مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون




 

شباهت‏های بسیاری بین سلول‏های یوکاریوتی و پروکاریوتی وجود دارد. این دو نوع سلول اساس موجودات زنده را تشکیل داده و این مقاله همه‏ی شباهت‏های بین این دو را بیان می‏کند.
واحد اساسی زندگی سلول می‏باشد. موجودات زنده بر اساس ساختار سلولی آن‏ها به دو گروه پروکاریوتی و یوکاریوتی تقسیم می‏شوند. پروکاریوت‏ها 2 میلیارد سال قبل از یوکاریوت‏ها تکامل یافته‏اند. حدود 5/3 میلیارد سال پیش، موجودات پروکاریوتی بر روی سیاره‏ی ما غالب بودند. سپس، حدود 5/1 میلیارد سال پیش، سلول‏های هسته‏دار به نام یوکاریوت‏ها تکامل یافتد. انفجار کامبرین در حدود 5/0 میلیارد سال پیش به تکامل موجودات چند سلولی کمک کرد.
حیوانات، گیاهان، قارچ‏ها و جلبک‏ها همگی سلول‏های یوکاریوتی بوده و تنها باکتری‏ها موجوداتی پروکاریوتی می‏باشند. پروکاریوت‏ها از نظر ساختاری در مقایسه با یوکاریوت‏ها کوچک‏تر و ساده‏تر می‏باشند. سلول‏های پروکاریوتی دارای نسبت سطح به حجم زیادی بوده که این موضوع کمک می‏کند تا مواد غذایی به آسانی و با سرعت به بخش‏های درونی سلول برسند. سلول‏های یوکاریوتی دارای مساحت سطح محدودی می‏باشند، که این موضوع انتشار مواد غذایی در بخش‏های درونی سلول‏ها را بسیار مشکل می‏کند. بنابراین، یوکاریوت‏ها موجودات پیچیده‏ای بوده که آن‏ها به انجام متابولیسم و دیگر وظایف مهم برای بقاء موجودات کمک می‏کنند. اگر سلول‏ها در بسیاری جهات با هم تفاوت‏هایی دارند، اما شباهت اصلی آن‏ها بقاء سلول و انجام فرایندهایی مشابه برای زندگی می‏باشد.
شباهت‏های سلول‏های یوکاریوتی و پروکاریوتی
بسیاری از انواع دیگر سلول‏ها در اشکال مختلف مانند سلول‏های عصبی، اپی تیال، سلول‏های عضلانی و غیره وجود دارد. اما پروکاریوت‏ها و یوکاریوت‏ها تنها ساختارها و انواع سلولی واقعی می‏باشند.
نکات زیر شباهت‏های بین این دو سلول را پوشش می‏دهد.
مواد ژنتیکی یعنی حضور DNA بین هر دو سلول مشترک می‏باشد.
وجود RNA نیز در هر دو معمول است.
هر دوی این سلول‏ها دارای غشاء سلولی بوده که سلول‏ها را پوشش می‏دهند.
شباهت‏هایی در ساختار اساسی شیمیایی آن‏ها دیده می‏شود. هر دوی این سلول‏ها از کربوهیدرات‏ها، پروتئین‏ها، نوکلئیک اسیدها، چربی‏ها و ویتامین‏ها ساخته شده‏اند.
هر دوی آن‏ها دارای ریبوزوم‏هایی بوده که پروتئین‏ها را ایجاد می‏کنند.
آن‏ها جریان مواد غذایی و مواد زائدی که به سلول وارد و خارج می‏شود را تنظیم می‏کنند.
فرایندهای اساسی زندگی مانند فتوسنتز و تولید مثل توسط آن‏ها انجام می‏شود.
آن‏ها نیازمند تامین انرژی برای بقاء هستند
هر دوی این سلول‏ها بینی‏های شیمیایی دارند که آن‏ها را به روز نگه داشته و از همه‏ی واکنش‏هایی که در آن‏ها و در محیط اطرافشان رخ می‏دهد، آگاه می‏کند.
هر دوی این موجودات دارای ماتریکس مایع مانند به نام سیتوپلاسم بوده که سلول‏ها را پر می‏کند.
هر دوی این‏ها دارای یک اسکلت سلولی درون سلول به منظور حمایت از آن‏ها می‏باشند.
آن‏ها توسعه‏ی نازکی از غشاء پلاسمایی را داشته که توسط اسکلت سلولی حمایت می‏شود.
تاژک و مژک در یوکاریوت‏ها یافت می‏شود، و به همین ترتیب پیلی و تاژک در پروکاریوت‏ها نیز دیده می‏شود. آن‏ها برای حرکت و چسپیدن به سطوح یا حرکت مواد به خارج از سلول مورد استفاده قرار می‏گیرند.
برخی از سلول‏های پروکاریوتی و یوکاریوتی چسپناک بوده و کمک می‏کنند تا سلول‏ها به همدیگر بپچسپند، بنابراین از آن‏ها حمایت می‏کنند.
آن‏ها دارای غشای دولایه‏ی لیپیدی به نام لایه‏ی پلاسماء بوده که مرزی را بین سمت بیرونی و درونی سلول تشکیل می‏دهند.
تفاوت‏های بسیاری بین این دو سلول وجود دارد که سن و ساختار ویژگی‏های اصلی می‏باشد. دانشمندان اعتقاد دارند که سلول‏های یوکاریوتی تکامل یافته‏تر از سلول‏های پروکاریوتی هستند. به طور خلاصه، هر دوی این سلول‏ها کوچک‏ترین واحدهای زندگی می‏باشند.