آشنايي با موسوعة الوقف في الفقه الاسلامي

نويسنده: محمد علي خسروي
فقه اسلامي که متکفل بيان احکام تمام موضوعات مورد نياز مسلمانان است بخش مستقلي را به صورت گسترده به موضوع وقف اختصاص داده است و فقهاي اسلام جزئيات مسائل وقف را در ابواب وصيت، بيع، وقف و صدقه مورد بررسي و تحقيق قرار داده‏اند و مباحث دقيق و مفصلي در تعريف وقف، شرايط واقف و موقوف عليه و عين موقوفه و ديگر مسائل آن مطرح نموده‏اند. ولي گستردگي و انبوهي کتاب‏هاي فقهي چنان است که براي کسي که مي‏خواهد درباره وقف تحقيق و مطالعه کند و از نظرات دانشمندان قديم و جديد آگاه شود دسترسي به همه اين منابع بسيار دشوار و شايد غير ممکن باشد.
و از طرفي نقش وقف در تحولات جديد مالي و اقتصادي جامعه مي‏تواند به عنوان يک نهاد حقوقي مطمئن و پويا نقشي سازنده و اثرگذار باشد، که اگر با رويکرد علمي، تاريخي و تربيتي، اصول و مباني آن بازشناسي شود ظرفيت بالاي اين سنت نبوي در حل معضلات جامعه روشن مي‏شود. از اين رو در سال 1379 طرحي تهيه شد تا بر مبناي آن بحث‏هاي مربوط به وقف و عمري و سکني از کتاب‏هاي فقهي کليه مذاهب اسلامي استخراج و بدون هيچگونه دخل و تصرف و اظهار نظر در يک مجموعه با يک شيوه علمي و فني گردآوري شود و در اختيار پژوهشگران قرار گيرد.
بدين منظور از برادر سخت‏کوش و فاضل حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ يعقوب جعفري درخواست همکاري شد و ايشان برغم اشتغالات علمي با اين پيشنهاد موافقت کرده و متون فقهي را از بيش از دويست منبع فقهي شناسايي و گردآوري نمودند. و کليه‏ي مطالب را که بيش از هفت هزار صفحه بود با حروفچيني مجدد آماده کردند و خلاصه‏اي از شرح زندگاني مؤلفان را در ابتداي هر کتاب آوردند. سپس تنظيم و تصحيح نهايي متون توسط اينجانب با همکاري برخي دوستان انجام شد. ضمنا استاد بزرگوار حضرت حجت الاسلام و المسلمين آقاي سيد احمد اشکوري نيز شرح‏حال مؤلفان کتاب‏ها را که در ابتداي هر کتاب آمده بود با دقت بررسي و نکات ارزشمند و قابل توجهي را يادآوري و اصلاح کردند، و بحمدالله اين مجموعه اخيرا در يازده جلد با کيفيت مناسب چاپ و منتشر گرديد.
1: اين مجموعه در هفت بخش جداگانه به ترتيب حروف الفبا عرضه شده است و شامل فقه اماميه (شيعه اثني‏عشري)، حنبليه، حنفيه، زيديه، شافعيه، مالکيه و متفرقات است.
2: تعداد کتاب‏هايي که متن کتاب الوقف آنها در اين مجموعه گردآوري شده 195 کتاب است، که شامل 68 کتاب از شيعه و 23 کتاب از حنبليه و 24 کتاب از حنفيه و 12 کتاب از زيديه و 34 کتاب از شافعيه و 27 کتاب از مالکيه و 6 کتاب متفرقه است.
3: کتاب‏هاي هر يک از مذاهب اسلامي به ترتيب تاريخ وفات مؤلف آمده تا پژوهشگر ضمن دستيابي آسان به کتاب مورد نظر خود، سير تاريخي و تطور مسائل وقف را در طول تاريخ اسلام ملاحظه کند. و اگر مؤلفي چند کتاب داشته باشد آنها هم به ترتيب الفبايي نام کتاب آمد است.
4: در آغاز هر کتاب نام کامل مؤلف و شرح حال اجمالي او و هويت کتاب از قبيل: نام ناشر، تاريخ نشر، محل نشر و نام محقق آن (اگر کتاب تحقيق شده باشد) ذکر شده است.
5: شماره تمام صفحات کتاب طبق صفحه‏بندي نسخه‏اي که از آن نقل شده در وسط مطالب درج شده است تا خواننده بتواند در تحقيق خود با اطمينان کامل مطلبي را که نقل مي‏کند نشاني بدهد، و بنويسد که آن مطلب در فلان کتاب، چاپ فلان، جلد و صفحه فلان آمده است.
6: ما در اين مجموعه به اصل کتاب وفادار بوده‏ايم و از لحاظ رسم‏الخط تيتربندي و سرفصل‏ها، ملاک عمل ما کتاب منبع بوده است. البته در مواردي که کتاب منبع اغلاط تايپي فاحش و آشکاري داشت (که متأسفانه تعداد آنها در برخي از کتابها کم نبود) تصحيح کرديم که ان‏شاءالله در مقاله‏اي جداگانه به اين موضوع خواهيم پرداخت.
7: علاوه بر فهرست مباحث کتاب که در پايان هر مجلد آمده است چهار نوع فهرست ديگر نيز براي اين مجموعه‏ي يازده جلدي به شرح زير تنظيم گرديد:
1) فهرست کامل کتاب‏ها به ترتيبي که در يازده مجلد آمده است شامل نام مؤلف و شماره جلد و صفحه موسوعه. اين فهرست در ابتداي جلد اول درج شده است.
2) فهرست کامل کليه کتاب‏ها به ترتيب الفبا و بدون رعايت مذهب مؤلف در پايان جلد يازدهم.
3) فهرست کامل مؤلفان به ترتيب الفبا و بدون رعايت مذهب آنان، در جلد يازدهم.
4) فهرست کامل مؤلفان به ترتيب سال وفات آنان، در جلد يازدهم.
قابل ذکر است که فهرست و نمايه‏اي نيز از آيات قرآن کريم تنظيم و در جلد يازدهم درج شده است.
منبع: ميراث جاويدان

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله