2 آبان 1387 / 23 شوال 1429 / 23 اکتبر 2008

2آبان ماه سال1368 هجري شمسي: آيت الله ميرزا جواد آقا تهراني از مدرّسان برجسته حوزه علميه مشهد و معلم اخلاق بدرود حيات گفت. ايشان با ره‎ توشه‎اي از زهد، تقوي، عرفان و جهاد دارفاني را وداع گفت.
سه‌شنبه، 30 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
2 آبان 1387 / 23 شوال 1429 / 23 اکتبر 2008
2 آبان 1387 / 23 شوال 1429 / 23 اکتبر 2008
2 آبان 1387 / 23 شوال 1429 / 23 اکتبر 2008
2 آبان 1387 / 23 شوال 1429 / 23 اکتبر 2008 1) 2آبان ماه سال1368 هجري شمسي: آيت الله ميرزا جواد آقا تهراني از مدرّسان برجسته حوزه علميه مشهد و معلم اخلاق بدرود حيات گفت. ايشان با ره‎ توشه‎اي از زهد، تقوي، عرفان و جهاد دارفاني را وداع گفت. اين عالم فرزانه پس از تحصيل در تهران و نجف اشرف به مشهد مقدّس عزيمت كرد و بيش از40 سال از عمر خويش را در حوزه علميه اين شهر سپري كرد. آيت الله تهراني به تفسير و تدريس اصول و اخلاق اسلامي پرداخت و جمع زيادي از فضلا از منبع علم و عرفان او استفاده كردند. «ميزانُ الْمَطالِب؛ عارف و صوفي چه مي‏گويند؛ فلسفه بشري و اسلامي و آئين زندگي در اخلاق اسلامي ازجمله آثار متعدد آيت الله تهراني مي‎باشند.
2) رحلت فقيه بزرگوار آيت‏اللَّه "سيداحمد ميرخاني" از مفاخر علماي تهران(1372 ش): آيت‏اللَّه سيداحمدميرخاني در سال 1296 ش (1335ق) در تهران به دنيا آمد. پس از طي تحصيلات مقدماتي، به شوق فراگيري علوم ديني راهي حوزه علميه قم شد و از محضر حضرات آيات مرعشي نجفي، سيدمحمد حجت كوه‏كمره‏اي و سيد محمد تقي خوانساري بهره‏هاي وافر برد. وي پس از ورود آيت‏اللَّه بروجردي به قم، در جلسه درس ايشان حاضر شد و تا پايان عمر آن عالم بزرگ از بحث‏هاي فقهي و اصولي ايشان استفاده كرد. وي پس از آن به تهران بازگشت و به اقامه جماعت، اعزام مبلغ به اطراف تهران، تاليف و نشر كتب ديني، تاسيس مسجد و حوزه علميه و ارشاد جوانان اشتغال ورزيد. از آثار قلمي ايشان، آيات الاحكام در 2 جلد و سير حديث در اسلام را مي‏توان نام برد. سرانجام اين فقيه فرزانه پس از 76سال زندگي پربار در 2 آبان 1372 برابر با 9 جمادي الاول 1414 ق چشم از جهان فروبست و به اجداد طاهرينش پيوست.
3) ارتحال عالم رباني آيت‏اللَّه "محمد واصف لاهيجي (137 ش):  آيت‏اللَّه محمد جيلاني معروف به شيخ محمد واصف لاهيجي اسطوره تقوا و معرفت و از مدافعين حقيقي اسلام و مذهب شيعه جعفري بود كه در خطيرترين ايام هجوم دشمنان اسلام، با قلم وبيان از اسلام ناب دفاع مي‏نمود. او در اكثر علوم اسلامي از قبيل فقه، اصول، فلسفه، منطق، كلام، درايه، رياضي و فيزيك استاد بود و اكثر اين علوم را به نظم كشيد. علامه لاهيجي در سرودن اشعار علمي به زبان عربي بي‏نظير بود و در نظم كشيدن مباحث علمي به زبان عربي، مهارت فوق العاده‏اي داشت. ديوان اشعار، بيت الاحزان عاشقان، رسالةُ الانسان، طبُّ النبي و تاريخ الائمه از جمله هفتصد اثر اين عالم پر تلاش و نويسنده تواناست كه از اين ميان، بالغ بر 200 اثر از آنها به چاپ رسيده‏اند. سرانجام اين عالم عامل و سالك الي اللَّه، پس از عمري خدمت و تلاش در راه اعلاي كلمه حق، در دوم آبان 1375 به لقاء اللَّه رسيد و به دوست پيوست.
4) 23شوال سال654هجري قمري: « اِبن اَبي اِصبَع » اديب و شاعر مصري درگذشت. او ابتدا علومي چون معاني بيان و بديع را آموخت و دراين رشته‎ها كتابها و رساله‎هاي متعدد جمع آوري كرد. ابن ابي اِصبَع بخش اعظم مطالعات و تحقيقات خود را به بررسي و گزينش آثارگذشتگان و طبقه بندي و تأليف آنها اختصاص داده بود. اِبن اَبي اِصبَع قريحه شاعري هم داشت و دراوقات فراغت به سرودن شعرمي‎پرداخت. اشعاراو اغلب درمدح و هجا بود و اصولاً شعررا براي بكارگيري صنايع شعري مي‎سرود. ابن ابي اِصبَع انواع صنايع بديعي را بطور مجزا گردآوري و درچندين باب تنظيم كرد و بصورت كتابي تحت عنوان« تَحريرُالمُختَصَر» تأليف كرد. اين كتاب نخستين اثرمفصّل درعلم بديع است كه دردورانهاي بعد مورد توجه اديبان قرارگرفت و ازمنابع اصلي دايرةالمعارفهاي بزرگ ادبي بشمارمي‎رفت. ديوان اشعارابي اصبع«صِحاحُ المَدايح» نام دارد و درمدح حضرت محمد(صلی الله علیه واله) و ديگرائمّه اطهار(علیهم السلام) سروده شده است.
5) تولد "ابن‏ساعد انصاري" دانشمند مصري(749 ق): ابن ساعد انصاري، پزشك، رياضي دان و نويسنده‏ي مشهور مصري در منطق، تاريخ وقايع و احوال رجال قبلي و معاصر خود، اطلاعات وسيعي داشت. كتاب‏هاي متعددي به او نسبت داده‏اند كه مهم‏ترين آن‏ها ارشاد القاصد نام دارد كه درباره‏ي تاريخ علوم است.
2 آبان 1387 / 23 شوال 1429 / 23 اکتبر 2008 6) شهادت "رئيس علي دلواري" سردسته‏ي دلاوران تنگستان(1333 ق): رئيس علي فرزند زاير محمد (كدخداي دلوار) از طايفه‏ي "نيامتي"، از چهره‏هاي سرشناس تنگستان در روزگار خويش بود. تاريخ تولد او را بين سال 1299 تا 1303 ق دانسته‏اند. با توجه به شهادت او در شوال سال 1333 قمري، سن وي در هنگام وفاتش بين 30 تا 34 سال بود. رئيس علي دلواري، در برابر استبداد داخلي و استعمار خارجي آن قدر مقابله و مبارزه نمود تا در اين راه در 23 شوال 1333 ق برابر با 12 شهريور 1294 ش به درجه‏ي شهادت نايل آمد. مدفن وي در حرم اميرالمؤمنين(ع) در نجف اشرف قرار دارد.
7) 23اكتبرسال 1911 ميلادي : انقلاب مردمي كشور مكزيك به وقوع پيوست. آتش اين انقلاب درنتيجه مبارزات مردم ستمديده اين سرزمين و در برابر ستم بيش از حدّ حكومت ژنرال دياز، فقر و محروميت گسترده در سراسر كشور و استثمار از سوي خارجيان شعله‎ورشد. دهقانان و روستائيان مكزيك درآن زمان تحت رهبري كشاورزي به نام اميليانو زاپاتا، مبارزه را عليه قواي ديازآغاز كردند و سرانجام با ايستادگي در مقابل حكومت ستم پيشه ژنرال دياز او را مجبوربه استعفاء كردند. مكزيك كشوري كه با نظام جمهوري اداره مي‎شود، در فاصله ميان آمريكاي شمالي و مركزي واقع است و با آمريكا، گوآتمالا و بليز مرز مشترك دارد.
8) 23اكتبرسال 1942 ميلادي: نبرد تاريخي اَلعَلَمين در شهري به همين نام واقع در شمال مصر ميان سپاهيان بريتانيا و ارتش آلمان نازي آغازشد. در اين نبرد، فرماندهي قواي بريتانيا به عهده مارشال مونتگمري بود و ارتش آلمان نيز تحت فرماندهي مارشال رومِل در جنگ حضور داشتند. عاقبت نبرد العلمين با شكست قواي آلمان نازي خاتمه يافت.


سایت های مرتبط با این مقاله


عکس کشورهای جهان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.