احساس امنيت در جهان ناشناخته

قبل از هر چيز اين را بدانيد که اگر در مواجهه با فشارها و امور اين جهان دچار مشکل نگراني مي شويد شما تنها نيستيد . واکنش و پاسخ به وقايع و فشارهاي شديد طيف گسترده اي را مي پوشاند .
بعضي از مردم فعاليتها و کارهاي عادي خود را مجدداً آغاز مي کنند و به زندگي عادي خود برمي گردند البته فقط با کمي توقف واحساس شکست ولي عده اي ديگر از مردم به زندگي عادي و اوليه خود برنمي گردند و برگشت به حالت اوليه برايشان سخت است .
خوشبختانه بيشتر اين پريشاني ها و فشارها و وقايع ناگوار که شما تجربه مي کنيد تحت کنترل شما هستند . با ارزيابي مناسب و اداره کردن درست احساسمان قادر هستيم که سلامت خود را حفظ کرده و يا حداقل وضعيت بهتري براي خود مهيا کنيم . همه چيز به منظر و ديدگاه ما نسبت به قضيه بستگي دارد .
يک ضرب المثل قديمي آلماني مي گويد : شما ممکن است نتوانيد از پرواز و نشستن پرنده بر روي درخت خانه خود جلوگيري کنيد اما مي توانيد نگذاريد که لانه اش را آنجا بسازد .
راه حل هاي زير مي تواند شما را از ترس و هراس به احساس امنيت و سلامت رهنمون سازد :

۱ - از مواجهه با وقايع مربوط به جنگ و يا حوادث ناگوار و ناراحت کننده پرهيز کنيد .

هنگامي که به راديو گوش مي دهيد و يا تلويزيوين مي بينيد و يا از اينترنت استفاده مي کنيد سعي کنيد از بررسي اخبار و اطلاعاتي که باعث اضطراب و نگراني شما مي شوند پرهيز کنيد و اوقات استراحت خود را با شنيدن موسيقي و يا پرداختن به کارهاي هنري و مورد علاقه خود سپري نمائيد.

۲ - خود را به عنوان جزئي از يک تصوير بزرگ مجسم کنيد :

خود را بعنوان يک بخش کوچک از وقايع بزرگ در نظر بگيريد با اين قصد و نيت که در ميان بحران به شما احساس عدم تنهائي و جدا بودن بدهد البته اين امر ممکن است در تقابل با فردگرائي احساس استقلال فرد باشد ولي يکي شدن با يک گروه راحتي و آسايش را به ارمغان خواهد آورد .

۳ - روحيه معنوي داشته باشيد :

داشتن احساسات معنوي و متعالي در عبور از مشکلات به شما بسيار کمک مي کند . داشتن يک سيستم اعتقادي قوي شما را در مواجهه با مشکلات ياري مي کند و اطميناني که به شما ميدهد مانند يک سازمان بيمه مطمئن ، شما را تحت پوشش مي گيرد .
يک تئوري داشته باشيد با اين اعتقاد که جهان در حقيقت منبعي از سود و منفعت براي شما است حتي اگر شما ترجيح ندهيد که از ياريش استفاده کنيد !

۴ - تقويت کردن و ارتقاء دادن به عادت هاي جاري و فعاليتهاي روزمره :

اضطراب و نگراني کشمکش بين پاسخ و کنترل را بر هم مي زند . تلاش کنيد که هرچه بيشتر زندگي روزمره خود را پربار سازيد و تقويت کنيد که اين امر با چگونگي پاسخ شما و قدرت کنترل امور در مواقع اضطراري کمک مي کند . بخشي از چگونگي پاسخ شما به وقايع ناگوار و در برابر ناسازگاريها به عکس العمل هاي ذاتي و غريزي شما در برابر خطر برمي گردد . گذشته و تاريخچه شما و آگاهي و هوشياري شما نسبت به خطرات و وقايع در چگونگي درگير شدن با آنها و رفع و رجوع آنها بسيار مؤثر است . به گفته دکتر sheilajowsey روانپزشک : بيشتر مردم به مراقبتهاي رواني نياز ندارند . زيرا پاسخ هاي افراد و واکنش هاي آنها در برابر وقايع ناسازگار بسيار متفاوت است و اين طيف وسيع طبيعي مي باشد . بنابراين اگر مي بينيد که واکنش شما نسبت به افراد خانواده و يا دوستانتان متفاوت است نبايد احساس بدي داشته باشيد و اين امر طبيعي است .
۱ - افراد با تاريخچه بيماري استرس بعد از تروما ( PTSD )
۲ - افراد با تاريخچه افسردگي و اضطراب
۳ - افراد مسن
۴ - بچه ها
اگر اضطراب و بيم و هراس از آينده نامشخص ادامه پيدا کرد و شما دچار خودخوري و پريشاني شديد با پزشک خود صحبت کنيد وي قطعاً راههاي ديگري را براي کاهش اضطراب شما پيشنهاد خواهد کرد .