ارزش غذایی صبحانه

اين در حاليست كه اغلب به دليل عدم آشنايي با اهميت اين وعده غذايي ، يا ازآن صرفنظر مي شود و يا مفيد ومغذي تهيه نمي شود.
مصرف صبحانه باعث افزايش قدرت تمركز، توجه و تامين انرژي روزانه مي شود و توانايي ذهني و كاركرد فردي را بالا مي برد.
خوردن يك وعده صبحانه كامل به دليل تامين نيازهاي غذايي باعث كنترل وزن و پايين آمدن سطح كلسترول خون مي شود ، ناراحتي هاي گوارشي را از بين مي برد و جذب ويتامين ها را افزايش مي دهد .
نخوردن صبحانه باعث مي شود درطول روز بخصوص نزديك ظهر و ناهار ، فرد دچار گرسنگي شديد شده و حجم بيشتري ازغذا را دريك وعده غذايي مصرف نمايد و از آن جايي كه غذاهاي وعده ناهار اغلب پرچربي و پركالري است ، بنابر اين عواقب بعدي را به دنبال خواهد داشت .
اغلب ديده شده كساني كه صبحانه نمي خورند ، نيم چاشت روزانه خود را با غذاهاي پركالري وكم اهميت همچون بيسكويت ، پفك ، شكلات و چيپس وغيره پر مي كنند كه اين امر علاوه بر خطرات ذكرشده باعث چاقي وسرطان نيزمي شود .
تهيه يك صبحانه خوب و مناسب نياز به آگاهي و برنامه ريزي دارد. شما به عنوان يك عضو خانواده مي توانيد در اين زمينه مطالعه و ليستي از مواد مغذي را تهيه و در اختيار اعضاي خانواده قراردهيد.
چيدن ميز صبحانه يا سفره مي تواند به تحريك ذائقه كمك كند. ازمواد غذايي متنوع ورنگي وميوه هاي فصل كمك بگيريد .
●براي آمادگي لازم جهت صرف يك صبحانه كامل ، لازم است شام را زود مصرف كنيد تا درهنگام صبح احساس گرسنگي كامل داشته باشيد.
● زودتر ازخواب بيدار شويد وبه نرمش هاي معمول بپردازيد . كمي آب ميوه مصرف كنيد و زمان لازم براي صرف صبحانه را درنظر بگيريد .
● صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هايي چون ديركرد وقت و زمان سرويس اداري ويا ساعت اداري ميل كنيد.
● در هنگام صبحانه به برنامه راديويي مورد علاقه خود گوش دهيد ، با اعضاي خانواده صحبت كنيد و از بيان و يادآوري آنچه نشاط را از شما دور مي كند خودداري نماييد.
●از خوردن غذاهاي كافئين دار مانند چاي، قهوه و كاكائو درهنگام شب خودداري كنيد.
●ازخوردن غذاهاي سنگين وپرچرب درهنگام شام خودداري كنيد زيرا اين كار اشتهاي شما را كور مي كند .
● از تماشاي تلويزيون يا فكركردن به كار و مسووليت هاي روزانه خودداري كرده و صرفا به آنچه ميل مي كنيد توجه نماييد . به ياد داشته باشيد دغدغه واسترس مانع جذب مواد مفيد ومغذي مي شود و ميزان جذب چربي بدن را بالا مي برد.
●هنگام صبحانه قبل وبعد ازآن مطلقا سيگار نكشيد.
● مواد مغذي و پركالري وانرژي زا درگروه صبحانه جاي مي گيرد . شما بسته به ذائقه و وضعيت مزاجي خود مي توانيد ازاين مجموعه وسيع ، تعدادي را انتخاب ودررژيم غذايي خود بگنجانيد.
● شير يكي از اين مواد لازم است زيرا شير حاوي مواد معدني ، كلسيم فسفر و ويتامين هاست و براي رشد استخوان و استحكام آن مفيد است . اگرشير به مزاج شما سازگارنيست و موجب به هم ريختگي دستگاه گوارش يا كورشدن اشتهاي شما مي شود ، مي توانيد آن را در وعده هاي ديگر يا ميان وعده ها مصرف كنيد. ديگر محصولات لبني همچون خامه پنير و حتي ماست هم مي تواند جايگزين شير شود.
● اگر به غذاهاي سنتي علاقه داريد ، مي توانيد فرآورده هاي شيري مانند فرني ، شيربرنج را به رژيم غذايي خود بيافزاييد.
● ازتركيبات شكلات صبحانه يا ارده و شير يا غذاهاي ساده سنتي تخم مرغ ، لوبيا چيتي ، عدسي ، حليم و. غيره استفاده كنيد.
● درمورد نان حساس باشيد يكي از نان هاي كامل سنتي نان سنگك است زيرا تمامي مراحل عمل آوري و خمير و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده ازآن بر سايرنان ها ترجيح دارد. نان هاي فانتزي يا ماشيني نيز مناسب وخوب است . امروزه تنوع اين نان ها بسيار زياد است وشما مي توانيد ازنان هايي با آرد غلات متفاوت همچون ذرت ، جو دوسر ، جو و... استفاده كنيد.
منبع: سلامت نيوز