دوغاب سیمان فوق سبک با فناوری نانو توسط محققان ایرانی طراحی شد

مهندس حمید سلطانیان مسئول پروژه فوق در این خصوص گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده طراحی دوغاب سیمان با استفاده از تکنولوژی نانو با فرمولاسیون ابداعی پژوهشگاه هیچگونه سابقه در دنیا ندارد.
وی در ادامه افزود: در چنین دوغابی ضمن بهسازی خواص رئولوژیکی در سیمانکاری پشت لوله های جداری چاه، افزایش قابل توجه مقاومت تراکمی سنگ سیمان نیز حاصل می شود و با تنظیم اندازه ذرات جامد، ضمن افزایش سطح ویژه دانه ها، چگالی مخلوط کمتر شده و برای طراحی سیمانهای فوق سبک و با نرخ فشار پایین بسیار ایده آل خواهد بود.
سلطانیان خاطر نشان کرد: نانو افزودنی ها خواص ویژه ای نظیر پایداری، کیفیت به سیمان جاه نفت بخشیده و در حفاری چاههای عمیق وبسیار عمیق و در مکانهای بسیار سرد خواص مطلوبی از جمله تراکم پذیری اولیه و زمان بندش مناسب به سیمان می دهد و انتظار برای حفاری مجدد کمتر شده و عملیات با سرعت بیشتری ادامه می یابد.
وی تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق افزایش مقاومت تراکمی و کاهش تخلخل و تراوایی و نهایتاً کنترل و مهار مهاجرت گاز و سیال از درون ستون سیمان از مزایای دیگر استفاده از نانو ذرات در طراحی دوغاب سیمان است.
سلطانیان افزود: سبک ترین دوغابی که در پژوهشگاه صنعت نفت در مرکز مطالعات اکتشاف و تولید واحد پژوهش حفاری با استفاده از نانو تکنولوژی فوق طراحی شده است ۴/۶۲ پوند بر فوت مکعب بوده که در دمای ۱۹۰ درجه فارنهایت دارای مقاومت تراکمی ۲۴ ساعته حداقل psi ۲۰۰۰، تخلخل ۳۶ درصد، نفوذپذیری ۱% میلی دارسی، آب آزاد صفر و زمان انتظار برای رسیدن به حداقل تراکمی psi ۵۰۰ جهت شروع مجدد عملیات حفاری حداکثر ۸ ساعت است.
مسئول پروژه یادآور شد: تستهای آزمایشگاهی این پروژه با موفقیت کامل به اتمام رسیده و آماده بکارگیری آن در مناطق عملیاتی می باشد و در حال حاضر تست میدانی آن در یکی از چاههای منطقه مارون برای سیمانکاری لوله لاینر ۷ اینچ به مرحله اجرا در آمده است.
منبع:خبرگزارى مهر