اماكن عبادى(غير مسجد)

نمازخانه و مصلا

214-مستحب است انسان جايى را در خانه براى‏نماز قرار دهد (1) .
215-مكانى را كه در خانه براى نماز خواندن قرارمى‏دهد و مصلايى كه به عنوان مسجد وقف نشده‏باشد و همچنين نماز خانه ادارات و مؤسسات حكم‏مسجد ندارد (2) .
216-س:آيا اتاق‏هايى كه در گروهان‏ها وپاسگاه‏ها و بعضى از ادارات به نام نمازخانه از آن نام برده مى‏شود حكم مسجد را دارند؟مثلا موقع جنابت‏نمى‏شود داخل آن شد؟يا اينكه احترام دارد ولى حكم‏مسجد را ندارد.
ج-اگر مسجد بودن محل،ثابت نيست،احكام مسجد مترتب نمى‏شود (3) .
آيت‏الله اراكى قدس‏سره
217-س:مصلاهايى كه براى اقامه نماز جمعه‏بنا مى‏كنند البته اسم مسجد روى آن نمى‏گذارند،آيااحكام مسجد بر آنها بار است‏يا خير؟
ج-در صورتى كه زمين محل نماز،اهداءيا وقف شده باشد و به همين عنوان ساخته‏شود و يك نماز در آن خوانده شود درحكم مسجد است و احكام مسجد بر آن‏جارى است (4) .
آيت‏الله گلپايگانى قدس‏سره

مشاهد مشرفه

218-نماز در حرم امامان عليهم السلام مستحب،بلكه بهتر از مسجد است و نماز در حرم امير المؤمنين عليه السلام برابردويست هزار نماز است (5) .
219-انسان بايد رعايت ادب را بكند و جلوتر از قبرپيغمبر صلى الله عليه و آله و امام عليه السلام نماز نخواند و چنانچه نماز خواندن‏بى‏احترامى با صاحب قبر باشد،حرام است،ولى نمازباطل نيست (6) .
220-همچنانكه قبلا گذشت‏حرم ابا عبد الله‏الحسين عليه السلام يكى از چهار مكانى است كه مسافرمى‏تواند در آنجا نماز را تمام يا شكسته بخواند (7) .
221-براى رفتن به حرم امامان،و حتى امامزادگان‏مستحب است انسان وضو بگيرد (8) .
222-بنابر احتياط واجب،جنب و حائض و نفساء،نبايد در حرم امامان عليهم السلام توقف كند،ولى در حرم امامزادگان اشكال ندارد (9) .
تشرف به حرم مطهر و زيارت قبور ائمه عليهم السلام و اولياء-احكام و آداب بسيارى دارد كه بيشتر در كتابهاى دعاآمده است.

حسينيه و مهديه

223-س:ساختن مهديه و حسينيه در قبرستانى كه‏قسمت از آن به حالت تعطيل درآمده چه صورتى دارد.
ج-قبرستان،اگر وقف براى دفن اموات‏باشد،جايز نيست (10) .
224-س:در زمانهاى قديم،براى كسانى كه‏اجناسشان را با حيوانات از جايى به جايى ديگر حمل‏مى‏كردند،مسافر خانه‏هايى از سنگ و گل ساخته شده‏كه فعلا مخروبه شده،و اصلا از آنها استفاده نمى‏شود،آيا اجازه مى‏فرماييد كه بر جاى اين مسافرخانه‏ها حسينيه بسازيم؟ چون محله ما حسينيه ندارد.
ج-اگر وقف،يا ملك بودن آن معلوم‏نيست،مانع ندارد (11) .

كليسا و كنيسه

225-نماز خواندن در كليساها و كنيسه‏ها اشكال‏ندارد،هر چند بدون اجازه،از آنها باشد، مانند مساجدمسلمين (12) .
226-حفظ طهارت معابد يهود و نصارى نيز لازم‏است،و به احتياط واجب بايد از نجس كردن آنهاپرهيز شود (13) .

مسائل متفرقه

227-س:در بعضى از مساجد معمول است‏هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو در فضاى بيرون مسجد پخش مى‏شود با توجه به اينكه چه بسابيماران و سالخوردگانى از صداى بلندگو اذيت‏مى‏شوند،آيا اين عمل جايز است؟
ج-محل اشكال است (14) .
آيت‏الله فاضل‏لنكرانى دامت‏بركاته
228-س:آيا بلند كردن صداى اذان از مسجد،مخصوصا اذان صبح در صورتى كه همسايگان مسجداعتراض مى‏كنند و اظهار مى‏كنند صداى اذان موجب‏اذيت و آزار آنها مى‏شود،جايز است‏يا نه؟
ج-اذان شعار اسلام است و ملازمه غالبى‏دارد يا بيدار شدن همسايگان مسجد،ولى‏در صورت استلزام ضرر،احوط آن است كه‏صداى آن را طورى تنظيم كنند كه حتى‏الامكان موجب اضرار به همسايگان نشود (15) .
آيت‏الله اراكى قدس‏سره
229-س:اسامى مباركه خداوند متعال،مثل‏«الله‏»كه روى زيلوهاى مسجد نوشته شده و مردم بدون توجه بر روى آن پا مى‏گذارند يا دست‏بى‏وضوبه آن مى‏مالند،از بين بردن آن لازم است‏يا نه و محوكردن آن با وقف منافات دارد يا نه؟
ج-كسانى كه بى‏التفات بدون وضو دست‏به آن مى‏گذارند معذورند ولى اگر زير پاافتاده باشد، چون موجب هتك احترام اسم‏خداوند متعال است لازم است آن را به‏نحوى كه خود زيلو پاره شود محو نمائيد (16) .
آيت‏الله گلپايگانى قدس‏سره

پى‏نوشت ها:

1-العروة الوثقى،ج 1،فى مكان المصلى،فى الامكنة المستحبه،ص 596،م 4.
2-همان،فيما يحرم على الجنب،ص 288،م 3.
3-استفتاآت،ج 2،ص 343،س 19.
4-مجمع المسائل،ج 1،ص 140،س 50.
5-توضيح المسائل،م 895.
6-توضيح المسائل،م 884.
7-به ص 71 مراجعه كنيد.
8-توضيح المسائل،م 322.
9-توضيح المسائل،م 355.
10-استفتاآت،ج 2،ص 358،س 59.
11-همان،س 60.
12-العروة الوثقى،ج 1،ص 451،م 1.
13-همان،ص 70،م 15.
14-جامع المسائل،ج 1،ص 97،س 320.
15-استفتاآت،ص 258،س 25.
16-مجمع المسائل،ج 1،ص 145،س 72.