التحصين

اين كتاب در موضوع، با كتاب اليقين مؤلف يكي بوده و در اثبات نام گذاري علي ـ عليه السّلام ـ به اميرالمومنين ـ عليه السّلام ـ از طرف پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و اختصاص آن حضرت به اين نام مي باشد. خود مؤلف در علّت نگارش كتاب مي گويد: «من (پس از) تاليف كتاب اليقين حدود پنجاه حديث يافتم كه مضمون آن شبيه احاديث كتاب اليقين بود و از منابعي غير از منابع اليقين به دست ما رسيده بود، من هم براي جلوگيري از ضايع شدن آنها، و براي خدمت به آيندگان، دست به نگارش و
يکشنبه، 1 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
التحصين
التحصين
التحصين

نويسنده: حافظ فرزانه

مؤلف:
سيد بن موسي بن طاووس حلّي (م664 ق).
زندگي نامه:
ترجمه مؤلف در بخش تاريخ ذكر شد.
معرفي اجمالي كتاب:
اين كتاب در موضوع، با كتاب اليقين مؤلف يكي بوده و در اثبات نام گذاري علي ـ عليه السّلام ـ به اميرالمومنين ـ عليه السّلام ـ از طرف پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ و اختصاص آن حضرت به اين نام مي باشد. خود مؤلف در علّت نگارش كتاب مي گويد: «من (پس از) تاليف كتاب اليقين حدود پنجاه حديث يافتم كه مضمون آن شبيه احاديث كتاب اليقين بود و از منابعي غير از منابع اليقين به دست ما رسيده بود، من هم براي جلوگيري از ضايع شدن آنها، و براي خدمت به آيندگان، دست به نگارش و جمع آوري آنها زدم.» چون خود سيد از نزديك شاهد كتاب سوزي بغداد و ساير كتابخانه ها به وسيله مغولان بوده است دست به جمع آوري منابع غني اسلام زده است كه از جملة آنها كتاب التحصين، المداحم و الفتن و ساير كتابها مي باشد.
كتاب التحصين پيرامون حضرت علي ـ عليه السّلام ـ در دو قسمت بحث كرده است:
ا) احاديثي پيرامون نام گذاري علي ـ عليه السّلام ـ به «امام كلّ مؤمن»كه شامل 29 باب و در هر باب يك روايت ذكر شده و در باب 29 خطبة پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ در غدير خم به طور كامل آمده است.
2) احاديثي در تسمية علي ـ عليه السّلام ـ به امام المتقين كه شامل 27 باب مي باشد. آخرين باب كتاب نيز روايتي مفصل پيرامون مناظرات حضرت علي ـ عليه السّلام ـ با جاثليق يهودي و مسلمان شدن او كه در ضمن آن قصّة‌اصحاب كهف نيز از زبان اميرالمومنين علي ـ عليه السّلام ـ بيان شده است.
به جهت ارزش كتاب و جايگاه والا و ارزشمند سيد ابن طاووس در ميان علماء و وثاقت و زهد ايشان، اين كتاب گرانسنگ از اعتبار و جايگاه ويژه اي در بين علماء برخوردار است.
وضعيت نشر:
كتاب التحصين يكبار همراه با كتاب اليقين در يك جلد از طرف مؤسسة الثقلين لاحياء التراث الاسلامي در سال 1409 ق عكس برداري شده است، و در سال 1413 ق به همت مؤسسه دارالكتاب قم، در يك جلد به زبان عربي، چاپ شده است.
منبع: مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما