معنيِ قُرب حق تعالي
در متون ديني، دو دسته آيات و روايات درباره ي مسئله ي قُرب ديده مي شود؛ از يك طرف در آيات و روايات بسياري آمده است خداوند به همه ي موجودات نهايت قرب و نزديكي را دارد. از باب نمونه در آيات زير دقت كنيد:
نويسنده: علي اميني نژاد
در متون ديني، دو دسته آيات و روايات درباره ي مسئله ي قُرب ديده مي شود؛ از يك طرف در آيات و روايات بسياري آمده است خداوند به همه ي موجودات نهايت قرب و نزديكي را دارد. از باب نمونه در آيات زير دقت كنيد:
- وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ. (1)
- نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ. (2)
- وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ. (3)
- وَكَانَ اللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطًا. (4)
به عنوان مثال اگر در آيه ي اخير فكر كنيم و به طور دقيق احاطه ي خداوند به همه ي اشيا را با تأكيد و ريزبيني در « ُكلِّ شَيْءٍ» مورد توجه قرار دهيم، معلوم خواهد شد كه خداي متعال در عين غيريتي ظريف كه از واژه ي قرب نيز به خوبي استفاده مي شود، شدت قرب را تا مرز عينيت كامل با همه ي اشياي هستي داراست.
از جانب ديگر در متون ديني، مسئله ي «تقرّب الي الله» مطرح است كه خود حاكي از وجود فاصله بين بنده و خداوند است كه در اين فاصله برخي دور، برخي نزديك و برخي نزديك تر هستند تا جايي كه مانند رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) در چندين مرحله به خداوند نزديك مي شوند و نهايت قرب ممكن را كسب مي نمايند: َدنَا فَتَدَلَّى * فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى. (5)
بنابراين مطابق دسته ي اول از متون ديني، خداوند به هر چيز و همه كس حتي كفار و منافقان و معصيت پيشگان نزديك است، اما بر اساس دسته ي دوم از آيات و روايات، اهل باطل و معصيت از خدا دور و اهل ايمان و اطاعت، به خداوند نزديك اند. حل اين مسئله چگونه است؟!
در بحث قرب با دو گونه قرب روبه رو هستيم؛ يكي قرب وجودي و ديگري قرب سلوكي.
در تمام دسته ي اول از آيات و روايات، قُرب حضرت حق به خلق مطرح است؛ يعني قُرب از سوي خالق به سوي مخلوق مورد نظر است و اين نزديكي از نوع احاطه ي وجودي حقيقت بي نهايت نسبت به اشياي محدود است.
اما در تمام دسته ي دوم از متون يادشده، قرب خلق به حق مطرح بوده و نزديكي از سوي بنده به سمت خداوند متعال مورد نظر است و اين نزديكي در بستر قوس صعود و در فضاي سلوك معنا مي يابد. قرب وجودي مقابل ندارد و بُعد و دوري برنمي تابد؛ زيرا احاطه ي خداوند بر اشيا از نوع احاطه ي اطلاقي است. اما قُرب سلوكي مقابل دارد؛ دوري و نزديكي مي پذيرد. بنابراين در عين آنكه از طرف خداوند هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُم ولي بالاتر از آن َنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ و بالاتر از آن إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيط، در عين حال از سوي سالك، انساني در درك «اسفل السافلين» است و انساني ديگر فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ به سر برد و در مقام «عنديّت» مقيم شده است.
هنر يك دين شناس و مفسر واقعيِ آيات و روايت آن است كه اين گونه مباحث اساسي را حل و فصل نمايد و گره ها را بگشايد. بايد دانست اين گونه معارف به دست اهل معرفت و صاحبان مقامات معنوي و عرفاني و اولياي الهي تبيين مي شود.
جامي در مقام تفكيك بين قُرب وجودي و سلوكي مي گويد:
" ينبغي ان يعرف انّ الطريق و القرب من الله تعالي الي الموجودات خلاف طريقهم و قربهم اليه سبحانه لانّ طريقه و قربه اليهم من حيث الوجود والاحاطة و قربهم و طريقهم اليه من حيث السلوك و الاستعداد و بينهما بون بعيدٌ؛ (6) مناسب است دانسته شود كه راه و قرب، از سمت خداوند متعال به سوي موجودات غير از راه و قرب ايشان به سوي خداوند سبحان است؛ [اينها دو چيز مختلف هستند] زيرا راه و قرب خداوند به سوي موجودات [وجودي و] از نظر وجود و احاطه ي [آن بر همه ي موجودات است] و قرب موجودات به سوي خداوند [سلوكي و] از جهت استعداد و سلوك است و بين اين دو نوع قرب و راه، فاصله ي فراواني است. "
بنابراين نبايد شبهه شود كه اگر خداي متعال به همه نزديك است، ديگر انجام دستورهاي ديني چه معنايي دارد، ديگر نماز، روزه و عبادات براي «تقرّّب الي الله» چه معنايي دارد؛ زيرا اولي قرب وجودي است و نسبت به همگان يك سان بوده و منشأ سعادت و شقاوت نيست، در حالي كه دومي قرب سلوكي و در قوس صعود است و مقابل داشته و سعادت يا شقاوت با آن رقم مي خورد.
پينوشتها:
1. حديد (57)، 4.
2. ق (50)، 16.
3. بقره (2)، 186.
4. نساء (4)، 126.
5. نجم (53)، 9.
6. جامي، نقدالنصوص، ص 186.
اميني نژاد، علي؛ (1390)، آشنايي با مجموعه عرفان اسلامي (كليات، تاريخ عرفان، عرفان نظري، عرفان عملي و...)، قم: انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (رحمه الله)، چاپ دوم
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}