قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السلام (9)
اولاً: در آیات قبل و بعد از این آیه سخن از حضرت عیسی علیه السلام است.در این صورت معنای آیه این خواهد بو.د: «نزول حضرت عیسی علیه السلام از آسمان به زمین که در عصر ظهور حضرت مهدی علیه السلام است علمی است که به وسیله ی آن آمدن قیامت معلوم می شود، زیرا نزول او از اشراط و علائم قیامت است.
در این که ضمیر «انه» به چه باز می گردد دو احتمال وجود دارد:
الف- به قرآن بازگردد که با سیاق آیات سازگاری ندارد.
ب- به حضرت عیسی علیه السلام بازگردد. این احتمال صحیح است؛ زیرا:
اولاً: در آیات قبل و بعد از این آیه سخن از حضرت عیسی علیه السلام است.در این صورت معنای آیه این خواهد بو.د: «نزول حضرت عیسی علیه السلام از آسمان به زمین که در عصر ظهور حضرت مهدی علیه السلام است علمی است که به وسیله ی آن آمدن قیامت معلوم می شود، زیرا نزول او از اشراط و علائم قیامت است.
این احتمال تأیید می شود با قرائت دیگری که اینگونه آیه را قرائت کرده است: (و انه لعلم للساعه) که به معنای علامت و نشانه است. در این صورت معنای آیه چنین می شود: «نزول حضرت عیسی علیه السلام نشانه و علامت قیامت است».(2)
اکثر مفسرین همین معنا را قبول نموده اند.(3)
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «چگونه است حال شما هنگامی که فرزند مریم در میان شما نازل شود در حالی که امام شما در میان شماست».(4)
هیتمی از ابوالحسین آبری نقل می کند: «اخبار متواتر و راویان فراوان از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده اند: مهدی علیه السلام که از اهل بیت علیهم السلام پیامبر است خروج کرده و زمین را پر از عدل و داد خواهد نمود. در همان زمان است که عیسی نزول کرده و به امام مهدی علیه السلام اقتدا خواهد نمود.(5)
صدیق حسن بخاری نیز می گوید: «همانا عیسی بعد از مهدی علیه السلام یا همراه با او نزول خواهد کرد و مهدی را در کشتن دجال کمک خواهد نمود، آن گاه در نمازهایش به مهدی اقتدا می کند.»(6)
ابوسعید خدری از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود: «از ما است کسی که عیسی بن مریم به او در نماز اقتدا خواهد نمود».(7)
محمد بن مسلم ثقفی می گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم که می فرمود: «قائم از ما به ترس و رعب یاری شده و به نصرت تأیید شده است... و روح الله عیسی بن مریم می آید و پشت سر او نماز می گذارد».(8)
پینوشت:
1-زخرف/ 61.
2- تفسیر ابن کثیر، ج3، ص294، تفسیر جامع البیان، ج13، ص90، تفسیر کشاف، ج4، ص269.
3- تفسیر فتح القدیر، ج4، ص672، صواعق المحرقه، ص73.
4- صحیح بخاری، ج4، ص143.
5- صواعق المحرقه، ص73.
6- الاذاعه، ص136.
7- الحاوی للفتاوی، ج2، ص222.
8- تفسیر نورالثقلین، ج3، ص109.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}