تغذيه در تعطيلات نوروزى

به طور معمول بعضى از روز ها و ماه هاى سال به اقتضاى شرايط خاص، تغيير عادات غذايى خاصى را به دنبال دارند، به عبارتى در اين ايام مردم با فرهنگ و سنت خود عمل مى كنند، براى مثال در ماه مبارك رمضان به اقتضاى اين ايام مبارك مصرف مواد قندى، زولبيا و باميه افزايش پيدا مى كند يا در عيد نوروز مصرف شيرينى و آجيل بيشتر مى شود.

كنترل وزن در نوروز

۱) از نظر روانشناسى وقتى انسان از جايى به جايى ديگر تغيير مكان مى دهد يا سفر مى كند اين تغيير مكان و تغيير آب و هوا باعث افزايش اشتها مى شود، حتما توجه كرده ايد وقتى به مسافرت مى رويد، ميل به غذا خوردن در شما چند برابر و به اصطلاح اشتهايتان باز مى شود.
۲) افزايش مواد غذايى متنوع و مواد قندى مانند شيرينى و آجيل.
۳) كاهش تحرك فعاليت هاى بدنى زيرا در خانه ميزبان مثل منزل شخصى خودتان فعاليت بدنى نداريد و بيشتر به استراحت مى پردازيد. بنابراين سه عامل افزايش ميل به غذا، وجود سفره اى رنگين و غذاهاى چاق كننده و كاهش فعاليت هاى بدن باعث افزايش وزن و چاقى غير منتظره در عيد نوروز خواهد شد.

رژيم در مسافرت

يكى از علل شكست رژيم درمانى مسافرت است، براى جلوگيرى از چاقى و شكست درمان رعايت نكات زير مى تواند تا حدودى به شما كمك كند، چرا كه خيلى ها رژيم مى گيرند اما نمى دانند هنگام مسافرت چگونه رژيم غذايى خود را حفظ كنند، پس:
۱) روزانه حداقل نيم ساعت و حداكثر يك ساعت پياده روى داشته باشيد.
۲) از مصرف مواد غذايى چاق كننده مانند شيرينى و ... تا حدودى خوددارى كنيد.
۳) در سر سفره مهمانى از غذاهايى مانند: سينه مرغ، سالاد و يك كفگير برنج استفاده كنيد، اين روش باعث مى شود اولا زياد روى وزنتان تاثيرگذار نباشد، ثانيا ميزبان شما متوجه رژيم گرفتن شما نشود.
۴)اگر سالاد در اختيار نداريد، چند عدد گوجه، يك كاسه ماست و يك خيار، پيش از غذا ميل كنيد تا قسمتى از معده تان پر شود، با اين كار از غذا خوردن بيشتر جلوگيرى مى كنيد.

پروتئين سويا، ده برابر شير!

ميزان پروتئين دانه سويا، دو برابر نارگيل، سه برابر تخم مرغ و بيش از ده برابر شير گاو است.
دكتر نسرين عاقل عضو هيات علمى دانشگاه جندى شاپور اهواز با ذكر اين مطلب مى گويد: سويا قرن هاست كه غذاى مردم آسيا خصوصا چين بوده و چينى ها آن را همراه با برنج به عنوان غذاى اصلى خود معرفى مى كنند، البته سويا در ايران به نام لوبيا روغنى، شورا و دانه سويا معروف است و به جرات مى توان گفت كه بهترين ماده غذايى موجود در دنيا است، وى افزود: از آنجا كه سويا از نظر مواد پروتئينى بسيار قوى است، در كشورهاى فقير از آن به عنوان جانشين گوشت استفاده مى كنند.

در نوروز چگونه غذا بخوريم؟

۱) مصرف شيرينى و آجيل را به حداقل برسانيم و به هر مهمانى كه مى رويد به فكر مهمانى هاى بعدى باشيد كه خواهيد رفت، به هر حال در هر مهمانى به خاطر اين كه ميزبان ناراحت نشود، مقدارى شيرينى مصرف كنيد.
۲) قبل از غذا مقدار زيادى سالاد و ميوه مصرف كنيد تا حداقل مصرف انرژى غذايى كاهش پيدا كند.
۳) در بين غذاهاى متنوعى كه روى سفره وجود دارد از غذاهايى كه كمتر روغن دارد يا كمتر چاق مى كند، استفاده كنيد. به ياد داشته باشيد اگر در طول عيد نوروز رژيم غذايى تان مناسب نباشد، حدود سه كيلو افزايش وزن پيدا مى كنيد.
۴) وقتى به شما شيرينى و مواد خوراكى ديگر تعارف مى شود، براى اين كه ميزبان ناراحت نشود، آن را قبول كنيد و پس از مدتى بدون آن كه ميزبان متوجه شود، آن را سر جايش قرار دهيد يا در جايى پنهان كنيد براى روزهاى عادى هم مى توانيد اين عمل را اجرا كنيد.

همراه با غذا، آب پرتقال بنوشيد

متخصصان علوم تغذيه مى گويند: ميوه پرتقال با حفظ و ثبات سلامت بدن از ابتلا و بروز سرماخوردگى پيشگيرى مى كند، همچنين پرتقال و ديگر مركبات از جمله گريب فروت، ليمو، نارنج به خاطر تركيبات و املاحى كه دارند، نيازهاى بدن را برطرف كرده و در جذب مواد غذايى بدن مفيد هستند.
گفتنى است، افرادى كه جهت درمان بيمارى كمبود آهن و كم خونى از فرآورده هاى غذايى داراى آهن مصرف مى كنند، مى توانند با نوشيدن مقدارى آب پرتقال به همراه غذاى خود جذب آهن را در بدنشان افزايش دهند. از اين رو متخصصان تغذيه مى گويند كه به همراه غذا، يك ليوان آب پرتقال بنوشيد تا آهن غذا جذب بدنتان شود.

نسخه عطارباشى

آب يك ليموى تازه را بگيريد و در يك ليوان از آب معمولى بريزيد و در بين غذا يا پس از غذا ميل بفرماييد، اين داروى ساده و سهل الحصول درمان موثرى براى سوء هاضمه است. سعى كنيد در سالاد، سبزى ها و ... به جاى سركه صنعتى از آب ليمو استفاده كنيد، خوردن آب ليمو باعث مى شود كه هم غذا زود هضم شود و هم ذائقه از طعم و عطر آن لذت ببرد. براى هضم غذا بايد ۱۵ دقيقه قبل از غذا آن را ميل كنيد، بدين ترتيب كه آب يك يا دو ليمو را گرفته، با آب نيم گرم و عسل مخلوط كنيد و بنوشيد. به ياد داشته باشيد كه آب ليمو، بزاق را زياد مى كند، بايد جرعه جرعه آن را نوشيد، صبح ناشتا هر كسى اين مخلوط را بخورد، تا ظهر احساس گرسنگى نمى كند.

زرشك و درمان عفونت ها

زرشك با تحريك خاصيت ضد عفونى كنندگى بدن، درمان مناسبى براى از بين بردن عفونت هاى گلو و ريه است. مصرف طبى زرشك به دوره مصر باستان مى رسد، در اين دوره، اين گياه پس از مخلوط شدن با تخم رازيانه براى درمان طاعون استفاده مى شد. زرشك، درد مفصلى و روماتيسم را كاهش مى دهد و به درمان عفونت هاى گلو، مجارى ادرارى، دستگاه گوارش، ريه و عفونت و اسهال كمك مى كند.

رعايت نكات بهداشتى در عيد

در نوروز.... در سفرهاى جاده اى سعى كنيد كمتر از غذاهاى رستوران هاى بين راهى استفاده كنيد.
پيش از صرف غذا، دست هاى خود را با آب و صابون شست و شو دهيد.
در نوروز... غذاى مورد نياز در طول سفر را پيش از حركت آماده كنيد.
هميشه مقدارى آب آشاميدنى به همراه داشته باشيد.
از تنقلات كمتر استفاده كنيد، چرا كه مصرف بى رويه تنقلات به ويژه در كودكان عاملى براى چاقى آنان است.
اگر از محصولات كنسروى استفاده مى كنيد، به تاريخ مصرف آن توجه كنيد.

مادران باردار شكلات بخورند

مادران باردار با خوردن شكلات مى توانند نوزادانى خندان داشته باشند. پژوهشگران در پژوهشى با مطالعه سيصد زن باردار كه شش ماه مرتب شكلات مصرف مى كردند، دريافتند كه اين نوزادان در مقايسه با مادران باردارى كه از ترس چاقى شكلات استفاده نمى كردند، كودكانى خندان، خوشبين و با نشاط به دنيا آوردند و شكلات در سلامت كودكان تاثير مثبتى گذاشته است. شكلات به ويژه سياه كه از دانه هاى كاكائو درست شده باشد ماده اى شيميايى دارد كه مزاج را خوب مى كند و اين حالت به جنين نيز منتقل مى شود. بنابراين مادران باردارى كه به افسردگى و تنش دچار هستند، بهتر است براى سلامت فرزندانشان شكلات بخورند.