حجاب و امنيّت اجتماعى
مقوله «پوشش و استتار بدن» به عنوان جزء جدايىناپذير حيات انسانى و مصداق اصلى حجاب، امرى كاملاً مشهود و بىنياز از تعديل است. براى حجاب كاركردهايى در دو حوزه فردى و اجتماعى، قابل تصوّر است
نویسنده:مهدی سلطانی رنانی
مقوله «پوشش و استتار بدن» به عنوان جزء جداییناپذیر حیات انسانی و مصداق اصلی حجاب، امری كاملاً مشهود و بینیاز از تعدیل است. برای حجاب كاركردهایی در دو حوزه فردی و اجتماعی، قابل تصوّر است:
الف. كاركردهای فردی: همچون پاسخگویی به نیاز فطری «خوداستتاری» و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما.
ب. كاركردهای اجتماعی: هویّتبخشی و ایجاد امنیّت اجتماعی از جمله این كاركردهاست، چراكه نوع پوشش و حجاب، نشاندهنده سنّتها، ارزشها و باورهای یك جامعه است.
اسلام، حجاب را از مصادیق مهمّ تحقق امنیّت اجتماعی در جامعه معرّفی كرده است و چالشها، زمینهها و راهبردهای بسیار مهمّی را برای شكوفایی ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین نموده است.
بر این اساس و به منظور آگاهی بیشتر از رابطه حجاب و امنیّت اجتماعی، ما برآنیم كه در این نوشتار جنبههای مختلف این موضوع و اهمّیّت آن راتوضیح داده و تأثیر آن را در حفظ ارزشهای دینی بیان كنیم.
به طور كلّی در این مقاله موارد ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است:
6. بیان نتیجه و ارائه راهكارها و پیشنهاداتی جهت تثبیت امنیّت اجتماعی در سیطره حجاب اسلامی.
گوهر اسلام، سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی، احكام اخلاقی و فقهی در راستای این غایت مهم نازل شدهاند. این آموزههای هستمندانه و بایستی از خالق حكیمی تجلّی مییابد كه به نیازهای روحی و جسمی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی بشریّت، كاملاً آگاه است. احكام الهی مربوط به پوشش زنان نیز با این فلسفه و حكمت مدبّرانه صادر گردیده است.
زن با عنصر حجاب اسلامی، نه تنها به تهذیب، تزكیه نفس و ملكات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم میسازد، بلكه باعث گسترش روزافزون امنیّت اجتماعی و ایجاد زمینهای جهت رشد معنوی مردان میگردد؛ همچنان كه خداوند سبحان، خطاب به پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله میفرماید:
«به مردان مؤمن بگو تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، كه این بر پاكیزگی جسم و جان ایشان، بهتر است (1)».
همچنین میفرماید:
«به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو كه خویشتن را با چادرهای خود بپوشانند كه این كار برای آن است كه آنها به عفّت شناخته شوند تا از تعرّض و جسارت، آزار نكشند (در امنیّت كامل باشند) ؛ خداوند در حقّ خلق، آمرزنده و مهربان است(2)».
همانگونه كه ذكر گردید، حجاب و پوشش اسلامی برای مردان و زنان، تنها از كاركرد فردی برخوردار نیست و فقط برای ساماندهی خلقیّات و ملكات نفسانی آدمیان، مؤثر نمیباشد، بلكه از كاركرد اجتماعی نیز برخوردار است؛ غرایز، التهابهای جسمی و معاشرتهای بیبند و بار را كنترل نموده، بر تحكیم نظام خانواده میافزاید. همچنین از انحلال كانون مستحكم و پایدار زناشویی جلوگیری نموده و امنیّت اجتماعی را فراهم میسازد. حال اگر كسانی با نگرش دینی، اسلامی یا با رویكرد جامعهشناختی و روانشناسی به چنین كاركردها و تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیّت اجتماعی پی ببرند، نه تنها هدفمندانه، زندگی میكنند، بلكه برای رفتارها و اندیشههایشان دست به گزینش میزنند تا به اهداف متعالی الهی و انسانی دست یازند. از اینرو به مسأله حجاب نیز به عنوان راهبردی كارساز جهت تأیید و ترویج ارزشهای اجتماعی، تأمینكننده سعادت آدمی و منشأ قرب الهی مینگرند.
بنابراین، پوشش اسلامی به منزله یك حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم، قلمداد میشود كه مصونیت اخلاقی، خانوادگی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی و از همه مهمّتر امنیّت اجتماعی را فراهم میسازد و پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است؛ چراكه پوشش و لباس هر بشری، پرچم كشور وجود اوست. پرچمی كه وی بر خانه وجودش نصب كرده است و با آن اعلام میدارد كه از كدام فرهنگ تبعیّت میكند(3).
در سالهای اخیر، روند شبهات درباره حجاب و پوشش اسلامی، شدت یافته است و مطرح شدن شبهات فراوان در زمینه حجاب برتر به همراه عوامل دیگری مانند ضعف اعتقاد و عدم شناخت كافی از این مسأله و ضرورت آن موجب تهدید امنیّت اجتماعی و اُفت روند استفاده از مصادیق چنین حجابی در جامعه شده است، كه نتیجه اتّخاذ روش تخریبی بعضی مطبوعات و رواج پوششهای نامناسب در مقابل نامحرمان است؛ لذا ما به منظور اینكه اسلام، مشوّق حجاب و پوشش كامل برای زنان و دختران در برابر افراد نامحرم است، به بیان هدف و فلسفه این مصداق مهمّ اسلامی و رابطه فراگیر و تنگاتنگ آن با امنیّت اجتماعی از جنبههای مختلف میپردازیم.
امید است كه راهكارهای بیان شده در این زمینهها برای همه اقشار جامعه اسلامی به ویژه نسل جوان و اندیشمند، مفید باشد و عزمشان را برای عمل و گسترش آن، به نحو مطلوب و احسن، جزم نمایند تا امنیّت اجتماعی، تأمین شود. ثانیاً نماد فرهنگی و ملّی بشریّت، درخشش روزافزون خود را حفظ نماید.
«و اِذا سَأَلْتُموهُنَّ مَتاعاً فَسْئلوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُم أطْهَرُ لِقلوبِكُم و قُلُوبِهِنَّ(4)».
چون نگاه نامحرم توسط مردان، باعث تحریك و تهییج جنسی آنان و در نتیجه منجر به فساد و ریشهكن نمودن امنیّت اجتماعی میشود، خداوند در كنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، مردان را نیز امر به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر ایشان، حرام كرده است. چنانكه در اینباره از امام رضاعلیه السلام نقل شده است:
«حرّم النَّظَر الی شُعورِ النّساء المَحْجوبات بالاَزْواج و غَیْرهِنَّ مِنَ النّساء لما فیه مِنْ تَهْییجِ الرّجال و ما یَدْعوا التَّهْییج الی الفَساد و الدُّخول فیما لا یحلّ و لا یجمل(5)».
«نگاه به موهای زنان باحجاب ازدواجكرده و بانوان دیگر، از آن جهت حرام شده است كه نگاه، مردان را برمیانگیزد و آنان را به فساد فرامیخواند در آنچه كه ورود در آن نه حلال است و نه شایسته».
از مجموع گفتار فوق روشن میگردد كه هدف از وجوب حجاب اسلامی علاوه بر موارد مذكور، ایجاد صلاح و پیشگیری از فساد، جهت تأمین و گسترش امنیّت اجتماعی است.
«أعْظَمُ الشَّهْوَة، شَهْوَة النّساء(6)»:
«بزرگترین خواستههای مرد، رغبت به زنان است».
ارائه زیباییها و مواضع بدن زن، به شهوت و طمع مردان، دامن میزند و آنها را به یك كانون جدّی خطر، مبدّل میسازد كه به سلب آرامش زن و امنیّت اجتماعی منتهی میگردد. آنچه میتواند از این ناامنی پیشگیری كند، پوشش زن از چشمان گرسنه نامحرمان است كه با حجاب كامل اسلامی، عملی خواهد شد.
پوشش دینی، پیام عفت، شخصیّت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت كه او را نیرویی بالفعل در هرچه وسعت بخشیدن امنیّت اجتماعی دانسته و نجابتش را میستایند. در این صورت است كه زن نه تنها در سنگر حجاب خود، از تیر نگاههای زهرآلود، سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه در امان خواهد بود، بلكه امنیّت و آرامش درونی خود و اجتماع خویش را برقرار خواهد كرد.
نكته معنوی و عرفانی قابل ذكر در این باب، پیام الهی آفریدگار هستی، خطاب به زنان است:
«ای زن! آگاه باش، دنیا خرابآبادی است كه هر نقطه آن به مینهای شیطان و نگاههای آلوده، ناامن گشته است. اما فرشتههای حجاب در محفل انس و یاد خدا در امنیّتی بینظیر به سر میبرند كه دیگران از طعم آن بیخبرند(7)».
پایههای تحقق امنیّت اجتماعی در سایههای حجاب بانوان
پوششی كه اسلام آن را به عنوان یك حكم شرعی اعلام كرده است، یك عمل ظاهری و گسسته از عوامل و پایهها نیست، بلكه حجاب، خیمه عفاف بانوانی است كه آن را بر پایههای خود استوار نموده و باعث ترویج ارزش امنیّت اجتماعی میگردند و به تحقق آن در جامعه اسلامی، كمك مینمایند.
اكنون شایان ذكر است كه این پایههای اساسی بیان گردد:
خانمی كه بداند تقوای الهی پادزهر بیماری دلهاست كه حجابهای تاریك جان را غرق میكند و لانههای هوس را برمیاندازد، آن را به كام جان خود میریزد تا عالم جانش، گلستان گلهای سلم، طاعت و تسلیم گردد و خیمه حجابش را برمیافروزد تا حافظ بوستان ارزشهای خویشتن و آرامش درونی اجتماع خود شود.
همچنین این پیام اصیل و عرفانی را همیشه آویزه گوشهای خود میگرداند:
«خواهرم! سرزمین جانت را با خورشید آگاهی روشن كن تا بر زوایای وجودت بتابد و آنچنان كه هستی خود را بشناسی، آنگاه دریابی كه حجاب بالههای شنا به سوی سرچشمه هستی امنیّت فردی و اجتماعی كامل است و پوششهای مهیّج وزنههای سنگینی است كه زن را غریق ژرفای مهیب دنیا نموده، امنیّت خود و جامعه خویش را برهم میزند».
معرفی سایت مرتبط با این مقاله
الف. كاركردهای فردی: همچون پاسخگویی به نیاز فطری «خوداستتاری» و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما.
ب. كاركردهای اجتماعی: هویّتبخشی و ایجاد امنیّت اجتماعی از جمله این كاركردهاست، چراكه نوع پوشش و حجاب، نشاندهنده سنّتها، ارزشها و باورهای یك جامعه است.
اسلام، حجاب را از مصادیق مهمّ تحقق امنیّت اجتماعی در جامعه معرّفی كرده است و چالشها، زمینهها و راهبردهای بسیار مهمّی را برای شكوفایی ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین نموده است.
بر این اساس و به منظور آگاهی بیشتر از رابطه حجاب و امنیّت اجتماعی، ما برآنیم كه در این نوشتار جنبههای مختلف این موضوع و اهمّیّت آن راتوضیح داده و تأثیر آن را در حفظ ارزشهای دینی بیان كنیم.
به طور كلّی در این مقاله موارد ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است:
6. بیان نتیجه و ارائه راهكارها و پیشنهاداتی جهت تثبیت امنیّت اجتماعی در سیطره حجاب اسلامی.
گوهر اسلام، سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی، احكام اخلاقی و فقهی در راستای این غایت مهم نازل شدهاند. این آموزههای هستمندانه و بایستی از خالق حكیمی تجلّی مییابد كه به نیازهای روحی و جسمی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی بشریّت، كاملاً آگاه است. احكام الهی مربوط به پوشش زنان نیز با این فلسفه و حكمت مدبّرانه صادر گردیده است.
زن با عنصر حجاب اسلامی، نه تنها به تهذیب، تزكیه نفس و ملكات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم میسازد، بلكه باعث گسترش روزافزون امنیّت اجتماعی و ایجاد زمینهای جهت رشد معنوی مردان میگردد؛ همچنان كه خداوند سبحان، خطاب به پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله میفرماید:
«به مردان مؤمن بگو تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، كه این بر پاكیزگی جسم و جان ایشان، بهتر است (1)».
همچنین میفرماید:
«به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو كه خویشتن را با چادرهای خود بپوشانند كه این كار برای آن است كه آنها به عفّت شناخته شوند تا از تعرّض و جسارت، آزار نكشند (در امنیّت كامل باشند) ؛ خداوند در حقّ خلق، آمرزنده و مهربان است(2)».
همانگونه كه ذكر گردید، حجاب و پوشش اسلامی برای مردان و زنان، تنها از كاركرد فردی برخوردار نیست و فقط برای ساماندهی خلقیّات و ملكات نفسانی آدمیان، مؤثر نمیباشد، بلكه از كاركرد اجتماعی نیز برخوردار است؛ غرایز، التهابهای جسمی و معاشرتهای بیبند و بار را كنترل نموده، بر تحكیم نظام خانواده میافزاید. همچنین از انحلال كانون مستحكم و پایدار زناشویی جلوگیری نموده و امنیّت اجتماعی را فراهم میسازد. حال اگر كسانی با نگرش دینی، اسلامی یا با رویكرد جامعهشناختی و روانشناسی به چنین كاركردها و تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیّت اجتماعی پی ببرند، نه تنها هدفمندانه، زندگی میكنند، بلكه برای رفتارها و اندیشههایشان دست به گزینش میزنند تا به اهداف متعالی الهی و انسانی دست یازند. از اینرو به مسأله حجاب نیز به عنوان راهبردی كارساز جهت تأیید و ترویج ارزشهای اجتماعی، تأمینكننده سعادت آدمی و منشأ قرب الهی مینگرند.
بنابراین، پوشش اسلامی به منزله یك حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم، قلمداد میشود كه مصونیت اخلاقی، خانوادگی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی و از همه مهمّتر امنیّت اجتماعی را فراهم میسازد و پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است؛ چراكه پوشش و لباس هر بشری، پرچم كشور وجود اوست. پرچمی كه وی بر خانه وجودش نصب كرده است و با آن اعلام میدارد كه از كدام فرهنگ تبعیّت میكند(3).
در سالهای اخیر، روند شبهات درباره حجاب و پوشش اسلامی، شدت یافته است و مطرح شدن شبهات فراوان در زمینه حجاب برتر به همراه عوامل دیگری مانند ضعف اعتقاد و عدم شناخت كافی از این مسأله و ضرورت آن موجب تهدید امنیّت اجتماعی و اُفت روند استفاده از مصادیق چنین حجابی در جامعه شده است، كه نتیجه اتّخاذ روش تخریبی بعضی مطبوعات و رواج پوششهای نامناسب در مقابل نامحرمان است؛ لذا ما به منظور اینكه اسلام، مشوّق حجاب و پوشش كامل برای زنان و دختران در برابر افراد نامحرم است، به بیان هدف و فلسفه این مصداق مهمّ اسلامی و رابطه فراگیر و تنگاتنگ آن با امنیّت اجتماعی از جنبههای مختلف میپردازیم.
امید است كه راهكارهای بیان شده در این زمینهها برای همه اقشار جامعه اسلامی به ویژه نسل جوان و اندیشمند، مفید باشد و عزمشان را برای عمل و گسترش آن، به نحو مطلوب و احسن، جزم نمایند تا امنیّت اجتماعی، تأمین شود. ثانیاً نماد فرهنگی و ملّی بشریّت، درخشش روزافزون خود را حفظ نماید.
امنیّت اجتماعی، هدف اساسی وجوب حجاب
با توجه به آیات قرآن مجید، به خوبی مشخص و معیّن میگردد كه هدف از تشریع وجوب حكم حجاب اسلامی دستیابی به تزكیه نفس، طهارت، عفّت و پاكدامنی جهت استحكام و گسترش امنیّت اجتماعی است.«و اِذا سَأَلْتُموهُنَّ مَتاعاً فَسْئلوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُم أطْهَرُ لِقلوبِكُم و قُلُوبِهِنَّ(4)».
چون نگاه نامحرم توسط مردان، باعث تحریك و تهییج جنسی آنان و در نتیجه منجر به فساد و ریشهكن نمودن امنیّت اجتماعی میشود، خداوند در كنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، مردان را نیز امر به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر ایشان، حرام كرده است. چنانكه در اینباره از امام رضاعلیه السلام نقل شده است:
«حرّم النَّظَر الی شُعورِ النّساء المَحْجوبات بالاَزْواج و غَیْرهِنَّ مِنَ النّساء لما فیه مِنْ تَهْییجِ الرّجال و ما یَدْعوا التَّهْییج الی الفَساد و الدُّخول فیما لا یحلّ و لا یجمل(5)».
«نگاه به موهای زنان باحجاب ازدواجكرده و بانوان دیگر، از آن جهت حرام شده است كه نگاه، مردان را برمیانگیزد و آنان را به فساد فرامیخواند در آنچه كه ورود در آن نه حلال است و نه شایسته».
از مجموع گفتار فوق روشن میگردد كه هدف از وجوب حجاب اسلامی علاوه بر موارد مذكور، ایجاد صلاح و پیشگیری از فساد، جهت تأمین و گسترش امنیّت اجتماعی است.
امنیّت اجتماعی، فلسفه حقیقی وجوب حجاب
یكی از فلسفههای حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیّت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیّت اجتماعی با توسعه آن میباشد. زیرا نفس آدمی، دریایی موّاج از تمایلات و خواستههای اوست كه مهمترین آنها به خوراكیها، امور جنسی و مال و جاه و مقام، مربوط میشود و بدون شك بالاترین خواستههای مردان، تمایل به جنس زن است. در سخنان عرفا آمده است:«أعْظَمُ الشَّهْوَة، شَهْوَة النّساء(6)»:
«بزرگترین خواستههای مرد، رغبت به زنان است».
ارائه زیباییها و مواضع بدن زن، به شهوت و طمع مردان، دامن میزند و آنها را به یك كانون جدّی خطر، مبدّل میسازد كه به سلب آرامش زن و امنیّت اجتماعی منتهی میگردد. آنچه میتواند از این ناامنی پیشگیری كند، پوشش زن از چشمان گرسنه نامحرمان است كه با حجاب كامل اسلامی، عملی خواهد شد.
پوشش دینی، پیام عفت، شخصیّت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت كه او را نیرویی بالفعل در هرچه وسعت بخشیدن امنیّت اجتماعی دانسته و نجابتش را میستایند. در این صورت است كه زن نه تنها در سنگر حجاب خود، از تیر نگاههای زهرآلود، سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه در امان خواهد بود، بلكه امنیّت و آرامش درونی خود و اجتماع خویش را برقرار خواهد كرد.
نكته معنوی و عرفانی قابل ذكر در این باب، پیام الهی آفریدگار هستی، خطاب به زنان است:
«ای زن! آگاه باش، دنیا خرابآبادی است كه هر نقطه آن به مینهای شیطان و نگاههای آلوده، ناامن گشته است. اما فرشتههای حجاب در محفل انس و یاد خدا در امنیّتی بینظیر به سر میبرند كه دیگران از طعم آن بیخبرند(7)».
پایههای تحقق امنیّت اجتماعی در سایههای حجاب بانوان
پوششی كه اسلام آن را به عنوان یك حكم شرعی اعلام كرده است، یك عمل ظاهری و گسسته از عوامل و پایهها نیست، بلكه حجاب، خیمه عفاف بانوانی است كه آن را بر پایههای خود استوار نموده و باعث ترویج ارزش امنیّت اجتماعی میگردند و به تحقق آن در جامعه اسلامی، كمك مینمایند.
اكنون شایان ذكر است كه این پایههای اساسی بیان گردد:
1. ایمان به خدا و جهان آخرت
از مهمترین عواملی كه بانوان توسط آن به آرامش روحی و روانی دست یافته و امنیّت اجتماعی جامعه را فراهم مینمایند، این است كه وقتی زن به خدای تعالی و علم و حكمت او ایمان آورد و معتقد گردد احكامی كه برای بشریّت تشریع كرده، بودن نقص و دارای آثار مطلوبی است، از حكم الهی حجاب استقبال نموده، امنیّت اجتماعی جامعه را تضمین میكند.2. تقوا
پرهیزكاری بانوان، ضامن تأمین امنیّت اجتماعی است و تا این پایه محكم معنوی در قلب بانوان شكل نگیرد، حجاب را نوعی محدودیّت برای خود قلمداد نموده و امنیّت اجتماعی انسانها را تهدید مینماید.خانمی كه بداند تقوای الهی پادزهر بیماری دلهاست كه حجابهای تاریك جان را غرق میكند و لانههای هوس را برمیاندازد، آن را به كام جان خود میریزد تا عالم جانش، گلستان گلهای سلم، طاعت و تسلیم گردد و خیمه حجابش را برمیافروزد تا حافظ بوستان ارزشهای خویشتن و آرامش درونی اجتماع خود شود.
3. آگاهی
شناخت سیمای زن، حقیقت حجاب، فلسفه و آثار آن از جمله پایههای مستحكم پوشش دینی و تبلور امنیّت اجتماعی است. وقتی خانمی به پاسخ درونی خود كه چرا باید پوشیده باشم نایل شود، پایههای حجاب دینی در او شكل گرفته و با آگاهی كامل به امنیّت اجتماعی ارزش میبخشد و دوام آن را تضمین خواهد كرد. به طور كلّی، آگاهی زن نسبت به آثار مطلوب حجاب و مهمتر از آنها مسأله امنیّت اجتماعی باعث میشود كه نه تنها احساس سنگینی از پدیده حجاب ننماید، بلكه از آن به خوبی استقبال نموده، وسوسههای شیطانی را هیچ انگاشته و آرامش برونی و درونی اجتماع را وسعت میبخشد.همچنین این پیام اصیل و عرفانی را همیشه آویزه گوشهای خود میگرداند:
«خواهرم! سرزمین جانت را با خورشید آگاهی روشن كن تا بر زوایای وجودت بتابد و آنچنان كه هستی خود را بشناسی، آنگاه دریابی كه حجاب بالههای شنا به سوی سرچشمه هستی امنیّت فردی و اجتماعی كامل است و پوششهای مهیّج وزنههای سنگینی است كه زن را غریق ژرفای مهیب دنیا نموده، امنیّت خود و جامعه خویش را برهم میزند».
پی نوشتها:
1) نور، 30.
2) احزاب، 59.
3) فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل، ص 40.
4) احزاب، 53.
5) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 104، ص 34.
6) محجة البیضاء، ج 5، ص 177.
7) تحلیلی نو و عملی از حجاب در عصر حاضر، محمدرضا اكبری، ص 14 - 16.
معرفی سایت مرتبط با این مقاله
تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}