نقش پستانک در پيشگيري از مرگ ناگهاني نوزادان

مطالعات نشان داده اگر به عقب برگرديم و زناني را که بچه هايشان از SIDS( مرگ ناگهاني نوزاد ) فوت شده اند با گروه مشابه که بچه هايشان فوت نکرده اند مقايسه کنيم ، مي بينيم که بيشتر آنها که نوزادشان با مرگ ناگهاني مرده اند در آن زمان پستانک استفاده نکرده اند .
تقريباً در اکثر مطالعات اين نتيجه بدست آمده که پستانک ارزانترين وسيله پزشکي براي استفاده طولاني مدت است .
آکادمي کودکان آمريکا نقش پستانک را در کاهش مرگهاي ناگهاني نوزادان ۶۱ درصد دانست و همين انجمن ، استفاده از پستانک را بصورت يک توصيه و پيشنهاد در نشريات در حال چاپش قرار داد .
ميزان SIDS در آمريکا کاهش يافته بويژه از زمانيکه با به پشت خواباندن نوزادان که والدين و مراقبين را تشويق مي کردند بچه ها را به پشت بخوابانند مبارزه شد و البته هنوز هم اين عامل بعنوان يکي از عوامل منجر به مرگ در کودکان محسوب مي شود و سالانه حدود ۲۵۰۰ کودک در آمريکا در اثر اين مشکل از بين مي روند و اين مشکل بسته به تفاوتهاي نژادي ، اقتصادي مثل مادران سياهپوست ، جوان ، مادران کم درآمد و آنها که تحصيلات چنداني ندارند بزرگتر نمود پيدا مي کند .
موانع طبيعي براي استفاده از پستانک شامل مشکلات دنداني ، افزايش ناچيز ريسک عفونتهاي گوش و مشکل شيرخوردن نوزاد ( مکيدن پستان مادر )
هيج يک از اين موارد در برابر نقش مهم پستانک در پيشگيري از مرگ ناگهاني نوزاد اهميت چنداني ندارند .
در مورد علت ايجاد SIDS هنوز ابهام وجود دارد اگر چه نظرياتي مبني بر ارتباط با راه هوايي و تنفس وجود دارد . پستانک با ايجاد کانالي در اطراف صورت بچه از خفگي جلوگيري مي کند .
توجه داشته باشيد ، بچه هايي که از شيرمادر تغذيه مي شوند معمولاً در ماه اول تا مکيدن سينه مادر را بخوبي ياد نگيرند ، پستانک را قبول نمي کنند .