اماكن عبادى(غير مسجد)
نمازخانه و مصلا
214-مستحب است انسان جايى را در خانه براىنماز قرار دهد (1) .215-مكانى را كه در خانه براى نماز خواندن قرارمىدهد و مصلايى كه به عنوان مسجد وقف نشدهباشد و همچنين نماز خانه ادارات و مؤسسات حكممسجد ندارد (2) .
216-س:آيا اتاقهايى كه در گروهانها وپاسگاهها و بعضى از ادارات به نام نمازخانه از آن نام برده مىشود حكم مسجد را دارند؟مثلا موقع جنابتنمىشود داخل آن شد؟يا اينكه احترام دارد ولى حكممسجد را ندارد.
ج-اگر مسجد بودن محل،ثابت نيست،احكام مسجد مترتب نمىشود (3) .
آيتالله اراكى قدسسره
217-س:مصلاهايى كه براى اقامه نماز جمعهبنا مىكنند البته اسم مسجد روى آن نمىگذارند،آيااحكام مسجد بر آنها بار استيا خير؟ ج-در صورتى كه زمين محل نماز،اهداءيا وقف شده باشد و به همين عنوان ساختهشود و يك نماز در آن خوانده شود درحكم مسجد است و احكام مسجد بر آنجارى است (4) .
آيتالله گلپايگانى قدسسره
مشاهد مشرفه
218-نماز در حرم امامان عليهم السلام مستحب،بلكه بهتر از مسجد است و نماز در حرم امير المؤمنين عليه السلام برابردويست هزار نماز است (5) .219-انسان بايد رعايت ادب را بكند و جلوتر از قبرپيغمبر صلى الله عليه و آله و امام عليه السلام نماز نخواند و چنانچه نماز خواندنبىاحترامى با صاحب قبر باشد،حرام است،ولى نمازباطل نيست (6) .
220-همچنانكه قبلا گذشتحرم ابا عبد اللهالحسين عليه السلام يكى از چهار مكانى است كه مسافرمىتواند در آنجا نماز را تمام يا شكسته بخواند (7) .
221-براى رفتن به حرم امامان،و حتى امامزادگانمستحب است انسان وضو بگيرد (8) .
222-بنابر احتياط واجب،جنب و حائض و نفساء،نبايد در حرم امامان عليهم السلام توقف كند،ولى در حرم امامزادگان اشكال ندارد (9) .
تشرف به حرم مطهر و زيارت قبور ائمه عليهم السلام و اولياء-احكام و آداب بسيارى دارد كه بيشتر در كتابهاى دعاآمده است.
حسينيه و مهديه
223-س:ساختن مهديه و حسينيه در قبرستانى كهقسمت از آن به حالت تعطيل درآمده چه صورتى دارد.ج-قبرستان،اگر وقف براى دفن امواتباشد،جايز نيست (10) .
224-س:در زمانهاى قديم،براى كسانى كهاجناسشان را با حيوانات از جايى به جايى ديگر حملمىكردند،مسافر خانههايى از سنگ و گل ساخته شدهكه فعلا مخروبه شده،و اصلا از آنها استفاده نمىشود،آيا اجازه مىفرماييد كه بر جاى اين مسافرخانهها حسينيه بسازيم؟ چون محله ما حسينيه ندارد.
ج-اگر وقف،يا ملك بودن آن معلومنيست،مانع ندارد (11) .
كليسا و كنيسه
225-نماز خواندن در كليساها و كنيسهها اشكالندارد،هر چند بدون اجازه،از آنها باشد، مانند مساجدمسلمين (12) .226-حفظ طهارت معابد يهود و نصارى نيز لازماست،و به احتياط واجب بايد از نجس كردن آنهاپرهيز شود (13) .
مسائل متفرقه
227-س:در بعضى از مساجد معمول استهنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو در فضاى بيرون مسجد پخش مىشود با توجه به اينكه چه بسابيماران و سالخوردگانى از صداى بلندگو اذيتمىشوند،آيا اين عمل جايز است؟ج-محل اشكال است (14) .
آيتالله فاضللنكرانى دامتبركاته
228-س:آيا بلند كردن صداى اذان از مسجد،مخصوصا اذان صبح در صورتى كه همسايگان مسجداعتراض مىكنند و اظهار مىكنند صداى اذان موجباذيت و آزار آنها مىشود،جايز استيا نه؟ ج-اذان شعار اسلام است و ملازمه غالبىدارد يا بيدار شدن همسايگان مسجد،ولىدر صورت استلزام ضرر،احوط آن است كهصداى آن را طورى تنظيم كنند كه حتىالامكان موجب اضرار به همسايگان نشود (15) .
آيتالله اراكى قدسسره
229-س:اسامى مباركه خداوند متعال،مثل«الله»كه روى زيلوهاى مسجد نوشته شده و مردم بدون توجه بر روى آن پا مىگذارند يا دستبىوضوبه آن مىمالند،از بين بردن آن لازم استيا نه و محوكردن آن با وقف منافات دارد يا نه؟ ج-كسانى كه بىالتفات بدون وضو دستبه آن مىگذارند معذورند ولى اگر زير پاافتاده باشد، چون موجب هتك احترام اسمخداوند متعال است لازم است آن را بهنحوى كه خود زيلو پاره شود محو نمائيد (16) .
آيتالله گلپايگانى قدسسره
پىنوشت ها:
1-العروة الوثقى،ج 1،فى مكان المصلى،فى الامكنة المستحبه،ص 596،م 4.
2-همان،فيما يحرم على الجنب،ص 288،م 3.
3-استفتاآت،ج 2،ص 343،س 19.
4-مجمع المسائل،ج 1،ص 140،س 50.
5-توضيح المسائل،م 895.
6-توضيح المسائل،م 884.
7-به ص 71 مراجعه كنيد.
8-توضيح المسائل،م 322.
9-توضيح المسائل،م 355.
10-استفتاآت،ج 2،ص 358،س 59.
11-همان،س 60.
12-العروة الوثقى،ج 1،ص 451،م 1.
13-همان،ص 70،م 15.
14-جامع المسائل،ج 1،ص 97،س 320.
15-استفتاآت،ص 258،س 25.
16-مجمع المسائل،ج 1،ص 145،س 72.