گونه ای ذرت غنی از ویتامین "آ" کشف شد

منبع: خبرگزاری مهر
دانشمندان آمریکایی گونه ای از ذرت را کشف کردند که به دلیل برخورداری از یک ژن طبیعی حاضر در بعضی از گونه های این گیاه غنی از ویتامین "آ" شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان موسسه تنوع ژنوم دانشگاه کورنل نیویورک نوعی ذرت را کشف کردند که غنی از ویتامین "آ" است.
به گفته این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در تازه ترین شماره مجله "ساینس" منتشر کرده اند، نشان دادند که کشت انبوه این ذرت غنی شده می تواند به سلامت بین 140 تا 250 میلیون کودکی که در آفریقا زندگی می کنند و رژیم غذایی آنها برپایه ذرت است کمک کند و می تواند از ابتلای این کودکان به بیماریهای قدرت بینایی که در اثر کمبود ویتامین "آ" ایجاد می شود و به 40 میلیون کودک آسیب می رساند، اجتناب کند.
این محققان کشف کردند که یک گونه طبیعی از ذرت وجود دارد که محتوی ترکیبی است که "بتا- کاروتن" نامیده می شود و ارگانیسم انسان می تواند این ترکیب را به ویتامین "آ" تبدیل کند.
بیشتر ذرتی که در دنیا مصرف می شود محتوی میزان بسیار پایینی از "بتا- کاروتن" است اما گونه های دیگر ذرت که رنگ آنها زرد تیره است محتوی میزان زیادی از این ماده است.
این دانشمندان با تجزیه این گونه ذرت به رنگ زرد تیره کشف کردند که میزان زیاد بتا کاروتن در این ذرت باید به دلیل وجود یک ژن طبیعی با عنوان IcyE در این نوع خاص باشد.
به گفته این محققان با انتخاب این گونه ذرت و کشت آن در کشورهای درحال توسعه می توان روشی ساده و اقتصادی را برای کشت انبوه ذرت غنی از "بتا- کاروتن" عرضه کرد که غنی از رژیم غذایی ویتامین "آ" است.