بعضي از آثار سوء بي اعتنايي به حضور در مساجد
بعضي از آثار سوء بي اعتنايي به حضور در مساجد
بعضي از آثار سوء بي اعتنايي به حضور در مساجد
نويسنده: محمد وحيدي
حضرت صادق عليه السلام مي فرمايد : شکت المساجد الي الله تعالي الذين لا يشهدونها من جيرانها ، فأوحي الله اليها : و عزتي و جلالي لا قبلت لهم صلاه واحده ، و لا أظهرن لهم في الناس عداله ، و لا نالتهم رحمتي ، و لا جاوروني في جنتي ؛ (2)
مساجد ، از آن دسته همسايگان خود که در مسجد حاضر نمي شوند به خداوند متعال شکايت نمودند. خداوند متعال به مساجد وحي فرمود: به عزت و جلالم سوگند يک نماز را هم از آنان قبول نخواهم کرد و در ميان مردم عدالتي را از آنان آشکار نمي سازم . و رحمت من آنان را شامل نمي شود و در بهشت نزديک من نخواهد بود .
حضرت علي عليه السلام مي فرمايد : لا صلاه لجار المسجد الا في المسجد الا أن يکون له عذر أو به عله . فقيل : و من جار المسجد يا أميرالمؤمنين ؟ فقال : من سمع النداء ؛ (3)
براي همسايه مسجد نماز [ کاملي ] نيست به جز در مسجد مگر آن که عذري داشته باشد و يا مريض باشد سؤال شد همسايه ي مسجد کيست اي اميرمؤمنان ؟ حضرت فرمودند : هر کس صداي اذان مسجد را بشنود .
1. تا جايي که صداي اذان مسجد به گوش مي رسد .
2. در تعيين همسايه بايد به عرف رجوع شود .
3. همسايه ي هرکس خانه هايي است تا فاصله ي چهل ذراع از هر طرف واقع شود .
4. از هر طرف تا فاصله چهل خانه همسايه اند .
که صاحب جواهر قدس سره نظريه آخر را حمل بر تقيه نموده است . (4)
حضرت صادق عليه السلام مي فرمايد : ان اناسا کانوا علي عهد رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم أبطأوا عن الصلاه في المسجد ، فقال النبي صلي الله عليه و آله و سلم : ليوشک قوم يدعون الصلاه في المسجد أن نأمر بحطب فيوضع علي أبوابهم فتوقد عليهم نار فتحرق عليهم بيوتهم ؛ (5)
در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم برخي از مردم آمدن به مسجد و شرکت در نماز کوتاهي مي نمودند . رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : نزديک است دستور دهيم خانه هاي چنين افرادي را با آتش بر سرشان بسوزانند.
امام صادق عليه السلام مي فرمايد : من صلي في بيته جماعه رغبه عن المسجد فلا صلاه له و لا لکن صلي معه الا من عله تمنع من المسجد ؛ (6)
هر کس در منزلش نماز جماعت اقامه کند جهت روگرداندن از مسجد ، نمازي بر او و کساني که همراه او هستند نخواهد بود مگر عذر شرعي براي نرفتن به مسجد داشته باشد .
يکي از اصحاب امام صادق عليه السلام به آن حضرت عرض کرد : ان رجلا يصلي بنا نقتدي به فهو أحب اليک أو في المسجد ؟ قال : المسجد أحب الي ؛ (7)
شخصي از ياران ما در منزل نماز مي خواند و ما به او اقتدا مي کنيم آيا اين کار نزد شما محبوب تر است يا حضور و نماز در مسجد ؟ حضرت فرمودند : مسجد محبوب تراست.
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد : يجيء يوم القيامه ثلاثه يشکون : المصحف ، و المسجد و العتره ، يقول المصحف : يا رب حرفوني و مزقوني ، و يقول المسجد : يا رب عطلوني و ضيعوني ، و يقول العتره : يا رب قتلونا و طردونا و شردونا ، فأجثو للرکبتين في الخصومه ، فيقول الله عزوجل لي : أنا أولي بذلک منک ؛ (8)
در روز قيامت سه کس ( به خداوند متعال ) شکايت مي کنند : قرآن ، مسجد و عترت يعني اهل بيت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم قرآن [ در شکايتش ] مي گويد: پروردگارا ! مرا تحريف کردند [ يعني تحريف معنوي که تفسيرهاي نادرست و برداشت هاي دور از حقيقت و واقع است و اما تحريف لفظي در قرآن به اتفاق و اجماع تمام فرقه هاي مسلمانان صورت نگرفته است ] و [ هم چنين مرا ] پاره پاره نمودند [ يعني به برخي از دستوراتم عمل کردند و برخي را رها نمودند ]. مسجد [ در شکايتش ] مي گويد: پروردگارا! مرا تعطيل کرده و ضايع نمودند [ يعني اهتمام به آمدن مسجد نداشتند و بعضي از آنها هم که مي آمدند حفظ حرمت و قداست مرا نمي کردند ]. و عترت مي گويند: خداوندا! ما را کشتند و طرد نمودند و کنار زدند . آن گاه من ، آماده ي مخاصمه با مرتکبين اعمال فوق مي شوم . خداوند متعال به من مي فرمايد : من خود با اين اشخاص مخاصمه مي کنم [ و مجازات آنان را خواهد داد ].
مساجد ، از آن دسته همسايگان خود که در مسجد حاضر نمي شوند به خداوند متعال شکايت نمودند. خداوند متعال به مساجد وحي فرمود: به عزت و جلالم سوگند يک نماز را هم از آنان قبول نخواهم کرد و در ميان مردم عدالتي را از آنان آشکار نمي سازم . و رحمت من آنان را شامل نمي شود و در بهشت نزديک من نخواهد بود .
حضرت علي عليه السلام مي فرمايد : لا صلاه لجار المسجد الا في المسجد الا أن يکون له عذر أو به عله . فقيل : و من جار المسجد يا أميرالمؤمنين ؟ فقال : من سمع النداء ؛ (3)
براي همسايه مسجد نماز [ کاملي ] نيست به جز در مسجد مگر آن که عذري داشته باشد و يا مريض باشد سؤال شد همسايه ي مسجد کيست اي اميرمؤمنان ؟ حضرت فرمودند : هر کس صداي اذان مسجد را بشنود .
يادسپاري
1. تا جايي که صداي اذان مسجد به گوش مي رسد .
2. در تعيين همسايه بايد به عرف رجوع شود .
3. همسايه ي هرکس خانه هايي است تا فاصله ي چهل ذراع از هر طرف واقع شود .
4. از هر طرف تا فاصله چهل خانه همسايه اند .
که صاحب جواهر قدس سره نظريه آخر را حمل بر تقيه نموده است . (4)
حضرت صادق عليه السلام مي فرمايد : ان اناسا کانوا علي عهد رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم أبطأوا عن الصلاه في المسجد ، فقال النبي صلي الله عليه و آله و سلم : ليوشک قوم يدعون الصلاه في المسجد أن نأمر بحطب فيوضع علي أبوابهم فتوقد عليهم نار فتحرق عليهم بيوتهم ؛ (5)
در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم برخي از مردم آمدن به مسجد و شرکت در نماز کوتاهي مي نمودند . رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : نزديک است دستور دهيم خانه هاي چنين افرادي را با آتش بر سرشان بسوزانند.
امام صادق عليه السلام مي فرمايد : من صلي في بيته جماعه رغبه عن المسجد فلا صلاه له و لا لکن صلي معه الا من عله تمنع من المسجد ؛ (6)
هر کس در منزلش نماز جماعت اقامه کند جهت روگرداندن از مسجد ، نمازي بر او و کساني که همراه او هستند نخواهد بود مگر عذر شرعي براي نرفتن به مسجد داشته باشد .
يکي از اصحاب امام صادق عليه السلام به آن حضرت عرض کرد : ان رجلا يصلي بنا نقتدي به فهو أحب اليک أو في المسجد ؟ قال : المسجد أحب الي ؛ (7)
شخصي از ياران ما در منزل نماز مي خواند و ما به او اقتدا مي کنيم آيا اين کار نزد شما محبوب تر است يا حضور و نماز در مسجد ؟ حضرت فرمودند : مسجد محبوب تراست.
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد : يجيء يوم القيامه ثلاثه يشکون : المصحف ، و المسجد و العتره ، يقول المصحف : يا رب حرفوني و مزقوني ، و يقول المسجد : يا رب عطلوني و ضيعوني ، و يقول العتره : يا رب قتلونا و طردونا و شردونا ، فأجثو للرکبتين في الخصومه ، فيقول الله عزوجل لي : أنا أولي بذلک منک ؛ (8)
در روز قيامت سه کس ( به خداوند متعال ) شکايت مي کنند : قرآن ، مسجد و عترت يعني اهل بيت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم قرآن [ در شکايتش ] مي گويد: پروردگارا ! مرا تحريف کردند [ يعني تحريف معنوي که تفسيرهاي نادرست و برداشت هاي دور از حقيقت و واقع است و اما تحريف لفظي در قرآن به اتفاق و اجماع تمام فرقه هاي مسلمانان صورت نگرفته است ] و [ هم چنين مرا ] پاره پاره نمودند [ يعني به برخي از دستوراتم عمل کردند و برخي را رها نمودند ]. مسجد [ در شکايتش ] مي گويد: پروردگارا! مرا تعطيل کرده و ضايع نمودند [ يعني اهتمام به آمدن مسجد نداشتند و بعضي از آنها هم که مي آمدند حفظ حرمت و قداست مرا نمي کردند ]. و عترت مي گويند: خداوندا! ما را کشتند و طرد نمودند و کنار زدند . آن گاه من ، آماده ي مخاصمه با مرتکبين اعمال فوق مي شوم . خداوند متعال به من مي فرمايد : من خود با اين اشخاص مخاصمه مي کنم [ و مجازات آنان را خواهد داد ].
پينوشت:
1. توضيح المسائل مراجع ، مسأله 896 .
2. همان ، مسأله 479 .
3. وسائل الشيعه ، ج 3 ، ص 479 .
4. جواهر الکلام ، ج 28 ، ص 41 - 44 .
5. وسائل الشيعه ، ج 3 ، ص 478 .
6. همان ، ص 480 .
7. همان ، ص 512 .
8. همان ، ص 484 .
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}