آب؛ راز طول عمر

اگر از کسانى که طول عمر 100 ساله دارند راز سلامتى و طول عمرشان را سوال کنيد بسيارى به شما پاسخ مى‌دهند: آب؛ آب سالم و بومي.
دانشمندان هم بر همين عقيده‌اند تمام کسانى که عمر زياد مى‌کنند در بهره جويى از منابع آب خالص، دور از شهر و عارى از مواد شيميايى و سموم با هم مشترک‌اند.آب لوله‌هاى شهرى مملو از موادى چون آلاينده‌هاى شيميايي، حشره‌کش‌ها، کلورين و فلورايد است. حتى آب چاه‌ها و رودهاى حومه شهرها نيز چندان با آب لوله‌هاى شهرى تفاوتى ندارند چون باران‌هاى اسيدى و سموم موجود در مواد معدنى آب‌هاى زيرزميني، اين آب ها را نيز ناخالص مى‌کند. بهترين راه براى بهينه ‌سازى آب آشاميدني، استفاده از فيلترهاى تصفيه آب است.انواع مختلفى از اين فيلترها وجود دارند. بهترين آنها با استفاده از زغال چوب، فعال شده، ناخالصى‌هاى آب را گرفته ولى به مواد معدنى موجود در آن آسيب نمى‌رسانند.
دستگاه‌هايى را که براى کاهش سختى آب استفاده مى‌شوند، به کار نگيريد چون به همراه ناخالصى‌ها مواد معدنى ضرورى آب را نيز از بين برده و آن را بى‌ارزش مى‌کنند. هرگز آب را داخل ظرف‌هاى پلاستيکى نگهدارى نکنيد؛ چون باى‌ فنيل‌هاى پلى ‌کرونيدى پلاستيک مى‌توانند در آب رسوخ کرده و آن را آلوده کنند.

آب براى لاغري

آب براى همه حياتى است. بدن ما براى حفظ سطح اسمزى خون به ميزان مشخصى آب نيازمند است. مايع اسمزى محيط لازم براى گردش خون، دفع فرآورده‌هاى مازاد و تميز کردن بافت روده اى را فراهم مى‌کند. آب يکى از عوامل حياتى کاهش وزن نيز به شمار مى‌آيد. در رژيم‌هاى کربوهيدرات مصرف حداقل 2/21 ليتر آب در روز توصيه و گاهى اجبار مى‌شود. دليل اين تاکيد اين است که آب به دفع کتون‌ها که تفاله ‌هاى اسيدى باقى مانده از واکنش تبديل چربى به شکر در فرآيند متابوليسمى بدن هستند، کمک مى‌کند. رژيم‌هاى پروتئين نيز که احتمال ايجاد سنگ کليه و کيسه صفرا را بالا مى‌برند بر مصرف زياد آب تاکيد ويژه دارند. سالم ترين نوع آب، آب خالص مطابق با دماى اتاق است.

آب‌هاى طعم ‌دار و معطر

مقدارى ريحان و نعناى تازه را خرد کنيد و به همراه کمى آب داخل يک پارچ بريزيد. آن را به مدت نيم ساعت در دماى اتاق بگذاريد. سپس يک قاشق غذاخورى عسل به آن اضافه کرده و خوب هم بزنيد. مى‌توانيد اين شربت معطر و تر و تازه را با هر غذايى ميل کنيد.