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) را شک در قدرت خداوندي که شامل تمام جهان و جهانيان است بايد دانست. (2)

دکتر جوموناس، استاد دانشگاه «بوداپست»:

من رهبر بزرگ اسلام، حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) را بزرگ ترين مصلح انقلابي جهاني مي دانم که از طرف خداوند به وي الهام مي شد. (3)

جرجيس سال، دانشمند انگليسي :

محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بهترين و نيکوترين اخلاق را داشت و کاملا بر عکس آن است که دشمنانش او را معرفي مي کنند، او منزه از هر بدي و پليدي بود او کسي بود که براي اصلاح اخلاق بشر قيام نمود. (4)

مستر هوبرت ويل، دانشمند اروپايي:

محمد ششصد سال پس از مسيح ظهور کرد و با نيروي خدايي که داشت توانست تمام اوهام را برطرف سازد و بت پرستي را براندازد و چون مردي درست کردار و راستگو و بي آلايش بود، مردم به او لقب امين داده بودند، لهجه صادق و عزم استواري داشت و با همين مزايا توانست گمراهان را به راه راست هدايت کند. (5)

مسيو بارتلمي سن هيلياد، دانشمند و مستشرق فرانسوي:

محمد (ص) در دوره ي خود باهوش ترين عرب و پرهيزگارترين و متدين ترين آن ها و پر حوصله و بردبارتر از همه و نسبت به دشمنان از همه مهربان تر و خوش رفتارتر بود و پايداري آن امپراطور عظيم و بي مانند اسلامي که برپا کرد فقط بر اثر تفوق اين پيغمبر بر رجال آن عصر بود و اما ديني که آورد و مردم را به آن دعوت نمود، يک خير و برکت بزرگي بود که عموم ملل به او گرويدند و از آن بهره مند شدند. (6)

دکتر گوستاولوبون، مورخ و اسلام شناس فرانسوي:

اگر ارزش مردان را از روي اعمال آن ها بسنجيم بايد اعتراف کنيم که محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) از بزرگ ترين مرداني است که تاريخ آن ها را شناخته است. (7)

ام ساواري، خاورشناس و محقق فرانسوي:

محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) نابغه اي بود که ميان بشر ظهور کرد، او مرد بي مانندي بود و زمانه نظير او را به وجود نخواهد آورد. (8)

مستر اورينج، تاريخ نويس اروپايي:

آخرين پيامبر حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم)، مردي با خلوص نيت و خوش اخلاق و با فکر و بزرگ وار و صاحب آراء عالي بود و گفتارهاي او کوتاه و زيبا و داراي معاني بزرگي است، بنابراين مرد مقدس و بزرگواري بود. (9)

ديسون، دانشمند و نويسنده فرانسوي:

صحيح نيست و دور از انصاف است که به دين محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) مانند ديني که پر از خرافات و دروغ و غيره است نگريست زيرا اين نظر کاملا مخالف با حقيقت است و خود محمد صريحا مي گفت که اسلام مکمل مسيحيت است. (10)

پي نوشت :

1- محمد خاتم پيامبران، ص 17.
2- نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد، ص 71.
3- محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) در نظر ديگران، ص 8.
4- نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد، ص 75.
5- محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) در نظر ديگران، ص 9.
6- محمد و قرآن، ص 82.
7- نظريه دانشمندان جهاني درباره قرآن و محمد، ص 90.
8- همان، ص 154.
9- همان، ص 158.
10- محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) در نظر ديگران، ص 72.

منبع: ماهنامه ي يادگاران ماندگار شماره 9




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.