نكاتی مهم برای حافظان قرآن كریم
نكاتی مهم برای حافظان قرآن كریم
بسياري از اين امور اگرچه از مضامين روايات بدست ميآيد، ولي تجربه بزرگان و دوستان حافظ قرآن، مؤيد آن است، زيرا قرآن و حفظ آن غير از علوم و مطالب ديگر است، هدف از حفظ قرآن، رسيدن به كمال و معنويات است و تنها نميتوان به حفظ الفاظ بسنده كرد، بلكه بايد مقدمه ساز براي آن اهداف عاليه باشد.
اهميت خواندن و حفظ قرآن
پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: قلوب هم مانند آهن زنگار ميگيرد، سؤال شد با چه چيزي زنگار را بايد زدود؟ فرمود: خواندن قرآن.[2]
امام علي ـ عليه السّلام ـ فرمود: ثبات ايمان با خواندن قرآن است.[3]
حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: از خواندن قرآن غفلت نكن، زيرا قلب را زنده ميكند و از گناه ترا باز ميدارد.[4]
حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: كسي كه قرآن ميخواند، در درجات نبوّت قرار گرفته، غير از آن كه به او وحي نميشود.[5]
1. پاكيزگي:
اگر چه وضو براي بسياري از كارها خوب است و ثواب بيشتري را براي آن عمل بوجود ميآورد، ولي براي خواندن قرآن و كارهاي قرآني لازم است.
آري انسان هنگامي كه قرآن را از حفظ ميخواند، مرور ميكند، يا از رو ميخواند، ولي دست خود را به الفاظ قرآن نميزند، واجب نيست وضو داشته باشد، ولي در تمامي اين مراحل خوب است خود را ملتزم نمايد كه با وضو باشد، زيرا كه وضو به انسان نورانيّت و معنويت عنايت ميكند. حتي امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: وضوي روي وضو، نور بالاي نور است.[7]
اگر فضائي را براي كارهاي قرآن بر ميگزينيد، خوب است پاك باشد. چه از نظر نجس و پاكي و چه از نظر معنوي بهتر است طهارت فضا و مكان نيز لحاظ شود.
براي اين امر خوب است مساجد، حسينيهها، آرامگاه امامزادگان و شهداء و حتي قبور مؤمنين را براي حفظ كردن انتخاب كنيد. چون محل تردد ملائكه و رحمت الهي است.
2. ياري از قرآن براي نجات از شيطان:
روايات فراواني هم در علت و آثار اين امر از حضرات معصومين ـ عليهم السّلام ـ رسيده است، آنچه مهم است زمينههايي كه موجب جلب نظر شيطان ميگردد، بايد از بين برد و عوامل لازم را بايد بوجود آورد، تا الطاف الهي را براي خود جذب كرد. آنگاه است كه انسان ميتواند، از معنويت و نورانيت قرآن جان خود را سيراب سازد و از خواندن قرآن بهرههاي همه جانبه علمي، معنوي و دنيوي و اخروي ببرد.
3. رو به قبله:
اين رو به قبله بودن، ايجاد ارتباط قويتر بوسيله قرآن و كعبه است و خود اين گرايش ظاهري زمينهساز پذيرش انوار الهي از طريق قرآن و كعبه ميشود.
4. ترتيل قرآن:
1. كلمات را صحيح ادا كنيد.
2. وقتي به آيات علمي رسيديد، دقت كنيد.
3. در آيات عذاب، قلوب خود را متذكر شويد.
4. همّت انسان براي پايان دادن آيات نباشد.
5. در هنگام خواندن آيات رحمت به خداوند اميدوار باشيد و در هنگام قرائت آيات عذاب، خاشع باشيد.[10]
ن: 632 م از امام علي ـ عليه السّلام ـ سؤال شد ترتيل چيست؟
فرمود: ترتيل اداء (صحيح) حروف و رعايت موارد وقف ميباشد.
خداوند ميفرمايد: اي پيامبر براي اينكه قرآن در قلبت تثبيت گردد، آنرا بصورت ترتيل فرستاديم.[11]
در جاي ديگر ميفرمايد: اي پيامبر قرآن را بصورت ترتيل بخوان.[12]
5. انديشه كردن:
اصولاً تفكر كردن در تمام امور زندگي يكي از اصول پيشرفت انسان ميباشد، ولي در امور معنوي و الهي تفكر و انديشه كردن از سازندگي خاصي برخوردار است و براي تأكيد اين امر در قرآن كريم خداوند متعال صدها بار توصيه به انديشه فرموده است و با واژههايي چون: تفكر، تدبر، تعقل و... اين امر مطرح شده است.
حافظ، قبل از حفظ قرآن بايد به بركاتي كه از قرآن ميتواند بدست آورد، فكر كند و كسب آن بركات در پرتو انديشيدن به قرآن و معارف و احكام آن است.
6. خشوع در قرآن:
قرآن را بايد با احترام خواند، البته در تمام ابعادش، از نظر نشستن، خواندن، گرفتن قرآن، اداء كلمات و...
حافظ، چون چنين افتخاري نصيبش شده، كه توفيق حفظ قرآن را يافته، بايد با تمام وجود به اجزاء كوچك و بزرگ قرآن كاملاً احترام قائل شود، تا خداوند هم او را مورد لطف خود قرار دهد، زيرا كه او به كتاب الهي، احترام قائل شده است.
اگر چه در قرآن توصيه شده، در راه رفتن، حرف زدن، خوردن، نشستن، معاشرت و... سعي كنيد، غرور نداشته باشيد، ولي در رابطه با كارهاي قرآن بايد نهايت تواضع را بخرج داد.
حافظ، نبايد فكر كند كه اين لياقت اوست، كه حافظ تمام، يا قسمتي از قرآن شده، كه در نتيجه به غرور وادار شود، بلكه بايد بداند كه اين لطف ويژه خداست.
هر لحظه ممكن است، اين لطف سلب شود. براي حفظ اين نعمت الهي، بايد از آفت كبر، بيتوجهي، به خدا و عادي شدن نسبت به كارش پرهيز كند، تا نعمت، افزايش و يا تداوم يابد.
7. استماع قرآن:
خداي متعال ميفرمايد: وقتي قرآن خوانده ميشود گوش دهيد، شايد مورد رحمت الهي قرار گيريد.[16]
حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: كسي كه مشتاق الهي است، به قرآن گوش دهد.[17]
حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: خواندن قرآن، بلاي دنيوي را مرتفع ميكند و گوش دادن به قرآن مشكلات آخرت را مرتفع ميسازد.[18]
استماع قرآن غير از شنيدن است، لذا در شنيدن موسيقي، غيبت و... آقايان ميفرمايند: اگر شنيدن باشد، اشكال ندارد، ولي استماع حرام است، منظور از استماع اين است كه انسان همراه با گوش دادن دقت هم داشته باشد.
اگر چه گوش دادن براي حفظ نباشد باز هم بايد همراه با دقت باشد.
8. تشويق و آموزش قرآن:
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: بهترين شما كساني هستند كه خود قرآن بياموزند و به ديگران نيز بياموزند.[19]
رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند: اگر زندگي سعادتمندانه ميخواهي، مرگ را شهادت گونه دوست داري، نجات از ترس قيامت را علاقه داري، نور در تاريكي قيامت ميخواهي، سيرابي، در روز عطش قيامت را خواهاني، برتري عمل در روز حساب را جويايي، پس قرآن تدريس كن زيرا كه وقت گذاري در راه قرآن ياد خدا و نجات از شيطان است و برتري عمل در حساب ميباشد.[20]
9. دعاي ختم قرآن:
اَللّهم اَشْرَحْ بالْقرآنِ صَدْري و اسْتَعْمَلْ بِالقُرانِ بَدَني وَ نَوِّرَ بِالقُرْانِ بَصَري وَ اَطْلِقْ بِالْقُرْانِ لِساني وَ اَعِنّي عَلَيْهِ ما اَيْقَيْتَني فَاِنَّهُ لا حَوْلَ و لا قُوَةَ اِلّا بِكَ.[21]
خدايا در پرتو قرآن سينهام را گشاده گردان، (حوصله بده) اعضاء بدنم را بوسيله عمل به آن نوراني نما، ديدگانم را بخاطر قرآن نوراني كن، زبانم را گويا گردان و در راه رسيدن به يقين در پرتو قرآن ياريم نما، زيرا كه قدرت و توان بجز از مسير تو ممكن نباشد.
10. انگيزه عالي:
آري اگر در ضمن حفظ قرآن، علاقه به تظاهر پيدا كرديد، بدانيد كار به پايان نخواهد رسيد و يا اگر هم به پايان برسد، زمينه ساز امور معنوي و اخروي نخواهد بود.
اگر از اين نعمت براي كسب معاش بهره جوئيد، يا براي فخر فروشي به بزرگان بكار ببريد، يا بخواهيد براي نزديك شدن به ملوك و سلاطين سود جوئيد، قطعاً تلاش خود را تباه كرده و روز قيامت با شرمندگي وارد محشر خواهيد شد.[22]
گرچه يكي از معاني حفظ، بياد سپردن كلمات و آيات قرآن است ولي بُعد ديگر حفظ، بكارگيري دستورالعملهاي شفا بخش آن خواهد بود و انتقال آن معارف به ديگران ميباشد، كه بايد هدف عالي، در اين امور مدنظر قرار گيرد تا انسان به بركاتي ارزنده نائل آيد.
11. بهترين راه تداوم:
در اينجا براي درك اين توفيق علاوه بر نكاتي كه ذكر شد، يا ذكر خواهد گرديد، بجاست در آغاز و پايان هر كار قرآني از خداوند، توفيق تداوم آنرا داشته باشيم.
فكر نكنيم كه اين راه بطور طبيعي آغاز شده و پايان هم خواهد يافت، بلكه بايد گفت، يك لطف ويژه خداوند است و لطف ويژه هم در صورتي تداوم خواهد داشت كه ابعاد معنوي انسان هم، تداوم داشته، بلكه تقويت گردد.
تذكر: براي تأمين اين امر خوب است، كارهاي قرآني خود را هديه به روح مطهر حضرات انبياء و ائمه ـ عليهم السّلام ـ مادران ائمه ـ عليهم السّلام ـ شهداء، اولياي الهي و روح مؤمنين نماييد. يقين داشته باشيد از ثواب شما كم نخواهد شد، بلكه بر توفيق و پيشرفت شما افزوده خواهد شد.
12. قرآن انتخابي:
مثلاً در منزل، محل كار و... ميتوانيد قرآني درشت خط و يك رسم خط انتخاب كنيد و براي مرورهاي بعدي از قرآن جيبي يا نيمه جيبي و بدون ترجمه همان رسم الخط استفاده نمائيد.
صفحات قرآني، هر چه كوچكتر و كم فاصله باشد در حفظ كمك بهتري خواهد داشت. خوب است قرآن نيم جيبي را همراه داشته باشيد تا در فرصتهاي كوتاهي كه پيش ميآيد و ميخواهيد مرور كنيد، از آن استفاده نمائيد و هر كجا بخاطرتان نيامد بعد از درنگ چند لحظهاي و تكرار كلمات قبل آن، به قرآن مراجعه نمائيد.
ضمناً ميشود در اوائل كار كه هنوز آيات زيادي حفظ نيستيد جزء يا حتي يك ورق را از قرآن مورد نظر جدا كرده و در جلدهاي پلاستيكي قرار دهيد تا حجم قرآن در جيب دچار مشكل نشود، يا خود قرآن پاره نگردد.
بعد ميتوانيد هر مقدار كه حفظ كرديد، آنرا با وسائل سوراخ كن سوراخ رده و در گيرههاي پوشه قرار داده پس از اينكه آيات زيادي را حفظ كرديد، كل قرآن را همراه ببريد استفاده از قرآنهاي سي جزء بصورت مجزا چاپ شده است، اين مشكل را برطرف ميسازد. اگر چه در مرور هم بعداً خواهيم گرفت، بهتر است روي برنامه باشد.
سعي كنيد قرآنهايي انتخاب كنيد كه در بازار فراوان باشد، در غير اينصورت، يكي دو نسخه تهيه كنيد، زيرا ممكن است برنامه حفظ شما چند سال بطول بيانجامد و نياز به نسخه ديگري پيدا كنيد، و در آن زمان از آن نسخه پيدا نشود.
قرآنهايي كه براي حفظ در نظر ميگيريد، بايد خيلي ساده و بيغلط و بدون آلايش باشد و از قرآنهايي كه تذهيب شده و يا چند رنگ است و... جداً بپرهيزيد.
13. مكان:
مكان برنامههاي حفظ قرآن خوب است، آرام و از نظر ظواهري كه موجب جلب نظر ميشود خالي باشد، رفت و آمد، سر و صدا خورد و خوراك در آن انجام نشود، تا تمركز بيشتري بوجود آيد. اگر ممكن باشد جايي را برگزينيد كه در آن جا خاطره شاد و غمناكي بياد نداشته باشيد، بهتر است در آن مكان به هيچ كس وعدهاي ندهيد، و در آن زمان به هيچ كار ديگري فكر نكنيد و آن مكان خاص را فقط براي آن كار خاص در نظر بگيريد.
از شروع به كار قرآني، سعي كنيد مقداري روي آيات قبل مرور كنيد،تكرار نمائيد و فكر كنيد تا ذهنتان آمادگي كافي را پيدا كند.
مكان مطالعه بهتر است زياد گرم نباشد، و اگر سرد باشد بايد قسمت بالاي بدن را گرم نگهداشته شود ولي اگر پاها و دستها در معرض هواي سردتر باشد خيلي خوب است. و خلاصه مكان مطالعه طوري انتخاب شود كه هواي آزاد در جريان باشد. نور كافي و متعادل براي مطالعه لازم ميباشد.
مكان مطالعه بايد از نورهاي خيلي تند يا كم رنگ، دور باشد و تأمين يك نور متعادل براي جلوگيري از خستگي و نيز تداوم كار بسيار لازم است.
فضاي مطالعه، نوع لباس، فرش و... از رنگهاي تند نباشد كه موجب خستگي چشم ميگردد.
14. زمان:
اگر انسان بتواند برنامه زندگي خود را طوري تنظيم كند، كه شبها زودتر بخوابد و يكي دو ساعت قبل از اذان صبح بيدار شود و به مطالعه بپردازد (مخصوصاً براي برنامه قرآن) بركات والاتري را درك خواهد كرد.
تذكر: البتّه بعد از بيدار شدن، بلافاصله به مطالعه نپردازيد، بلكه بعد از بيدار شدن نرمش، تطهير، مسواك كردن، استنشاق، خروج خلط از فضاي سينه و آنگاه اندكي به نوشتن بپردازيد كه اين تنشها موجب ميشود سيستمهاي داخلي بدن هم به فعاليت افتند و اعضاء بدن كاملاً بيدار شوند. زيرا انسان وقتي چشم خود را باز ميكند و بيدار ميشود، بسياري از سيستمهاي داخلي بدن هنوز فعاليت همه جانبه خود را آغاز نكردهاند، لذا گاه ديده ميشود طرف بيدار شده پس از مطالعه چند دقيقه دوباره به خواب ميرود.
براي طي مراحل حفظ قرآن، لازم است اوقات خاص را در نظر بگيريد و در زمان تعيين شده اقدام نمائيد.
15. ورزش:
اگر چه ورزشهاي زيادي براي تمركز، چشم، اراده، گوش و... در كتاب حافظه و شيوههاي موفقيّت در تحصيل نقل شده است ولي لازم است در اينجا نيز به برخي از آنها اشاره شود، زيرا هر 20 دقيقه مطالعه عميق، به يك ورزش نياز است.
اوّل: ورزش چشم: 3 دقيقه كف دست را بصورت بسته روي چشم قرار داده، بطوري كه هيچ نوري وارد چشم نگردد.
دوّم: 5 بار در حالي كه به انگشت سبابه نگاه دقيق ميكنيد، آنرا از فاصله يك متري به مرور به نزديكترين فاصله ممكن تا چشم بياوريد و اين كار را به عكس انجام دهيد.
سوّم: 3 بار بطور دقيق به آخرين زواياي پنج طرف (راست، چپ، پايين، بالا و جلو) نگاه كنيد و سعي نمائيد در ماهيچهها و رباطهاي چشم كشش ايجاد شود.
چهارم: 5 مرتبه پلكها را بصورت تند بهم بزنيد.[23]
16. روخواني:
17. تجويد:
18. دقت در معني:
وقتي كه ميخواهيد بخشي را حفظ كنيد، اول نگاهي گذرا به لغات كرده، بعد هم سير كلي معنوي آيات را در ذهن ترسيم نموده، آنگاه پايان آيه را به آغاز آيه بعدي پيوندي معنوي دهيد، مخصوصاً در موارد وقف دقت بيشتري كنيد كه دچار اشكال نشويد.
هنگام تكرار كردن بهتر است به حروف و كلمات و معاني مورد نظر دقت كنيد و از توجه نمودن به آيات بعد و قبل و حوادث قرآن و اطراف خود پرهيز نمائيد. تا شكل ظاهري و معنوي آن در ذهن شما كاملاً تثبيت گردد.
19. تكرار و خواندن از روي قرآن:
صحيح حفظ كردن خيلي مهم است، دقت در حفظ اوليه از اهميت ويژهاي برخوردار است، اگر كلمه داراي حروف بيشتر و يا چند حرف تشديددار و... است بايد ابتدا درست خواندن را تأييد نمائيد، بعد مرحله حفظ را آغاز كنيد.
20. نوشتن از روي آيات:
21. شنيدن و تكرار ترتيل:
22. انتخاب برتر:
براي آغاز روخواني آيات قرآن ميتوانيد با قرائت بخوانيد، ولي در مرحله حفظ سعي كنيد، فقط بصورت ترتيل بخوانيد.
23. رابطه بين آيات:
24. مقدار معين:
25. انتخاب ابتدائي حفظ:
26. پرهيز از عجله و شتاب:
27. تند خواني:
28. انگيزه متعالي:
29. شناخت عوامل مثبت و منفي:
در اينجا اين نكته قابل تذكر است گاه انسان كارهايي انجام ميدهد كه توفيقات از او سلب ميشود در بخش آفات توفيق يادآور خواهيم شد.
30. توكل به خدا:
31. پرهيز از مقايسه:
برخي هستند زود حفظ ميكنند و دير فراموش ميكنند.
عدهاي هستند زود حفظ ميكنند و زود هم فراموش ميكنند.
جمعي هستند دير حفظ ميكنند و زود هم فراموش ميكنند.
گروهي هستند دير حفظ ميكنند و دير هم فراموش ميكنند.
ولي در هر حال مقايسه خود با ديگران كار اشتباهي است و بار كشيدن از حافظه بيش از ظرفيت بيميلي و وازدگي پيش خواهد آورد، بهتر است انسان، ابتدا ظرفيت حافظه خود را ارزيابي نمايد و بعد در حد توان اگرچه از كم شروع به حفظ كردن نمايد، بعد به مرور مقدار آيات جديد را افزايش دهد.
32. پرهيز از تفرقه حافظه:
آري تفرقه حافظه و انجام كارهاي زياد، آن هم بگونهاي كه تفاوت اصولي با هم دارد موجب ميشود انسان در كارها كمتر به پيروزي برسد.
با توجه به بركات عاليه قرآن، خوب است انسان مدتي كه به كار با قرآن اشتغال دارد از كارهاي غير مهم و اصلي ديگر جدّاً پرهيز كند.
33. پرهيز از يادگيري ناگويا:
گاهي پيش ميآيد انسان كلمهاي را چندين بار تكرار ميكند و حتي حفظ ميكند ولي زود فراموش مينمايد، اين بخاطر يادگيري ظاهري كلمات است و عميقاً حروف و علامات در ذهن جايگزين نشده است، بلكه شبهي از آن در ذهن جاي گرفته است، لذا گاه ميگوييد ميدانم يك ن، د، ر، دارد، اعراب آنرا فراموش كرده، تمام آيه را حفظ هستيد، ولي اين يادگيري ناگويا شما را از موفقيتهاي بيشتر باز ميدارد لازم است شما با دقت حروف و اعراب آنرا در ذهن ترسيم كنيد، بعد به كلمه بعدي بپردازيد، تا شكل صحيح و كاملي از عبارات در ذهن شما جايگزين گردد.
34. پيوند آغاز و پايان آيه:
35. حفظ آيات مشابه از نظر لفظي:
در آخر آيات 176 ـ 177 ـ 178 سوره ال عمران سه جمله شبيه به هم وجود دارد، كه فقط به ترتيب زير اختلاف دارند:
آيه 176 و لهم عذاب عظيم.
آيه 177 و لهم عذاب اليم.
آيه 178 و لهم عذاب مهين.
حفظ كردن اين جملات مقداري دقت و توجه را ميطلبد، اگر بخواهيم ميتوانيم از سه حرف اوّل كلمه مخالف لفظ «عام» را تركيب كنيم، به معناي آن كاري نداريم، فقط هنگام تكرار در ذهن ميآوريم كه اول با حرف عين و دوّمي با حرف الف و سوّمي با حرف ميم شروع ميشود.
36. روش درست مرور آيات:
ب: هنگام مراجعه و پس از رفع اشكال لفظي، تأمّل كنيد، تا كاملاً مورد اشكال در ذهن شما بماند و حداقل 3 بار تكرار نمائيد.
ج: اگر هنگام مرور، فردي هم گوش دهد، يا اينكه ضبط كنيد و بعد خود گوش كنيد، تا رفع اشكال شود، بهتر است. زيرا گاه ممكن است انسان فكر كند درست ميخواند، ولي در اصل غلط خوانده است.
د: مرور و حفظ بايد از يك شيوه: ترتيل، يا صوت و... استفاده شود.
هـ: اگر بخشي از آيات را كاملاً حفظ هستيد، لازم نيست سريع از آن بگذريد، بلكه سعي نمائيد، با يك ريتم و آهنگ تكرار نمائيد.
و: قبل از مراجعه به قرآن، اندكي تأمّل كنيد، نه اينكه بلافاصله در هنگام اشكال، به قرآن مراجعه نمائيد.
ز: براي مرور، ميتوانيد از نوارهاي ترتيل هم استفاده نمائيد.
ح: براي مرور سعي نمائيد كلمات كاملاً در ذهن ترسيم شود، نه فقط حفظ ظاهري باشد.
ط: در هنگام مرور نبايد اضطراب، عجله، ترس و نگراني بخود راه داد. حتي هنگام تحويل يا امتحان دادن نيز بايد آرامش حفظ شود.
37. سن مناسب براي حفظ قرآن:
گرچه كلمات قرآني از حروف الفبائي تشكيل شده كه ديگر واژهها از آنان ساخته ميشود، ولي اعتقاد ما مسلمانان اين است كه براساس صريح آيات قرآن، اگر تمام مردم، بلكه جن و انس، جمع گردند، نميتوانند، مانند قرآن سوره يا آيهاي بياورند. اين خود يك ادعائي است كه 14 قرن پيش، از سوي خداي متعال مطرح شده و هنوز كسي ادعا نكرده، مانند قرآن توانسته سوره يا آيهاي آورده باشد.
در عين حال اين كلمات اعجازآور از همان حروفي تشكيل شده كه برخي با آن حروف كلماتي ميسازند كه نه تنها اعجاز نيست بلكه لهو و لعب ميباشد.
كوتاه سخن اينكه آغاز به حفظ قرآن در هيچ زمان دير نيست و هيچ كلمهاي والاتر از قرآن نيست، ولي در عين حال كه داراي اعجاز است، از يك رواني و سادگي برخوردار ميباشد كه براي همه مردم قابل درك است. به بركت انقلاب در جمهوري اسلامي ايران بارها شاهد حفظ قرآن توسط كودكان زير 7 سال بودهايم و بسيارند، نوجوانان، جوانان و حتي بزرگسالاني كه در كمتر از يكسال موفق به حفظ قران شدهاند.
38. حفظ آيات مشابه:
2. دقّت در ترجمه آيات.
3. اگر چند آيه راجع به يك داستان در قرآن مطرح است، اين مورد كه در جاي ديگر مشابه هست، به ذهن سپرده كه مثلاً اين جمله در آن سوره، فلان كلمه را دارد، ولي تفاوت آن هم اين است.
4. تكرار بيشتر، همراه با دقت بيشتر، در روابط آيات.
5. اگر آيات مشابه در يك سوره است براي اينكه جلو و دنبال خوانده نشود، حرف اوّل هر كدام را به هم متّصل كرده و يك كلمهاي از آن توليد كنيد و آن كلمه را بخاطر بسپاريد و طبق حروف، آن موارد مشابه را قرائت كنيد.
6. اگر موارد مشابه در سوره مختلف است ترتيب سورهها را در نظر گرفته و جاهاي تفاوت دو يا چند آيه را به خاطر بسپاريد.
7. آيات را حتماً با شماره حفظ كنيد تا كمتر دچار اشكال گرديد.
39. آنچه حافظه را تقويت ميكند:
2. مسواك زدن.
3. استنشاق كردن.
4. حجامت كردن.
5. استراحت بين روز.
6. فضاي مطالعه داراي هوائي باشد كه از اكسيژن زيادي برخوردار باشد.
1. مويز.
2. كندر.
3. سيب.
4. انار.
5. عسل.
6. پسته.
7. بادام.
8. خوردن حبوبات مخصوصاً عدس و ماش.
9. سركه.
1. سحر خيزي.
2. پرهيزكاري.
3. اجتناب از محرمات و مكروهات و مشتبهات (خوردن، ديدن، شنيدن و...)
4. توسّل به حضرات معصومين ـ عليهم السّلام ـ .
5. تلاش.
6. احترام گذاردن به قرآن.
7. با وضو بودن.
8. نظم.
9. تمركز.
10. تكرار، مرور در نوشتن، خواندن، شنيدن و...
11. تداعي.
12. شكر گذاري در آغاز و پايان كارهاي قرآني.
40. آفات حافظه:
گناه كردن.
دروغ گفتن.
چشم چراني.[30]
موسيقي گوش دادن.
خنده زياد (مخصوصاً قهقهه).
كج ارضائي. ناخن جويدن.
خودارضايي
خوردن پس مانده موش.
غرور.
عصبانيت.
لجاجت.
مرور نكردن.
فعاليتهاي زياد بدني، فكري.
ضربات روحي.
برخي تصادفات.
يادگيري ناقص و ضعيف.
عدم آرامش روحي و فكري.
انتظار تشويق از ديگران.
رعايت نكردن امور معنوي.
پي نوشت :
[1] . حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ كنزالعرفان حديث 2258.
[2] . كنز العرفان، حديث 2441.
[3] . غررالحكم.
[4] . كنزالعرفان حديث 2441.
[5] . كنزالعرفان حديث4032.
[6] . بحارالانوار حديث 93 ص 213.
[7] . وسائل ج 1 ص 265؛ الوضوء نور علي نور.
[8] . سوره نمل آيه 98.
[9] . 4 مزمل.
[10] . بحار 92 صفحه 215، مجمع البيان صفحه 316 جلد 5.
[11] . 32 فرقان.
[12] . 4 مزمل.
[13] . 24 محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ .
[14] . بحار ج 92 ص 211.
[15] . حديد 16.
[16] . اعراف آيه 204.
[17] . بحار ج 92 ص 20.
[18] . كنزالعرفان حديث 4031.
[19] . كنزالعرفان خبر 2439.
[20] . بحار ج 92 صفحه 19.
[21] . بحار ج 92 ص 209.
[22] . اين مطلب از مضامين روايات بهره برده شده ولي براي رعايت اختصار به مضمون آنها اكتفا ميشود.
[23] . ورزشهاي بيشتر را در كتب مذكور. و نيز نيازمنديهاي نسل جوان مطالعه كنيد. (اثر ديگر مؤلف).
[24] . در گام اول اين جزوه اثر ديگر مؤلف بصورت مختصر مطرح شده است.
[25] . در گام دوم اين جزوه اثر ديگر مؤلف بطور مختصر مطرح شده است.
[26] . منظور كساني هستند كه از بركات ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ برخوردارند و مورد عنايت آنها هستند. (تشيّع)
[27] . براي آگاهي به اصول تندخواني به سلسله بحثهاي نگارنده با همين عنوان ميتوانيد مراجعه كنيد.
[28] . اقسام و روش تداعي در اثر ديگر نگارنده «حفظ و تقويت حافظه و شيوههاي موفقيت در تحصيل با شرح بيشتري مطرح شده است.
[29] . توضيح بيشتر را در كتاب شيوههاي موفقيت در تحصيل اثر ديگر نگارنده مطالعه نمائيد.
[30] . براي توضيح بيشتر به كتاب چشم و نگاه اثر ديگر نگارنده مراجعه نمائيد.
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}