پیدایش خط عربی
اثری به دست نیامده است كه بر آشنایی عرب حجاز به كتابت و خط درگذشتهی دور دلالت داشته باشد. آنان اندكی پیش از ظهور اسلام با خط و كتابت آشنا شدند. علت آنكه كتابت و خط در میان عرب حجاز رایج نبوده، زندگی بَدَوی آنان
نویسنده: محمدهادی معرفت
اثری به دست نیامده است كه بر آشنایی عرب حجاز به كتابت و خط درگذشتهی دور دلالت داشته باشد. آنان اندكی پیش از ظهور اسلام با خط و كتابت آشنا شدند. علت آنكه كتابت و خط در میان عرب حجاز رایج نبوده، زندگی بَدَوی آنان بوده است. آنان همواره در حال كوچ كردن و رفت و آمد و یا جنگ و غارت به سر میبردهاند. این قبیل اشتغالات، آنان را از تفكر دربارهی صنایع و از جمله كتابت كه از صنایع مدنیّت و شهرنشینی است، باز میداشت. جز برخی از آنان كه به منظور تجارت به شام و عراق سفر میكردند، رفته رفته تحت تأثیر مردم متمدن آن مناطق قرار گرفتند و متخلّق به اخلاق آنان شدند؛ و خط و كتابت را به عاریت از آنان گرفتند. از این رو با خط نبطی و یا سریانی آشنا شدند، و این دو نوع خط تا پس از فتوحات اسلامی در عرب باقی و معروف بود.
از خط نبطی خط نسخ به وجود آمد كه امروز نیز شناخته شده و باقی است و از خط سریانی خط كوفی پیدا شد كه خط حیری نامیده میشد. یعنی به «حیره» كه شهری قدیمی و عربی در مجاورت كوفه است، منسوب بود، زیرا تغییر و تحوّل در خط سریانی در حیره رخ داد و پس از بنای كوفه و انتقال تمدن عرب به این شهر، اسم آن به خط كوفی تغییر كرد. این خط، زمانی طولانی میان عرب معروف و متداول بود.
خط نبطی را كه به خط نسخ تبدیل شد، عربها در اثنای سفر تجارت خود به شام، از «حوران» آموختند. اما خط حیری و یا كوفی را از عراق گرفتند. عربها هر دو خط را نخست در نامهها و نوشتههای عادی و سپس در نوشتههای مهم، مانند قرآن و حدیث به كار گرفتند.
یك دلیل بر آنكه خط كوفی تحوّل یافتهی خط سریانی است، آن كه عرب به جای «كتاب» مینوشتند «كتب» بدون الف؛ و نیز به جای «رحمان» مینوشتند «رحمن». این از ویژگیهای خط سریانی است كه الف ممدود را در اثنای كلمات، نمیآورند.
موقع ظهور اسلام خط و كتابت میان عرب حجاز رایج نبود. تنها معدودی كمتر از بیست نفر با خط و نوشتن آشنا بودند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) آنان را برای كتابت وحی استخدام كرد و مسلمانان را به آموختن خط و كتابت تشویق نمود. و روز به روز، تعداد كسانی كه كتابت را میآموختند، رو به فزونی نهاد.
دو خط نسخ و كوفی میان مسلمانان باقی مانده و رواج یافت. مسلمانان نسبت به دگرگونی و تحسین و تزیین آن دو خط كوشیدند، تا آنكه ابن مقله، در آغاز قرن چهارم هجری، در زیبایی خط نسخ كوشید و خط نسخ را به حد اعلای كمال خود به گونهای كه هم اكنون متداول است، رسانید.
با گذشت زمان خط كوفی- برخلاف خط نسخ- سیر قهقرایی داشت. این خط حدود دو قرن رواج داشت، سپس از میان رفت و از آن پس مصحفها با خط زیبای نسخ نوشته میشد. (1)
پینوشتها:
1. رك: دائرة المعارف القرن العشرین، ج3، ص621. جرجی زیدان، تاریخ تمدن اسلامی، ج3، ص 58-60. ابن خلدون، المقدمه، ص 417-421. خلیل یحیی النامی؛ اصل الخط العربی، ج3. تركی عطیه، الخط العربی الاسلامی، ص22.عبدالفتاح عباده، انتشار الخط العربی، ص13-15. ناجی المصرف، مصور الخط العربی، ص338. محمد طاهر الملكی الكردی؛ تاریخ الخط العربی و آدابه؛ ص54.
منبع مقاله :معرفت، محمدهادی؛ (1389)، علوم قرآنی، قم: مؤسسهی فرهنگی تمهید، چاپ پانزدهم.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}