معنيِ قُرب حق تعالي

در متون ديني، دو دسته آيات و روايات درباره ي مسئله ي قُرب ديده مي شود؛ از يك طرف در آيات و روايات بسياري آمده است خداوند به همه ي موجودات نهايت قرب و نزديكي را دارد. از باب نمونه در آيات زير دقت كنيد:
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معنيِ قُرب حق تعالي
 معنيِ قُرب حق تعالي

 

نويسنده: علي اميني نژاد




 

در متون ديني، دو دسته آيات و روايات درباره ي مسئله ي قُرب ديده مي شود؛ از يك طرف در آيات و روايات بسياري آمده است خداوند به همه ي موجودات نهايت قرب و نزديكي را دارد. از باب نمونه در آيات زير دقت كنيد:
- وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ. (1)
- نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ. (2)
- وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ. (3)
- وَكَانَ اللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطًا. (4)
به عنوان مثال اگر در آيه ي اخير فكر كنيم و به طور دقيق احاطه ي خداوند به همه ي اشيا را با تأكيد و ريزبيني در « ُكلِّ شَيْءٍ» مورد توجه قرار دهيم، معلوم خواهد شد كه خداي متعال در عين غيريتي ظريف كه از واژه ي قرب نيز به خوبي استفاده مي شود، شدت قرب را تا مرز عينيت كامل با همه ي اشياي هستي داراست.
از جانب ديگر در متون ديني، مسئله ي «تقرّب الي الله» مطرح است كه خود حاكي از وجود فاصله بين بنده و خداوند است كه در اين فاصله برخي دور، برخي نزديك و برخي نزديك تر هستند تا جايي كه مانند رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) در چندين مرحله به خداوند نزديك مي شوند و نهايت قرب ممكن را كسب مي نمايند: َدنَا فَتَدَلَّى * فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى. (5)
بنابراين مطابق دسته ي اول از متون ديني، خداوند به هر چيز و همه كس حتي كفار و منافقان و معصيت پيشگان نزديك است، اما بر اساس دسته ي دوم از آيات و روايات، اهل باطل و معصيت از خدا دور و اهل ايمان و اطاعت، به خداوند نزديك اند. حل اين مسئله چگونه است؟!
در بحث قرب با دو گونه قرب روبه رو هستيم؛ يكي قرب وجودي و ديگري قرب سلوكي.
در تمام دسته ي اول از آيات و روايات، قُرب حضرت حق به خلق مطرح است؛ يعني قُرب از سوي خالق به سوي مخلوق مورد نظر است و اين نزديكي از نوع احاطه ي وجودي حقيقت بي نهايت نسبت به اشياي محدود است.
اما در تمام دسته ي دوم از متون يادشده، قرب خلق به حق مطرح بوده و نزديكي از سوي بنده به سمت خداوند متعال مورد نظر است و اين نزديكي در بستر قوس صعود و در فضاي سلوك معنا مي يابد. قرب وجودي مقابل ندارد و بُعد و دوري برنمي تابد؛ زيرا احاطه ي خداوند بر اشيا از نوع احاطه ي اطلاقي است. اما قُرب سلوكي مقابل دارد؛ دوري و نزديكي مي پذيرد. بنابراين در عين آنكه از طرف خداوند هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُم ولي بالاتر از آن َنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ و بالاتر از آن إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيط، در عين حال از سوي سالك، انساني در درك «اسفل السافلين» است و انساني ديگر فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ به سر برد و در مقام «عنديّت» مقيم شده است.
هنر يك دين شناس و مفسر واقعيِ آيات و روايت آن است كه اين گونه مباحث اساسي را حل و فصل نمايد و گره ها را بگشايد. بايد دانست اين گونه معارف به دست اهل معرفت و صاحبان مقامات معنوي و عرفاني و اولياي الهي تبيين مي شود.
جامي در مقام تفكيك بين قُرب وجودي و سلوكي مي گويد:
" ينبغي ان يعرف انّ الطريق و القرب من الله تعالي الي الموجودات خلاف طريقهم و قربهم اليه سبحانه لانّ طريقه و قربه اليهم من حيث الوجود والاحاطة و قربهم و طريقهم اليه من حيث السلوك و الاستعداد و بينهما بون بعيدٌ؛ (6) مناسب است دانسته شود كه راه و قرب، از سمت خداوند متعال به سوي موجودات غير از راه و قرب ايشان به سوي خداوند سبحان است؛ [اينها دو چيز مختلف هستند] زيرا راه و قرب خداوند به سوي موجودات [وجودي و] از نظر وجود و احاطه ي [آن بر همه ي موجودات است] و قرب موجودات به سوي خداوند [سلوكي و] از جهت استعداد و سلوك است و بين اين دو نوع قرب و راه، فاصله ي فراواني است. "
بنابراين نبايد شبهه شود كه اگر خداي متعال به همه نزديك است، ديگر انجام دستورهاي ديني چه معنايي دارد، ديگر نماز، روزه و عبادات براي «تقرّّب الي الله» چه معنايي دارد؛ زيرا اولي قرب وجودي است و نسبت به همگان يك سان بوده و منشأ سعادت و شقاوت نيست، در حالي كه دومي قرب سلوكي و در قوس صعود است و مقابل داشته و سعادت يا شقاوت با آن رقم مي خورد.

پي‌نوشت‌ها:

1. حديد (57)، 4.
2. ق (50)، 16.
3. بقره (2)، 186.
4. نساء (4)، 126.
5. نجم (53)، 9.
6. جامي، نقدالنصوص، ص 186.

منبع مقاله :
اميني نژاد، علي؛ (1390)، آشنايي با مجموعه عرفان اسلامي (كليات، تاريخ عرفان، عرفان نظري، عرفان عملي و...)، قم: انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (رحمه الله)، چاپ دوم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا