روز جهانی جهانگردی

سفر ما را قادر می‌سازد زندگی را با تجربياتی نو غنی‌تر سازيم، لذت ببريم و فرهيخته شويم " قُلْ سيروُا في الْاَرضِ فانْظُرُو کَيْفَ بَدَا الخَلْقَ ثُمَ اللهُ يُنْشِيُ ا لنَشاَةَ الْاخِرَة " ( عنکبوت / 20 ) " بگو ، در زمين گردش کنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز کرد سپس خدا وند ( به همين گونه ) جهان آخرت را ايجاد مي کند . " در تبیین توریسم ابتدا می بایست به انواع مختلف جهانگردی اشاره نماییم ؛
يکشنبه، 1 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روز جهانی جهانگردی
روز جهانی جهانگردی
روز جهانی جهانگردی




سفر ما را قادر می‌سازد زندگی را با تجربياتی نو غنی‌تر سازيم، لذت ببريم و فرهيخته شويم
" قُلْ سيروُا في الْاَرضِ فانْظُرُو کَيْفَ بَدَا الخَلْقَ ثُمَ اللهُ يُنْشِيُ ا لنَشاَةَ الْاخِرَة "
( عنکبوت / 20 )
" بگو ، در زمين گردش کنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز کرد سپس خدا وند ( به همين گونه ) جهان آخرت را ايجاد مي کند . "
در تبیین توریسم ابتدا می بایست به انواع مختلف جهانگردی اشاره نماییم ؛
بدین لحاظ بر طبق تقسیم بندی سازمان جهانی جهانگردی (W.T.O) فعالیتهای گردشگری به دسته های زیر تقسیم می گردند :
1. توریسم فرهنگی Cultural Tourism
2. توریسم طبیعی Natural Tourism
3. توریسم تجاری Business Tourism
4. توریسم مذهبی Religious Tourism
5. توریسم ورزشی Sport Tourism

روز جهانی جهانگردی

جهانگردي امروزه يکي از بهترين ابزارهاي تبادل و تعامل فرهنگي است و سياحت و گشت و گذار در سرزمينهاي مختلف از روشهاي موفق گذراندن اوقات فراغت مي باشد .
براساس تعريف بين المللي " جهانگرد کسي است که به منظور تفريح ، بازديد از نقاط ديدني ، معالجه ، تجارت ، ورزش و زيارت به کشور ديگري سفر کند ، مشروط بر اينکه مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از 6 ماه بيشتر نباشد و در فاصله اي کمتر از 70 کيلومتر انجام نگيرد . "
چنانچه بخواهيم درباره تاريخچه جهانگردي مطالعه کنيم به خاطره و سرگذشت کساني برخورد مي کنيم که به نقاط مختلف جهان سفر کرده و مدت زماني کوتاه يا بلند را بين اقوام ديگر به سر برده اند و نحوه زندگي ، آثار هنري صنايع و ديگر خصوصيات ملل مختلف را از نزديک ديده يا از زبان ديگران شنيده اند و پس از بازگشت ، ديده ها و شنيده ها خود را به رشته تحرير درآورده اند يا براي ديگران بيان کرده اند که سينه به سينه به نسلهاي بعدي منتقل گرديده و بعضا جنبه افسانه نيز به خود گرفته است .
اين آثار مکتوب و به جا مانده به شناخت تاريخ ، جغرافياي مکاني و شرايط زندگي حکومتي گذشتگان کمک مي کند . علاوه بر اين ، گاهي فعاليت جهانگردي در سرنوشت جوامع و اقوام مختلف و حتي جهان تاثير داشته است ، از جمله مي توان به سفرهاي دريايي کريستف کلمب اشاره کرد که پس از تحمل سختي ها و مرارتهاي فراوان ، پا به سرزميني نهاد که بعدها نام امريکا را به خود گرفت .
مارکوپولو نيز جهانگردي است که به همراه پدر خود به چين رفت . مارکو مدتي در چين و جزاير جنوب شرقي آسيا سياحت کرد و پس از بازگشت به وطن ، سفرنامه اي به نام " عجايب "منتشر نمود .
در کنار اين افراد ، بزرگاني از ايران هم با سفر به نقاط مختلف جهان مجموعه اي از ديده ها و شنيده ها را جمع آوري کرده اند و کتب ارزشمندي در اين زمينه به رشته تقرير در آورده اند . از جمله : دو کتاب گلستان و بوستان که نتيجه سالها جهانگردي سعدي شيرازي بوده ا ست و " تحفه النظار وغرا ئب الامصار " که حاصل سفرهاي 29 ساله ابن بطوطه است .
ناصر خسرو نيز در سن چهل سالگي به جهانگردي و سير آفاق پرداخت و سفرنامه اي را که نتيجه هفت سال گردش در حجاز ، آسياي صغير ، سوريه و مصر است ، به رشته تقرير درآورد.
اما جهانگردي در ايران :
مساله جهانگردي در ايران با نگرش جديد از سال 1317 ، مورد توجه قرار گرفت و براي اولين بار در وزارت کشور اداره اي تحت عنوان " امور جهانگردي " سازمان يافت و در زمينه اين صنعت آغاز فعاليت کرد.
در سال 1320 ، اين اداره به " شوراي عا لي جهانگردي " تغيير نام داد و در سا ل 1342 " سازمان جلب سياحان " تصويب و کار خود را شروع نمود . در سا ل 1353 ، سازمان مذکور با سازمان اطلاعات وقت ادغام و وزارتي تحت عنوان " وزارت اطلاعات و جهانگردي " تاسيس گرديد . اکنون نيز سازمان ايرانگردي و جهانگردي زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد ، به امور مربوط به جهانگردي مي پردازد.
جهانگرداني که امروزه به ايران سفر مي کنند با افرادي که در گذشته مي آمدند تفاوت دارند . جهانگردان امروزي معمو لا علاقمند به تبادلات فرهنگي بوده ، مجذوب آثار هنري و فرهنگي و آدا ب و رسوم ما ايرانيان مي شوند ، چرا که محبت و دوستي را در مردم ما مشاهده مي کنند.
وجود اماکن مذهبي ، شهرهايي با آثار تاريخي کهن چون اصفهان ، يزد ، شيراز... ، مناظر طبيعي زيبا و مناطق جنگلي و ساحلي شمال ايران ، در جذب جهانگردان خارجي جايگاه ويژه اي دارد .

انگيزه‌های جهانگردی:

انگيزه امنيت

در جهانگردى ارائه‌کننده کند و کاو در موارد زير است:
- سلامت فيزيکي
- گريز و رهائي، به‌عنوان ضرورتى حتمى در جهت ايجاد سلامت عقلي.
- کار به‌عنوان رفتارى مشترک با جميع مردم.

انگيزه خودتأييدى و مليت

مانند نياز به خودبيني، به‌منظور نشان دادن جنبه‌هاى مثبت شخصيت خويش اين انگيزه مانع راه جهانگردى است و بر آن لطمه وارد مى‌کند. مانند بيان اين عبارات: ”هرکس دارد (از نظر مالي) مى‌تواند جهانگردى کند“. که معمولاً بيانگر لحظه برترى شخص بر کسانى است که نمى‌توانند به مسافرت بروند.
گاهى جهت نمايش لحظه برابرى شخص، با افرادى که از کلاس يا طبقه بالاتر هستند مورد مصرف قرار مى‌گيرد: مثلاً (همان سفر، همان کشتي، همان سالن غذاخوري) و غيره.

انگيزه آزادى

اين انگيزه در جهانگردى به عناوين لحظه رهائى مطرح مى‌شود. نظير:
- به‌عنوان عاملى براى رهائى از محيط کار.
- به‌عنوان عاملى در جهت رهائى از فشار زندگى روزمره (فرار از حرکات معمولى روزانه).
- به‌عنوان رهائى از نظارت‌هائى که به‌صورت عادت در‌آمده‌اند.
- به‌عنوان عاملى در جهت رهائى از زندگى سرشار از تشنج شهرنشيني.
بخشی از پیام فرانچسكو فرانجيالي؛ دبير كل سازمان جهاني جهانگردي (WTO) به مناسبت روز جهاني جهانگردي:
سفر ما را قادر مي‌سازد زندگي را با تجربياتي نو غني‌تر سازيم، لذت ببريم و فرهيخته شويم، احترام گذاشتن به ‌فرهنگ‌هاي بيگانه را ياد بگيريم، پيوند دوستي برقرار سازيم و پرارج ‌تر از همه اينكه در همياري بين‌المللي صلح و صفا در سراسر جهان نقش داشته باشيم. حمل و نقل هميشه خون جاري در رگ‌هاي صنعت گردشگري بوده است، و براي گراميداشت اين پيوند حياتي چه زماني مناسب تر از امسال كه مصادف با يكصدمين سالگرد درگذشت يكي از نويسندگان و تخيل نويسان سياحت و سفر در جهان است.
ثمره بسياري از روياهاي ژول ورن را ديده‌ايم و در آينده خواهيم ديد، اما در زمان مرگش به سال ‪۱۹۰۵‬ سخنانش موجب برانگيخته شدن قوه تخيل خوانندگان مشتاق و مسافران بالقوه سراسر جهان گرديد.
در عصر او سفرهاي فرامرزي در بسياري موارد هنوز يك ماجراجويي به شمار مي‌آمد، اما امروزه آدم‌ها به وفور براي كار و كسب، شركت در مسابقات ورزشي، شركت در جلسات، ديدار از دوستان و خويشان، يا تنها براي هيجان و تعطيلات به مسافرت مي‌روند و اين در حالي است كه ما در زمينه حمل ونقل به استانداردهاي بهره‌وري، راحتي و امنيت كه‌ تا حد زيادي تعيين‌كننده كيفيت تجربه نهايي مان است، اهميت مي‌دهيم.
شايد تصادفي نباشد كه دو اختراع مربوط به ‌حمل و نقل كه امروزه عوامل اصلي جهانگردي به شمار مي‌آيند، يعني اتومبيل و هواپيما هر دو درست اندكي پس از درگذشت ژول ورن پابه عرصه جهان گذاشتند.
در طي سده اخير مسافرت فرامرزي آن چنان به زندگي روزمره انسان پيوند خورده كه اكنون ظرفيت حمل و نقل به عاملي تعيين‌ كننده در توسعه بدل گرديده است.
نبود زير ساخت كافي بويژه در زمينه فرودگاه‌ها و جاده‌ها، از موانع عمده بر سر راه رشد توريسم بحساب میاید. همچنين رشد سريع صنعت جهانگردي، طي سال‌هاي اخير ناشي از ارتباط تنگاتنگ اين صنعت با فن‌آوري ارتباطات میباشد. و در زماني كه ما به طور فزاينده توسط اطلاعات چه از منابع سنتي و چه از منابع الكترونيك بمباران مي‌شويم، بيشتر و بيشتر سفر مي‌كنيم.
در زمان حاضر به دليل افزايش درآمدهاي قابل خرج افراد بيشتري استطاعت سفر كردن را دارند، به گونه‌اي كه تعداد مسافران بين ‌المللي در سال۱۹۵۰، ۲۰‬ميليون و در سال گذشته ‪ ۷۶۰ ‬ميليون بوده و انتظار مي‌رود اين تعداد تا سال 2020‬به مرز ‪ ۱/۶‬ ميليارد هم فراتر رود.
آنچه كه ‌روزي چيزي بيش از شاهكاري برآمده ‌از مخيله نويسندگان علمي تخيلي چون ژول ورن نبود، امروزه با پيشرفت انجام شده و رو به انجام در حيطه حمل و نقل روز به روز به واقعيت نزديك تر مي‌شود.
منبع: http://iricap.com/




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.