2 آبان 1387 / 23 شوال 1429 / 23 اکتبر 2008
آيت الله ميرزا جواد آقا تهراني از مدرّسان برجسته حوزه علميه مشهد و معلم اخلاق بدرود حيات گفت. ايشان با ره‎ توشه‎اي از زهد، تقوي، عرفان و جهاد دارفاني را وداع گفت. اين عالم فرزانه پس از تحصيل در تهران و نجف اشرف به مشهد مقدّس عزيمت كرد و بيش از40 سال از عمر خويش را در حوزه علميه اين شهر سپري كرد. آيت الله تهراني به تفسير و تدريس اصول و اخلاق اسلامي پرداخت و جمع زيادي از فضلا از منبع علم و عرفان او استفاده كردند. «ميزانُ الْمَطالِب؛ عارف و صوفي چه مي‏گويند؛ فلسفه بشري و اسلامي و آئين زندگي در اخلاق اسلامي ازجمله آثار متعدد آيت الله تهراني مي‎باشند.
آيت‏اللَّه سيداحمدميرخاني در سال 1296 ش (1335ق) در تهران به دنيا آمد. پس از طي تحصيلات مقدماتي، به شوق فراگيري علوم ديني راهي حوزه علميه قم شد و از محضر حضرات آيات مرعشي نجفي، سيدمحمد حجت كوه‏كمره‏اي و سيد محمد تقي خوانساري بهره‏هاي وافر برد. وي پس از ورود آيت‏اللَّه بروجردي به قم، در جلسه درس ايشان حاضر شد و تا پايان عمر آن عالم بزرگ از بحث‏هاي فقهي و اصولي ايشان استفاده كرد. وي پس از آن به تهران بازگشت و به اقامه جماعت، اعزام مبلغ به اطراف تهران، تاليف و نشر كتب ديني، تاسيس مسجد و حوزه علميه و ارشاد جوانان اشتغال ورزيد. از آثار قلمي ايشان، آيات الاحكام در 2 جلد و سير حديث در اسلام را مي‏توان نام برد. سرانجام اين فقيه فرزانه پس از 76سال زندگي پربار در 2 آبان 1372 برابر با 9 جمادي الاول 1414 ق چشم از جهان فروبست و به اجداد طاهرينش پيوست.
 آيت‏اللَّه محمد جيلاني معروف به شيخ محمد واصف لاهيجي اسطوره تقوا و معرفت و از مدافعين حقيقي اسلام و مذهب شيعه جعفري بود كه در خطيرترين ايام هجوم دشمنان اسلام، با قلم وبيان از اسلام ناب دفاع مي‏نمود. او در اكثر علوم اسلامي از قبيل فقه، اصول، فلسفه، منطق، كلام، درايه، رياضي و فيزيك استاد بود و اكثر اين علوم را به نظم كشيد. علامه لاهيجي در سرودن اشعار علمي به زبان عربي بي‏نظير بود و در نظم كشيدن مباحث علمي به زبان عربي، مهارت فوق العاده‏اي داشت. ديوان اشعار، بيت الاحزان عاشقان، رسالةُ الانسان، طبُّ النبي و تاريخ الائمه از جمله هفتصد اثر اين عالم پر تلاش و نويسنده تواناست كه از اين ميان، بالغ بر 200 اثر از آنها به چاپ رسيده‏اند. سرانجام اين عالم عامل و سالك الي اللَّه، پس از عمري خدمت و تلاش در راه اعلاي كلمه حق، در دوم آبان 1375 به لقاء اللَّه رسيد و به دوست پيوست.
« اِبن اَبي اِصبَع » اديب و شاعر مصري درگذشت. او ابتدا علومي چون معاني بيان و بديع را آموخت و دراين رشته‎ها كتابها و رساله‎هاي متعدد جمع آوري كرد. ابن ابي اِصبَع بخش اعظم مطالعات و تحقيقات خود را به بررسي و گزينش آثارگذشتگان و طبقه بندي و تأليف آنها اختصاص داده بود. اِبن اَبي اِصبَع قريحه شاعري هم داشت و دراوقات فراغت به سرودن شعرمي‎پرداخت. اشعاراو اغلب درمدح و هجا بود و اصولاً شعررا براي بكارگيري صنايع شعري مي‎سرود. ابن ابي اِصبَع انواع صنايع بديعي را بطور مجزا گردآوري و درچندين باب تنظيم كرد و بصورت كتابي تحت عنوان« تَحريرُالمُختَصَر» تأليف كرد. اين كتاب نخستين اثرمفصّل درعلم بديع است كه دردورانهاي بعد مورد توجه اديبان قرارگرفت و ازمنابع اصلي دايرةالمعارفهاي بزرگ ادبي بشمارمي‎رفت. ديوان اشعارابي اصبع«صِحاحُ المَدايح» نام دارد و درمدح حضرت محمد(صلی الله علیه واله) و ديگرائمّه اطهار(علیهم السلام) سروده شده است.
ابن ساعد انصاري، پزشك، رياضي دان و نويسنده‏ي مشهور مصري در منطق، تاريخ وقايع و احوال رجال قبلي و معاصر خود، اطلاعات وسيعي داشت. كتاب‏هاي متعددي به او نسبت داده‏اند كه مهم‏ترين آن‏ها ارشاد القاصد نام دارد كه درباره‏ي تاريخ علوم است.
رئيس علي فرزند زاير محمد (كدخداي دلوار) از طايفه‏ي "نيامتي"، از چهره‏هاي سرشناس تنگستان در روزگار خويش بود. تاريخ تولد او را بين سال 1299 تا 1303 ق دانسته‏اند. با توجه به شهادت او در شوال سال 1333 قمري، سن وي در هنگام وفاتش بين 30 تا 34 سال بود. رئيس علي دلواري، در برابر استبداد داخلي و استعمار خارجي آن قدر مقابله و مبارزه نمود تا در اين راه در 23 شوال 1333 ق برابر با 12 شهريور 1294 ش به درجه‏ي شهادت نايل آمد. مدفن وي در حرم اميرالمؤمنين(ع) در نجف اشرف قرار دارد.
انقلاب مردمي كشور مكزيك به وقوع پيوست. آتش اين انقلاب درنتيجه مبارزات مردم ستمديده اين سرزمين و در برابر ستم بيش از حدّ حكومت ژنرال دياز، فقر و محروميت گسترده در سراسر كشور و استثمار از سوي خارجيان شعله‎ورشد. دهقانان و روستائيان مكزيك درآن زمان تحت رهبري كشاورزي به نام اميليانو زاپاتا، مبارزه را عليه قواي ديازآغاز كردند و سرانجام با ايستادگي در مقابل حكومت ستم پيشه ژنرال دياز او را مجبوربه استعفاء كردند. مكزيك كشوري كه با نظام جمهوري اداره مي‎شود، در فاصله ميان آمريكاي شمالي و مركزي واقع است و با آمريكا، گوآتمالا و بليز مرز مشترك دارد.
نبرد تاريخي اَلعَلَمين در شهري به همين نام واقع در شمال مصر ميان سپاهيان بريتانيا و ارتش آلمان نازي آغازشد. در اين نبرد، فرماندهي قواي بريتانيا به عهده مارشال مونتگمري بود و ارتش آلمان نيز تحت فرماندهي مارشال رومِل در جنگ حضور داشتند. عاقبت نبرد العلمين با شكست قواي آلمان نازي خاتمه يافت.


سایت های مرتبط با این مقاله


عکس کشورهای جهان