درک شب قدر :
زراره از امام صادق(علیه السلام) نقل میکند که از پیامبر در سرزمین مِنا درباره شب قدر سؤال کردند. آن حضرت داخل مسجد شب و در برابر جمعیت طیّ خطابهای، بعد از ستایش خداوند، فرمودند: « من نیز به جزئیات آن اگاه نیستم، ولی بدانید که هرکس ماه رمضان را دریابد و تندرست باشد و روزها را روزه بگیرد و شبها را به دعا بایستد و مواظب نمازش باشد و به سوی نمازجمعه بشتابد و در این حال عید فطر را درک کند، شب قدر را درک خواهد کرد و به پاداش پروردگار نائل میشود»
قلب ماه رمضان :
شبهای قدر فرصتی است برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست. شب قدر، فرصتی است برای پاک کردن ظاهر و باطن از هر آلودگی. شب قدر شب زاری و سبک شدن روح از بار گناهان ورهایی از دوزخ است. فرصتی دوباره برای اظهار شرمساری و پشیمانی از گذشتهها است. مبادا این فرصت را از دست دهیم و در این شب روحانی، از امور معنوی غافل شویم. مبادا شب قدر بگذرد و ما همچنان غرق در ناپاکیها باقی بمانیم و خود را از عمق منجلاب به معراج پاکی و وارستگی نرسانیم. مبادا شبِ نماز و تلاوت بگذرد و ما از برکات این لحظههای شکوهمند و شیرین بیبهره بمانیم.
حیف اگر...
صفحه دفترِ گسترده آفاق جهان را،
گاهی
پیش چشمت بگشای
پنجه در پنجه ابلیس فکن
تا کی و چند، اسارت در «خویش»؟
میتوانی که گریبان برهانی از «نفس»
میتوان ز «خود» آزاد شوی.
تو، فروغ سحری
موج بی آرامی
جویباری جاری
خنده صبحی و مهتاب شبی
تو فروزندهتر از خورشیدی
حیف اگر وصله ناجور و کج جامه «هستی» باشی!
درد و افسوس اگر مشتری زشتی و پستی باشی.
حیف اگر در «شب قدر»
«قدر» خود نشناسی؛...
شب قدر و نزول قرآن :
برخی از زمانها و مکانها در نگاه ما از جایگاه ویژهای برخوردارند. شب قدر نیز از این قبیل است؛ زیرا حوادث مهمی در این شب رخ داده است. از جمله این رویدادها، نزول قرآن است که خداوند درباره آن میفرماید: ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم.
شب قدر و نزول ملائکه :
از ویژگیهای مهم شب قدر فرود آمدن فرشتگان آسمان بر امام و حجت خداست. بر اساس روایات متعدد و معتبر شب قدر به زمان پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) اختصاص ندارد؛ بلکه هر سال تکرار میشود و در آن شب، فرشتگان الهی بر قلب امام فرود میآیند و آنچه خداوند فرمان داده است با او درمیان میگذارند.
شب قدر و آزادی روح :
از ویژگیهای شب قدر، آزادی روح آدمی است. انسان در لحظه لحظه زندگیاش هدف وسوسهها است. دامهای گوناگون شیاطین و وسوسه نفس امّاره همیشه بر دست و پای روحش تنیده شده و مجال پرواز و رهایی از آن کمتر وجود دارد. اما خداوند اراده کرده است که در شب قدر این سلطه و سیطره را از شیاطین بگیرد و برای بندگانی که به او رو آوردهاند، فرصت عروج فراهم آورد.
شب قدر و تعیین سرنوشت :
از رویدادهای مهم شب قدر، تعیین سرنوشت آدمی است. در این شب، حوادث و امور نیک و بد سال آینده انسان، تعیین میشود و سرنوشت سال آینده او در آن شب رقم میخورد. او ابزاری در اختیار دارد که میتواند با استفاده از آن در این شب، چگونگی سرنوشت خود را تا حدّی تعیین کند و همین مسأله است که شناخت و بهرهگیری از «شب قدر» را ضروری میسازد. بدون شک، آن ابزار چیزی جز دعا نیست.
شب قدر، شب نیایش :
دعا، فرصتی برای تطهیر روح آدمی است. امام سجاد(علیه السلام) که زینالعابدین، یعنی زینت پرستندگان لقب یافته است، برای دعا کردن در «شب قدر» اهمیت ویژهای قائل است. آن بزرگوار که در دعاهایش هر آنچه موجب سعادت و صلاح است درخواست میکند، از خدا توفیق نیایش کردن در شب قدر میطلبد. بنابراین شایسته است که همه ما به شب قدر به عنوان شب سرنوشتساز بنگریم و خود را آماده کنیم تا با دعا و نیایش، در تعیین سرنوشت و وارستگی روح خویش بکوشیم.
شب قدر لحظههای نورانیت دلها :
برای بهرهوری از رحمتهای پروردگار باید از زمان، به ویژه شبها و روزههای فرخنده سود جست که پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) فرمود: «ایام روزگار را نفحات قدسی و نسیمهایی از رحمت الهی است، به هوش باشید و خود را در معرض این نسیمها قرار دهید». ماه رمضان از این جهت رتبه اول را داراست؛ چرا که ماه خدا است و بندگان خدا در آن به میهمانی او میروند. در این میان، شب قدر از منزلت ویژهای برخوردار است.
شب قدر، کانون نورانیت دلها و جلای جانهاست. در این شب، زمزمه دعا، جلوه روحانی و معنوی ویژهای به بندگان میبخشد و نسیم دلکش مناجات با ربّ العالمین، طراوتزا و نشاطآور است.
شب قدر برتر از هزارماه :
در باور دینی ما برخی از زمانها و مکانها، ارزش ویژهای دارند. از جمله زمانهایی که ارزش فوق العاده دارد، شبهای ماه مبارک رمضان، به ویژه «شب قدر» است؛ زیرا شب قدر، شب تعیین سرنوشت، آزادی روح، فرود آمدن فرشتگان و فرو فرستادن قرآن است. در قدر و منزلت شب قدر، همین بس که به تصریح قرآن کریم، این شب از هراز ماه برتر است؛ لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْر
بانگ سروش
گوش کن...
گوش کن، ای سر غفلت در پیش
ای اسیر «خود» و زندانی «نفس»
اینک، این بانگ سروشی است که در این «شب قدر»
بیخ گوش من و تو میخواند:
ـ این تَغافل از چیست؟
در شب قدر، که از چشمه نور
آیههایی روشن
جلوههایی جانسوز
تا سحرگاه، فرو میبارد،
وای بر من اگر از ریزش فیض
بهرههایی نبرم،
ورنه افسانه سرد است و سراب
این همه شور و شَرَم!
روشنایی بخش
در شب قدر، همچنان که ضمیر امام(علیه السلام) تجلیگاه ملکوت الهی است، برای انسانهای عادی هم این فرصت فراهم میگردد تا به فراخور حال و استعدادشان دلهای خود را با پرتو فیوضات الهی روشنایی و صفا دهند. شب قدر شبِ رهایی از قید و بندهای شیاطین است. در این شب، دلها تا سحرگاه، در سلام و سلامت است.
بوی شب قدر:
بیاییم دلهایمان را از غرور و ریا بتکانیم و خدای سبحان را به یکرنگی ستایش کنیم. بیاییم دوباره دلهای کدرمان را تا انتهای آسمان بکشانیم و برای آرزوهایمان دعا کنیم، دوباره پر از احساس شویم و برای زلال شدن کوشش کنیم. بیاییم فانوسها را برداریم و سکوت شب را با طروات وضو زیباتر کنیم و در قنوت نمازمان دلهای نیازمند را فراموش نکنیم. اینک بوی شب قدر میآید و من از اکنون جلوه دستهایی را میبینم که خاموش به دعا میایستند و بهار در آنان میجوشد. وسعت دلهایی را میبینم که در کنج تاریکی شب، قرآن بر سر، با صفا و با محبت میتپند و بی قرار او را میخوانند.
باید شب قدر را بیدار بود :
از آنجا که در شب قدر سرنوشت یک سال انسان، به فراخور شایستگیهایش تعیین میشود، باید آن شب را بیدار بود. باید توبه و زاری کرد و به درگاه خدا رفت و خواستار رحمت بیکران او شد. آری لحظههای سرنوشتسازی که تقدیر سال آدمی تعیین میشود نباید انسان در خواب، و از همه چیز بیخبر باشد که این شب، نه شب بیخبری است.
شب قدر کدام شب است؟
در این که «شب قدر» در ماه رمضان است تردیدی نیست؛ چرا که نگرش فراگیر به مجموع آیات قرآن همین معنی را تأیید میکند. ولی در این که کدام شب از شبهای ماه رمضان است آرای مفسران گوناگون است. آنچه مشهور و معروف است این است که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان و شب بیستم و یکم یا بیست و سوم است. از این رو در روایتی میخوانیم که در دهه آخر ماه مبارک، پیغمبر اکرم(صلی الله علیه واله) تمام شبها را احیا میداشت و مشغول عبادت بود. در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمودند: سنجش مقدّرات در شب نوزدهم، استوار کردن آن در شب بیست و یکم، و امضای آن در شب بیست و سوم است»
چرا این شب، شب قدر نامیده شده؟
در پاسخ این سؤال، میتوان گفت که: شب قدر به این جهت «قدر» نامیده شده که جمیع مقدرات سال بندگان در آن شب تعیین میشود؛ شاهد این معنی در سوره دخان است، آنجا که میفرماید: «ما این کتاب را در شبی فرخنده نازل کردیم [که] هشدار دهنده بودهایم. در آن شب هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین میگردد». این بیان با روایات متعددی هماهنگ است که میگوید: در آن شب، مُقدّرات یک سال انسانها تعیین میگردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور دیگر در آن شب فرخنده جدا و روشن میشود.
شب قدر از منظر حدیث :
امام صادق(علیه السلام) به علی بن ابی حمزه ثُمالی، فرمودند: «فضیلت شب قدر را در شب بیست و یکم و بیست و سوم بطلب، و در هر کدام از این دو یکصد رکعت نماز بجای آور، و اگر بتوانی هر دو شب را تا طلوع صبح احیا بدار و غسل کن... و اشکالی ندارد در آغاز شب اندکی بخوابی و سپس مشغول عبادت شوی. درهای آسمان در ماه مبارک رمضان گشوده است و شیاطین در غل و زنجیرند، و اعمال مؤمنان مقبول است و چه ماه خوبی است ماه رمضان».
شب قدر، شبی سرشار از سلامت و خیر:
شب قدر، شبی است آکنده از سلام و سلامت که تا صبحدم همه خیر و رحمت است. قرآن در این شب نازل شده است، عبادت و احیای آن معادل عبادت هزار ماه است، هم خیرات و برکات الهی در این شب نازل میشود و رحمت خاص الهی شامل حال بندگان میگردد، و فرشتگان و روح نیز در همین شب نازل میوشند. بنابراین شبی است سرتاسر سلامت، از آغاز تا پایان، حتی طبق بعضی از روایات، در آن شب شیطان در غل و زنجیر است و این یعنی سلامت و ایمنی مردمان از هر گزند و پلیدی.
بر آستان حضرت دوست :
اکنون این ما و این شب قدر که شب نزول قرآن است و شبی است که از هزار ماه برتر است. آیا یادآوری آیه شریف که میفرماید: «ای بندگان ستمکار از رحمت خدا ناامید نشوید» ما را بر آستان حضرت دوست پایبند خواهد کرد؟ به یاد آریم ناله حضرت یونس را که میفرمود: «خدایا تو پاکی و من از ستمکاران بودم»؛ و نیز نیایش آدم و حوّا را که گفتند: «پروردگارا ما به خویش ستم کردیم و اگر تو ما را نیامرزی و به رحمت خویش نوازش نکنی، به یقین از زیانکاران خواهیم بود».
آیا فَرِّ این آیات، ما را تقدیری دیگر و سرنوشتی بهتر خواهد داد؟ امید آنکه در شبهای قدر، به حقیقت قرآن را بر سر و چشممان بگذاریم و آن را قانون زندگی خویش بدانیم.
تقدیری شگرف :
در شب قدر، مقدّرات انسانها تا سال آینده رقم میخورد و البته که انسان خود میتواند در این تقدیرات سهیم باشد؛ فردی که در این شب به دعا و نیایش میپردازد و با تفکر و اندیشه و مدد الهی، به تصمیم و عزمی پولادین دست مییابد، میتواند فصل جدیدی در زندگی خود بیافریند. این فرصتها در تمامی لحظههای زندگی وجود دارد، اما در این شب بیشتر است. شاید رابطه نزول قرآن و شب قدر این باشد که انسان با تأمل و درس گرفتن از قرآن میتواند در زندگی خویش تحوّلهای شگرف بیافریند و چه بسیار انسانها که سرنوشتشان با شنیدن یک آ یه تغییر اساسی یافته است.
احیا و شبزندهداری :
بیدار ماندن و «شبهای قدر» را به عبادت سپری کردن، جمله اعمال سفارش شده در این شبها است. شب زندهداری با دعا و نیایش، از اعمال مشترک همه «شبهای قدر» است. حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) در اینباره میفرمایند: «اگر نتوانستی شبهای دیگر را به احیا بگذرانی، کوشش کن احیا و شبزندهداری شب بیستوسوم را از دست ندهی».
شبزندهداری از نظر روایات :
امام باقر(علیه السلام) درباره شبزندهداری میفرمایند: هرکس شب قدر را احیا بدارد، خدوند مهربان گناهان او را میآمرزد.
پیامبر اسلام(صلی الله علیه واله) هم فرمودند: کسی که شب قدر را به شبزندهداری بگذراند تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ ازاو دور گردد.
امام موسی بنجعفر(علیه السلام) نیز در اینباره فرمودند: کسی که در شب قدر غسل و تا سپیده صبح شب زندهداری کند، گناهانش آمرزیده میشود.
بیداری دل :
نکته مهمّی که درباره شبهای «احیا» باید مورد توجه مؤمنان قرار گیرد، این است که باید شب را تا سپیده صبح به عبادت و دعا بگذرانیم؛ دیگر آن که به بیداری چشم قناعت نکنیم؛ زیرا آنچه مهم است بیداری دل و آگاهی و بصیرتی است که انسان را در محضر فرشتگان آسمانی، سزاوار فیض و رحمت میکند و پاداشِ نیک الهی را به همراه دارد.
قرآن به سرگرفتن :
یکی از اعمال شبهای قدر، قرآن به سر گرفتن است. مؤمنان روزهدار در ماه خدا، و در خانه خدا، کتاب خدا را، میگشایند و بر سر میگیرند و آن را شفیع خود، قرار میدهند. آنها به محتوای قرآن میاندیشند، به آغوشش پناه میبرند و با آن پیمان مجدد میبندند، تا با معارف نورانیاش، همه زوایای زندگی خویش را نورانی و متعالی سازند.
دعا و مناجات (نماز) :
امام صادق(علیه السلام) فرموده است: در هر یک از شبهای قدر، صد رکعت نماز باید خوانده شود.
آن حضرت، خود نیز چنین میکرد و از سرشب تا سفیده صبح به دعا و مناجات با خداوند میپرداخت. از جمله دعاهایی که به خواندن آن در شبهای قدر سفارش شده، دعای جوشنکبیر است.
راز و نیاز و توبه در شبهای قدر :
اگر چه «روزهداری» خود موجب شستشوی بخشی از گناهان میشود، برای آن که از کرامات این ماه بهتر استفاده کنیم و از فیض شبهای قدر بینصیب نمانیم، باید از راز و نیاز و توبه غافل نشویم. در این شبهای پرفیض، که طبق فرموده پیشوای جهان تشیّع، حضرت امام صادق(علیه السلام): «درهای رحمت الهی، به روی بندگان گشوده میشود» درخواست آمرزش گناهان، توبه و گریه و ناله به درگاه خداوند، برای رفع گرفتاریها و رسیدن به حاجتهای مادّی و معنوی، امری است که نباید آن را فراموش کرد.
غسل شبهای قدر :
غسل، در شمار عبادات است؛ چون باید به نیّت تقرّب و اطاعت خداوند انجام شود. با شست و شوی بدن، مؤمن خود را برای حضور پرنشاط و سالم در مجامع عمومی و ملاقات با اهل ایمان آماده میکند. امام صادق(علیه السلام) فرموده است: «هرکس برای شبهای هفدهم، نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، که امید شب قدر بودن آنها میرود، غسل کند، از گناهان پاک و مانند روزی میشود که از مادر زاده شدهاست».
شب قدر و فرصتها :
شب قدر، که شب نزول قرآن است و با تعابیر بلندی در روایات معرفی شده است، از فرصتهای مبارکی است که انسان به قدر ظرفیت وجود خود و میزان شناختی که از این فرصت دارد، میتواند از آن استفاده کند. شب قد ر، سرور شبها، شب تمرین تقوا، شب آمرزش فرصتی برای دعا و نیایش است. شناخت این شب مبارک و غنیمت شمردن این فرصت به رشد انسان کمک میکند و توفیقاتش را افزون میسازد. در این شب، اگر غفلت بر انسان مسلّط شود، فرصت گرانبهایی را از دست داده است که به هیچ رو جبرانپذیر نیست.
شب قدر، فرصت آشتی با خدا :
شب قدر، شب برکت، رحمت و مغفرت است. از طرفی یکی از مظاهر رحمت و مغفرت الهی، باب توبه و استغفار است که خداوند برای بندگانش گشوده است و این شب از فرصتهای مناسب برای بازگشت به سوی خداوند است. هرگاه انسان، اندک تأمّلی در این معنی کند که با نافرمانی چه مزایایی را از دست داده و چه فرجامی در انتظار اوست خود به خود، به فکر بازگشت به سوی خدا و جبران گذشته میافتد و شب قدر بهترین فرصت برای این تأملات و آشتی با خداوند است.
شب قدر، زمینه مناسب برای انقلاب درونی :
شب قدر، بهترین فرصت برای آشتی با خدا و بازگشت به سوی او و زمینه مناسبی برای ایجاد انقلاب و تحول درونی در انسان است؛ چرا که هر انقلابی چه در بیرون و چه در درون، نیازمند زمینه مناسب و رفع موانع است و شبهای مبارک قدر و محافل اَحیا و مناجات، فرصت مناسبی برای این انقلاب است. کسب بینش درست و صحیح نسبت به خدا، دین، دنیا، معاد و تعمیق ایمان قلبی از پیشنیازهای این انقلاب است که در شب قدر، و ماه مبارک رمضان مهیّا است. از سوی دیگر، بالاترین مانع برای انقلاب درون، وسوسههای شیطانی و نفس امّاره میباشد که در این شب مبارک، راه بر آنها بسته است.
حکمت شبقدر :
کار بیهوده حتی از افراد عادی پسندیده نیست، چه رسد به خدای سبحان که هیچ کاری را بدون حکمت و مصلحت انجام نمیدهد. حکمت مصادف بودنِ شب قدر با شب نزول قرآن و شبی که مقدّرات در آن سامان داده میشود، این است که بنده، سرنوشت و مقدرات خویش را به قرآن پیوند بزند و آن را سرمشق و سرچشمه کردار و اندیشهاش سازد. اگر کردارش با قرآن موافق باشد، سعادتمند است وگرنه بدبخت و ناکام خواهد بود.
نتیجهبخش بودن بعضی از اعمال در شب قدر :
مطابق روایات، پارهای از اعمالِ سفارش شده رابطه ویژهای با شب قدر دارد. از جمله انس بن مالک از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه واله) روایت کرد که فرمودند: «کسی که از اول تا آخر ماه مبارک رمضان، در نماز جماعت حاضر شود، بهرهای از شب قدر نصیبش شده است».
همچنین ابوشیخ ابن حیّان از رسول اکرم(صلی الله علیه واله) نقل کرده که فرمودند: «کسی که با مال حلال روزهداری را افطاری دهد، در تمام شبهای رمضان فرشتگان بر او درود فرستند و جبرئیل در شب قدر با وی دست میدهد نشانه دست دادن جبرئیل آن است که دل آن شخص نرم و اشکش جاری میشود.
امام صادق(علیه السلام) به ابوبصیر فرمودند: در هر یک از دو شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان؛ تا میتوانی آن دو شب را تا سپیده صبح شب زندهداری کن و در آن دو شب غسل کن.
ـ ابوبصیر عرض کرد اگر نتوانستم ایستاده نماز بخوانم [چه]؟
ـ فرمودند: نشسته بخوان.
ـ اگر بازهم نتوانستم؟
ـ خوابیده بخوان.
ـ اگر بازهم نتوانستم؟
ـ ایرادی ندارد که سرشب کمی بخوابی و باقی مانده شب را، به هر نحو که میتوانی به عبادت بپردازی؛ چون در ماه رمضان، درهای آسمان گشوده است، شیطانها در زنجیرند و اعمال مؤمنان پذیرفته میشود.
نکوهش بهره نبردن از شب قدر، در روایات
رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه واله) میفرمایند: «نفرین بر کسی که به شب قدر برسد، امّا آمرزیده نشود». در حدیث دیگری که از آن حضرت نقل شده آمده است که «ماه مبارک به شما رو آورده است. در این ماه شبی هست که برتر از هزارماه است. هر کس از فیض شب قدر محروم شود، از تمام خیرات بینصیب مانده است، و تنها کسی از برکات شب قدر بی نصیب میماند، که خویشتن را محروم کند».
دعا، آغاز یک پرواز :
دعا آغاز است، آغاز یک پرواز. دعا راز است، راز نوشیدن سبوی سرشار بندگی. دعا، نیاز است، نیاز ارتباط با جانِ نور، با عالم معنا. دعا، نیایشی شایان است، شایسته تعمق و تعظیم. دعا، وسیلهای است که نسلِ جوانِ خداجوی ما، با تمسک به آن میتواند با خدای هستی پیوند روحی برقرار کند و قاطعانهتر، جاذبههای ابلیسی و هوسهای بدفرجام را از خویش دور سازد و در نهایت، به دنیای زیبای کمالات روحی قدم بگذارد. و شبقدر بهترین فرصت برای دعا و مناجات است؛ باشد که نسل جوان و علاقهمندان به وادی معارف دین و کمالات روح، در این شب دعا و نیایش، بر ایشان روحبخش و مسرّتآفرین باشد.
دعا، برطرف کننده بلا :
دعا، بارقه امیدی است که در فضای مأیوسانه عصر تمدّن لجام گسیخته، به انسان امید و اعتماد میبخشد.
دعا، همراز تنهاییها و غربتها است. صدای روح مهجور ماست. پرواز بلبل روح از قفس جان و پرگشودن به سمت چمنزار ابدیت است. دعا، برطرف کننده گرفتاریها است.
«عایشه» همسر رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) از آن حضرت روایت کرده که فرمود: «گریزی از سرنوشت نیست، اما دعا برای آنچه پیش آمده و خواهد آمد سودمند است. دعا گاهی به پیشواز گرفتاری میشتابد؛ این دو تا روز قیامت با یکدیگر در کشمکشاند و دعا از تحقق بلاپیشگیری میکند» همچنین حضرت علی(علیه السلام) میفرماید: «درهای بلا را با دعا به روی خود ببندید».
نقش دعا در دگرگونی سرنوشت :
دعا، پر و بال کشیدن از بیابان مخوف تنهایی و شنزارهای پرغبار است؛ کاسهای است زلال از معنویت که در کام تلخ زندگی ریخته میشود و به آن حلاوت میبخشد. آن کس که با دعا مأنوس نیست، از حلاوت محروم است و همیشه تلخکام.
درباره نقش دعا در دگرگونی سرنوشت، «ابن حیّان» و «حاکم» از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایت کردهاند که فرمود: «فقط دعاست که تقدیر و سرنوشت را دگرگون میکند و تنها نیکی است که مایه افزایش عمر میشود. گاهی شخص گناهی مرتکب میشود و به سبب آن از روزی و نعمتی محروم میگردد».
بنابراین، دعا در هر حال و زمان، مخصوصا در شبهای قدر، منشأ اثر است و در سرنوشت انسان دخالت دارد. به همین دلیل در شبهای قدر به آن سفارش اکیدی شده است.
دعا با قلب خاشع :
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «هرگاه بدنت لرزید و اشکت جاری، و قلبت خاشع شد، بدان که وقت، وقت استجابت دعا است و به هدفت نایل آمدهای». و نیز رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) میفرمایند: «هرگاه رقّت قلب و خضوع و خشوع به شما دست داد، فرصت را برای دعا کردن غنیمت بشمارید که گاهِ رحمت فرا رسیده است».
فرصت را غنیمت بشمریم :
شبهای قدر و نیز روزهای آن، شیرینترین و ارزندهترین روزها و شبهای سال است و باید این فرصت را غنیمت بشماریم؛ به یاد گذشتههای خود بیفتیم و از خداوند طلب آمرزش کنیم که این ماه، ماه آمرزش و مغفرت است. با قلب خاشع به دعا و مناجات با خدای خویش بپردازیم تا دعاهایمان مستجاب شود.
شب قدر، برتر از هشتاد سال :
از ویژگیهای برجسته ماه مبارک رمضان، وجود شب قدر است؛ شبی که در فضیلت و عظمت به دلیل رحمتی که از جانب پروردگار در آن نازل میشود، بر هزار ماه برتری دارد، و این مدت، هشتاد و اندی سال و مساوی با عمر طولانی یک انسان است. بنابراین، درک یک بارِ شب قدر و بهرهبرداری از برکات و فیوضات آن، بر عمر طولانیِ انسانی که به واسطه غفلت و بیخبری، از الطاف خاص الهی محروم باشد میان این شب و شبهای معمولی تفاوتی نگذارد، ترجیح و برتری دارد.
شب قدر در کلام امامخمینی(ره)
حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه همه ما در ماه رمضان، مهمان خدا هستیم، درباره درک شب قدر اینگونه سفارش میفرمایند: «... در این ماه فرق داشته باشیم با سایر ماهها و دنبال این باشیم که انشاء اللّه لیلة القدر را دریابیم، برکات لیلة القدر را که قرآن در آن نازل شده است، همه سعادت عالم در آن شب نازل شده است، و از این جهت از همه شبهای عالم بالاتر است، این را بتوانیم ادراک بکنیم، درک بکنیم... و از آن مائدههای آسمانی که قرآن و ادعیه است ان شاء اللّه همهمان مستفیض بشویم و با یک روح سالمی وارد بشویم و لیلة القدر را هم دریابیم، سَلامٌ هِیَ حَتّی مَطْلعِ الْفَجْر»
شب قدر در کلام نورانی امام صادق(علیه السلام) :
پیشوای جهان تشیّع، حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) میفرمایند: آن شب، شب قدر است که خداوند نام حاجیان و زائران خانهاش را در آن شب، ثبت میکند و آنچه از اطاعت و گناه و مرگ و زندگی و حوادثی که در شب و روز و سال، رخ میدهد سیاهه همه را یکجا تحویل صاحبِ زمین میدهد. راوی میپرسد: صاحب زمین چه کسی است؟
میفرماید: «صاحبکم». یعنی ولیّ امر و سرپرست شما. و مقصود از آن، وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) است. که فهرست تمام این حوادث به ایشان عرضه شود. پس باید بسیار هشیار باشیم که خدای ناخواسته کارنامه سیاه سال ما را نزد حضرتش نبرند و قلب مبارکش، از ما خشمگین و آزرده نشود.
شب قدر و عروج امیرالمومنین(علیه السلام) :
ماه رمضان ماه خدا و ماهِ شهادت برگزیدهترینِ بندگان پس از رسول خدا است. در این ماه پر فضیلت، وارستهْ انسانی به لقای معشوق شتافت که در طول شصت و سهسال عمر با برکتش هرگز لحظهای به دنیا دل نبسته بود و در پاسداری از ارزشهای والای اسلام از بدو ولادت تا لحظه شهادت دمی نیاسود. او قرآن ناطق خداوند بود که در مطلع الفجر لیلة القدر با سلام فرشتگان و روحالقدس، به اذن پروردگار عروج کرد. سلام و درود بی پایان خدا و ملائکه و تمام انبیا و اولیا و صالحان و شهدا و بندگان مخلص خدا بر روان خورشیدیاش باد.
شب قدر و مردان خداجوی :
شایسته است که مردان خداجوی، در این شب بافضیلت که در دهه آخر ماه رمضان پنهان است، بیشتر به دعا و مناجات و نیایش پروردگار مغشول شوند و آن چند شب را که بیشتر احتمال قدر بودنشان میرود، به احیا و شبزندهداری تا صبح بگذرانند و از این فیض بزرگ الهی محروم نشوند و هر چه میخواهند از خدا بخواهند که امید است در این شبهای بزرگ، مقرون اجابت شود. سفارشهای پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه واله) و امامان معصوم(علیه السلام) طی روایات مختلف، بیانگر عظمت فوقالعاده این شبها است؛ و نیز هشداری است به ما تا شبها و روزهای پربرکت را به غفلت نگذرانیم.
شب وصل
شب فرخنده
چرا شب قدر ناپیداست؟
میتوانیم شب قدر را از اسرار ملکوت بدانیم و این گوهر ربوبی و آسمانی را در درون صدفی پنهان و پوشیده از دید غیر بشماریم. حال باید در پی راز این امر گشت. یکی از دلایل پوشیده بودن این شب مبارک آن است که: اگر چنین نبود مردم کمتر تلاش میکردند و همه امید خود را به آن شب عظیم میبستند و در سلوک راه راست کاهلی میکردند. حضرت علی(ع) در همینباره فرموده است: «به یقین من از شب قدر آگاهی داشته و تردید ندارم خداوند آن را از این رو از شما پوشانیده که اگر شما را از آن آگاه میکرد، شما به کوشیدن در آن اکتفا میکردید و در ایام دیگر دست از کوشش میکشیدید»
علت ناپیدا بودن شب قدر از نظر علمای شیعه
درک اسراری چون ناپیدایی شب قدر در گرو پاکیزگی و تهذیب روح از پلیدی و پلشتیها است. پس اگر کسی میخواهد به این راز پی ببرد و بر حقیقت امر واقف گردد، باید در آغاز، روح خود را با نورانیت پالوده کند. بزرگان شیعه و پاکان و وارستگان درباره علت ناپیدا بودن شب قدر، سخنها گفتهاند.
علامه طباطبایی(ره) در اینباره میفرمایند: «از روایات چنین استفاده میشود که شب قدر همان شب بیست و سوم است و این که [این شب] تعیینا معرفی نشده برای آن است که با ارتکاب معصیت، حق آن شب ضایع نشود و این پوشیدگی و رازآمیزی باعث تنظیم آن شب باشد». شیخ طوسی(ره) هم فرموده است: «این شب مشخصا معرفی نشده تا بندگان خدا در دیگر شبها هم به عبادت بپردازند».
راه درک شب قدر :
بدون شک، بیدار ماندن در شبهای قدر به تنهایی برای درک این شب کافی نیست؛ اگرچه در این سه شب میلیونها نفر بیدارند و این شبها را زنده میدارند، باید گفت، تنها عدّه محدودی موفق به درک فیض این شب عظیمالقدر میشوند. حقیقت این است که درک شب قدر به اقدامهای درونی و بیرونی بسیاری نیازمند است. باید شخص با عالم معنا ارتباط برقرار کند. یعنی بدون هیچ شائبه و با اعتقاد استوار و با پیشآگاهی از ویژگیهای این شب شریف و با بهرهگیری از مهمترین وسیله رستگاری و پیروزی؛ یعنی ادعیه ملکوتی معصومان(علیهم السلام) که در این شبها وارد شده، دست نیاز به جانب خدای بینیاز دراز کند و حاجت بطلبد. سید بن طاووس(ره) در اقبال میگوید: «امام سجاد(علیه السلام) با فرا رسیدن ماه رمضان، هر روز یک درهم صدقه میداد و میفرمود: شاید شب قدر را درک کنم».
آمادگی قبلی برای درک شب قدر
مرحوم ملکی تبریزی درباره آمادگی قبلی برای درک شب قدر چنین میگوید: «سالک باید از قبل، خود را آماده سازد و مقدمات عبادت در چنین شبی را فراهم آورد؛ مثلاً باید در طول سال، جای مناسب، پوشاک مناسب و طاهر، عطر مناسب و دعاهای خاص این شب را آماده کند و برای سخن گفتن با مولایش کلمات پرشور و عمیقی برگزیند. او باید از قبل در پی شناسایی مستحقانی باشد تا در این شب به آنان صدقه بدهد».
در سوگ شهید شب قدر
توبه و طهارت باطنی در شب قدر :
از عوامل مهمِ تطهیر باطن، توبه است که گناهان و موانع تقرب و پیوستن انسان به خداوند را از میان میبرد و آیینه دل را برای تابش نور ایمان و محبت حق مستعد میکند. پس طهارت از گناه، با توبه و استغفار و بارش باران رحمت حق و مغفرت او حاصل میشود، مقدمه نزدیک شدن به خداوند است؛ زیرا با توبه و زدودن آلایش و ظلمت گناه است که انسان شایسته تقرب به حق میشود. به تحقیق شب قدر بهترین فرصت برای این کار است. قرآن کریم دراینباره میفرماید: «همانا خداوند توبهکنندگان و پاکیزگان را دوست میدارد» و در جای دیگر میفرماید: «هر کس کار زشتی کند یا به خویش ستم روا دارد، آنگاه از خداوند طلب آمرزش کند، خدا را آمرزگار و مهربان مییابد»
منبع: سایت حوزه
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}