دوغاب سیمان فوق سبک با فناوری نانو توسط محققان ایرانی طراحی شد

طراحی دوغاب سیمان فوق سبک با استفاده از فناوری نانوتکنولوژی توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت برای اولین بار با موفقیت انجام شد. مهندس حمید سلطانیان مسئول پروژه فوق در این خصوص گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده طراحی دوغاب سیمان با استفاده از تکنولوژی نانو با فرمولاسیون ابداعی پژوهشگاه هیچگونه سابقه در دنیا ندارد.
دوشنبه، 29 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوغاب سیمان فوق سبک با فناوری نانو توسط محققان ایرانی طراحی شد
دوغاب سیمان فوق سبک با فناوری نانو توسط محققان ایرانی طراحی شد
دوغاب سیمان فوق سبک با فناوری نانو توسط محققان ایرانی طراحی شد

طراحی دوغاب سیمان فوق سبک با استفاده از فناوری نانوتکنولوژی توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت برای اولین بار با موفقیت انجام شد.
مهندس حمید سلطانیان مسئول پروژه فوق در این خصوص گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده طراحی دوغاب سیمان با استفاده از تکنولوژی نانو با فرمولاسیون ابداعی پژوهشگاه هیچگونه سابقه در دنیا ندارد.
وی در ادامه افزود: در چنین دوغابی ضمن بهسازی خواص رئولوژیکی در سیمانکاری پشت لوله های جداری چاه، افزایش قابل توجه مقاومت تراکمی سنگ سیمان نیز حاصل می شود و با تنظیم اندازه ذرات جامد، ضمن افزایش سطح ویژه دانه ها، چگالی مخلوط کمتر شده و برای طراحی سیمانهای فوق سبک و با نرخ فشار پایین بسیار ایده آل خواهد بود.
سلطانیان خاطر نشان کرد: نانو افزودنی ها خواص ویژه ای نظیر پایداری، کیفیت به سیمان جاه نفت بخشیده و در حفاری چاههای عمیق وبسیار عمیق و در مکانهای بسیار سرد خواص مطلوبی از جمله تراکم پذیری اولیه و زمان بندش مناسب به سیمان می دهد و انتظار برای حفاری مجدد کمتر شده و عملیات با سرعت بیشتری ادامه می یابد.
وی تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق افزایش مقاومت تراکمی و کاهش تخلخل و تراوایی و نهایتاً کنترل و مهار مهاجرت گاز و سیال از درون ستون سیمان از مزایای دیگر استفاده از نانو ذرات در طراحی دوغاب سیمان است.
سلطانیان افزود: سبک ترین دوغابی که در پژوهشگاه صنعت نفت در مرکز مطالعات اکتشاف و تولید واحد پژوهش حفاری با استفاده از نانو تکنولوژی فوق طراحی شده است ۴/۶۲ پوند بر فوت مکعب بوده که در دمای ۱۹۰ درجه فارنهایت دارای مقاومت تراکمی ۲۴ ساعته حداقل psi ۲۰۰۰، تخلخل ۳۶ درصد، نفوذپذیری ۱% میلی دارسی، آب آزاد صفر و زمان انتظار برای رسیدن به حداقل تراکمی psi ۵۰۰ جهت شروع مجدد عملیات حفاری حداکثر ۸ ساعت است.
مسئول پروژه یادآور شد: تستهای آزمایشگاهی این پروژه با موفقیت کامل به اتمام رسیده و آماده بکارگیری آن در مناطق عملیاتی می باشد و در حال حاضر تست میدانی آن در یکی از چاههای منطقه مارون برای سیمانکاری لوله لاینر ۷ اینچ به مرحله اجرا در آمده است.
منبع:خبرگزارى مهر




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.