فوائد الاصول

ميرزا محمد حسين فقيهي امامي، اصولي، حكيم، اديب، متولد در نائين، و متوفي در نجف بود. او در اصفهان نزد محمدباقر نجفي و ابوالمعالي كرباسي كسب علم نمود، سپس به عتبات رفت و در سامرا نزد ميرزاي شيرازي و سيد محمد فشاركي و سپس در كربلا نزد صدر و در نجف نزد آخوند خراساني سالها تحصيل نمود. ميرزاي نائيني در دوران مشروطه خواهي از طرفداران اين نهضت بود. او پس از وفات حاج ميرزا محمدتقي شيرازي و آقاي شريعت، مرجعيت تام يافت و رياست شيعه به او
يکشنبه، 1 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوائد الاصول
فوائد الاصول
فوائد الاصول

نويسنده: محمدرضا ضميري

تقريرات درس:

ميرزا محمد حسين غروي نائيني (م 1355 ق).

مؤلف:

ميرزا محمد علي کاظمي خراساني (م 1365 ق)

زندگينامه و اظهار نظرها:

ميرزا محمد حسين فقيهي امامي، اصولي، حكيم، اديب، متولد در نائين، و متوفي در نجف بود. او در اصفهان نزد محمدباقر نجفي و ابوالمعالي كرباسي كسب علم نمود، سپس به عتبات رفت و در سامرا نزد ميرزاي شيرازي و سيد محمد فشاركي و سپس در كربلا نزد صدر و در نجف نزد آخوند خراساني سالها تحصيل نمود. ميرزاي نائيني در دوران مشروطه خواهي از طرفداران اين نهضت بود. او پس از وفات حاج ميرزا محمدتقي شيرازي و آقاي شريعت، مرجعيت تام يافت و رياست شيعه به او منتهي شد. وي در سال 1341 ق، در اعتراض به دولت عراق از اين كشور به ايران تبعيد شد.

تأليفات:

حاشيه بر كتاب عروة الوثقي، وسيلة النجاة، تنبيه الامة و تنزيه الملة، رساله في الصلاه في اللباس المشکوک.[1]

معرفي اجمالي كتاب:

اين كتاب در اصول فقه شيعه اماميه و در واقع تقريرات درس مرحوم ميرزا محمد حسين غروي نائيني است كه به وسيله شاگرد وي شيخ محمدعلي كاظمي خراساني نوشته و تدوين شده است. اين كتاب مهم و معتبر، مورد توجه علماي متأخر در حوزه هاي علميه شيعه بوده است.
موضوعات كلي مورد بحث در اين كتاب عبارت اند از: تعريف علم اصول و مسائل مربوط به آن، ماهيت وضع، صحيح و اعم، مشتق، اوامر، نواهي، مفاهيم عام و خاص، مطلق و مقيد، قطع، ظن، شك و... .

استادان:

حاج ميرزا محمد حسن شيرازي، مرحوم سيد محمد اصفهاني،

شاگردان:

سيد جمال الدين گلپايگاني، سيد محمود شاهرودي، سيد محمد حجت كمره‌اي، سيد محسن طباطبايي حكيم، سيد محمد حسين طباطبايي، شيخ موسي خوانساري، شيخ محمد علي كاظم خراساني و جمعي از بزرگان و مراجع معاصر ايران...

وضعيت نشر:

اين كتاب، به همت انتشارات مؤسسه نشر اسلامي، در قم در 4 جلد چاپ و منتشر شده است.

پي نوشت :

[1]. اعيان الشيعة، ج 6، ص 54.

منبع: کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي, ص148




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.