الغيبة (طوسي)

اين كتاب از بهترين و مهمترين منابع شيعه در مورد مسئله غيبت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ بوده و به علّت و انگيزه غيبت امام و حكمت الهي كه موجب غيبت گرديده، در اين كتاب اشاره شده است. شيخ طوسي در اين اثر گران سنگ و ارزشمند با شيوه هاي نو و ابتكاري به تمام جوانب غيبت اشاره نموده و با استدلال به قرآن و روايات پيامبر و ائمه ـ عليهم السّلام ـ
يکشنبه، 1 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الغيبة (طوسي)
الغيبة (طوسي(
الغيبة (طوسي)

نویسنده: حافظ فرزانه



مؤلف:
شيخ ابو جعفر محمد بن حسن بن علي بن حسن طوسي (م .46 هـ .ق).
زندگي نامه:
ترجمه مؤلّف در بخش كتب رجالي گذشت.
معرفي اجمالي كتاب:
اين كتاب از بهترين و مهمترين منابع شيعه در مورد مسئله غيبت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ بوده و به علّت و انگيزه غيبت امام و حكمت الهي كه موجب غيبت گرديده، در اين كتاب اشاره شده است.
شيخ طوسي در اين اثر گران سنگ و ارزشمند با شيوه هاي نو و ابتكاري به تمام جوانب غيبت اشاره نموده و با استدلال به قرآن و روايات پيامبر و ائمه ـ عليهم السّلام ـ و حكم عقل به پاسخ گوئي شبهات و اشكالات مخالفين پرداخته است.
كتاب حاضر شامل بسياري از فضائل امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ است و مؤلف سيره و روش آن حضرت در زمان غيبت و هنگام ظهور را بيان كرده و به بسياري از علائم ظهور اشاره نموده است.كتاب الغيبة از زمان نگارش تا به حال پيوسته مورد توجه علماء و فقهاي شيعه بوده و بزرگان و نويسندگان در تأليفات خود از كتاب الغيبة شيخ، بهره هاي بسيار برده و از آن نقل نموده اند.
شيخ بزرگوار اين كتاب را در سال 447 هـ.. ق، نگاشته و در مورد كتاب مي گويد:« در اين كتاب به نكاتي كه هيچ جاي شك و ترديد باقي نگذارد و سخنم را طولاني نكند خواهم پرداخت و در صدد پاسخ گويي به سؤالات گوناگون در اين كتاب هستم».
اين كتاب به بسياري از كتابها برتري داشته و از بهترين حجّتها و محكم ترين برهان هاي عقلي و نقلي بر وجود امام دوازدهم ـ عجل الله تعالي و فرجه الشريف ـ و غيبت آن حضرت در زمان حال بهره گرفته و به بحث مهم و مورد نياز هدف و فوايد غيبت پرداخته و به مباحث ظهور، آخر الزمان، علائم ظهور و بحث هاي ديگر، نيز به بهترين وجه پرداخته است.
وضعيت نشر:
کتاب حاضر در يك جلد به زبان عربي توسط مؤسسة معارف اسلامي قم در سال 1411 هـ .ق، به چاپ رسيده است.
همچنين اين کتاب به همت شيخ محمد رازي به نام «تحفه قدسي»،به فارسي ترجمه شده است.
منبع: مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما